Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: UMC Tåler ikke vann?

Startet av elektro, tirsdag 09. februar 2016, klokken 16:54

« forrige - neste »

SteinarSun

Sitat fra: gamer73 på onsdag 06. januar 2016, klokken 13:36
og man må vel inn i menyen for å starte frontrutetråder må man ikke? (2016 modell)
Må i alle fall det på min 2015, og den går av etter kort tid av seg selv...
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Kent

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på onsdag 06. januar 2016, klokken 00:26
Hei,

Henter e-Golf på fredag. Hvordan løser dere utfordringene med at ladekabel av og til ikke slipper? Er det bekreftet at det er "låse-tappen" som ikke slipper pistolen? Hvis dette skjer - hva gjør dere?

Jeg har montert en holder til ladekabelen ute ved siden av ladeluka slik at jeg kan kjøre selv om den sitter fast. Den løsner etter en stund uansett, så er ikke store problemet. På hurtigladere har dessverre eneste løsning vært å klippe kabelen. Det har heldigvis ikke skjedd mer en noen få ganger i løpet av tiden jeg har hatt bilen
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Råde

Hihi
Post gjerne bilde av holderen slik at jeg kan kopiere!
e-Golf | X75D

PokerFjes

Sitat fra: Kent på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på onsdag 06. januar 2016, klokken 00:26
Hei,

Henter e-Golf på fredag. Hvordan løser dere utfordringene med at ladekabel av og til ikke slipper? Er det bekreftet at det er "låse-tappen" som ikke slipper pistolen? Hvis dette skjer - hva gjør dere?

Jeg har montert en holder til ladekabelen ute ved siden av ladeluka slik at jeg kan kjøre selv om den sitter fast. Den løsner etter en stund uansett, så er ikke store problemet. På hurtigladere har dessverre eneste løsning vært å klippe kabelen. Det har heldigvis ikke skjedd mer en noen få ganger i løpet av tiden jeg har hatt bilen
Høres kostbart ut å klippe kabelen til hurtigladere, selv om det er bare noen få ganger ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

Sitat fra: PokerFjes på torsdag 07. januar 2016, klokken 09:56
Sitat fra: Kent på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på onsdag 06. januar 2016, klokken 00:26
Hei,

Henter e-Golf på fredag. Hvordan løser dere utfordringene med at ladekabel av og til ikke slipper? Er det bekreftet at det er "låse-tappen" som ikke slipper pistolen? Hvis dette skjer - hva gjør dere?

Jeg har montert en holder til ladekabelen ute ved siden av ladeluka slik at jeg kan kjøre selv om den sitter fast. Den løsner etter en stund uansett, så er ikke store problemet. På hurtigladere har dessverre eneste løsning vært å klippe kabelen. Det har heldigvis ikke skjedd mer en noen få ganger i løpet av tiden jeg har hatt bilen
Høres kostbart ut å klippe kabelen til hurtigladere, selv om det er bare noen få ganger ;)

for å ikke snakke om hva verktøy du trenger for å kutte noe slikt;) Jeg kan tenke meg at det me kompressordrevet avbitertang til jobben;) noe man selvsagt har liggende i askebegeret i bilen;)

PokerFjes

Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 09:58
Sitat fra: PokerFjes på torsdag 07. januar 2016, klokken 09:56
Sitat fra: Kent på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på onsdag 06. januar 2016, klokken 00:26
Hei,

Henter e-Golf på fredag. Hvordan løser dere utfordringene med at ladekabel av og til ikke slipper? Er det bekreftet at det er "låse-tappen" som ikke slipper pistolen? Hvis dette skjer - hva gjør dere?

Jeg har montert en holder til ladekabelen ute ved siden av ladeluka slik at jeg kan kjøre selv om den sitter fast. Den løsner etter en stund uansett, så er ikke store problemet. På hurtigladere har dessverre eneste løsning vært å klippe kabelen. Det har heldigvis ikke skjedd mer en noen få ganger i løpet av tiden jeg har hatt bilen
Høres kostbart ut å klippe kabelen til hurtigladere, selv om det er bare noen få ganger ;)

for å ikke snakke om hva verktøy du trenger for å kutte noe slikt;) Jeg kan tenke meg at det me kompressordrevet avbitertang til jobben;) noe man selvsagt har liggende i askebegeret i bilen;)
Denne bør gjøre susen ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73


Anderskrok

I dag var det rekordkaldt i min tid som egolfeier hvertfall- 18 kalde.
Forvarmer bilen hver dag(den står ute), liten tvil om at det ikke leveres like mye varme når det er kaldere enn 10 minus.
7 mil til jobb, mye motorvei, alltid sterk klimaprofil og 22 i bilen- jeg gjør INGEN tiltak for å spare på forbruket:) I dag er første gangen jeg ikke har hatt 100% motoreffekt tilgjengelig ved avreise. Den var faktisk nede på 50% og kom ikke opp til 100 før jeg hadde kjørt i et kvarters tid. Forbruk i dag: 23,5 kwh/100km... Det er det dobbelte av min lavforbrukrekord i sommer! Har kjørt på 17-19 i det siste når det har vært 5-10 kalde og lå på ca 14 i høst. Står heldigvis i oppvarmet parkeringshus og lader mens jeg er på jobb så forbruket bør bli lavere hjem igjen.

Jeg har ingen problemer med ladeluka- funker hver dag. Men varmepumpa/klimaanlegget gir ikke stabil varme og noen dager er det ikke noen forskjell på å ha 20 grader eller HI: lufta er like lunka uansett. Hadde tilsvarende i sommer med kjøling. I tillegg får varmepumpa "sjokk" når jeg kjører inn i parkeringshuset om morran. Virker som den kompenserer for at den ikke har fått nok ut av lufta ila kjøreturen, uler og durer no forferdelig- rett og slett flaut om det er noen andre der ::). Firmabilen vår er produsert samme uke som min og oppfører seg ikke sånn. Har derfor bil på verksted for sjekk i dag så får vi se.


gamer73

Sitat fra: Anderskrok på torsdag 07. januar 2016, klokken 11:07
I dag var det rekordkaldt i min tid som egolfeier hvertfall- 18 kalde.
Forvarmer bilen hver dag(den står ute), liten tvil om at det ikke leveres like mye varme når det er kaldere enn 10 minus.
7 mil til jobb, mye motorvei, alltid sterk klimaprofil og 22 i bilen- jeg gjør INGEN tiltak for å spare på forbruket:) I dag er første gangen jeg ikke har hatt 100% motoreffekt tilgjengelig ved avreise. Den var faktisk nede på 50% og kom ikke opp til 100 før jeg hadde kjørt i et kvarters tid. Forbruk i dag: 23,5 kwh/100km... Det er det dobbelte av min lavforbrukrekord i sommer! Har kjørt på 17-19 i det siste når det har vært 5-10 kalde og lå på ca 14 i høst. Står heldigvis i oppvarmet parkeringshus og lader mens jeg er på jobb så forbruket bør bli lavere hjem igjen.

Jeg har ingen problemer med ladeluka- funker hver dag. Men varmepumpa/klimaanlegget gir ikke stabil varme og noen dager er det ikke noen forskjell på å ha 20 grader eller HI: lufta er like lunka uansett. Hadde tilsvarende i sommer med kjøling. I tillegg får varmepumpa "sjokk" når jeg kjører inn i parkeringshuset om morran. Virker som den kompenserer for at den ikke har fått nok ut av lufta ila kjøreturen, uler og durer no forferdelig- rett og slett flaut om det er noen andre der ::). Firmabilen vår er produsert samme uke som min og oppfører seg ikke sånn. Har derfor bil på verksted for sjekk i dag så får vi se.

wow dette er nyttig info....da vet vi andre hva som venter oss om vi opplever slik kulde. Nå skal det sies at for min del så blir det sikkert aldri aktuelt i byen ihvertfall. Sist gang det var 18 minus i Bergen var dengang helvete frøs over..og DET var noen år siden;)

Og angående varmepumpe så er jeg nok en gang glad for at jeg ikke har det. Luft til luft varmepumpe er og blir YALLA i mine øyne....og dette er bannlyst å ha hjemme også. Man leser jo at folk som har varmepumpe i hus bruker like mye strøm som dem uten...riktignok har dem med varmepumpe en mye jevnere varme og tildels også oppvarmet rom dem ikke bruker, men vi er jo ikke vakumpakkede pølser heller som trenger jevn temperatur for å trives er vi?;) Luft til luft varmepumpe er sinnsykt oppskrytt!

tutti

#24
Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 11:40
Luft til luft varmepumpe er sinnsykt oppskrytt!
Min varmepumpe hjemme trekker maksimalt 1530W. Noen den helt sikker gjør nå. Da får vi en varme som klarer å holde temperaturen i hele etasjen den står i + å fungere som tilleggsvarme i andre etasje. Så lite W hadde ikke holdt med vanlig ovner og jeg tipper strømforbruket hadde vært 2-3 ganger høyere. Vi holder 25 grader inne.

I varmere perioder opp mot + 7'c så gir den 3-4 ganger varmeeffekt i forhold til forbruket. Det lønner seg derfor for oss å ha VP. Jeg regnet også med det samme på egolf, da min uten VP bruker ca. 20 kWh/100 km på vinteren når det er under -5'c (i to vintersesonger),

Gårsdagens -13'c er i Oslo-området ga meg ett forbruk på 21 i 100/110-sonen på E6 over flere mils kjøring. Da hadde bilen stått ute først hele dagen og jeg hadde godt over 20'c i bilen med god varmeflyt hele veien.

Hvis folk med VP i egolfen bruker mer enn min bil uten så tror jeg heller VW sin VP er dårlig, ikke konseptet da f.eks. Soul har en god og effektiv VP. Kanskje man bør skru av VP i egolfen når det er kaldt for å teste forskjellen?

gamer73

Sitat fra: tutti på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:44
Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 11:40
Luft til luft varmepumpe er sinnsykt oppskrytt!
Min varmepumpe hjemme trekker maksimalt 1530W. Noen den helt sikker gjør nå. Da får vi en varme som klarer å holde temperaturen i hele etasjen den står i + å fungere som tilleggsvarme i andre etasje. Så lite W hadde ikke holdt med vanlig ovner og jeg tipper strømforbruket hadde vært 2-3 ganger høyere. Vi holder 25 grader inne.

I varmere perioder opp mot + 7'c så gir den 3-4 ganger varmeeffekt i forhold til forbruket. Det lønner seg derfor for oss å ha VP. Jeg regner også med det samme på egolf, da min uten VP bruker ca. 20 kWh/100 km på vinteren.

Gårsdagens -13'c er i Oslo-området ga meg ett forbruk på 21 i 100/110-sonen på E6 over flere mils kjøring.

Vel...en rekke artikler omhandler temaet på nettet og Det er ikke bare det teoretiske utbytte som nevnes mht varmepumpe...det er også det at folk "fyrer for kråkene" med varmepumpe...dvs...høyere temp enn dem ellers ville hatt og varme opp rom dem ellers ikke ville varmet opp. Og en varmepumpe krever adskillig med vedlikehold, samt problemer med støy, tørr luft, støv som virvles opp og særdeles stygg på en husvegg etc...og ikke minst koster det flere titalls tusen å installere...og så kommer utgifter til vedlikehold i tillegg..man skal bo noen år før innkjøpspris er spart inn..og innen den tid er det sikkert kommet noe nytt som er enda bedre...

OG når det kommer til ENØK forslag så kommer varmepumpe langt ned på listen over tiltak av hva som lønner seg rent økonomisk....

At varmepumpe kan gi litt lenge rekkevidde på en E-golf er greit nok, men det er INGEN revolusjonsforlenging og jeg ser personlig ikke behovet i det hele tatt....OG i krise så slår man bare av alt av varme og da kommer man like langt både med og uten VP...

tutti

Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:56
Og en varmepumpe krever adskillig med vedlikehold, samt problemer med støy, tørr luft, støv som virvles opp og særdeles stygg på en husvegg etc...
Du kan kjøpe VP som er så støyfrie at du aldri vil bli plaget av det. Det er bare å lese seg opp så finner du forskjeller mellom "jalla" og gode produkter.

Tør luft kan være en fordel om vinteren. Vi har rundt 30% luftfuktighet hos oss om vinteren. Noen som er bra av flere årsaker.

Vår VP står på den minst synlig fasaden. Noen kler disse inn med samme farge som husveggen. Mulighetene er mange.

Vedlikeholde består av to ting. Utvendig årlig spyling med hageslange. Det tar 2 min.
Innvendig tar man ut et filter og fjerne støv. Det tar omtrent like lang tid og kjøres mnd.
Uten støvfilter så hadde man heller pustet inn støvet selv. Er det bedre?

gamer73

Sitat fra: tutti på torsdag 07. januar 2016, klokken 13:01
Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:56
Og en varmepumpe krever adskillig med vedlikehold, samt problemer med støy, tørr luft, støv som virvles opp og særdeles stygg på en husvegg etc...
Du kan kjøpe VP som er så støyfrie at du aldri vil bli plaget av det. Det er bare å lese seg opp så finner du forskjeller mellom "jalla" og gode produkter.

Tør luft kan være en fordel om vinteren. Vi har rundt 30% luftfuktighet hos oss om vinteren. Noen som er bra av flere årsaker.

Vår VP står på den minst synlig fasaden. Noen kler disse inn med samme farge som husveggen. Mulighetene er mange.

Vedlikeholde består av to ting. Utvendig årlig spyling med hageslange. Det tar 2 min.
Innvendig tar man ut et filter og fjerne støv. Det tar omtrent like lang tid og kjøres mnd.
Uten støvfilter så hadde man heller pustet inn støvet selv. Er det bedre?

Joda punger man ut så kan man sikkert redusere støy....men vifte er vifte og det lager støy uansett..og det kan jo være den minst brukte siden på huset er like ved naboen soveromsvindu? Svartmaling i know, men det er masse som skal passe inn.

Personlig har jeg store problemer med tørr luft om vinteren da huden min tørker ut...jeg merker spes dette om vinteren på hotell som er ganske jævlig etter få døgn...men oki..det er meg...men det er ihvertfall unaturlig tørt og jeg ser ikke at dette skal være så sunt.

Jeg har til dags dato ALDRI sett en pen montering av varmepumpe på et hus...jeg sier ikek at det er umulig, men jeg vil tro det krever masse mikk makk som kan bli kostbart og tidkrevende...

skifte filter og fjerne støv tar sin tid...og man må vel ha faglige inspeksjoner må man ikke? drivgass etc? Uten varmepumpe så ligger støvet for det meste i ro til vaskehjelpen kommer å vasker det bort.

Det er selvsagt personlig hva folk ser i og får ut av en varmepumpe, men jeg ser flere ulemper enn fordeler og rent økonomisk så ser jeg ingen eller liten gevinst.

kula

#28
Er det noen som vet om det på kalde dager er best å kjøre med returluft med AC ELLER vanlig friskluft?
Tenker det blir varmere i kupeen med returluft da man bilen ikke må varme opp så kald luft.
Har prøvd litt forskjellig i min bil uten varmepumpe, men klarer ikke bestemme meg for hva som bruker minst strøm eller gir varmest luft i kupeen.
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

hemi

Trykker jeg på max på min VP bil og stolvarme ser jeg 9.8KW og der i starten, så faller den mot 8,5... coupen blir utrolig fort varm da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA