Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av Joachim_b87, mandag 25. januar 2016, klokken 17:10

« forrige - neste »

Joachim_b87

Hei allesammen. Er ny eier av i3. Lurte litt på hva folk har i strømutgifter.
Bor i borettslag, og venter på at ladestasjon skal bli montert. Har i den forbindelse fått beskjed av styreleder at de ikke ønsker avlesning av strøm i tide og utide. Så hun ønsker da en fast sum på 150kr per måned. Er ikke dette veldig lavt? Hva betaler dere?

Ingeniøren

Høres helt greit ut, ville ikke krangla på det - si ja før a ombestemmer seg  :D

Nok av de som ikke får lov eller må sette opp egne måler og koste alt selv for å få ladet slike steder. Da renner tusenlappene fort - veldig fort.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Personlig regner jeg vel omtrent slik:
Lader ca 10kWh hver dag skal vi si 300 dager.
A 1 kr = 3000 i året. = 250kr/mnd
Til sammenlikning fyllte jeg vel nesten alltid en tank i uken a 700kr med diesel.


Joachim_b87

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:27
Høres helt greit ut, ville ikke krangla på det - si ja før a ombestemmer seg  :D

Nok av de som ikke får lov eller må sette opp egne måler og koste alt selv for å få ladet slike steder. Da renner tusenlappene fort - veldig fort.
Vi er nummer 2 i garasjen som får sette opp lader. Hun sa det at ingen flere får sette opp lader. Så vi var vel heldig med timing. Men jeg er også litt opptatt av at summen skal være noenlunde riktig. Syntes ikke det er ok om mine naboer skal subsidiere kjøringen min. Sparer nok kroner på elbil som det er!
Vi hadde forøvrig planlagt å sette opp BMW sin lader. Men etter oppfordring fra styreleder om at en mer universal lader kunne være bedre totaltsett, mtp på videresalg av leilighet osv, går vi for det.

jkirkebo

Sitat fra: Joachim_b87 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:45
Vi er nummer 2 i garasjen som får sette opp lader. Hun sa det at ingen flere får sette opp lader. Så vi var vel heldig med timing. Men jeg er også litt opptatt av at summen skal være noenlunde riktig. Syntes ikke det er ok om mine naboer skal subsidiere kjøringen min. Sparer nok kroner på elbil som det er!
Vi hadde forøvrig planlagt å sette opp BMW sin lader. Men etter oppfordring fra styreleder om at en mer universal lader kunne være bedre totaltsett, mtp på videresalg av leilighet osv, går vi for det.

Hvis ingen flere får sette opp lader pga. strømtilgangen ville jeg heller satt krav om å bruke Zaptecs løsning etterhvert med dynamisk lastbalansering, slik at flere faktisk kan sette opp lader etterhvert. Siden den ikke er klar kan man jo bare sette opp en CEE-kontakt i mellomtiden. Da er det billig å bytte siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: Joachim_b87 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:45
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:27
Høres helt greit ut, ville ikke krangla på det - si ja før a ombestemmer seg  :D

Nok av de som ikke får lov eller må sette opp egne måler og koste alt selv for å få ladet slike steder. Da renner tusenlappene fort - veldig fort.
Vi er nummer 2 i garasjen som får sette opp lader. Hun sa det at ingen flere får sette opp lader. Så vi var vel heldig med timing. Men jeg er også litt opptatt av at summen skal være noenlunde riktig. Syntes ikke det er ok om mine naboer skal subsidiere kjøringen min. Sparer nok kroner på elbil som det er!
Vi hadde forøvrig planlagt å sette opp BMW sin lader. Men etter oppfordring fra styreleder om at en mer universal lader kunne være bedre totaltsett, mtp på videresalg av leilighet osv, går vi for det.

Greit med styreleder som kan litt om elbil - ikke så mange der. Universal lader - går dere for Type 2 da ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TM

Nå er jeg ikke helt med. Finnes det noe mer "universal" lader enn BMW wallbox. Er ikke et en type 2 lader uten fast ledning som kan brukes til alt som finnes av elbiler ?

jkirkebo

Sitat fra: TM på onsdag 23. desember 2015, klokken 16:36
Nå er jeg ikke helt med. Finnes det noe mer "universal" lader enn BMW wallbox. Er ikke et en type 2 lader uten fast ledning som kan brukes til alt som finnes av elbiler ?

BMW Wallbox har vel fast kabel? Ser slik ut på alle bildene jeg har sett ihvertfall. Dermed kan den ikke brukes til å lade Type 1 elbiler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM

Ja jeg ser nå at jeg feiltolket bildene. Da er jeg enig i at det er en bedre løsning å velge en type 2 lader uten fast ledning.

Ingeniøren

Jepp, men vet ikke om jeg ville valgt den løsningen, med Type 2 kabel. Kabelen som følger BMW'n er i alle fall både tykk, tung og uhandterlig. Ville mye heller valgt en løsning med spiral kabel som henger klar. Man skal tross alt plugge inn og ut ganske ofte.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TM

Er enig i at i3 kabelen er veldig uhåndterlig. Andre 32A kabler jeg har prøvet er ikke noe bedre. Det ville gått bedre hvis i3 hadde ladeluke i front. Hvis man velger 16A type 2 lader ville jeg nok investert i en 16A kabel og hatt den medfølgende 32A kabelen liggende fast i bilen.

bromm

Tung og uhåndterlig, fru Blom - to små avkveilinger av en slangeholder til 79,- fra Clas Ohlson - Circontrol CCL-WBM (heter nå Proxxl WBM http://www.proxll.no/veggmontert-ladestasjon/), som er både mest og best for pengene (både 1-fas 32A (7,4 kW) og 3-fas 32A (22 kW) i samme IP54 boks)...

Vel, jeg merker ingenting av det "uhåndterlige", og selvfølgelig rygger man i3 inn mot enhver ladestasjon - alt annet er bare ekstra-arbeid...

Olemann

#12
 Ladeinntak bak er genialt.  Har 2 ganger nesten blitt rygget ned på shoppingsenteret av Leaf'er som har ladet med fronten inn og derfor må rygge ut.
Overraskes også over hvor mange som kjører inn og derfor må rygge UT etter parkeringen.  Trodde alle hadde lært at risikoen for skader ved rygging ut er mye større enn ved rygging inn.  Men når Leaf til og med har ladeluken foran så er det ikke bare sjåførene som er korttenkte.....

Ellers til tema:  kr. 150.- pr mnd er så lavt at ved gjennomsnittlig kjørelengde er jeg redd du da må leve med at naboene sponser din lading....

Ingeniøren

Sitat fra: bromm på onsdag 23. desember 2015, klokken 23:56
Tung og uhåndterlig, fru Blom - to små avkveilinger av en slangeholder til 79,- fra Clas Ohlson - Circontrol CCL-WBM (heter nå Proxxl WBM http://www.proxll.no/veggmontert-ladestasjon/), som er både mest og best for pengene (både 1-fas 32A (7,4 kW) og 3-fas 32A (22 kW) i samme IP54 boks)...

Vel, jeg merker ingenting av det "uhåndterlige", og selvfølgelig rygger man i3 inn mot enhver ladestasjon - alt annet er bare ekstra-arbeid...

Jepp, den duger den så fremt du kjøper en ekstra kabel og har hengende fast. Synes det er greit å ha en Type 2 kabel med dog, og ut og inn er noe herk.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bromm

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. desember 2015, klokken 08:55
Jepp, den duger den så fremt du kjøper en ekstra kabel og har hengende fast. Synes det er greit å ha en Type 2 kabel med dog, og ut og inn er noe herk.
Jeg har fremdeles ikke hatt bruk for T2-kabelen utenfor garasjen. Kladd og hurtiglading har vært alt jeg har behøvd. Men den er jo med på langtur selvfølgelig - kan være nyttig om DC-lader streiker et sted. Men til daglig er det aldri bruk for den i mitt tilfelle - ville bare ha tatt opp verdifull plass...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA