Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sikkerhetsproblemer i Nissan Leaf

Startet av Muffinman, onsdag 24. februar 2016, klokken 12:51

« forrige - neste »

Hetlsh

Er det noen som har vinterpakke på nye biler og hvordan er dysene i 60-80 km/t. Gir de nok væske til å få vasket vinduene bra? Sprer dysene eller er det fremdeles 4-stråler?

cairnz

Sitat fra: nortrahof på fredag 15. januar 2016, klokken 14:47
Sitat fra: Muffinman på fredag 15. januar 2016, klokken 13:52
Mine fungerer faktisk helt fint, så jeg kunne virkelig tenkt meg disse på den andre bilen også. Har ikke sjekket om de nye er justerbare, men de gamle justerer du fint selv med en slik:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Spylerpumpe/Spylerdyse/Justeringsverktoy-for-spylerdyse-2000017963/

De nye er ikke justerbare iflg. TM.
Jeg har en bil med "nye" dyser der ene dysen sprer dårlig. TM har forsøkt å "justere" de ved å legge noe imellom for å få de til å fordele bedre - men valget da er om de skal virke i lav hastighet - eller høy hastighet.
Nå må de skiftes -endelig.
Med de nye, hva mener du da? Sprededyser eller de "vanlige" ?


Sitat fra: Hetlsh på fredag 15. januar 2016, klokken 23:19
Er det noen som har vinterpakke på nye biler og hvordan er dysene i 60-80 km/t. Gir de nok væske til å få vasket vinduene bra? Sprer dysene eller er det fremdeles 4-stråler?
Vinterpakke er ikke sprededyser.

Elbilist

Ctran

Har en oktober 2015 med vinterpakke. Like ubrukelig.

Fantomet

Helt enig i at frosne dyser ikke burde være et problem med ordentlig spylerveske. Derimot er det et problem når vindusviskerne er dårlige og dysene spyler altfor lavt. Tesla model s er langt fra min favorittbil når det gjelder å holde frontvinduet fritt for is og skitt(har vinterpakke i en '14). Her har Tesla stort forbedringspotentiale, utover dette er jeg godt fornøyd med både kjøreegenkaper og rekkevidde på vinterstid :)

guneiv

Når kom oppvarmede dyser? På min fra mars 15 frøys utvannet spylervæske forrige helg og det hjalp ikke å sette på "vindusviskervarmen".
Svart S85D

jkirkebo

Sitat fra: guneiv på søndag 17. januar 2016, klokken 10:09
Når kom oppvarmede dyser? På min fra mars 15 frøys utvannet spylervæske forrige helg og det hjalp ikke å sette på "vindusviskervarmen".

Oppvarmede dyser har vært med stort sett fra starten av for de med vinterpakke. Min P85+ fra sept. 2013 har det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Sitat fra: guneiv på søndag 17. januar 2016, klokken 10:09
Når kom oppvarmede dyser? På min fra mars 15 frøys utvannet spylervæske forrige helg og det hjalp ikke å sette på "vindusviskervarmen".
Både beholder, pumpe og slanger må varmes skal man hindre at spylevæsken iser. Hadde en MB 300TD 87 modell en gang, mener å huske at den hadde oppvarmet spylertank  :D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Det kan nok stemme. En liten rørspiral med varm kjølevæske fra motoren  i tanken. Tror Land Rover også har brukt lignende patent. Ganske smart, egentlig.


Cookie Monster

Ja hjelper ikke stort med bare varme i i dysene når resten er fryst.

Har selv vinterpakke men det enste som jeg ser nytte med der er varme i seter bak og oppvarmet ratt som er verdt prisen alene.
De varmetrådene og dysene er bare surr og vurderer å bytte til de uten varme for å få mer spredning. Koster ca 1200,- hos Tesla.
2015 P85D

Pompel

Jeg har også vinterpakke (mest for varme bak, kidsa er snart ferdige med barnestoler) og har vurdert å droppe varme i dysene i fordel bedre spredning. Men når jeg leser at den største minusen med spyling på Model S er svak pumpe så ser jeg egentlig ikke noe vits i det.

Får se hva det blir til etterhvert, men akkurat nå har jeg bare innfunnet meg i at frontrutespyling på Model S suger lut og det er bare å benytte anledningene i lav hastighet.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

GeirHM

Jeg har den nye typen spylere som sprer vannet utover. Jeg har aldri hatt problem med at de fryser til. Men de er forferdelig dårlige i alle hastigheter. Det er bare når bilen står stille at jeg får reine ruter. Jeg kjører mye og langt. Dette er blitt et problem. Jeg sliter til tider med sikten fremover og helt rein rute får jeg aldri med dagens system.

Jeg har to spørsmål til dere som har bil med den nye typen spylere som sprer vannet utover:

1. Hjelper det å skifte fra Bosch Icon til Biltemas viskere? (Jeg har byttet utenom service til Teslas egne Borsch Icon uten at det ble noe bedre.)
2. Er det slik at det finnes en vindusspylervæske på markedet som ERFARING viser at har bedre vaske-effekt enn ordinær europris-væske? (Jeg er ikke opptatt av hvordan de virker i ekstrem kulde, bare vaske-effekt altså.)

Postscript:
I tillegg virker tidsintervallinnstillingen alt for dårlig slik at jeg stadig vekk må tåle å kjøre et godt stykke med helt vanntildekket rute før sensorene slår ut og viskerne begynner, og når de først har startet fungerer det greit nok. Dette har vært slik med alle SW-oppdateringer. Jeg har en 85D med den siste SW.

petersv

Er det mulig å justere dysene høyere? Det er mulig på de gamle.

nortrahof

Det er i flg. TM ikke mulig å justere de nye "sprededysene". På min bil er åpningsvinkelen til en av disse dyser for liten. Derved spredes ikke vannet godt nok - og det blir et tørt område nederst på ruten.
TM skal bytte denne dysen.

Ellers er vinterpakke noe jeg absolutt ikke vil ha av sikkerhetshensyn og har heller ikke bestilt det.
- Hadde en tidligere bil med slikt.
Dersom vann tiner grunnet varmetrådene nederst i ruten på en ellers kald rute, vil vannet fryse umiddelbart på ruten når vindusviskerne betjenes for å fjerne snø under visse forhold. Samtidig er oppvarmingen i dyser og tank ikke tilstrekkelig til at væsken ikke fryser i slangene ellers. Det har derfor liten verdi. - Noe annet er varmetråder i HELE ruten!
Med den saltingen som er i Norge ned til -15 grader er det lite annet som hjelper enn etanol i spylevæsken.

Skulle gjerne hatt oppvarmet ratt men dette var ikke mulighet da jeg bestilte. Baksetene er ikke i bruk.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

o.b.lix

Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. februar 2016, klokken 15:19
1. Hjelper det å skifte fra Bosch Icon til Biltemas viskere? (Jeg har byttet utenom service til Teslas egne Borsch Icon uten at det ble noe bedre.)


Biltema sine viskere er i alle fall de beste jeg har prøvd (kjørt 42.000), bedre enn originalt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GeirHM

Sitat fra: nortrahof på torsdag 04. februar 2016, klokken 17:42
Det er i flg. TM ikke mulig å justere de nye "sprededysene". På min bil er åpningsvinkelen til en av disse dyser for liten. Derved spredes ikke vannet godt nok - og det blir et tørt område nederst på ruten.
TM skal bytte denne dysen.

Jeg har også et slikt tørt trekantet felt mellom viskerne! Og jeg har lenge tenkt at spyleren lengst til høyre ( fra sjåførsetet altså) ikke kaster vannet bredt nok, eller at det er feilstilt. Det gjør at selv når bilen står stille har jeg antydning til dårlig vasket rute mellom viskerne! Hva gjorde du for å få dette fastslått?

Takk ellers oblix for det om biltemaviskeren!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA