Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Diravi, fredag 19. februar 2016, klokken 15:06

« forrige - neste »

Diravi

Beklager hvis dette er en dobbelpost, men min DES har ringt og tilbudt meg å legge til autopilot før bilen produseres, selv om jeg ikke opprinnelig valgte det. Autopiloten i seg selv er ikke så viktig for meg, men jeg spurte for sikkerhets skyld om automatiske fjernlys (dimming) er på standard bil. Han sier det ikke er det, og nettsiden kan indikere det samme, men greit å få vite det sikkert av noen som har bil, jfr. gjennomsnittlig etterrettelighetsnivå på nettside og Teslas selgere. ;-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Sandvika

Beklager avsporingen, men håper du har prøvd AP før du sier at det ikke er viktig.  ;)

Muffinman

Jeg har kjørt 5000km i bil med ap, og sier også at det ikke er viktig. På den andre siden er veldig mange veldig begeistret.

Konklusjon: Folk er forskjellige. Prøv selv.

Men vet ikke om man får automatiske fjernlys med deaktivert ap. Selv har jeg etter å ha testet en del deaktivert lysautomatikken, og kommer ikke til å bruke den igjen.

Trond.Strom

hvorfor har du deaktivert lysautomatikken??? den fungerer jo fantastisk bra!

boma

Jeg har ny bil og ikke AP. 20 000,- var litt for mye penger for min del, men vurderer å kjøpe det på et senere tidspunkt når jeg har "glemt" hvor mye penger jeg har brukt på bil ;)

Jeg har ikke automatisk fjernlys. Viss jeg har det så har jeg ikke lagt merke til det.

Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

Muffinman

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 12. januar 2016, klokken 20:58
hvorfor har du deaktivert lysautomatikken??? den fungerer jo fantastisk bra!
Nei, den fungerer elendig på veiene jeg kjører. Blender ned for tidligog  blender ned for andre lys enn møtende biler. Resultatet er at jeg kjører unødig med nærlys, og får unødig mye mørklagt vei foran bilen. Videre klarer den ikke å fange opp når man møter bil i venstresvin med autovern. Da ligger lysene på den møtende bilen ofte bak railen slik at automatikken ikke blender ned, mens førerens hode er over og får fjernlyset rett i fleisen. På vei til jobb kjører jeg en strekning på 1,5km hvor jeg trenger fjernlys, mens automatikken mener at det holder med nærlys.

Deaktivert for godt. Det er både jeg, rådyr, hjort og elg glade for.

Lynet

Og den blender ned alt for tidlig når man når igjen en bil eller har en bil noen hundre meter foran.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Spinner

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 12. januar 2016, klokken 21:09Videre klarer den ikke å fange opp når man møter bil i venstresvin med autovern. Da ligger lysene på den møtende bilen ofte bak railen slik at automatikken ikke blender ned, mens førerens hode er over og får fjernlyset rett i fleisen.
Sensoren sitter jo helt øverst i vindu, hvis den ikke ser lysene til møtende bil kan du umulig blende føreren over railen med lysene som sitter mye lavere enn sensoren.

Quintilian

Hmm...

Jeg har AP (70D fra nov 15'), og på denne går fjernlysene aldri "på" når jeg dytter lysspaken fra meg.

Det kommer opp et GRÅTT fjernlys-symbol på skjermen, og dette forbli grått uavhengig om jeg er i totalt mørke, på landevei eller møter en haug biler i motgående felt på motorveien...

Er dette en feil, eller har jeg misforstått noe?

o.b.lix

Sitat fra: Lynet på tirsdag 12. januar 2016, klokken 21:16
Og den blender ned alt for tidlig når man når igjen en bil eller har en bil noen hundre meter foran.

Etter å ha montert ekstralys, blender den ned i akkurat riktig tidspunkt, av og til får jeg blink fra lastebiler som mener den blender ned for tregt, men ikke ofte.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bjoris

Uten AP så mangler du vel også avstandscruisecontroll? I min verden MYE viktigere enn autolys!

Min låne Telsa var av ny type, jeg hoppet inn og kjørte på for å rekke fergen hjem. Satte på cruise og trodde den brukte radaren, bilen fremfor viste jo i displayet, men neida den prisa på og det var med nød og neppe jeg ikke kjørte i ræva på bilen foran.

Jeg innså da at AP ikke var aktivert... Men kanskje det har noe med innstillingen?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Sitat fra: Sbr på tirsdag 12. januar 2016, klokken 21:39
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 12. januar 2016, klokken 21:09Videre klarer den ikke å fange opp når man møter bil i venstresvin med autovern. Da ligger lysene på den møtende bilen ofte bak railen slik at automatikken ikke blender ned, mens førerens hode er over og får fjernlyset rett i fleisen.
Sensoren sitter jo helt øverst i vindu, hvis den ikke ser lysene til møtende bil kan du umulig blende føreren over railen med lysene som sitter mye lavere enn sensoren.
Da er det sikkert umulig at jeg får fjernlys tilbake som takk også da?

Thor2014

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 12. januar 2016, klokken 21:59
Sitat fra: Quintilian på tirsdag 12. januar 2016, klokken 21:41
Hmm...

Jeg har AP (70D fra nov 15'), og på denne går fjernlysene aldri "på" når jeg dytter lysspaken fra meg.

Det kommer opp et GRÅTT fjernlys-symbol på skjermen, og dette forbli grått uavhengig om jeg er i totalt mørke, på landevei eller møter en haug biler i motgående felt på motorveien...

Dette er en feil.  Sikkert noe trøbbel med elektronikken til fjernlysene.  Garantisak, og du får nok time relativt raskt siden dette er noe som går på sikkerheten løs.
Det er feil.
Det betyr at du aktiverer automatisk fjernlys.
Det er en flik under innstillinger du kan deaktivere det.

Diravi

Sitat fra: bjoris på tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:04
Uten AP så mangler du vel også avstandscruisecontroll? I min verden MYE viktigere enn autolys!

Min låne Telsa var av ny type, jeg hoppet inn og kjørte på for å rekke fergen hjem. Satte på cruise og trodde den brukte radaren, bilen fremfor viste jo i displayet, men neida den prisa på og det var med nød og neppe jeg ikke kjørte i ræva på bilen foran.

Jeg innså da at AP ikke var aktivert... Men kanskje det har noe med innstillingen?

Jeg kjører på mange av de samme veiene som Muffinman. Jeg har avstands-cruise og automatisk lukeparkering på Volvoen i dag, men bruker det nesten ikke. Regn- og lysautomatikk bruker jeg hele tiden. Ville valgt bort selv vanlig cruisekontroll i bytte mot sektorbasert fjernlysautomatikk, som det er på nyeste Volvo og Mercedes blant annet. Det er omtrent det eneste som betyr noe på mørke og svingete vestlandske veier, uten tydelig midtlinje og omtrent uten innfartskøer, og der eneste forholdet til bilen foran er å prøve kjøre forbi ham på neste langstrekning, og samtidig se om det dukker opp elg i grøftekanten.

Nice to have og need to have.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Quintilian

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:48
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 12. januar 2016, klokken 21:59
Sitat fra: Quintilian på tirsdag 12. januar 2016, klokken 21:41
Hmm...

Dette er en feil.  Sikkert noe trøbbel med elektronikken til fjernlysene.  Garantisak, og du får nok time relativt raskt siden dette er noe som går på sikkerheten løs.
Det er feil.
Det betyr at du aktiverer automatisk fjernlys.
Det er en flik under innstillinger du kan deaktivere det.

Men fjernlysene skrur seg aldri på? Dvs får aldri fjernlys uten at jeg aktivt trekker spaken MOT meg:.. Dytter jeg den fra meg (og ikonet blir grått), er det kun nærlys som er på uavhengig av om det er lyst/mørkt eller andre biler i nærheten...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA