Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønskes kjøpt 72V brukt batteri

Startet av Zdenek Sopousek, tirsdag 09. februar 2016, klokken 20:14

« forrige - neste »

Zdenek Sopousek

Vi skal kjøpe en ny elbil, mest sannsynlig Nissan Leaf eller E-Golf. Jeg er opptatt av batteriets varighet og eventuelt pris på nytt etter 5-8 år. Hvis batteriets pris er meget høyt er det vel nesten helt umulig å selge brukt etter 5 år?

TM

Nå har Nissan 8 års garanti / 160.000 km garanti på den nye 30 kW utgaven. Selv om batteriet vil tape litt kapasitet i løpet av 5 år, vil den ha en rest-rekkevidde som overgår en e-golf som ny. Da tror jeg ikke bytting av batteri vil være så aktuelt. Nissan har også annonsert relativt gunstige priser for bytting av batteri på dagens modell (med samme kapasitet). Når de også er verdens mest solgte elbil er det grunn til å anta at det vil bli et marked for batterier til denne bilen i framtiden, kanskje også med større kapasitet enn i dag. Når du får en topp utstyrt bil for rundt 25.000 så er vel risikoen for et stort verditap ikke så stor.

Zdenek Sopousek

Takk for svaret. Koster en Nissan Leaf 250 000 inkl topp utstyr? Hva er ellers forskjellen mellom Leaf og E-Golf? Har du erfaring med noen av disse?

TM

Toppmodellen Tekna med alt utstyr koster vel noe over 250'. Kjenner ikke så mye til e-golf. Det er utvilsomt en topp bil, men rekkevidden er ikke på nivå med Kia Soul og nye Leaf 30 kW. Har en Leaf 30 kW i bestilling selv, men på grunn av endring i jobbsituasjon så har jeg ikke behov for den selv. Jeg har derfor lagt den ut på elbilforum. Leaf er verdens mest solgte elbil, men e-golf er den som selger desidert mest i øyeblikket. Hvis rekkevidde er avgjørende for deg så er Leaf et trygt kjøp  :)

elektrolux

Leaf og e-Golf er såpass forskjellige biler at du bør prøve begge før du bestemmer deg.

I e-Golf sitt favør kan nevnes varmetråder i frontvindu, rimelige karrosserideler grunnet felles platform med eksosmodeller, og seilemodus som må prøves for å forstå fordelene.

I Leaf sitt favør er velprøvd og bunnsolid teknikk, superbillig batteri, modeller med 6,6 kW lader og sikkert mye annet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Utgangsprisen for Leaf Tekna og eGolf er vel omtrent lik, men mens Tekna er toppmodellen som har det meste av utstyr de tilbyr så er det visst ingen problem å komme langt over 300' for en eGolf med alt utstyr inkludert.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA