Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Innregistreringsmarerittet AvtoZAZ ZAZ-1102 Pinguin "Tavria"

Startet av ravn, fredag 20. august 2010, klokken 20:07

« forrige - neste »

ravn

Fikk faktura fra Nordjæren bomselskap i går på passering.
Ringte dem og de sa det lå flere fakturaer på vei ut, og at jeg måtte få meg brikke for å unngå dette.

Jeg har jo faktisk brikke i bilen fra Kristiansand, men den er så gammel nå at batteriet er gåent, så jeg måtte få meg ny.

Andre som har fått denne beskjeden?
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Har ikke vært borti lignende, men de har vel uansett ikke anledning til å ta betalt av deg så lenge du kjører elbil. At de vil ha brikke for å spare seg arbeid med siling er nå så, men at batteriet i brikken du har er gåent kan du vel ikke lastes for? Uansett skulle du vel kunne levere tilbake den brikken, få tilbake depositumet du antakelig betalte, og bruke de kronene til å skaffe en ny brikke. Alternativt bare bytte brikken i en ny. (Må sikkert gjøres hos det oprinnelige selskapet)

Og brikkene er vel ikke slik laget at man kan skifte batteri selv heller, og det vil jo tale til din fordel. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

Kom nok litt dårlig frem men de kanselerte fakturaene selvfølgelig.
Men de sa at om jeg ikke fikk fikset brikke så måtte jeg fortsette å ringe inn for å kanselere dem. Det var ingen automatikk i dette!

Damen påstod at det alltid hadde vært sånn, noe som stemmer overens med praksis i Kristiansand, men har aldri hørt noe fra Stavanger.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Sitat fra: ravn på onsdag 07. juli 2010, klokken 12:30
Kom nok litt dårlig frem men de kanselerte fakturaene selvfølgelig.
Men de sa at om jeg ikke fikk fikset brikke så måtte jeg fortsette å ringe inn for å kanselere dem. Det var ingen automatikk i dette!
Sitat

Ah.... Da er det jo "greit", men jeg hadde nok tatt på meg oppgaven med å skaffe meg en ny brikke da, ja. Jeg har for så vidt ikke noe problem med å gjøre det på den måten, men dersom de har automatisk gjennkjenning av numbre osv så burde det være grei skuring å unnta alle skilter på EL. Eneste "problemet" der ville vel være utenlandske biler (polakker, f.eks) som tilfeldigvis har nummer på EL, men det problemet skulle i så fall være forsvinnende lite.

Sitat fra: ravn på onsdag 07. juli 2010, klokken 12:30
Damen påstod at det alltid hadde vært sånn, noe som stemmer overens med praksis i Kristiansand, men har aldri hørt noe fra Stavanger.

Kanskje fordi brikken din har gjort jobben in til nylig? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

Nei brikken sluttet å gi grønnt lys for 3 mnd siden, og ingen jeg kjenner med elbil i stavanger kjører med brikke.
Men ja ny brikke bestillt.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Focus

Jeg skjekka opp om jeg måtte ha brikke da jeg kjøpte buddyen i 2008 og fikk beskjed om at hvis jeg ikke hadde så ville det bli sendt ut faktura.
Jeg spurte da hvordan de skulle finne meg siden det ikke er skilt forran på buddy, men det kunne de ikke svare på.
Jeg fikk meg brikke gadd ikke å lage en sak ut av det.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

cra

Sitat fra: mx på onsdag 07. juli 2010, klokken 15:33
Jeg skjekka opp om jeg måtte ha brikke da jeg kjøpte buddyen i 2008 og fikk beskjed om at hvis jeg ikke hadde så ville det bli sendt ut faktura.
Jeg spurte da hvordan de skulle finne meg siden det ikke er skilt forran på buddy, men det kunne de ikke svare på.

Ha ha! Ja, lykke til med den....  :D  Ikke for det; på brua her jeg bor har de vistnok kamera i begge retninger for å kunne ta motorsyklister som sniker.

Sitat fra: mx på onsdag 07. juli 2010, klokken 15:33
Jeg fikk meg brikke gadd ikke å lage en sak ut av det.

Like greit å bidra til å opprettholde inntrykket av at elbilister er blandt de mest medgjørlige i trafikken, er det ikke det da?  ;)  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Jeg kjører helt bevist uten brikke, også på fossilbilene. Får noen ganger faktura, men har aldri blitt fortalt at jeg må ha brikke.

Dette er minn måte å protestere på et totalt idiotisk system å dra inn penger på. Det er gjort beregninger på at kun 2 kr ektra drivstoffavgift ville gitt samme "inntjening", og samtidig vært mye mer rettferdig og uavhengig av bosteds og arbeidsadresse.

Tenker nå å prøve bompengeselskapet i retten på at jeg blir dobbelfakturert på fossilbil som passerer 2 bommer innen en time på vei hjem fra Kristiansand. Med brikke og tidligere med kvittering fra første bomstasjon, kjørte en gratis gjennom andre stasjonen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. juli 2010, klokken 19:08
Dette er minn måte å protestere på et totalt idiotisk system å dra inn penger på. Det er gjort beregninger på at kun 2 kr ektra drivstoffavgift ville gitt samme "inntjening", og samtidig vært mye mer rettferdig og uavhengig av bosteds og arbeidsadresse.

Nå kødder du vel? Med drivstoffavgift vil alle som kjører *uansett hvor de kjører* betale, og prisippelt er i alle fall jeg mot å betale for noe jeg ikke benytter meg av.

Her hvor jeg bor er skiller det en kilometer eller to på distansen om jeg kjører rundt fjorden eller om jeg kjører brua, og tidsmessig er det omtrent identisk. Med ekstra kostnad på drivstoffet ville jeg måtte være med og betale brua selv om jeg kjører rundt, og også de som aldri har behov for å være på den andre sida av fjorden av den de vanligvis befinner seg på ville være med og betale. Da synes jeg faktisk at det er mer rettferdig med bom, da de som faktisk kjører over brua betaler, de andre ikke.

At det burde være staten som betalte for veier, bruer og tunneller (som tross alt brukes til mye som bringer inntekter til statskassa) uten at brukerne skal flås er nå en annen sak.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Focus

Jeg tror at i fremtiden kommer all avgift til å bli lagt på kjørt distanse, ved at bilen på en eller annen måte raporterer inn kjørt distanse med faste intervaller. Så blir avgiften diferensiert ut fra bil type "drivstoff eller utslipp vekt osv" på den måten kan man gradvis øke avgift på elbiler uten problemer etterhvert som anntallet øker.
Mener at jeg leste en plass at dette skulle innføreres i nederland om noen år.
Det vil si at all avgift i resten av verden blir slik i Norge skal de sikkert ha i pose og sekk slik at det blir bare lagt på toppen av det som alt er der.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. juli 2010, klokken 19:08
Jeg kjører helt bevist uten brikke, også på fossilbilene. Får noen ganger faktura, men har aldri blitt fortalt at jeg må ha brikke.

Dette er minn måte å protestere på et totalt idiotisk system å dra inn penger på. Det er gjort beregninger på at kun 2 kr ektra drivstoffavgift ville gitt samme "inntjening", og samtidig vært mye mer rettferdig og uavhengig av bosteds og arbeidsadresse.
Det er nå påfallende hvordan alle boomene i Stavanger har havnet slik at alle politikere og de som har noe med plaseringen å gjøre har havnet på innsiden av ringen.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Kjelli

Bomringen har nå nye websider http://85.200.219.104/Takster-404.aspx

Som det fremgår på sidene til bompengeringen så MÅ en ha avtale og brikke for å få godkjent fritak. Synes hele formuleringen på web sidene er helt på jordet.

- Det er vedtatt av stortinget at EL-biler ikke kan kreves for bomavgift på Norske veier.

- Jeg vil ikke forsøple bilen med bompengebrikke i vinduet.

Irriterende, men kanskje jeg overreagerer som alltid når det gjelder bompengeringen på Nord Jæren (les: stavanger-ringen).

Kjelli

Lars C. Krogenæs

Hadde vært artig å vite hvilken hjemmel de har for å kreve brikke for elbiler... ???

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

Fjellinjen krever jo det de også, og har vel gjort det hele tiden - selvom de kanskje ikke håndhever det særlig strengt

"El- og hydrogenbiler kjører gratis i bomringer. Hvis du ønsker fritak må du tegne AutoPASS-avtale på en Esso-stasjon og sende kopi av vognkortet sammen med avtalen til Fjellinjen."
https://www.fjellinjen.no/Avtale/fritaksavtale/3334
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Elmo på mandag 11. april 2011, klokken 16:35
Fjellinjen krever jo det de også, og har vel gjort det hele tiden - selvom de kanskje ikke håndhever det særlig strengt

"El- og hydrogenbiler kjører gratis i bomringer. Hvis du ønsker fritak må du tegne AutoPASS-avtale på en Esso-stasjon og sende kopi av vognkortet sammen med avtalen til Fjellinjen."
https://www.fjellinjen.no/Avtale/fritaksavtale/3334

Det er greit, men hvilken hjemmel har de for praksisen?

Når det er sagt, oppfordrer jeg alle elbilbrukere å få brikke. For ikke å provosere frem en endring i elbilens dissfavør.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kjelli

Fikk nå til svar at det er bestemt av Statens vegvesen at Elbiler må ha brikke for å kjøre gratis.
hmmm?

Jaja, får vel bite i det sure eplet å bestille en slik styggedom og skjemme ut bilen med.

Kjell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA