Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

www.model3tracker.info

Startet av Lyse Tanker, lørdag 02. april 2016, klokken 10:49

« forrige - neste »

timingbeltkiller

En helt annen måte å spå prisen på:

Med 99% sannsynlighet kommer Opel til å prise
sin bil med reell rekkevidde ca 300km et godt stykke høyere enn eGolf
og i3 med halv reell rekkevidde.

Opel driver ikke veldedighet!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Lyse Tanker

Høres logisk ut at prisene for biler med ca. 60 kWh kommer til å koste endel mer enn de som i dag har halv rekkevidde. Samtidig vil det være flere nye utgaver med tilsvarende størrelse på batteriet, det kan skape konkurranse. Det som eventuelt kommer til å presse prisene ned på batteribilene er også andre energikilder, som kommer.

aaa3

Er det noen som vet om Ampera-e / Bolt kan trekke henger?
Hvis ja, hvor tung?

Mazzbot

Det er vel sagt at man kan bestille fra høsten og levering i 2017 ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Radiobil1

Kompis bestilte forrige uke.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

bno

Var innom Opel forhandler for ei uke siden da fikk jeg kun skrive meg på interesse liste.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

tutti


Gnilre

Sitat fra: nime01 på fredag 25. mars 2016, klokken 10:17
Leste en plass at Bolt EV skulle ligge på $44k fully loaded.

Om man antar en USD-NOK på omtrent 8,5 så havner vi på 375.000kr
Jeg tipper at dette ikke er helt urealistisk for en 60kWt bil, det er omtrent 100k mer enn f.eks Leaf Tekna 30kW.
Betaler de ikke noe skatt eller omsetningsavgift i USA. Trodde det var ca 7%. Er dette i så fall inkludert i $44k ?

Jeg håper jo at jeg kan kjøpe en velutstyrt Ampera-e til godt under 350.000 neste år. 375.000 kr blir i overkant mye for en liten bil når den antatt adskillig større Tesla Model 3 kanskje kan fås til 300.000 kr i basisversjonen i 2018. Jeg betalte 245.000 for en "fully loaded" Kia Soul EV med sommer- og vinterdekk i 2014. Et dobbelt så stort batteri og anstendig aksellerasjon er verdt en høyere pris enn det jeg betalte for Kiaen, men så mye som 130.000 ekstra tviler jeg på at jeg er villig til å betale.

Men jeg venter likevel i spenning til høsten og vil bestille en Ampera-e dersom jeg er fornøyd med prisen. Tesla sin model 3 som bli avduket om en uke tviler jeg på vil få meg til å skifte mening.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Amoss

Sitat fra: nime01 på fredag 25. mars 2016, klokken 13:03
Men så er det spørsmål om hva modellen til $37,5k inkluderer..

Det er vel neppe noen tvil om at denne prisen er for "basis modellen". Men med det sagt, så er vel dette også en veiledende pris som også inneholder ett visst prutingsmonn for forhandlerne. Det sies også at basis-utgavene i denne klassen pleier å være bedre utstyrt enn f.eks. basis utgavene i klassen for Model 3/BMW 3-serie type biler.

Men om det kommer til evnt. Euro-tillegg/Norges-tillegg på disse prisene blir så vidt jeg vet helt ukjent. Så antar disse kommer på veien i Norge (så lenge det fortsatt er tax-fri elbiler) på ett sted mellom 350k og 450k.


Sitat fra: Gnilre på fredag 25. mars 2016, klokken 12:35
Betaler de ikke noe skatt eller omsetningsavgift i USA.

Jo, men det varierer fra stat til stat, så der oppgir de alle priser FØR skatter og avgifter. Det vil der komme på toppen av disse USD37,5k/44k.

Sitat fra: Gnilre på fredag 25. mars 2016, klokken 12:35
... når den antatt adskillig større Tesla Model 3 kanskje kan fås til 300.000 kr i basisversjonen i 2018.

Vel, om forskjellen er å regne som "adskillig større" er vel ett definisjonsspørsmål?  Større blir den nok (i flate-areal om ikke volum), men ville heller kalt det for "noe større". Men at den kommer helt ned i 300k på norske veier er - med dagens kurs - noe optimistisk dessverre :/  Håper så klart på en hyggelig valuta utvikling frem til denne kommer, men regner i dag med at den havner ett sted mellom 300k og 350k - og antagelig nærmest det siste - i basisutgaven. Da prisen på USD35k først ble angitt regnet jeg kjapt at den nok ville havne på rundt 250k i blanke norske oljekroner....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

3irikur

Jeg har forsøkt å kontakte opel for å sette meg på venteliste. Hvordan gjør dere det?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Gnilre

Sitat fra: 3irikur på torsdag 31. mars 2016, klokken 23:26
Jeg har forsøkt å kontakte opel for å sette meg på venteliste. Hvordan gjør dere det?
Jeg tror ikke det er snakk om venteliste. Heller en interesseliste, slik at du får info om bilen når det kommer noen nyheter. Jeg ringte Opel og fikk snakket med en som ba meg sende en epost slik at jeg kom med på listen.

Tesla Model 3 har hatt ca 200.000 reservasjoner på under 48 timer og dratt inn knapt 2 milliarder kroner. Er du norsk får du kanskje den bilen i 2018 hvis du har en Model S fra før, ellers blir det vel fort både 2019 og 2020 før du kan sette en model 3 i garasjen. Jeg lurer fælt på hva GM nå tenker med sin Bolt/Ampera-e. De bør skjønne at 50.000 biler i året ikke holder; bare Norge kan ta 10% av det i 2017. Og Tesla-menigheten vil vel bruke Ampera-e som en "vente-Model 3".

Om Opel ville hatt inn depositum ala Tesla hadde kanskje til og med jeg tatt med meg soveposen til nærmeste Opel-forhandler og vært klar når de åpnet om morgenen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

3irikur

Ahh, da er jeg på samme "liste" som dere :)

Tror også det vil bli leveringsproblemer på ampera-e, så jeg tror det er viktig å være tidlig ute :D
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Lyse Tanker

De siste jeg har hørt fra en forhandler er bestilling i oktober 2016, levering i april 2017.

3irikur

Sitat fra: Lyse Tanker på mandag 04. april 2016, klokken 12:15
De siste jeg har hørt fra en forhandler er bestilling i oktober 2016, levering i april 2017.
Høres bra ut. Jeg er klar for bestilling :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Amoss

Sitat fra: nime01 på fredag 08. april 2016, klokken 19:47
GM gir et hint om at Ampera-E/Bolt EV skal gå lenger enn 200 miles/322km EPA


+200 miles EPA blir vel nær ~380 realistiske km på sommerføre her til lands kanskje?

Tror du er litt optimistisk på rekkevidden her, men det lar jeg mer erfarne elbil-førere kommentere. Finner det derimot svært interessant at dette kommer akkurat nå - få dager etter Model 3 visningen hvor "minst 200 miles EPA" ble justert til "minst 215 miles EPA" for den bilen. Var kanskje gode grunner til at Elon ikke ville være mer spesifikk på rekkevidden? ;)

Greit nok, Bolt vil har fordelen av å være først på markedet, men Tesla vil ha fordelen av at GM er nødt til å vise "alle kortene" først.... Dersom disse aktørene altså er villig til å "tilpasse" rekkevidden (eller annet) i forhold til hverandre.

Lurer også veldig på om den oppgitte prisen - "... of the $35,000 EV ..." er en journalistisk glipp, en Freudiansk forsnakkelse eller ett tidlig signal om at de vil prøve å i alle fall ikke være dyrere enn Model 3? Det siste ville jo være litt interessant - spesielt dersom de følger opp dette også for det norske markedet...

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA