Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problem med Car-net

Startet av gamer73, mandag 07. mars 2016, klokken 14:56

« forrige - neste »

gamer73

#15
Sitat fra: 65lars på torsdag 28. januar 2016, klokken 17:14
Interessant lesing - men jeg kommer kanskje fra en annen "vinkel" - her.

En sykkel døde, så jeg dro til biltema og kjøpte en billig en. Yosemite.
Året etter så jeg et tilbud fra http://www.citymotion.no/ - som ligger rett over elva her, og de jobber jo også sammen med et annet firma - http://www.nxtech.no/ - som gjør utrolige ting.
(Inkludert trådløst tastatur til smart-telefoner)

Fikk en el-sykkel pakke på tilbud, med forhjulsdrift for kr. 4K.  Installerte det selv, men det tok mange timer, siden kranken på sykkelen var i mekaniske filler.  Men siden det, har alt virket.  Var oppe i godt over 30 km/t en gang, i pøsregn, men medvind.  Er mulig at jeg må erstatte batteriet, kanskje erstatte sykkelen, men har en eldre DBS Kilmanjaro - og også en annen sykkel, med skivebremser.

Uansett - el-Sykkel Rocks!  Saved my life!
;D

Tidi..jeg mener å huske det navnet på sykkelen... DPS kilmanjaro..var ikke den svært pop på 90 tallet? hehehe god gammel slager;)

Og det EL-sykkel kittet så jo greit nok ut også....for min del så har jeg bare en gammel terrengsykkel fra studenttiden (90-tallet) som jeg egentlig ikke har lyst å bruke hehe som jeg kunne benyttet et slikt kit på. Den var aldri særlig behagelig hehe...

jkirkebo

Sitat fra: gamer73 på fredag 29. januar 2016, klokken 07:41
Ja jeg har hørt om kjedeslitasje kan være en issue ja....og jeg må si at jeg syntes kjedeslitasje allerede er 2 til 3 ganger så stor på EL-sykkel kontra vanlig sykkel, men det kan være pga helårssykling og betydelig lengre avstand enn når jeg sist syklet mye (på 90-tallet)..jeg har sett an noen sykler med midtmotor har en rem i stedet for kjede...men disse virker skamdyre pga dette....

Vintersykling sliter MYE på drivverket ja. Det har jeg løst ved å kjøpe slitedelene billig ;) Shimano HG-93 kjede fra ChainReactionCycles til 122.49 og HG400 kassett til 139.49 betyr lave kostnader for å bytte. Frakten er billig også, og så lenge man holder totalen under 350,- blir det ingen toll og moms heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

65lars

Gåde råd igjen, takk!

Jeg er overbevist om at el-sykkel - till tross for alle skriveriene over alt - er så fullstendig undervurdert - som et alternativt og relativt rimelig transportmiddel!  NAV  - wo bist du?
Hei - jeg er aldrende (hva det nå betyr), med mange ("knock on wood") aldrende venner som sykler, og noen er etter hvert litt dårligere i beina.  Sykkel = balanse - og i mitt tilfelle dreier det seg litt om å klare å holde balansen.  (Selv på is og holke (under sne!)  :-) )

Glad dere har et el-sykkel tema under el-bil!
Trilling, bestilt KIA

gamer73

ja det hadde gjort seg å bytte slitedeler selv, men pga motor på bakhjul så er det ikke helt rett frem å bytte kassett selv og det går vel dårlig å bare bytte kjede. Jeg har ihvertfall begynt å bytte bremseklossene selv hehe.

I dag syklet jeg til jobb i et forferdelig bergensregnvær. OG jeg har så lenge jeg har hatt EL-sykkel slitt med at jeg ikke unngår å bli våt på bena pga dårlig regntøy. Jeg har alltid tenkt at man skal spare penger og til nå kjøpt 3 regnbukser som ikke har holdt mål (alle relativt billig..max 200kr). Alle har vært av typen oljeregntøy som egentlig skal være 100% vanntett, men jeg tror det er snakk om dårlige sømmer. Uansett. Jeg gikk til innkjøp av oljebuksen til ålesund et eller annet og den er super..sveisede sømmer og den funket bra:) (koster jo 700 spenn så ikke billig men) Bare et tips om dere også sliter med å bli våt når det regner...

OG ja EL-sykkel er genialt, men det er jo en del ting som gjør at folk kvir seg...

1. Vær og føre..spørs hvor man bor, men stort sett i Norge så er det vel ikke optimalt sykkelvær mesteparten av året, noe som gjør at man stadig må variere antrekk etc. Dette er nok et stressmoment for mange og det var jo det som også gjorde at jeg begynte å bruke EL-bil til jobb så ofte jeg kunne når vi fikk den bilen. Det er ikke gøy å bruke fra 5 til 10 min ekstra hver morgen og ettermiddag for å klargjøre til sykkeltur. Og ikke minst om vinteren kan det være kjipt...
2. Dårlige sykkelveier som gjør sykling relativt farlig. Dette er absolutt et viktig moment og la meg si det slik..hadde ikke jeg syklet på sykkelsti 100% av veien så hadde ikke jeg heller syklet til jobb. Dette betyr nok enda mer enn vær og vind for dem fleste.
3. Det koster ganske mye om man skal ha en god EL-sykkel med kraftig motor.

65lars

Du har helt rett.
For de fleste er det ikke realistisk å mekke på sine egne sykler.  Jeg gjør det, og det tar jo minst en time eller to å skifte fra sommer- til piggdekk.  Minst en time å skifte bremseklosser-  Man blir skikkelig møkkete på henda, og trenger industrielt rengjøringsmiddel.  Nå bruker jeg billige hansker, men blir allikevel møkkete.  Such is Life!  :-)

Jeg har møtt minst ti "aldrende" mennesker her med el-Sykkel - som de har betalt gode penger for, med service og det hele, men det spiller ingen rolle.  De Elsker el-Sykkelen sin.  De kan komme seg rundt, være mer sosiale, komme seg til butikk og post osv. osv. - og hver gang jeg møter dem - viser jeg hvor "relativt paranoid" jeg er mht. å parkere den f.eks. utenfor butikken.

Med en industriell kjetting.  Et par andre låser, dersom sykkeltyvene er i nærheten.  Og det er de, ofte.  For eksempel, jeg hadde en gammel, veldig dyr (20K kr.), men utkjørt sykkel jeg skulle ta med meg til jobben, og kassere den der (vi har store metall og div. avfallskontainere der).

Det var litt slitsomt (sykkel med sykkel), så etter at jeg kom til elva, satte jeg den fra meg, med mål om å hente den under lunsjen.  Da jeg kom til kontoret mitt, kunne jeg se over elva, hvor jeg satte fra meg sykkelen, og den var borte.

Er jeg ansvarlig for tyvens skjebne, siden sykkelen ikke hadde bremser, og manglet mye annet?
:-)
Trilling, bestilt KIA

gamer73


65lars

:-)
Sitat fra: gamer73 på mandag 08. februar 2016, klokken 08:47

Ja!   Men vi er i Norge. nå.
https://no.wikipedia.org/wiki/Anonymitet

Og sykkelyverier her i Ostfold - er tildelds veldig organisert.
:-)

Lås. lås, og lås!
:-)
Trilling, bestilt KIA

gamer73

sant;)

Heldigvis så står min i garasje hjemme (bilen står utenfor;) ) og så er det oppvarmet sykkelgarasje på jobben:) Så den låses omtrent aldri:)

65lars

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 08:13
sant;)

Heldigvis så står min i garasje hjemme (bilen står utenfor;) ) og så er det oppvarmet sykkelgarasje på jobben:) Så den låses omtrent aldri:)

Oppvarmet sykkelgarasje på jobben, sier du?
Hmmm...

(tenker til selv: "Oppvarmet Sykkelgarasje" et begrep jeg aldri har hørt om).

:-)
Trilling, bestilt KIA

jkirkebo

Sitat fra: 65lars på tirsdag 09. februar 2016, klokken 17:56
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 08:13
sant;)

Heldigvis så står min i garasje hjemme (bilen står utenfor;) ) og så er det oppvarmet sykkelgarasje på jobben:) Så den låses omtrent aldri:)

Oppvarmet sykkelgarasje på jobben, sier du?
Hmmm...

(tenker til selv: "Oppvarmet Sykkelgarasje" et begrep jeg aldri har hørt om).

:-)

Det har vi på jernbanestasjonen i Fredrikstad også. Plass til over 100 sykler, kodelås på døra, varme, 2 skifterom og mulighet til å leie garderobeskap. Helt genialt :) Betaler 600,- i året for plass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gamer73

ja jeg tror det er mer og mer vanlig at bedrifter satser på at folk skal sykle..ihvertfall i store byer (Bergen her)..Vet at dem fleste store bygg som blir bygget nå inkluderer sykkelgarasje inne så vi vil nok heldigvis se mer og mer av denslags fremover:) I tillegg har vi sykkelvaskerom hehe...vannslange etc:)

gamer73

OG det morsomme er at jeg ser fler og fler som bruker EL-sykkel. OGså folk som tilsynelatende er i god form;) Selv har jeg mang en gang fått høre at jeg jukser etc hehe..med å bruke EL-sykkel. Jeg er rimelig godt trent...jogger ofte hver eneste dag i lange perioder, men jeg blir også fort svett (akkurat som min far og hans far før det), men EL-sykkel gjør slik at jeg ikke blir mer svett enn om jeg hadde spasert til jobb (blir riktignok varm av dette og, men det renner ikke;:))

Øyvind.h

Elsykkel er da ikke juks. Man bestemmer selv hvilken treningseffekt man ønsker ut av turen. Noen vil ha lav puls, lavt energiforbruk og komme frem uten å måtte dusje. Andre vil ha høy puls, høyt energiforbruk og er klar for å dusje og skifte på destinasjon.

Der elsykkelen er genial er strekninger der vanlig sykkel medfører ingen sykling, og elsykkel medfører sykling. Eks er 15-20km+ for langt på vanlig sykkel for mange. De kjører heller bil. Da er elsykkel genialt.
Jeg har bare 10km til jobb. Perfekt for vanlig sykkel, og jeg slipper å tenke på annen trening når jeg er ferdig på jobb.
Kona derimot har rundt 15km og betydelig kjipere strekning. For henne vil elsykkel være et veldig bra alternativ til scooter eller bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gamer73

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. februar 2016, klokken 10:39
Elsykkel er da ikke juks. Man bestemmer selv hvilken treningseffekt man ønsker ut av turen. Noen vil ha lav puls, lavt energiforbruk og komme frem uten å måtte dusje. Andre vil ha høy puls, høyt energiforbruk og er klar for å dusje og skifte på destinasjon.

Der elsykkelen er genial er strekninger der vanlig sykkel medfører ingen sykling, og elsykkel medfører sykling. Eks er 15-20km+ for langt på vanlig sykkel for mange. De kjører heller bil. Da er elsykkel genialt.
Jeg har bare 10km til jobb. Perfekt for vanlig sykkel, og jeg slipper å tenke på annen trening når jeg er ferdig på jobb.
Kona derimot har rundt 15km og betydelig kjipere strekning. For henne vil elsykkel være et veldig bra alternativ til scooter eller bil.

ja det er riktig:)

Jeg syntes det er kjempefint at mange bruker vanlige sykler som en treningsform til og fra jobb. For jeg vet at mange som sykler til og fra jobb IKKE trener noe annet. Personlig så har jeg aldri likt å sykle for trening...jeg har alltid syklet men dem få gangene for trenings skyld så har jeg syntes det var urkjipt. Min treningsform er jogging..da koser jeg meg uten å tenke på å være redd for å miste livet i bilveien etc..også passer jogging bedre for å trene hele kroppen enn sykling gjør.

Jeg bruker forøvrig maks el-hjelp når jeg sykler....jeg syntes det er utrolig kjipt dem gangene bakken er litt for bratt og jeg må trå til en del selv..da forbanner jeg vraket av en EL-sykkel;)

Øyvind.h

Har alltid slitt med at jeg får hold når jeg jogger, og jeg synes det er kjedelig. På sykkelen holder jeg god intensitet mens tankene vandrer, og jeg bruker kortere tid til/fra jobb enn jeg ville brukt med kollektivtransport.
Man trenger ikke frykte for livet om man sykler med hodet, men ser at jogging er hakket mindre risikabelt.

Det finnes ett sted bilene er veldig flinke til å holde korrekt avstand ved forbikjøring (minimum 1,5 meter), det er.......gjennom bomstasjonen :D Der er de til gjengjeld gjerne helt over i motgående.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA