Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva f... vil dette koste?

Startet av elektro, mandag 01. februar 2016, klokken 23:52

« forrige - neste »

elektro

Er i markedet for en ny bil med plass til to bakovervendte barneseter, type Passat GTE eller lignende. Helst leasing. Drømmen er en 70D, men denne koster nå minimum 650.000 selv brukt, og det blir rett og slett en for høy inngangsbillett for vår familie i etableringsfasen. I alle fall med kun én entusiast i familien. ;) Men, en bra S60 er det jo mulig å få ned mot 450.000...

Det lengste vi kjører et par ganger i året er til Beitostølen, 230 km. fra Oslo eller kanskje én gang til familiehytta i Skjåk som er 215 km. fra SC på Lillehammer. Da gjerne på vinteren.. Noen roadtrip i inn- eller utland ser jeg ellers ikke for meg de nærmeste årene, da vi har barn på 0 og 2 år. Til daglig pendler vi noen mil frem og tilbake til Oslo og kan lade både hjemme og på jobb. Ca. 2000 kr. per mnd. i bensin og bompenger spart, miljø spart og mulighet for å benytte kollektivfelt enn så lenge. Har allerede en e-Golf som bil nr. 2

Bortsett fra rekkevidde, er jeg bekymret for treg hurtiglading på SC og mangelen av firehjulstrekk. Vi bygger hus på toppen av et boligfelt hvor det er en del snø og glatt om vinteren. Piggdekk kan jo løse dette, men det byr meg imot. Andre ting jeg bør tenke på?

Åpenbare fordeler med S60 er jo vekt og pris, i tillegg til mer plass i frunk som faktisk er viktig for en barnefamilie! Pluss at bilen faktisk kanskje er realistisk... Det er en STOR fordel! :-)


2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

ihlhaug

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye for rekkevidde eller at den ikke har AWD. Rekkevidden holder fint mellom de fleste superladere som nå er 180-220 km i Norge, kortere i utlandet enkelte steder. Selv er jeg nå på min andre S85, kjøpte siste for rett over en mnd siden og gikk igjen for kun bakhjulstrekk. Den er super på vinteren og hvis du ikke har hatt store problemer før vil du heller ikke ha det med Tesla MDS, den er rett og slett fantastisk på vinterføre.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Bjoris

S60 er et godt valg og det er jo en kjennsgjerning at du får mer enn 60 kwh bruttobatteri i den, det hevdes vel til og med at du kan bruke nesten 60 kwh på den ifht en 85 der mellom 5 og 10 kwh forsvinner i brick protection.

Mener jeg leste ett sted at 70 egentlig var lik 60 ifht batteri, men håper jo ikke det er riktig.

Uansett, s60 er ingen dum bil og jeg tror den vil holde seg godt i pris, når du nå snart kommer under 400 så er det mange nye kjøpere som kommer til.

Alternativt må en vente på nye Leaf, Bolt, modell 3 mv, men jeg tror det fort er snakk om 2 år til...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Leif1

"Danskerushet" bør også ha gitt seg nå etter nyttår. En greit utstyrt S85 bør være innen rekkevidde da.
Konvertitt fra S til X

Cowboystrekk

Vi har S60 som eneste bil og 3 små barn, bruker ofte bakovervendtseter når de har med seg venner etc. Aldri hatt problemer med rekkevidde eller plass. Vi får den ene barnevogna i frunken og har 3 barneseter på andre seterad hvorav ett bakovervendt isofix og 2 meget trygge forovervendte cybexstoler:)

Praktisk utnyttbart batteri før 0 er 56-57 kW så reelt batteri er over 60. Rekkevidda er under verste forhold vinterstid litt over 25 mil og under optimale sommerforhold og moderate fartsgrenser opptil 42 mil. Vi kjørte nesten 300 mil fra trønderlag til Odense, så til Sølvesborg i Sør-Sverige. De lengste strekkene var på ca 30 mil uten lademuligheter og det gikk fint uten rekkeviddeangst. Ladehastigheten på SCer ligger på 102 kW på lav ladeprosent. Jeg har aldri opplevd tregladinga, tipper dette kan være knytta til spesifikke biler, spesielle softwareutgaver etc. Bare send meg en PM om du vil ha mer info :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bb

Sitat fra: elektro på onsdag 30. desember 2015, klokken 08:20
Det lengste vi kjører et par ganger i året er til Beitostølen, 230 km. fra Oslo eller kanskje én gang til familiehytta i Skjåk som er 215 km. fra SC på Lillehammer.
Det har kommet supercharger på Nes i Ådal. Så da er det bare 110 km fra den og til Beitostølen. Når det gjelder Sjåk så er den litt tricky. Enten må du kjøre en omvei via Dombås. Men det tar fort en time ekstra. Ellers så kan du skaffe deg CHAdeMO-adapter til 3600 kr og kan da toppe opp f.eks. på Otta, Lom eller i Sjåk (http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet;). Med dette adapteret så kan du i praksis glemme rekkeviddeangst. Superladernettverket i Norge ekspanderes i rekordtempo. Og når den ikke strekker til kan du benytte CHAdeMO som også bygges ut like fort.

Sitat fra: elektro på onsdag 30. desember 2015, klokken 08:20
Bortsett fra rekkevidde, er jeg bekymret for treg hurtiglading på SC
Ladingen er tregere. Og siden bilen ikke har så stort batteri må du oftere utnytte 80-100 % som tar lang tid. Alternativt kan du benytte CHAdeMO som nevnt over. Dette er en vurdering du må ta. Kan du leve med det hvis du bare kjører langturer et par ganger i året? Eller bør du heller fleske til med brukt 70/70D/85. Det finnes folk som har kjøpt 60 og er storfornøyd med det. Og det finnes andre som først kjøpte 60, men etter noen måneder byttet til 85 fordi 60 ikke strakk til for deres bruk. En måte å finne ut dette på er å låne eller leie en bil for en helg. Da får du et inntrykk av hvordan det vil være. Gjør det gjerne på vinterstid eller i regnvær for å få worst case scenario.

Sitat fra: elektro på onsdag 30. desember 2015, klokken 08:20
Vi bygger hus på toppen av et boligfelt hvor det er en del snø og glatt om vinteren.
Det beste er å få lånt eller leid en bil (nabobil.no) og teste den på vinteren. Det er ikke så nøye om det er en 60 eller 85. Bare så lenge den har piggfrie dekk med godt mønster. Eventuelt kunne du kjøpt kjettinger som brukes på de verste dagene.

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 30. desember 2015, klokken 12:38
Praktisk utnyttbart batteri før 0 er 56-57 kW så reelt batteri er over 60.
Det jeg har målt/estimert av utnyttbart energi er følgende:
- 60 kWh-modell: 60 kWh
- 70 kWh-modell: 65 kWh
- 85 kWh-modell: 75 kWh

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 30. desember 2015, klokken 12:38
Ladehastigheten på SCer ligger på 102 kW på lav ladeprosent. Jeg har aldri opplevd tregladinga, tipper dette kan være knytta til spesifikke biler, spesielle softwareutgaver etc.
De 60ene som hadde treg lading var visstnok et midlertidig problem i Norge som nå skal være løst. Så ser man på videoene mine der 60 går mye tregere enn 85 så skal ikke dette gjelde mer.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

GOS

Sitat fra: bjoris på onsdag 30. desember 2015, klokken 09:48
S60 er et godt valg og det er jo en kjennsgjerning at du får mer enn 60 kwh bruttobatteri i den, det hevdes vel til og med at du kan bruke nesten 60 kwh på den ifht en 85 der mellom 5 og 10 kwh forsvinner i brick protection.

Mener jeg leste ett sted at 70 egentlig var lik 60 ifht batteri, men håper jo ikke det er riktig.

Uansett, s60 er ingen dum bil og jeg tror den vil holde seg godt i pris, når du nå snart kommer under 400 så er det mange nye kjøpere som kommer til.

Alternativt må en vente på nye Leaf, Bolt, modell 3 mv, men jeg tror det fort er snakk om 2 år til...

Ingen har vel klart å BRUKE ca 60kwh utfra dette, men det har gått med ca 60KWH for å fylle det fra 0  til 100%. Forskjellen utgjør vel ca 5% om det er SC du fyller på. Så ca 57 tilgjengelig tenker jeg.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

MyMuffin

Fornøyd eier av 60 utgaven her.
Småbarnsfamilie med Model S som bil nr.1.

Kjører ca 22k i året, lengste turen uten lading må ha vært i oktober med T/R nedre eiker - fredrikstad. Totalt 240km.

Startet med 100% og kom hjem med 25%, sparte ikke på varme eller kjørte spesielt "pent".

Har også tatt langturen helt til ullared, med bruk av SC. Fungerte helt fint :)

Valgte 60 utgaven pga. budsjett. Det var enten 60 eller ingen model s for min del. Angrer ikke!

Reel rekkevidde på 30++ mil, masse krefter og ikke minst masse plass! (frunken har vært helt gull!)
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Cowboystrekk

Sitat fra: GOS på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:25
Sitat fra: bjoris på onsdag 30. desember 2015, klokken 09:48
S60 er et godt valg og det er jo en kjennsgjerning at du får mer enn 60 kwh bruttobatteri i den, det hevdes vel til og med at du kan bruke nesten 60 kwh på den ifht en 85 der mellom 5 og 10 kwh forsvinner i brick protection.

Mener jeg leste ett sted at 70 egentlig var lik 60 ifht batteri, men håper jo ikke det er riktig.

Uansett, s60 er ingen dum bil og jeg tror den vil holde seg godt i pris, når du nå snart kommer under 400 så er det mange nye kjøpere som kommer til.

Alternativt må en vente på nye Leaf, Bolt, modell 3 mv, men jeg tror det fort er snakk om 2 år til...

Ingen har vel klart å BRUKE ca 60kwh utfra dette, men det har gått med ca 60KWH for å fylle det fra 0  til 100%. Forskjellen utgjør vel ca 5% om det er SC du fyller på. Så ca 57 tilgjengelig tenker jeg.
jeg har kjørt bilen fra nesten fullt til 8%. Den hadde da brukt ca 54 kW. Ut ifra forbruk, estimat med gjenstående prosent så stemte 57 veldig bra, så har man noe rekkevidde under at bilen sier det er tomt ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kristian O

Vi har TMS som hovudbil og to barn på 3 og seks år. Minstemann er plassert i bakovervendt bilstol i 2. seterad, eldstemann er normalt heilt bakerst. Om vi treng bagasjeplassen så blir eldstemann plassert i framovervendt bilstol i 2. seterad.
Eit argument du kan bruke for å kjøpe Tesla er trafikksikkerhet for barna. Bakovervendt er betydelig tryggere enn framovervendt, og TMS er så vidt eg veit den einaste normale personbilen der unger kan sitte bakover når dei er tyngre enn 25 kg  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Jejl

Den store frunken er for oss mye mer verd enn 4-hjulstrekk. Vi kjører ofte langturer med 6-7 stk i bilen. Det kunne vi neppe gjort med den lille frunken. For oss er P85 et minimum på langtur fordi vi av og til kjører langt (Spania). Til daglig bruk ville en S60 fungert helt utmerket for oss.
Da vi reserverte Teslaen for flere år siden tenkte vi å gå for S40. Det er jeg veldig glad for at både vi og Tesla droppet.

N00b

Om du ikke har prøvd aksen i en 85D eller klassisk P85 så er nok S60 rå.  Går du andre veien lurer du virkelig på hvor krafta ble av. 
P85D er bare hysterisk i aks. Den får innvollene til å flytte på seg og det er morsomt nøyaktig 2 ganger.

Følg med på Finn over nyttår. Tror prisene vil falle på alle Tesla S og spesielt på de uten AP.  Kanskje en S85 plutselig ble innenfor budsjett.

cstromme

Må bare veie inn og si at som småbarnsfamilie så hadde vi nok valgt bort AWD om vi skulle bestilt ny bil nå. Den ekstra plassen vi har i frunken nå er gull verdt på langturer. Får faktisk en hel (demontert) Stokke Crusi vogn nedi der.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Muffinman

#13
Kan bekrefte at det ikke er mye rart igjen av frunken på D-bilene. Den er redusert fra å romme MYE bagasje til et par-tre handleposer. På en bil med klappseter ville jeg aldri valgt bort frunken til fordel for firehjulstrekk.

Øyvind.h

Jeg gikk på en smell og bestilte 90D, på tross av at bagasjebehovet tilsier rwd. Nå får man riktignok ikke 90 som rwd lenger, og bestillingen skyldes at jeg fortsatt tar sikte på å gå over til Mod X etter kun få måneder. Men jeg vet jeg har gjort en bommert ift plassbehov.

Stor frunk har ved minst to anledninger sørget for at jeg kunne droppe takboks på langtur. Dermed hjelper det fort vekk ikke at S85D har lavere forbruk enn S85, når S85D må bruke takboks på turer hvor rekkevidde er et poeng  8) 4wd har jeg heller ikke opplevd behov for, men jeg vet kona vil sette pris på det.

Frunken i S60/S70/S85 rommer lett sportsdelen/bagdelen til en barnevogn, eller en hel stor sportstrille. Evt. en liten trehjuls barnevogn med hjulene avmontert. Mener den tar ca 150 liter, mot 50 liter i D frunk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA