Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ENDELIG NY CARWINGS? Godnyhet!

Startet av Remi Jakobsen, mandag 15. februar 2016, klokken 20:48

« forrige - neste »

Remi Jakobsen

Har en 2011 USA import Leaf, hadde gått 7500 km når jeg fikk den i 2013 og hadde da alle lade-strekene, har nå mistet to streker og har målt at den har under 20% batterikapasitet, og sliter med at den har veldig dårlig rekkevidde i forhold til tidligere, så antageligvis har jeg mistet mer enn 20% av kapasiteten.

Hvor kan man få byttet batteri, hvem kan gjøre jobben?

Hva trenger man, et komplett nytt batteri? Noe mer som trengs enn bytting av selve batteriet, som til eksempel programmering eller resetting av "hjernen"? Er det beste å bytte "hjerne" fra samme bil som batteriet kommer fra, så man slipper programmering som kanskje bare Nissan kan gjøre?

Er det noen utenlandske steder man bør kjøpe brukt batteri fra, man slipper jo MVA på import av batteri til Elbil, så det kan kanskje lønne seg? Ser at Grønvold bildemontering tar 27500 kr for et brukt batteri fra en 2013 modell til eksempel.

Noen som har erfaring med bytte av batteri, som vet om et nettsted som beskriver dette etc?

leafnor

Virker å være forskjell på Gen1 og Gen2 batteriene:
http://www.summet.com/blog/2015/04/05/the-2013-nissan-leaf-lizard-battery-and-module-differences/

Gen2 har et eget uttak til varmeapparatet på batteriet. Tenker da at det ikke går å sette et 2013 batteri i førstegenerasjon Leaf uten videre.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Har du kjørt LeafSpy appen? Da kan du se om det er enkelt Celler som skaper problemet?

Har også en 2011 Leaf som mangler en bar, det spørs om ikke det blir billigere å selge bilen å kjøpe en med bedre batteri, usikker på hvor mye jeg ville lagt i en US Leaf pga det øvrige svakhetene den har mtp app, navi, radio og denne er vel som min at den mangler sete og ratt varme?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rav4_EV

Hvor langt har bilen din gått nå?
Hvordan er ditt bruksmønster?
Til og fra jobb? Avstand osv.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Remi Jakobsen

Bilen har gått ca 70k. Den har setevarme. Jeg bruker den som familiens eneste bil, og jeg bruker den til å pendle mellom Lier og Oslo hver dag. Jeg takker for responsen, men ser ingen direkte svar på noe av de jeg spør om.

TB

Sitat fra: Remi Jakobsen på søndag 10. januar 2016, klokken 20:11
Bilen har gått ca 70k. Den har setevarme. Jeg bruker den som familiens eneste bil, og jeg bruker den til å pendle mellom Lier og Oslo hver dag. Jeg takker for responsen, men ser ingen direkte svar på noe av de jeg spør om.

Er nok få som har erfaring med batteribytte så langt, få batteri som har blitt svake. Dermed liten respons.

Vil tru du har ulike alternativ:
- Selge bilen slik den er, og kjøpe ein nyere, med betre / større batteri.
- Levere bilen til Nissan forhandler. Dei kan nok bytte batteriet, men det blir nok kostbart.
- Med LeafSpy app finne om det er enkelt celler / moduler som er defekt / svak - og bytte kun desse.

Når det gjeld om andre enn Nissan forhandler kan utføre jobben, enten med komplett batteri, eller moduler - så er nok det mulig, men er nok få som har forsøkt. Her er ein tråd der det faktisk er utført bytte. I følge tråden er det fleire ting som må tenkt på for at det skal fungere i praksis:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15319.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Kjør innom BNH på Rud i Sandvika. De reparerer Leaf-batterier.
Elbilmek i Drengsrudbekken 8 i Asker har også god kompetanse.

Tvi-tvi!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

kavorland

Sitat fra: TB på søndag 10. januar 2016, klokken 21:55
Sitat fra: Remi Jakobsen på søndag 10. januar 2016, klokken 20:11
Bilen har gått ca 70k. Den har setevarme. Jeg bruker den som familiens eneste bil, og jeg bruker den til å pendle mellom Lier og Oslo hver dag. Jeg takker for responsen, men ser ingen direkte svar på noe av de jeg spør om.

Er nok få som har erfaring med batteribytte så langt, få batteri som har blitt svake. Dermed liten respons.

Vil tru du har ulike alternativ:
- Selge bilen slik den er, og kjøpe ein nyere, med betre / større batteri.
- Levere bilen til Nissan forhandler. Dei kan nok bytte batteriet, men det blir nok kostbart.
- Med LeafSpy app finne om det er enkelt celler / moduler som er defekt / svak - og bytte kun desse.

Når det gjeld om andre enn Nissan forhandler kan utføre jobben, enten med komplett batteri, eller moduler - så er nok det mulig, men er nok få som har forsøkt. Her er ein tråd der det faktisk er utført bytte. I følge tråden er det fleire ting som må tenkt på for at det skal fungere i praksis:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15319.0.html

Om det er siste alternativ, så er denne lenken nyttig...

Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Rav4_EV

SitatJeg takker for responsen, men ser ingen direkte svar på noe av de jeg spør om.

Grunnen til spørsmålene er for å få et bilde av dine utfordringer.
Har drevet med batteritesting og bruk av litium-ion batterier i over 10 år.

Du kan gjerne ringe meg på 90608080.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Trekkoppbil

#10
Har du under 70% State of Health, dvs at du har mista minst 4 kapasitetsbarer, i garantitida, så skal du vel kunne få et batteri av nyeste teknologi, iflg et forlik ved et massesøksmål i usa.  Det sies at fabrikkgarantien brytes, om bilen er frakta ut av nordamerika, mens det går rykter om at den kan ikke brytes helt, om bilen er gått minst 6 måneder der før den føres ut.  På en annen forumtråd her, var det noen som hadde lest i vilkåra at garantien fortsetter å gjelde, hvis bilen bringes tilbake til nordamerika og registrereres der. 5 år er nok vanlig garantitid. Det finnes nok noen utvida garantier, men jeg veit ikke om det finnes for kapasiteten. Å sende bilen fram og tilbake over atlanteren kan ta noen måneder.
Enkelte bruktbilimpotører her i landet tilbyr butikkgaranti. Antakelig er det etter europeisk standard, hvor man bytter ut enkeltceller, i stedet for å bytte hele batteriet.
Jeg ville nok ha sjekka opp hvile dato som gjelder for fabrikkgarantien, og om det er butikkgaranti på bilen, og jeg ville nok venta for å se om garantien kan brukes.

Du kan prøve å se etter om det er enkeltceller som er dårlige, eller om det er hele pakka.

Skal du sette inn batteri fra 2013 eller nyere, så trenger du et konverteringskit. Jeg lurer på om det koster 200-300 dollar.
Antakelig blir sw oppgradert også. Den eneste jeg veit om som oppgraderer sw er Nesbukta trading.
I USA mener jeg batteribytte koster ca 5500usd+ jobb og konverteringskit. I høst blei det sagt at man ikke kunne oppgradere til større batterikapasitet, på en bil som hadde 24kwt fra før. Forhåpentligvis vil det endre seg. Om ett år kan det tenkes at det kommer batterier i størrelsesorden 60kwt, men det er umulig å vite om de kan settes inn i gamle biler.
Ryktene sier at Nissan Europa ikke tilbyr batteribytte til usa-biler. Det kan ha endra seg. Du kan få bytte enkeltceller i enkelte sammenhenger, men de er gniene å cellene også, og det kan bli dyrt, så jeg ville nok ikke ha gjort det hos en original nissanforhandler. Du kan spørre noen av usa-importøtene eller Elbilmek om råd.

Det hender det er batterier til salgs på Finn og huggebiler som selges i deler, men her er det nok hard kamp om beinet. Et alternativ kan være å ta inn en skadebil fra usa.

20% tap i batterikapasitet er merkbart, men det er kanskje ikke mer enn det man må regne med på en gammel bil. Det som kan være til hjelp om vinteren, er en bensinvarmer. Dessuten kan du kjøpe setevarmer på ebay, om du ikke har det.

Remi Jakobsen

Takk for svar. Har gjort litt resource på egen hånd. Han på Nesbru virker som har god peiling bl.a..
Her er svarene på det jeg har lurt på:
- Ikke "bare bare" med "kompatibilitet" og bytte om celler og moduler, lettere å bytte hele batteriet.
- Til en 2011 er det 2011 og 2011 modell batteri som passer, det finnes ingen "adapter" for å montere nyere batteri, og det blir en masse mekk.
- Man trenger ikke bytte BMS kortet for å matche batteriet med ID etc., men man må programmere kortet når det nye batteriet er på plass, han på Nesbru har utstyr for dette og tar 1500 kr for jobben.
- Det er ikke stor eller vanskelig jobb å bytte batteriet, (om man har et opplegg med løftebukk og rullebord til batteriet) .
- Grunnen til "batteritørke" kan være at hytteeiere kjøper dem til hyttene sine, ikke bare bileiere.

jsa061

SitatTakk for svar. Har gjort litt resource på egen hånd. Han på Nesbru virker som har god peiling bl.a..
Her er svarene på det jeg har lurt på:
- Ikke "bare bare" med "kompatibilitet" og bytte om celler og moduler, lettere å bytte hele batteriet.
- Til en 2011 er det 2011 og 2011 modell batteri som passer, det finnes ingen "adapter" for å montere nyere batteri, og det blir en masse mekk.
- Man trenger ikke bytte BMS kortet for å matche batteriet med ID etc., men man må programmere kortet når det nye batteriet er på plass, han på Nesbru har utstyr for dette og tar 1500 kr for jobben.
- Det er ikke stor eller vanskelig jobb å bytte batteriet, (om man har et opplegg med løftebukk og rullebord til batteriet) .
- Grunnen til "batteritørke" kan være at hytteeiere kjøper dem til hyttene sine, ikke bare bileiere.


Interessant lesning! Takk for oppdatering. Kunne for så vidt tenkt å få kloa i et brukt Leaf batteri selv, men da til solcelle-prosjekt :) Blir nok populære disse brukte batteriene fremover.

Bjoris

TorC mener jeg har byttet batteri på sin Leaf, sjekk med han!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Balrog

Jaja, 47.500 km og nå 10 streker på vår Leaf. Bare piss fra Nissan om fortreffeligheten av batteripakka på Leaf og at "ingen bytter batteripakke". Det er jo rimelig selvsagt når de skal ha "rundt 100.000 kr + mva og montering og vi kan ikke gi noen som helst garanti" på Birger N. Haug i Bærum. De kan for øvrig ikke finne noen som helst deler til japanskproduserte Leaf som opprinnelig er solgt i USA.

Som mange sier: Nissan Leaf er en superfantastisk grei, praktisk og utrolig lettkjørt bil, men Nissan/BNH er svært lite lystbetont å ha med å gjøre. Jeg kan ikke huske å ha vært borti selgere og serviceavdelinger på noe jeg har kjøpt med så lite peiling på det de selger som Nissan Norge og Birger N. Haug, kombinert med en holdning overfor betalende kunder som minner om private parkeringsselskaper.

Batteripakka på Tesla har gått det dobbelte uten at ladekapasiteten forsvinner som arbeidsplasser i det private næringsliv med Siv og Erna bak roret.

Jeg anbefaler alle som vurderer å kjøpe brukt Leaf å sjekke batterikapasiteten (SOH) med LeafSpy-appen.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA