Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: hvor gammel er en GTE kjøper?

Startet av Ampéreson, mandag 28. mars 2016, klokken 09:48

« forrige - neste »

Ampéreson

Har hatt min Tesla en stund nå, fikk en ny UMC for en måned siden. De sa det var gammel modell og at de fases ut, ok greit for meg tenkte jeg. Bilen sto og ladet over natten til mandag med UMC med Schuko kontakt. Så på mobilen min at ladingen var avbrutt ca klokken 03.30. Går ut og det lyser rødt på UMC. Prøver et par ganger dra ut og stikke inn igjen på bil og kontakt, trykker på reset (rød knapp bak) på UMC. Det lyser grønt så rødt, ingen lading.

Kom på Tesla senter Kokstad i Bergen i dag, de sa at UMC ikke var vanntett, og at det står i veiledningen. Visste jeg ikke og var ikke blitt informert. Den forrige UMCen som de faset ut fungerte utmerket under samme forhold, har også lest rundt om at de skal være vanntette.

Så nå har jeg ingen UMC, da de er utsolgt i hele Norge. Får håpe dette går på garantien, skulle likt å hatt min gamle UMC tilbake. Må være mye problemer med disse UMCene siden det ikke er en eneste på lager i hele Norge :).

Jeg er ikke sur, ikke bitter og tror Tesla fikser opp i designfeilen og i å tilby meg en ny UMC.

2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt

Muffinman

Du får nok ny UMC, men det er relativt kjent at disse ikke er spesielt glade i vann. Tror ikke Tesla tør protestere så mye på reklamasjonen, for da ville de jo i praksis si at Model S ikke kan lades utendørs i Norge.

Jeg er mer overrasket over at de er tomme. Glad vi har ladeutstyr nok til ikke å bli stående om noe havarerer hos oss.

Salvesen

"samme" erfaring her, første umc røyk i god regnskur sist uke. Tilfeldigvis samme dag som jeg bygget ett "hus" for den i form av en postkasse. Fikk levert ny UMC etter at jeg først fikk en brukt en pga mangel på UMC'er i Norge. Nå hviler selve "kladden" i en postkasse og håper at dette holder.

Jeg kommer til å kjøpe en mennekes kabel fra Volvo da jeg har hørt at disse er vanntette så får UMC bli nødløsning... Galskap at det skal være slik, men UMC er jo helt latterlig designet.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

nortrahof

Bruker svært sjeldent UMC selv.
Mener at UMCen skal være av en beskyttelseskapsling IP44? Dette er MINIMUM hva som tillates brukt utendørs og kun "sprutsikker" utførelse - ikke vanntett. - Da hadde nok beskyttelsen vært 5X eller 6X. - Mener at den som "sprutsikker" ikke blir kontrollert for vannsprut i alle retninger? (Jfr. stikkontakter i IP44 med lokk som kun er beskyttet dersom monteringen er korrekt.)
Har aldri sett at det er angitt monteringsretning for UMCen men står det at den skal henges opp i en bestemt retning/måte, så har vel TM sitt "på det tørre". :D

På E-UPen ble i ettertid UMCen oppgradert med en solid gummistrømpe. Den gir både økt vanntetthet/beskyttelse og ikke minst slagbeskyttelse. - Noe slikt burde også TM komme med når de endelig blir lei av frustrerte kunder med defekte UMCer.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

weld77

Jeg pleier å legge kladden under bilen på ett eller annet de svært få gangene jeg lader uten å stå under tak. Har tenkt at det umulig kan skade i alle fall...

Havebigfun

Salvesen

Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Diravi

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:37
her er alternativet:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68944412&fks=68944412
(Jeg har ikke noe med dette salget å gjøre)

Er ikke Mennekes-kabelen Tesla selger vel så grei og billig? Gitt at man har 32A CEE veggkontakt selvsagt.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

thilo

Sitat fra: Diravi på tirsdag 09. februar 2016, klokken 23:24
Er ikke Mennekes-kabelen Tesla selger vel så grei og billig? Gitt at man har 32A CEE veggkontakt selvsagt.

Tesla sin ladekabel er type2, trenger da type2 ladestasjon ;)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA