Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading på beste måte?

Startet av gauge, onsdag 30. mars 2016, klokken 19:11

« forrige - neste »

gauge

Vi skal flytte til nybygg og i den f.b. kommer elbil spørsmålet og lading opp.
Hva slags uttak skal man spekke opp og hvor mange? Vi er ca 150 ansatte.

Schuko er vel ute av bildet(?) men slike veggbokser er dyrt, ikke sikkert ledelsen går med på å betale 5-7000 pr uttak. Vi bør vel ha minst 10-15 stk, kanskje mer?

Griffel

#1
Anbefalingen fra NEKs ekspertgruppe for elbiler er uansett denne:
Sitat
"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører.
Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt. (for eksempel i elbileiers hjem)."
Siden dette er NEKs anbefaling blir det direkte galt å anbefale noe annet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gauge


zyp

Mode 3 er fastmonterte ladestasjoner, ja.

Dette er den sikreste løsningen fordi da sitter sikkerhetselektronikken fastmontert på veggen i stedet for i kladder på kablene som hver enkelt bruker har med seg.

HoeggenEL

Norsk elbilforening har utarbeidet en god veileder du bør lese;

Slik setter du opp ladestasjon for ansatte og kunder
http://www.elbil.no/elbilforeningen/dokumentarkiv/finish/8-brosjyrer-og-nyhetsbrev/388-slik-setter-du-opp-ladestasjon-for-ansatte-og-kunder

På side 21 er Mode 1-2-3-4 beskrevet.
Gå for ladestasjoner med Mode 3, Type 2 uttak.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

HoeggenEL

De ansatte kobler seg så til ladestasjonen med egen Mode 3-kabel.
Kjøpes for ca 1400, hvis den ikke fulgte med bilen.
Er dere mange som mangler Mode 3-kabel, kan dere sikkert gå sammen å få en god pris ved gruppebestilling.
Dette er uansett en kabel dere får bruk for på fritiden også, da dette er den nye ladestandarden.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

leafnor

#6
Deler min erfaring:
Ingen ting i veien med Schuko. For 10A gir på en normal arbeidsdag 16 kWt, og det dekker alles behov.
Gjør det ikke det, så har EL-bileier kjøpt seg feil EL-bil.

Kostnad for installasjon selv i nybygg må budsjetters for 6-7000 per stikk om det er 10-15 plasser.
Det skal til egen fordeling, med hovedbrytet, B-vern( Edit:vern)  på alle stikk og helst en strømmåler, og det koster raskt 60-70000,- å på plass.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

jkirkebo

Sitat fra: leafnor på torsdag 11. februar 2016, klokken 18:35
Deler min erfaring:
Ingen ting i veien med Schuko. For 10A gir på en normal arbeidsdag 16 kWt, og det dekker alles behov.
Gjør det ikke det, så har EL-bileier kjøpt seg feil EL-bil.

Kostnad for installasjon selv i nybygg må budsjetters for 6-7000 per stikk om det er 10-15 plasser.
Det skal til egen fordeling, med hovedbrytet, B-vern på alle stikk og helst en strømmåler, og det koster raskt 60-70000,- å på plass.

Det holder med felles B-vern så lenge det også er separat A-vern pr. kurs (bruk jordfeilautomater).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

#8
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. februar 2016, klokken 19:27
Sitat fra: leafnor på torsdag 11. februar 2016, klokken 18:35
Deler min erfaring:
Ingen ting i veien med Schuko. For 10A gir på en normal arbeidsdag 16 kWt, og det dekker alles behov.
Gjør det ikke det, så har EL-bileier kjøpt seg feil EL-bil.

Kostnad for installasjon selv i nybygg må budsjetters for 6-7000 per stikk om det er 10-15 plasser.
Det skal til egen fordeling, med hovedbrytet, B-vern på alle stikk og helst en strømmåler, og det koster raskt 60-70000,- å på plass.

Det holder med felles B-vern så lenge det også er separat A-vern pr. kurs (bruk jordfeilautomater).
Strøm er ikke min sterkeste side, så stemmer sikkert det.
Dog attesterte jeg faktura på 34 ladepunkt med Schuko, så hva det koster vet jeg mer om enn hva som er i fordelingen. Billig ble det ikke, godt det doble av 6-7000 per ladepunkt. (Ettermontert i et relativt nytt bygg)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

gauge

Jeg tror det blir litt dyrt. Hva med å montere B vern på hver kurs og legge ut 4,0mm2 kabel til en passende mengde rundstikk? Da kan man vel montere hva man vil der senere?

elektrolux

Antakelig vil Zaptec sin Smart løsning komme gunstigst ut, både på pris og ytelse. Ta gjerne kontakt for et godt tilbud.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: leafnor på torsdag 11. februar 2016, klokken 18:35
Deler min erfaring:
Ingen ting i veien med Schuko. For 10A gir på en normal arbeidsdag 16 kWt, og det dekker alles behov.
Gjør det ikke det, så har EL-bileier kjøpt seg feil EL-bil.

Kostnad for installasjon selv i nybygg må budsjetters for 6-7000 per stikk om det er 10-15 plasser.
Det skal til egen fordeling, med hovedbrytet, B-vern( Edit:vern)  på alle stikk og helst en strømmåler, og det koster raskt 60-70000,- å på plass.

10A er vel greit i dag men ikke mye fremtidsrettet. Folk pendler fort 10 mil en vei og da er dagens biler i snaueste laget på vinteren og det hjelper ikke om bilene om et år eller to har dobbel kapasitet hvis du ikke rekker å lade nok til hjemturen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#12
Sitat fra: gauge på mandag 15. februar 2016, klokken 10:02
Jeg tror det blir litt dyrt. Hva med å montere B vern på hver kurs og legge ut 4,0mm2 kabel til en passende mengde rundstikk? Da kan man vel montere hva man vil der senere?
Denne løningen er ikke i tråd med forskrifter, og slett ikke å anbefale.
Vanlige stikkontakter = en kurs for hver stikkontakt + et antall forandkoblede B-jordfeilbrytere. Ulempen med felles jordfeilbryter er at en feil tar strømmen til flere uttak.

Fastmontert Ladestasjon med sikring og (minst)B jordfeilbryter kan mates fra stor felles kabel og sikring, (lite utstyr i fordeling) og ha mer eller mindre sofistikert styring for lastdeling.
Dyrere utstyr, rimligere installasjon, sikrere løsning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mazzbot

Vi har to 16A CEE på jobben , hvis det er flere som ønsker så kan vi bare bestille elektriker og sette opp flere . Jeg lader bare med 10A noe som holder for meg .  Kan såklart kjøpe en annen kabel med cee uttak men å betale 5000 kr for det er unødvendig! 
Tesla model 3 reservert 31/3 .

gauge

Så egen kurs med egen jordfeilautomat (B vern) pr stikk er ikke tillatt, men å koble en rekke ladere på en feit kabel bortgjennom er tillatt?
Effekt er vist ikke noe problem,  men fasene må sikkert fordeles jevnt utover. Disse boksene tar de inn 1 fas eller 3 fas?
Det er bestemt at ingen behøver å lade med mer enn 16A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA