Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De største nyhetene ved Model ≡

Startet av HansButenschon, lørdag 26. mars 2016, klokken 14:05

« forrige - neste »

HansButenschon

På lørdag hadde jeg planlagt ladestopp ved Fortums hurtiglader på McDonalds langs E18 ved Töcksfors. Først forsøkte jeg RFID-brikken fra Fortum, uten hell. Så forsøkte jeg SMS-instruksjonene og fikk til svar at nummeret ikke var gyldig. Jeg ringte til Fortums servicetelefon, og en hyggelig dame beklaget situasjonen. Hun forklarte at nordmenn enten må ha egen avtale med Fortum i Sverige eller et svensk mobilabonnement. Hun bød deretter på 20 min gratis lading, som plaster på såret. Super service, men skal det være slik? Noen andre som har erfaring med svenske hurtigladere?

automat

Fra Fortums sider:

Kan jeg lade i utlandet med ladebrikke fra Fortum?
De fleste ladebrikker fra Fortum skal fungere i Finland og Sverige, men med enkelte unntak. Brikken fra elbilforeningen vil for eksempel kun fungere i Norge. Kontakt oss gjerne på telefon 06910, så kan vi sjekke om din brikke er aktiv for bruk i Norden.

http://www.fortum.no/kundeservice/cd/
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elbil-1

Fortum sin egen brikke fungerer upåklagelig i sverige i allefall...

Kjell Leaf

Dette er alt for dårlig. Skal man virkelig måtte sjekke hvem som drifter de forskjellige laderne før man drar ut på tur ? Må man virkelig ha med et ukjent antall brikker ? Hva med andre aktører i Sverige, hvor mange finnes, og hva gjør man ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Salt-Hv27

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:56
Dette er alt for dårlig. Skal man virkelig måtte sjekke hvem som drifter de forskjellige laderne før man drar ut på tur ? Må man virkelig ha med et ukjent antall brikker ? Hva med andre aktører i Sverige, hvor mange finnes, og hva gjør man ?
Vattenfall, tenker jeg. De er ihvertfall ute med ladestasjoner i Tyskland (ikke at jeg tenker meg til Tyskland med trillingen, da ...)
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

tutti

#5
Du må også kontakte Fortum i Norge dersom du vil lade i Finland.

Vattenfall er artig. For å bruke disse må du ha en app som jeg bare klarte å laste ned via pc, umulig direkte på telefonen. I app må du registrere betalingskort.

CLEVER er også en stor leverandør. Her må du ha et kort som kan kjøpes i Sverige (og deretter fylles på nett). Så er spørsmålet også om svenske CLEVER kort kan brukes i Danmark?

Kjell Leaf

Konklusjonen da er altså at man bør holde seg i Norge. Men noe må gjøres med dette tullet. Om et par år kjører en Leaf 40 mil eller noe sånn, da er utenlandsturer veldig aktuelt for mange, og da kan vi ikke ha det sånn som dette.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Salt-Hv27

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. februar 2016, klokken 17:58
Konklusjonen da er altså at man bør holde seg i Norge. Men noe må gjøres med dette tullet. Om et par år kjører en Leaf 40 mil eller noe sånn, da er utenlandsturer veldig aktuelt for mange, og da kan vi ikke ha det sånn som dette.
Det er ikke noen kjempevanskelig greie å skaffe et Fortum-kort, da.
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

leafnor

Sitat fra: Salt-Hv27 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 21:47
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. februar 2016, klokken 17:58
Konklusjonen da er altså at man bør holde seg i Norge. Men noe må gjøres med dette tullet. Om et par år kjører en Leaf 40 mil eller noe sånn, da er utenlandsturer veldig aktuelt for mange, og da kan vi ikke ha det sånn som dette.
Det er ikke noen kjempevanskelig greie å skaffe et Fortum-kort, da.

Like lett som å trykke denne linken: https://portal.chargedrive.com/mypages/no/pages/RegisterNewUser.aspx
og bruke noen minutter på å fylle inn peronalia. Etter 2-3 dager ligger brikke i postkassen.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

elbil-1

Dette er et problem ja - og vil ikke bli løst før det blir konkurranse på laderne.

Det er helt tullete at man må ha en haug uøike kundekort for å få tanke bilen.

Det blir nok en standard med mobilbetaling og kredittkort etterhvert - men foreløpig vil ladetilbyderne låse kundene i "sin" infrastruktur.

Men de klarer det jo ikke - for man skaffer bare flere kundekort..

Bare tungvint alt sammen...

Kjell Leaf

Sitat fra: leafnor på tirsdag 09. februar 2016, klokken 21:51
Sitat fra: Salt-Hv27 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 21:47
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. februar 2016, klokken 17:58
Konklusjonen da er altså at man bør holde seg i Norge. Men noe må gjøres med dette tullet. Om et par år kjører en Leaf 40 mil eller noe sånn, da er utenlandsturer veldig aktuelt for mange, og da kan vi ikke ha det sånn som dette.
Det er ikke noen kjempevanskelig greie å skaffe et Fortum-kort, da.

Like lett som å trykke denne linken: https://portal.chargedrive.com/mypages/no/pages/RegisterNewUser.aspx
og bruke noen minutter på å fylle inn peronalia. Etter 2-3 dager ligger brikke i postkassen.
Fortum ... jaja. men tenk om jeg kommer til en annen lader i Sverige da som også krever jeg ikke har for at jeg skal få lade ? Dere mener vel ikke at det skal være slik at man må kjenne til hvem som eier alle hurtigladerne før man kjører på tur ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

zyp

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 11. februar 2016, klokken 00:14
Fortum ... jaja. men tenk om jeg kommer til en annen lader i Sverige da som også krever jeg ikke har for at jeg skal få lade ? Dere mener vel ikke at det skal være slik at man må kjenne til hvem som eier alle hurtigladerne før man kjører på tur ?
Selv i Norge er det jo fornuftig å sjekke på forhånd hvem som eier laderen før du står der og trenger lading, ellers risikerer du f.eks. å måtte betale blodpris hos AR.

Kjell Leaf

Nettopp derfor må det gjøres noe med dette problemet. Man skal kunne kjøre på tur hvor som helst, og kunne lade på alle ladere, ellers kan aldri en elbil kunne overta fra fossil. Ayt noen mener at det er bra sånn det er i dag er i alle fall helt ubegripelig for meg. Det kan ikke være sånn at om jeg tar en tur til Sverige så risikerer jeg å treffe på en lader eid av et selskap som krever svensk telefon eller andre merkverdige ting som ¨å ordnes på forhånd. Kanskje elforeningen kan presse norske og svenske myndigheter til å påby samordning mellom ladeselskapene ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

THE

Halvparten av appene jeg har installert på telefonen min nå er diverse ladeapper. Både for betaling/lading, og for å finne ladestasjoner. I tillegg kreves det god planlegging på PC før jeg skal kjøre til steder der jeg er ukjent eller ikke har vært med elbil tidligere.

Det ser heldigvis ut til å bli enklere fremover, men det hadde vært en stor fordel om alle aktører i Norge hadde støttet elbilforeningens ladebrikke.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Arha

Så veldig vanskelig er det vel ikke.  Jeg har aldri hatt problemer med den norske Fortumbrikka i Sverige.  Dersom man ønsker å lade hos Clever finnes disse hos Statoil, og her selges ladekort med et visst antall kwh.  Disse kan forresten også brukes i Danmark.  Se http://uppladdning.nu for detaljer ang lading hos broderfolket.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA