Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny E-golf - felger?

Startet av Peter1312, onsdag 27. januar 2016, klokken 22:19

« forrige - neste »

Peter1312

Hej alle - varme hilsner fra Danmark til Norge

Jeg har i sidste weekend været i Stuttgart og selv hentet en Mercedes B ElectricDrive, som jeg købte hos en mindre tysk forhandler. Bilen er en 'US Version', som ikke kom afsted til USA på grund af en mindre transportskade (slag på antenne på taget - skaden er udbedret af Mercedes i Stuttgart), så jeg kunne købe bilen med en fornuftig rabat.

Sælger mente at eneste forskel på US version og Europæisk version er udover lygter som er blevet skiftet at det fysiske speedometer er i Miles og bilen ladestik er Type 1.

Mit spørgsmål er om der er nogen her i elbilforum.no som kan fortælle mig om det er muligt at konvertere ladestik i bilen til Type 2..??

Jeg skal bestille en wallbox til huset og er interesserede i at få hurtigst muligt opladning, og de bokse jeg kan bestille her i Danmark til Type 1 kan nu oplade med 3,7 kW, så jeg tænkte at det smarteste nok var at få et Type 2 stik i bilen..?? Jeg er desværre ikke så dygtig til el, så alle gode råd er velkomne..

Med venlig hilsen og ønske om god jul til alle elbil ejere i Norge..

Ps. bilen er virkelig flot, og jeg håber meget vores familie bliver rigtig glad for bilen.




Rav4_EV

Du skal ta et bilde av den øvre del av motor/styring foran der du normalt finner bensinmotoren. Jeg er spesielt opptatt at noen tykke kabler som kommer inn på toppen, i bakkant, venstre, sett i bilens kjøreretning. Disse kabler er oransje med et oransje rør rundt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Siden USA modellen har enfaslader og EU modellen har trefase lader betyr dette at en isåfall må bytte hele ladesystemet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Peter1312

Hej Rav4_EV, Jeg tager et billede i morgen og poster det, så du kan se hvordan min US version ser ud. Mit ønske er at opnå maksimal ladning på minimal tid, og hvis der er lade løsninger til type 1 er det også helt fint. Jeg mente at have læst at type 1 kan håndtere ladning med 10 kw, så hvis det kan opnås vil det være en god start..

Rav4_EV

SitatSiden USA modellen har enfaslader og EU modellen har trefase lader betyr dette at en isåfall må bytte hele ladesystemet.

For oss gutta som har erfaring fra elbil er det mest nærliggende å tro at Teslaladeren som er lik den du finner under baksetet på europeiske Tesla. Det er også stor sannsynlighet at US og EU laderne til Tesla er like. 3 delmoduler på enfase gir 10 kW mens 3 fase på 3 moduler gir det samme.

Jeg kan jo selvsagt ta feil.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no


Peter1312

Jeg har forstået at bilen på US version udstyret en en 10 kw onboard charger, så mit ønske er at kunne oplade med 10 kw. Hos Clever i Danmark har de sagt til mig at de har en 11 kw lader til type 2, men kun kan tilbyde 3,7 kw lader fordi min bil er udstyret med type 1 stik, så derfor tænkte jeg om det var muligt at bytte fra type 1 til type 2.

Hvis der er andre tekniske løsninger som er mulige er jeg meget interesserede i at høre nærmere.

Mvh Peter

Rio

Hei Peter,

Som nevnt, i Europa så har vi trefase, så for å få 11 kW har man 3 x 16 A x 230 V = 11 kW. Det vil si at laderen har 3 faseledninger, samt null og jord. En Type 2-konnektor har nok pinner til dette.

Legg merke til at man kun kan trekke 16 A (3,6 kW) fra hver fase.


I USA så bruker de enfase. For å få 11 kW da må man ha 48 A x 230 V. En Type 1-konnektor har altså færre pinner enn en Type 2-konnektor.

Spørsmålet her er da om du kan omprogrammere laderen (det er visstnok en liten forskjell mellom Type 1 og Type 2 kontrollsignalet), samt ta ut tre fase-ledninger fra laderen til en Type 2-konnektor. Det avhenger jo av om laderen i din bil er forskjellig fra laderen i andre europeiske biler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Peter1312 på fredag 25. desember 2015, klokken 12:05
Jeg har forstået at bilen på US version udstyret en en 10 kw onboard charger, så mit ønske er at kunne oplade med 10 kw. Hos Clever i Danmark har de sagt til mig at de har en 11 kw lader til type 2, men kun kan tilbyde 3,7 kw lader fordi min bil er udstyret med type 1 stik, så derfor tænkte jeg om det var muligt at bytte fra type 1 til type 2.

Hvis der er andre tekniske løsninger som er mulige er jeg meget interesserede i at høre nærmere.

Mvh Peter
Da er vel en 32A ladekladd/vegglader mer nærliggende. 7,3kW.
(Leaf og Kia har jo slike kladder, det er fler leverandører av ladestasjoner med type 1 kabel for fast montasje)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Peter1312

Hej igen - jeg glemte at skrive at inden jeg hentede bilen købte jeg et ladekabel Type 2 til Type 1,
så jeg kan lade fra en Type 2 oplader, så hvis jeg køber en 11 kw type 2 wallbox er det så muligt via mit indkøbte ladekabel at oplade med ca. 10 kw, eller ligger der andre begrænsninger, som gør at jeg kun kan få mindre opladningsstyrke..??

Mvh Peter

Rio

Sitat fra: Peter1312 på lørdag 26. desember 2015, klokken 11:20
Hej igen - jeg glemte at skrive at inden jeg hentede bilen købte jeg et ladekabel Type 2 til Type 1,
så jeg kan lade fra en Type 2 oplader, så hvis jeg køber en 11 kw type 2 wallbox er det så muligt via mit indkøbte ladekabel at oplade med ca. 10 kw, eller ligger der andre begrænsninger, som gør at jeg kun kan få mindre opladningsstyrke..??

Mvh Peter

Det ligger andre begrensninger der.

Type 1 har kun en fase, så dersom du lader fra et type 2 trefase-uttak, får du kun 1/3 av effekten, altså, litt over 3 kW.


Dersom du har en enfase 10 kW lader i bilen, så trenger du et uttak med enfase. Selve type 2-kontakten kan selvsagt brukes til enfase, men da bruker du ikke alle pinnene.

Et 22 kW (3 x 230 V  32 A) uttak betyr at du da kan lade med 32 A, som er ca 7 kW.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 11:30
Et 22 kW (3 x 230 V  32 A) uttak betyr at du da kan lade med 32 A, som er ca 7 kW.
(I Norge kaller vi vel ikke dette 3x230V 32A. Det heter kanske det på Teslasks. I Europa er det 3 fas 400V, som mellom hver faseleder og 0 blir 230V).

En må ha et 32A uttak, altså en stasjon enfas 32A 230V (7,3kW). Enten med Type 2 kontakt eller med Type 1 kabel. Har en en 400V installasjon kan en montere en 3fas 32A stasjon.
Effekten USA MB kan benytte fra disse variantene er uansett ca. 7 kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Griffel: Ja, du har rett. Det var dårlig formulert av meg.

Poenget var selvsagt at dersom man har en bil med 32A enfase-inntak, så får man ikke 7 kW (32A) ut av et 11 kW (400/230V 16 A) uttak.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Peter1312

Kontaktede Mercedes DK for at spørge om de kunne ombygge bilen fra type 1 til type 2 stik,
og de har nu svaret mig at det ikke er mulig forbi bilen er lavet til 110V (tror ikke at Mercedes DK
ønsker at hjælpe mig selvom jeg gerne vil betale for ombytning).

Har også skrevet til Tony Williams fra Quick Charge Power for at høre om de havde en løsning
og han svarede mig at de snart var klar med en CHAdeMO adapter til Mercedes. Tony oplyste
mig at MB'en som standard kan lade med 40A (10 kw).

Jeg vil nu undersøge om jeg kan få en 40A wallbox opsat i privaten.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA