Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Trondheim

Startet av signal, torsdag 18. februar 2016, klokken 10:29

« forrige - neste »

signal

Jeg har foretatt ombygging av den amerikanske 120VAC ladekabel til 240VAC.
Kjøpte to deler fra www.digikey.no
1 stk Varistor delenr: P7210-ND (Kjøpte 2 stk)
1 stk transformator : 102-2389-ND
Dette ble totalt Kr 296,29 inkludert frakt. Delene kom etter kun 3 dager da det ikke skulle fortolles eller betales moms.

Deretter skiftet jeg ut den korte gummikabelen som hadde ameriksnak plugg med 1,5 meter gummikabel 3 x 2,5 mm2 og med 16A enfase CEE plugg. Dette kostet hos Claes Ohlson:
49-270-5 Gummikabel 3x2,5 (5,0 M) Kr 149,00
32-5408 Støpsel CEE  Kr: 49,90
Totalpris deler: NOK: 495,19

Varistor: Denne er ca 10 mm diameter og jeg klep den i stykker med en avbiter tang for å beholde beinenes lengde over isolasjons plasten på printkortet. Deretter formet jeg pinnene som stakk opp. Klipte så av beina på den nye slik at det ble ca 10 mm lengde. Bøyde i rett distanse og loddet fast. Varistoren har ingen + eller minus å tenke på. Bare lodde fast. Ved å gjøre dette slik fikk jeg ikke problemer med å skrape bort isolasjonen for å komme til en bortklipt kort stubb for å lodde til. Varistoren er "et overspenningsvern" som fort glatter ut spenningsforstyrrelser. Den nye er på 423V. Den gamle ville ha brent ut dersom den ikke ble byttet.

Transformatoren: Klipte bort de originale ledningene på 120 V transformatoren og loddet fast til pinnene på den nye transformatoren. Jeg brukte noe semi hard isolasjon av en plate for å legge mellom transformatoren og huset. Strappet sammen ledningene slik at den ikke beveger seg.

Skiftet så ut med ny gummikabel og støpsel. Arbeidet tok maks en time på hobbyrommet.

Testet så kabelen som virker helt perfekt.

Jeg har ikke målt amper på ladestrømmen men den ble koblet til en 15A automatsikring med jordvern. Jeg har også forsøkt kabelen med overgang og plugget inn i en vanlig kontakt og det gikk også helt fint.

Konklusjon: Rimelig og enkelt.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic
2015 Mitsubishi Outlander, Sølv Metallic

Trekkoppbil


Electric

Sitat fra: signal på mandag 11. januar 2016, klokken 23:48
Jeg har foretatt ombygging av den amerikanske 120VAC ladekabel til 240VAC.
Kjøpte to deler fra www.digikey.no
1 stk Varistor delenr: P7210-ND (Kjøpte 2 stk)
1 stk transformator : 102-2389-ND
Dette ble totalt Kr 296,29 inkludert frakt. Delene kom etter kun 3 dager da det ikke skulle fortolles eller betales moms.

Deretter skiftet jeg ut den korte gummikabelen som hadde ameriksnak plugg med 1,5 meter gummikabel 3 x 2,5 mm2 og med 16A enfase CEE plugg. Dette kostet hos Claes Ohlson:
49-270-5 Gummikabel 3x2,5 (5,0 M) Kr 149,00
32-5408 Støpsel CEE  Kr: 49,90
Totalpris deler: NOK: 495,19

Varistor: Denne er ca 10 mm diameter og jeg klep den i stykker med en avbiter tang for å beholde beinenes lengde over isolasjons plasten på printkortet. Deretter formet jeg pinnene som stakk opp. Klipte så av beina på den nye slik at det ble ca 10 mm lengde. Bøyde i rett distanse og loddet fast. Varistoren har ingen + eller minus å tenke på. Bare lodde fast. Ved å gjøre dette slik fikk jeg ikke problemer med å skrape bort isolasjonen for å komme til en bortklipt kort stubb for å lodde til. Varistoren er "et overspenningsvern" som fort glatter ut spenningsforstyrrelser. Den nye er på 423V. Den gamle ville ha brent ut dersom den ikke ble byttet.

Transformatoren: Klipte bort de originale ledningene på 120 V transformatoren og loddet fast til pinnene på den nye transformatoren. Jeg brukte noe semi hard isolasjon av en plate for å legge mellom transformatoren og huset. Strappet sammen ledningene slik at den ikke beveger seg.

Skiftet så ut med ny gummikabel og støpsel. Arbeidet tok maks en time på hobbyrommet.

Testet så kabelen som virker helt perfekt.

Jeg har ikke målt amper på ladestrømmen men den ble koblet til en 15A automatsikring med jordvern. Jeg har også forsøkt kabelen med overgang og plugget inn i en vanlig kontakt og det gikk også helt fint.

Konklusjon: Rimelig og enkelt.

Wow - imponerende.

gallis11

Jag vil prøve bygge am. kabel om med hjelp av denne innlegg, men det går ikke...er det mulig å presisere fremgangsmåten? Jeg ser ikke transformator inne i huset...det er 2 tyristore her...så er du fortsatt her?

JBS

Han har ombygget den udgave som findes til Nissan Leaf 2011/2012. EVSE type (29690-3NA0A)
De nye udgave er opbygget på en anden måde, så derfor ser din ikke ud på samme måde.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

gallis11

Hei JBS!

Kan du noe om ombygging av den nye kabel (3NF0E)? Takk....

JBS

Nej, desværre ikke...
Jeg vil nok købe en ny, som kunne skifte mellem 6-16 Amp, det er langt mere brugbart :-)
F.eks. denne

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/8-12-16a-ladekabel-med-display-og-type-1-pist?tm=ladekabler

Mvh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Trekkoppbil

Det greieste er nok å oppgradere i California.  Helst før kabelen skipes til Norge. Ellers kan man ta den med seg i bagasjen en gang man skal til USA, og sende den inn til EVSE-upgrade.
2011-2012-modellene er justerbare fra 6-20A, og de nyere er ca 6-25A, hvis man spør etter europeisk firmware.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA