Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I-miev har "havarert" etter første hurtiglading

Startet av Leafys, lørdag 26. mars 2016, klokken 09:04

« forrige - neste »

Homecast

Tilleggsinfo, for siste alternativ må du skru av varmen i huset, og ikke lage mat eller vaske klær =), det har du ikke strøm nok til.

lys, tv og pc kan du fint ha på da.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

overter

Sitat fra: Homecast på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:50
Tilleggsinfo, for siste alternativ må du skru av varmen i huset, og ikke lage mat eller vaske klær =), det har du ikke strøm nok til.

lys, tv og pc kan du fint ha på da.
Det kan du risikere måtte gjøre hvis du tar i bruk enfas lading med 32A og, hvis fordelingen av last mellom fasene ikke er optimal.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

Homecast

Sitat fra: overter på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:19
Sitat fra: Homecast på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:50
Tilleggsinfo, for siste alternativ må du skru av varmen i huset, og ikke lage mat eller vaske klær =), det har du ikke strøm nok til.

lys, tv og pc kan du fint ha på da.
Det kan du risikere måtte gjøre hvis du tar i bruk enfas lading med 32A og, hvis fordelingen av last mellom fasene ikke er optimal.

Helt rett.

ikke legg platetopp, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, varmepumpe, VVB eller noe annet av lignende laster på samme fase som elbilen, stort sett alltid L1   =)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Leafys

Sitat fra: Homecast på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:32
Sitat fra: overter på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:19
Sitat fra: Homecast på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:50
Tilleggsinfo, for siste alternativ må du skru av varmen i huset, og ikke lage mat eller vaske klær =), det har du ikke strøm nok til.

lys, tv og pc kan du fint ha på da.
Det kan du risikere måtte gjøre hvis du tar i bruk enfas lading med 32A og, hvis fordelingen av last mellom fasene ikke er optimal.

Helt rett.

ikke legg platetopp, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, varmepumpe, VVB eller noe annet av lignende laster på samme fase som elbilen, stort sett alltid L1   =)


Takk for innspill. Tok kommentaren din (ang. å ikke legge platetopp osv på samme fase) med elektriker og svaret var at alt blir fordelt på de samme tre fasene. Er det da ivaretatt?

Homecast

Du må legge alt av last på L2 og L3
Så er L1 til elbilen. Og eV noen stikkontakter og noe lys. (Obs, Ikke stikk til støvsuger hvis du skal lade samtidig)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Nå er det ingen grunn til panikk. En ting er å installere et 32A stikk, en helt annen ting er å kjøre på med maks lading. Hytta har 27,6 kW tilførsel, og begrenser en ladingen til f.eks 24A blir dette kun 5,5 kW, og 22,1 kW igjen til støvsugeren. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

Ca 11 kW til ei hel hytte?
Det der høres ut som om du fortsatt kjører på byggestrøm?

Standard i Hallingdal til hytte er 400V 3*25A, va 17 kW.

fredag

Sitat fra: Leafys på mandag 08. februar 2016, klokken 17:56
Hei,

Jeg bygger for øyeblikket et hus i Oslo og diskuterer for øyeblikket med elektrikker hva som er mulig å få til av ladekapasitet i garasjen. På min ønskeliste står en ladeboks med mulighet for 32A (kjekt å ha da vi vil få dagsbesøk av familie/venner med behov for å lade raskt).

Elektrikk opplyser følgende: "Det anbefales ikke å lade med mer enn 16A hjemme. Det blir skjevbelastning og hovedsikring kan slå ut. Hovedsikring er på 3x40A 400V"

Er dette virkelig problematisk å installere dette gitt kapasiteten på hovedsikringene? Resten av huset vil ha et moderat strømforbruk (varmes opp med varmepumpe feks).

Takk for svar!

Du har litt liten hovedsikring til å kunne tilby 32A lading.

Du bør enten vurdere om familie og venner virkelig har behov for så rask lading hos deg.

Eller så bør du nok vurdere å øke hovedsikringen til 60A elns.

Hvis det holder med 16A lading, så kan du sette opp en type2 ladekontakt (uten integrert kabel, kun type2-kontakt). Da vil de kunne lade på 16A på type2, noe som tross alt er 60% raskere enn en schuko-kontakt på 10A (max for nye installasjoner).

Hvis du likevel faktisk vil legge opp til 32A lading - all ære til deg for det - så må du ikke nevne Nissan Leaf i samme åndedrag som 32A lading til elektrikeren. Leaf lader desverre kun på en fase. Derfor snakker elektriker og netteier om skjev last. Du nevner elbiler som Renault Zoe og Tesla Model S, fordi disse lader på trefase, og da blir det ingen brysomme spørsmål om skjev last. Legg opp 32A trefas kabel til en fastmontert type2 ladekontakt. Prisforskjellen for installasjon på enfase og trefase er minimal. (Hvis du ser bort fra at du nok trenger en større hovedsikring for å kunne tilby 32A lading.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på tirsdag 09. februar 2016, klokken 23:23
Ca 11 kW til ei hel hytte?
Det der høres ut som om du fortsatt kjører på byggestrøm?

Standard i Hallingdal til hytte er 400V 3*25A, va 17 kW.

11kW bør da holde fint, man fyrer vel i hovedsak med ved på hytta? Eneste man nok bør passe på er å kjøpe platetopp som kan kobles til 2 faser (gjelder de fleste 4-platers induksjonstopper) samt koble stekeovnen på den siste fasen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Old Sparky

Er det ikke noen av de lurere ladestasjonene som kan overvåke forbruket i huset/hytta som helhet, og tildeler bilen bare det som hovedsikringen har ledig kapasitet for?

Leafys

Sitat fra: fredag på onsdag 10. februar 2016, klokken 00:21
Sitat fra: Leafys på mandag 08. februar 2016, klokken 17:56
Hei,

Jeg bygger for øyeblikket et hus i Oslo og diskuterer for øyeblikket med elektrikker hva som er mulig å få til av ladekapasitet i garasjen. På min ønskeliste står en ladeboks med mulighet for 32A (kjekt å ha da vi vil få dagsbesøk av familie/venner med behov for å lade raskt).

Elektrikk opplyser følgende: "Det anbefales ikke å lade med mer enn 16A hjemme. Det blir skjevbelastning og hovedsikring kan slå ut. Hovedsikring er på 3x40A 400V"

Er dette virkelig problematisk å installere dette gitt kapasiteten på hovedsikringene? Resten av huset vil ha et moderat strømforbruk (varmes opp med varmepumpe feks).

Takk for svar!

Du har litt liten hovedsikring til å kunne tilby 32A lading.

Du bør enten vurdere om familie og venner virkelig har behov for så rask lading hos deg.

Eller så bør du nok vurdere å øke hovedsikringen til 60A elns.

Hvis det holder med 16A lading, så kan du sette opp en type2 ladekontakt (uten integrert kabel, kun type2-kontakt). Da vil de kunne lade på 16A på type2, noe som tross alt er 60% raskere enn en schuko-kontakt på 10A (max for nye installasjoner).

Hvis du likevel faktisk vil legge opp til 32A lading - all ære til deg for det - så må du ikke nevne Nissan Leaf i samme åndedrag som 32A lading til elektrikeren. Leaf lader desverre kun på en fase. Derfor snakker elektriker og netteier om skjev last. Du nevner elbiler som Renault Zoe og Tesla Model S, fordi disse lader på trefase, og da blir det ingen brysomme spørsmål om skjev last. Legg opp 32A trefas kabel til en fastmontert type2 ladekontakt. Prisforskjellen for installasjon på enfase og trefase er minimal. (Hvis du ser bort fra at du nok trenger en større hovedsikring for å kunne tilby 32A lading.)

Hei Fredag,

Takk for det. Det ser ut til at jeg lander på en løsning der jeg får montert 32A 400V rødt stikk 3-fas og kjøper en ladestasjonløsning som jeg selv plugger på denne. Enkelte ladestasjonen har muligheten til å regulere fra 16-24-32A etter hvor mye last huset trekker. Blir som du sier en løsning med kun type 2 kontakt. Tror dette er beste løsningen for meg. Oppgradering av hovedsikringene var dessverre utelukket.

nofuelno

Sitat fra: Leafys på mandag 08. februar 2016, klokken 17:56
Hei,

Jeg bygger for øyeblikket et hus i Oslo og diskuterer for øyeblikket med elektrikker hva som er mulig å få til av ladekapasitet i garasjen. På min ønskeliste står en ladeboks med mulighet for 32A (kjekt å ha da vi vil få dagsbesøk av familie/venner med behov for å lade raskt).

Elektrikk opplyser følgende: "Det anbefales ikke å lade med mer enn 16A hjemme. Det blir skjevbelastning og hovedsikring kan slå ut. Hovedsikring er på 3x40A 400V"

Er dette virkelig problematisk å installere dette gitt kapasiteten på hovedsikringene? Resten av huset vil ha et moderat strømforbruk (varmes opp med varmepumpe feks).

Takk for svar!
Den ideelle løsning for deg vil være å legge opp en 3-fas 16A kurs til en veggboks med Type 2 uttak.
Får du besøk av noen med Tesla, Mercedes eller Zoe, vil bilen være fulladet før de har begynt på desserten ;)
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

pudderjagar

8 - 9 timar. Nokon som ikkje har fulgt md i timen her?

3 - 5 timar er vel meir rett. Ein gallamiddag er innanfor rekkevidde her!!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#28
Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. februar 2016, klokken 19:52
Tesla har vel omtrent 500km rekkevidde.
Er den tom, og lades helt full med 400V 16A tar det ca. 9 timer i følge Tesla's kalkulator.
Og som nofuel.no skrev:
Får du besøk av noen med Tesla, Mercedes eller Zoe, vil bilen være fulladet før de har begynt på desserten ;)

De som har kjørt 50 mil for på spise middag hos meg, blir gjerne over til neste dag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. februar 2016, klokken 22:22
Oi, må du ha fulladet bil før du kjører til noen for å spise middag?
(Det var jo ikke akkurat det det var snakk om da.  Men heller hvor mye man rakk å lade mens man spiste.)

Hva er mest sannsynlig scenario her ?

At bilen er fulladet før du drar og kanskje har 5-10 mil å kjøre til middagsavtalen ?

Da tror jeg det vil gå greit å lade den fullt opp før desserten med en ladefart på 11 kW..
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA