Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading på beste måte?

Startet av gauge, onsdag 30. mars 2016, klokken 19:11

« forrige - neste »

HoeggenEL

Mode 3 ladestasjoner finnes i utgaver for både 1- og 3-fase mating.
Det er framtidsrettet, men også kostnadsdrivende, og legge opp til høyest mulig ladeeffekt.
Fordelen er at elbilene som støtter større ladeeffekt, trenger å okkupere ladeplassen kortere tid.

De rimeligste ladestasjonene, Mode 3 1-fas/16A, vil gi 60% raskere lading enn 1-fas/10A Schuko.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

jkirkebo

Sitat fra: gauge på tirsdag 16. februar 2016, klokken 12:14
Så egen kurs med egen jordfeilautomat (B vern) pr stikk er ikke tillatt, men å koble en rekke ladere på en feit kabel bortgjennom er tillatt?

B-vern finnes ikke som jordfeilautomat, kun som separat jordfeilbryter. Det er ok med ett felles B-vern for alle ladekursene, men hver ladekurs skal i tillegg ha separat jordfeilvern. Det løses billigst med B-vern på tilførsel til fordelingen og deretter jordfeilautomat (med innebygget A-vern) til hver forbrukerkurs. Med en 3x63A tilførsel kan man forsyne 10 stk. 10A kurser og trenger da 1 stk. B-vern og 10 stk. jordfeilautomater.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Kan du virkelig det?
Det er nemlig ikke ok å sette 1 stk 30mA jordfeilbryter forrankoblet alle de kursene, da er ikke anlegget selektivt siden en feil på en bil kan slå ut lading til resterende biler. altså ikke ok.

du må ha et stk jordfeilvern type B 30mA til samtlige kurser
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

gauge

Man ønsker en ordning som gjør at bilene slipper å flyttes i løpet av dagen for å komme til uttakene.
Underforstått, mange "små" og helst rimelige uttak. Schuko og 10A kan aksepteres, men er det lov?
Det skal være enkelt, ingen sinnrike systemer for innkreving o.l. ihvertfall ikke i denne omgang.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:07
Kan du virkelig det?
Det er nemlig ikke ok å sette 1 stk 30mA jordfeilbryter forrankoblet alle de kursene, da er ikke anlegget selektivt siden en feil på en bil kan slå ut lading til resterende biler. altså ikke ok.

du må ha et stk jordfeilvern type B 30mA til samtlige kurser

Da bør du snarest opplyse alle leverandører av doble ladestolper om dette. Jeg har ennå ikke sett en type med B-vern i stolpen. F.eks Garo sine har jordfeilautomater i stolpen og de spesifiserer B-vern på forsyningen. Jeg antar en såpass seriøs leverandør av ladeutstyr har sjekket dette grundig opp. Se f.eks her:

http://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/ladestasjon-elbil-19606/ladestasjon-ls-3-m-2-x-mode3-2x7-4-kw-ls-3-ev2-7-4kw.html

Sitat:
Ladestasjon med 2 uttak Type 2 Mode 3.
Uttak er sikret med kombiautomater Type A.

Alle Type2 Mode3 uttakene er sikret med kombiautomat Type-A eller med automatsikring + Jordfeilbryter Type-A,
avhengig av enfas eller 3fas lading.
Alle ladestasjoner i 230V IT eller TT nett, skal i tillegg sikres mot DC feil, med Type-B jordfeilbryter,
som da plasseres i fordelingsskapet som mater ladestasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

#20
Kravet til selektivitet gjelder også jordfeilbrytere. Hvordan løser du det med 30mA i tavlen og 30mA i stolpen, Kirkebø?

Du har forøvrig selv stilt spørsmålet på forumet til Trainor og fått følgende svar:

A foran B er ikke ok (beskrevet av leverandører, som for eksempel Siemens).

B foran A kan være ok, men avsnitt 722.531.2 i NEK 400 skal være ivaretatt. Husk også på krav til selektivitet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

fredag

Sitat fra: gauge på tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:40
Man ønsker en ordning som gjør at bilene slipper å flyttes i løpet av dagen for å komme til uttakene.
Underforstått, mange "små" og helst rimelige uttak. Schuko og 10A kan aksepteres, men er det lov?
Det skal være enkelt, ingen sinnrike systemer for innkreving o.l. ihvertfall ikke i denne omgang.

Det er (desverre) fremdeles lov med 10A schuko for elbil-lading, men det er ikke anbefalt.

"Har du fast parkering med lademulighet, for eksempel hjemme eller på arbeid, bør du installere et dedikert ladeuttak for elbil (Mode 3). Dette er utstyr hvor en kontrollboks er fastmontert, og som gjerne har fast tilkoblet ladekabel. Utstyret er dimensjonert for høyere kontinuerlige strømstyrker enn vanlige kontakter og skjøteledninger. Dette kan forkorte ladetiden og reduserer dessuten risikoen for overbelastning, varmgang og brann."

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/Elbil

Stryk punktet om fastmontert ladekabel. Dette er ikke anbefalt for offentlige ladeplasser som skal betjene forskjellige typer elbiler (både type1 og type2).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

gauge

Skal jeg tolke det som at jordfeilbryter type B på samtlige kurser er det sikreste?

Evt. hvor mange kurser kan man ha pr B vern? Vil ikke ha et vern som slår ut i hytt og pine pga resulterende DC komponenter i et større anlegg.

Homecast

Regelen generelt for anlegg er 1 stk B type vern på 30mA pr kurs for anlegg montert idag.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

HoeggenEL

Er vel egentlig bare å be om pris på x antall ladestasjoner ferdig montert,
så er det opp til utførende elektrikkerfirma å prosjektere i henhold til gjeldende regelverk. ;)
Burde ikke være nødvendig med inngående kjennskap til NEK, TEK og FEL for dere som oppdragsgiver og kunde. Iallfall i en ideell verden.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Griffel

#25
Sitat fra: gauge på tirsdag 16. februar 2016, klokken 12:14
Så egen kurs med egen jordfeilautomat (B vern) pr stikk er ikke tillatt, men å koble en rekke ladere på en feit kabel bortgjennom er tillatt?
Egen kurs med egen jordfeilautomat (B vern) pr stikk er tillatt, og eneste løsning om en går for 10A og Schuko (men ikke anbefalt av NEK ekspertgruppe for Elbil).

Koble en rekke ladestasjoner med B-vern eller bedre på en feit kabel bortgjennom er også tillatt. (Zaptec løsningen, men er også mulig for andre. De andre må da rotere fasene fra stasjon til stasjon)?

Felles B-jordfeilbryter før et antall separate 10A Schuko kurser er i praksis ikke tillatt.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. februar 2016, klokken 17:10
Da bør du snarest opplyse alle leverandører av doble ladestolper om dette. Jeg har ennå ikke sett en type med B-vern i stolpen.
Enkelte produsenter har modeller med dette (eller bedere), andre vil få det. (ZAP, Salto ++)

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. februar 2016, klokken 17:10
Garo sine har jordfeilautomater i stolpen og de spesifiserer B-vern på forsyningen. Jeg antar en såpass seriøs leverandør av ladeutstyr har sjekket dette grundig opp. Se f.eks her:

http://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/ladestasjon-elbil-19606/ladestasjon-ls-3-m-2-x-mode3-2x7-4-kw-ls-3-ev2-7-4kw.html

Sitat:
Ladestasjon med 2 uttak Type 2 Mode 3.
Uttak er sikret med kombiautomater Type A.

Alle Type2 Mode3 uttakene er sikret med kombiautomat Type-A eller med automatsikring + Jordfeilbryter Type-A, avhengig av enfas eller 3fas lading.
Alle ladestasjoner i 230V IT eller TT nett, skal i tillegg sikres mot DC feil, med Type-B jordfeilbryter, som da plasseres i fordelingsskapet som mater ladestasjonen.
I og med at de ikke har B-Vern i sine bokser må de pent kreve et før.
Når det gjelder Nett burde nok ha sjekket grundigere. NEKs tolkning skiller ikke på de Norske nettene så alle stasjoner uten innebygget B-vern (eller bedre) må ha forankoblet B-vern uansett om dette er IT,TT eller TN. (NEK har valgt å behandle alle nettyper likt for å unngå missforståelser basert på "safe is better than sorry" prinsippet)

Hvilken type nett snakker vi om her?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 18. februar 2016, klokken 22:01
Når det gjelder Nett burde nok ha sjekket grundigere. NEKs tolkning skiller ikke på de Norske nettene så alle stasjoner uten innebygget B-vern (eller bedre) må ha forankoblet B-vern uansett om dette er IT,TT eller TN. (NEK har valgt å behandle alle nettyper likt for å unngå missforståelser basert på "safe is better than sorry" prinsippet)

Denne stasjonen er for 32A 1-fase og nok forutsatt koblet på IT-nett. Derav teksten. For 3-fase modellene står det også spesifisert at de må ha forankoblet B-vern.

Egen kurs med egen jordfeilautomat (B vern) pr stikk er tillatt, og eneste løsning om en går for 10A og Schuko (men ikke anbefalt av NEK ekspertgruppe for Elbil).

Koble en rekke ladestasjoner med B-vern eller bedre på en feit kabel bortgjennom er også tillatt. (Zaptec løsningen, men er også mulig for andre. De andre må da rotere fasene fra stasjon til stasjon)?

Sitat
Felles B-jordfeilbryter før et antall separate 10A Schuko kurser er i praksis ikke tillatt.

Ok, hva med felles B-vern for to ladestasjoner i en privatgarasje, plassert i lett tilgjengelig underfordeling i garasjen? Det er denne problemstillingen som som oftest kommer opp (mange har ettervert to elbiler), og jeg kan ikke se store ulemper med felles B-vern her. Det blir jo tilsvarende Garos løsning, bare at de to ladestasjonene ikke er montert på samme stolpe men heller står på vegg noen meter fra hverandre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. februar 2016, klokken 09:37
Sitat fra: Griffel på torsdag 18. februar 2016, klokken 22:01
Når det gjelder Nett burde nok ha sjekket grundigere. NEKs tolkning skiller ikke på de Norske nettene så alle stasjoner uten innebygget B-vern (eller bedre) må ha forankoblet B-vern uansett om dette er IT,TT eller TN. (NEK har valgt å behandle alle nettyper likt for å unngå missforståelser basert på "safe is better than sorry" prinsippet)

Denne stasjonen er for 32A 1-fase og nok forutsatt koblet på IT-nett. Derav teksten. For 3-fase modellene står det også spesifisert at de må ha forankoblet B-vern.
Uansett om den får sine en fase 230V fra IT-nett eller TN-nett kreves B-vern i Norge. I EU forøvrig er det ikke nødvendig på 1 fase TN-nett. Både i Norge og EU er det nødvendig på mer enn 1 fas. Dette følger av NEKs tolkning.


Sitat fra: Griffel på torsdag 18. februar 2016, klokken 22:01
Egen kurs med egen jordfeilautomat (B vern) pr stikk er tillatt, og eneste løsning om en går for 10A og Schuko (men ikke anbefalt av NEK ekspertgruppe for Elbil).

Felles B-jordfeilbryter før et antall separate 10A Schuko kurser er i praksis ikke tillatt.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. februar 2016, klokken 09:37
Ok, hva med felles B-vern for to ladestasjoner i en privatgarasje, plassert i lett tilgjengelig underfordeling i garasjen? Det er denne problemstillingen som som oftest kommer opp (mange har ettervert to elbiler), og jeg kan ikke se store ulemper med felles B-vern her. Det blir jo tilsvarende Garos løsning
En kurs med to uttak i en Garo ladestasjon er ikke helt det samme som en felles jordfeilbryter for flere kurser med vanlige stikkontakter. Tidliger var det kurant med en felles jordfeilbryter for hele sikringsskapet, men krav til nye installasjoner skjerpes jo jevnlig.

Når jeg skriver "i praksis ikke tillatt" mener jeg at en slik løsning av en ansvarlig installatør vil bli vurder som uegnet da noen kan koble til f.eks en støvsuger/motorvarmer/håndverktøy/skjøteledning og forårsake ladestopp for mange biler tilkoblet andre stikkontakter om noe av dette utstyret har jordfeil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#28
Sitat fra: Griffel på fredag 19. februar 2016, klokken 15:30
Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. februar 2016, klokken 09:37
Sitat fra: Griffel på torsdag 18. februar 2016, klokken 22:01
Når det gjelder Nett burde nok ha sjekket grundigere. NEKs tolkning skiller ikke på de Norske nettene så alle stasjoner uten innebygget B-vern (eller bedre) må ha forankoblet B-vern uansett om dette er IT,TT eller TN. (NEK har valgt å behandle alle nettyper likt for å unngå missforståelser basert på "safe is better than sorry" prinsippet)

Denne stasjonen er for 32A 1-fase og nok forutsatt koblet på IT-nett. Derav teksten. For 3-fase modellene står det også spesifisert at de må ha forankoblet B-vern.
Uansett om den får sine en fase 230V fra IT-nett eller TN-nett kreves B-vern i Norge. I EU forøvrig er det ikke nødvendig på 1 fase TN-nett. Både i Norge og EU er det nødvendig på mer enn 1 fas. Dette følger av NEKs tolkning.

Ja, poenget mitt er at Garo nok ikke har sett for seg at noen vil koble akkurat denne utgaven til TN-nett og derfor laget teksten på den måten. De utgavene som man kan forvente at vil kobles til TN-nett har en annen tekst som ikke henviser til IT. Litt klønete skrevet av Garo altså.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. februar 2016, klokken 09:37
Ok, hva med felles B-vern for to ladestasjoner i en privatgarasje, plassert i lett tilgjengelig underfordeling i garasjen? Det er denne problemstillingen som som oftest kommer opp (mange har ettervert to elbiler), og jeg kan ikke se store ulemper med felles B-vern her. Det blir jo tilsvarende Garos løsning
Sitat fra: Griffel på torsdag 18. februar 2016, klokken 22:01
En kurs med to uttak i en Garo ladestasjon er ikke helt det samme som en felles jordfeilbryter for flere kurser med vanlige stikkontakter. Tidliger var det kurant med en felles jordfeilbryter for hele sikringsskapet, men krav til nye installasjoner skjerpes jo jevnlig.

Når jeg skriver "i praksis ikke tillatt" mener jeg at en slik løsning av en ansvarlig installatør vil bli vurder som uegnet da noen kan koble til f.eks en støvsuger/motorvarmer/håndverktøy/skjøteledning og forårsake ladestopp for mange biler tilkoblet andre stikkontakter om noe av dette utstyret har jordfeil.

Skjønner poenget ditt ang. schuko, mitt spørsmål er om du mener at to ladestasjoner med enten Type 2 uttak eller fast kabel, montert i samme private garasje, kan sikres med felles B-vern? Disse kan da ikke brukes til annet enn lading av to elbiler, og jeg ser ikke helt problemet om B-vernet skulle løse ut siden bilene eies av samme person/husstand.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gauge

I utgangspunktet ber jeg om B vern for hver kurs. Hva som kommer på enden er ikke klart enda, men det kan temporært faktisk bli schuko. (Sikkert til elbilforumets store fortvilelse)
Rundstikk(CEE) er også med i vurderingen, et spm her; kan påkobling av ladeboks gjøres av ukyndig senere? Gitt at man plugger boksens kabel i stikket og låser av med hengelås.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA