Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan en S60 bruke 85kWh batteri?

Startet av Rearden86, søndag 31. januar 2016, klokken 10:57

« forrige - neste »

joern100

Noen som så testen i Dagbladet mellom Passat GTE, MB C350e og PHEV fra Mitsubishi? Lurer på hvem som ble kåret til best...
Solgt Tesla S60

gamleboyen

#61
Her er oppsummeringen fra den testen. Det som er litt snodig var at de var egentlig mer positive til Outlander enn Mercedes i hovedteksten, men dette kommer tydligvis ikke fram i poengene. Dette ser vi jo med at de sier at Mercedes fikk jumboplassen, selv om den har mer poeng enn Outlander. Forøvrig har testen ikke tatt innover seg at Outlander har 4WD.

SitatOg vinneren er...

1. plass:

VW PASSAT GTE - 29 POENG
Her har man tenkt smart. En liten turbomotor som får hjelp av en muskuløs elmotor, høres logisk ut i teorien og funker i praksis. Den er lettest i testen og det er kanskje ikke noen overraskelse at den er den gjerrigste, heller. VW har tatt fram blå neglelakk og pyntet GTE i rene GTI-stilen, slik at den er den mest attraktive å se på i modellprogrammet. Den har et enormt bagasjerom og stor plass til fem. Kjøreegenskapene er ikke helt i mål, men er best i dette selskapet.
2. plass:

MERCEDES C350E T - 25 POENG
Bokstavkombinasjonen hinter til noe helt rått. Kraftreservene er på plass, men utleveringen halter noe dersom du har tenkt å bruke dem. Batteriplasseringen er veldig uheldig for vektbalansen og kjøredynamikken, men komforten er god for de i forsetene. Plassen i baksetet og bagasjerommet som er mindre enn i Golf, gjør den mest aktuell for to personer. Når rekkevidden er liten, forbruket høyest og prisen 200.000 over de to andre, blir det jumboplassering.
3. plass:

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV
- 19 POENG
Japanerne har en egen tilnærming til hybrid, nemlig CVTgirkassen. Den endrer fundamentalt måten bilen oppleves på. Fullstendig trinnløst, men også fullstendig kraftløs. Sammen med en volumstor motor som henter ut både effekt og moment langt der oppe, blir seansen interessant. Men ekvipasjen er både velutstyrt, gjerrig, komfortabel og stillegående, så dette er ikke noe dårlig alternativ. Men du må like at det plinger og piper konstant.

gamleboyen

Og her er fordelingen av poeng

SitatSlik ble poengene oppnådd:

INTERIØR:
Mitsubishi: 4
Mercedes-benz: 4
Volkswagen: 5
EKSTERIØR:
Mitsubishi: 3
Mercedes-benz: 5
Volkswagen: 5
PÅ VEIEN:
Mitsubishi: 3
Mercedes-benz: 3
Volkswagen: 4
MOTOR:
Mitsubishi: 2
Mercedes-benz: 5
Volkswagen: 5
ØKONOMI:
Mitsubishi: 4
Mercedes-benz: 3
Volkswagen: 5
AUTOFILFAKTOR:
Mitsubishi: 3
Mercedes-benz: 5
Volkswagen: 5

sap_2000

Har de siste par ukene observert flere GTE'er på biltransportere i Oslo-området. Noen som har fått sine norskbestilte biler ennå og har noen inntrykk og forbrukstall de vil dele?

Bilen vår skal produseres denne uka, men det skal vel holde hardt å få den før påsken  :(
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

oaarum

Det er noen på facebookgruppen vw passat gte norge som har fått bilene sine :)
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

Yaz

Er det noe som vet om hurtigladere kan benyttes for GTE'n?

oaarum

2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

Hybrid

#67
Jeg har hatt min norske Passat GTE i 2 uker.
Veldig fornøyd hittil.

For de av dere som har en selv; en ting jeg stusser over er benyttelse av nærlyset på dagtid. Jeg mener å ha sett at mange standard Passat av denne modellen ikke bruker nærlys men har led-lyset i fangeren stående på. På videoer av Passat GTE på Youtube ser jeg at led-lyset på fangeren er tent samt led-lys i lykta og ikke nærlyset. Baklyset er også tent på dagtid.

Kan det være en feil oppsett på bilen mtp. jeg fikk min rimelig tidlig? Lyset står på Auto og setter jeg over på annen innstilling, viser active info displayet "tenn på nærlys"

Det er sånn jeg tenkte at den skulle se ut på dagtid:


Ikke sånn:

sap_2000

#68
Grattis  :) får min rett over påske.

Har egolf, og på den er bare lysene i fangeren på på dagtid. Samme med de to demo Passat GTE'ene jeg lånte.

1: Har du satt bryteren i auto og ikke på "på"?
2: Sjekk i  menyen på Dscover Pro: car>settings>lights og sett "daytime running lights" til off og switch on time til "late"

Står lysbryteren på auto skal det da fungere og nærlys, baklys, instrumentlys etc skal komme på ved skumring.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

gamleboyen

Elbilforeningen omtaler Passat GTE etter en test nå, og hevder at 5 mil på el er mulig.
http://elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3753-denne-klarer-50-kilometer-som-elbil
Men dette kan vi vel ikke forvente til vanlig? Da jeg prøvekjørte var det 37 og 35 km som var rekkevidden på fullt batteri.

Hybrid

Takk for innspill angående lysene. Det løste seg egentlig helt greit. "Problemet" er at bilen er svært sensetiv til lysforhold. Det skal bare en sky til for at den registrerer at det er mørkt og derfor slår nærlysene seg på, selv om jeg har aktivert "sen påtenning" i innstillingene. Ganske uvant i forhold til andre biler jeg har kjørt.

Angående rekkevidden opplever jeg at 50km går men mye beror seg på kjøringen og ikke minst; hva du har på av varme (sete, sidespeil) og AC. Med fulladet bil og AC på, vil bilen oppgi 35km rekkevidde. Med en gang du slår av AC, vil rekkevidden vise 50km (har t.o.m. fått opp 51km). AC på denne bilen trekket VELDIG mye strøm. Med motorvarmer, har jeg unngått bruk av AC for å pendle til jobben t/r og har kjørt rundt 45km på ren strøm.

Hybrid

Har noen peil på hvor mye det koster i strøm å lade Passaten i måneden dersom man lader i snitt 1 gang om dagen?

Sid Spoiler

#72
Om man runder av til:
* 10kWh batteristørrelse
* kr 1,- per kWh inkl. nettleie og fastledd osv.
* 30 dager per måned

Så blir regnestykket 10 kwh ganget med 1 kr/kWh ganget med 30 dager per mnd.
10*1*30=300
Grovt regnet en månedlig kostnad på 300 kroner

Er nok mange faktorer som påvirker dette: Går nok noe energi tapt i lading, strømprisen er vel noe under 1 kr/kWh de fleste steder, batteriet har vel rett under 9 kWh tilgjengelig kapasitet osv.
"I don't always overtake slow drivers, but when I do, I always turn my head to see if they look as stupid as they drive."

Siggen

Sitat fra: gamleboyen på tirsdag 01. mars 2016, klokken 18:36
Er det mulig å hente noe rabatt på GTE forresten? Selger sa de hadde kampanje på at vinterhjul var inkl i prisen, det utgjør vel kanskje rundt 15-17000? Men utover dette, dere som har kjøpt?

Hei! Fikk 29400 i rabatt når vi speccet bil. Kjøpte endog ikke passaten grunnet lang leveringstid. Gikk bort til Tesla å kjøpte en Inventory bil heller :P

Magjac

Sitat fra: svitun på mandag 18. januar 2016, klokken 18:17
Kom over en fin bildeserie/test av Passat GTE. Fin for oss som synes ventetida blir litt i lengste laget..:

http://www.mullersvarld.se/2016/01/en-storslagen-resa-med-passat-gte/

Fortsatt ubekrefta produksjon, no lagt til veke 8.


Sitat fra: Rearden86 på søndag 17. januar 2016, klokken 15:16
Jeg har "alt" utstyr. Imidlertid har jeg ikke krysset av på følgende punkter:

- 14 veis elektriske forseter (standardsetene har elektrisk tilt, setedybde og korsryggstøtte)
- DCC adaptivt understell
- Head up display

Bilen ble bestilt i august, men jeg har fått beskjed av selger at jeg fortsatt kan endre konfigurasjonen. Nå er jo bilen gått litt ned i pris, så kan jo øke utstyrsnivået uten å betale noe mer, ikke at dette er avgjørende.

For meg er det en kombinasjon av "fornuft" og en tanke om at jeg muligens skal beholde bilen utover garantitiden, og derfor ikke ønsker ekstrautstyr som er svært dyrt dersom det må byttes. Etter min oppfatning er dette tilfellet for de tre tilvalgene, samtidig som jeg ikke ser behovet.

Tilknyttet DCC prøvde jeg en Passat med, og en bil uten (på gode veier) uten å merke noen stor forskjell. Head up har jeg så langt ikke sett behovet for. Tenker det "holder" med Active info display.

Har dere bestilt noen/flere av disse tilvalgene? Hvorfor? Er det verdt det?

Har også kutta ut Head-Up og 14-veis sete, men har lagt til DCC. Fått ordna 19" Verona-felger med og tenker derfor det er greit med adaptivt understell.

Hvor mye måtte du ut med ekstra for 19" verona?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA