Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: UMC Tåler ikke vann?

Startet av elektro, tirsdag 09. februar 2016, klokken 16:54

« forrige - neste »

Anderskrok

Sitat fra: tutti på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:44
Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 11:40
Luft til luft varmepumpe er sinnsykt oppskrytt!


Hvis folk med VP i egolfen bruker mer enn min bil uten så tror jeg heller VW sin VP er dårlig, ikke konseptet da f.eks. Soul har en god og effektiv VP. Kanskje man bør skru av VP i egolfen når det er kaldt for å teste forskjellen?

Nå må vi ikke glemme at varmepumpa gir fordeler/er mest effektiv i rangen ca mellom -10 og +10 grader. Så nede på -15 til -20 kan det hende man taper litt på å ha den der? Man hører jo også på den når den jobber hardest og på -15 så lager den jo omtrent ikke lyd, mens rundt 0 så suser den avgårde som bare det.

Men for min del(som lader på jobben) beviser det egentlig bare at bilen funker like godt vinter som sommer. Hvertfall så lenge batteriet er "nytt" 8)

urabus

Vi har 2014 mod uten VP.  I dag ca -8 grader og får maks 100 km tilgjengelig.
Forvarmet bilen, tok en turi  barnehagen 5 km en tur til sentrum ca 17 km.

Når jeg koblet til laderen min hadde jeg 61 km igjen.
Fortsetter det slik går bilen på Finn.no

Instilling: normal mode.
Ac.
22 grader.
Og pen kjøring.....

På ca samme kulde i fjor hadde jeg vesentlig bedre rekkevidde.
Ny programvare ? Etter at den ble tvangsinnlagt for oppdatering hos møller så har den manglet ca 30 km......
Spurte aldri om de kunne rote med SW. De skulle fikse ulyder i chassiset.



hemi

det er kulda, og stopp start, tror du kan slappe av ;)

Råde

Ja. La vær å se på GOM under stopp og start i kulde. Den er håpløs.
e-Golf | X75D

urabus

Tja samme ruten i fjor.... Så dere mener at rekkevidden er den samme bare at GOM er for aggressiv? Må kjøre den helt ned til null en gang og se hvor mye km eg faktisk fikk kjørt.

Hvis dere leser hele innlegget så begynte problemer etter oppdatering og før kuldegradene slo inn......

Råde

Det kan hende det har noe med oppdateringen å gjøre hvis de har lagt en mer realistisk rekkeviddeestimeringsalgoritme inn. Min bil har hele tiden vært mer pessimistisk enn det jeg leser at andres biler er her inne (uten at jeg kjenner kjøremønster).

Ellers, når det gjelder trådens kjerne, så er kanskje et vintertips: ikke kjøp PHEV av Volkswagen gruppen hvis du vil kjøre elektrisk. Og, se på løsninger som kan varme batteripakken under lading/forvarming (som til og med Volvo har i sine PHEV), da VW ikke prioriterte det selv i sine elbiler...

Se http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/disse-ladehybridene-virker-daarligere-i-under-minus-ti/a/23592001/
e-Golf | X75D

urabus

Støtter deg i teorien om vw. Mye hurtig løsninger.

Hadde en Leaf først med Vp og den var vesentlig bedre på rekkevidden vinterstid.
Men den følelsen av å sitte inni bilen er en annen side av saken.

Egolf er og blir bil Nr 2 og i kalde dager er buss og varmt og godt;)

Liz

Har bilen i oppvarmet garasje. Skrur om nøkkelen og km viser maks 115 km :/ har ca 40 km t/r til jobb.  Kommer hjem og km ligger rundt 30.  Ser ut som om det blir finn.no straks

Råde

#38
Sitat fra: Liz på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:29
Har bilen i oppvarmet garasje. Skrur om nøkkelen og km viser maks 115 km :/ har ca 40 km t/r til jobb.  Kommer hjem og km ligger rundt 30.  Ser ut som om det blir finn.no straks
Men hvorfor det? Skal du bytte jobb til en 20 km lenger unna?
Problemet ditt er nok at du ikke har oppvarmet garasje på jobben også. Kjører du hjemmefra i ett strekk kommer du garantert lenger enn 40+30km fordi du slipper oppvarming av kupe og kaldt batteri fra jobb.
e-Golf | X75D

tutti

Sitat fra: Liz på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:29
Har bilen i oppvarmet garasje. Skrur om nøkkelen og km viser maks 115 km :/ har ca 40 km t/r til jobb.  Kommer hjem og km ligger rundt 30.  Ser ut som om det blir finn.no straks
Hva sier batterimåleren? Tipper den ligger over 50%..

urabus

Oi en stund trodde jeg at det var meg som skrev dette.
Har samme som deg og, en garasje godt oppvarmet.
Men gamle Ford har tatt den.





Sitat fra: Råde på torsdag 07. januar 2016, klokken 20:12
Sitat fra: Liz på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:29
Har bilen i oppvarmet garasje. Skrur om nøkkelen og km viser maks 115 km :/ har ca 40 km t/r til jobb.  Kommer hjem og km ligger rundt 30.  Ser ut som om det blir finn.no straks
Men hvorfor det? Skal du bytte jobb til en 20 km lenger unna?
Problemet ditt er nok at du ikke har oppvarmet garasje på jobben også. Kjører du hjemmefra i ett strekk kommer du garantert lenger enn 40+30km fordi du slipper oppvarming av kupe og kaldt batteri fra jobb.

BOBO

Når jeg skulle starte å kjøre i  morges begynte bilen å pipe som en stukket gris pga kjørebanen. Det var glatt og snø. Er det noen måte å skru av dette varselet? Mister jo fokus på kjøringen.... :-\

zapateria

Har byttet fra GOM til tripteller og på siste lading kjørte jeg ca 7 mil. Da har jeg forvarmet (fra batteriet) hver dag frem og tilbake til jobb. Vært mellom -5 og -10 her. Har så kort vei til jobb at jeg fortsatt greier meg med 1-2 ladinger pr. uke.

Cirrisky

#43
Har selv kjørt i alle disse forholdene vi har hatt i det siste, og har merket liten forskjell på hva batterimåleren står på når jeg kommer fram til jobb, uansett om det er sommer eller vinter.

Når det var en del plussgrader, type 10 pluss e.l, da kom jeg fram til jobben med rundt 50% batteri. Nå med kulde og snø på veiene, så er jeg framme med ca 40% batteri, dette er etter ca 80km kjøring.

Dette er med start hjemmefra, og da er det i garasje som er litt over pluss, og forvarmet og nyladet bil.

På vei hjem, så starter bilen ute, og da blir det med ca 40% batteri, bare nok til å kjøre 40km ca.

Så, i ett strekke på vintern, med forvarma bil, så hadde den vil sikkert holdt rundt, 140km e.l, kanskje nedmot 130.
Helt kald start føler jeg spiser sånn 20km rekkevidde, så om man starter kald to ganger om dagen, så blir vel det ca 40km rekkevidde for å varme opp batteriet og resten av bilen da antagelig.

urabus

Sånn var min før siste fw.....

Den virket som en god bil....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA