Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ladehastighet 10A vs 16 A med Schuko støpsel

Startet av Tesla P85D, søndag 24. januar 2016, klokken 19:43

« forrige - neste »

Tesla P85D

Hvilke innstillinger skal man velge for å få mest mulig rekkevidde? Ja jeg kan sikkert lese meg fram til det. Men de fleste her sitter vel med erfaring rundt dette. Jeg har aldri rekkevidde problem. Men har bare litt lyst til å teste hvor langt jeg faktisk kan kjøre med den bilen jeg har i forskjellige vær og føreforhold. Jeg er vel ikke akkurat den som har satt meg mest inn i hvilke funksjoner denne bilen har.
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Tesla P85D

Får stadig vekk spørsmål hvordan rekkevidden er på disse bilen, å i.o.m at jeg aldri har testet dette så får jeg ikke gitt noe gått svar på det, da det aldri er noe problem for min del. Så nå tenkte jeg å finne ut av hva bilen min er god for i forskjellige føreforhold.
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trustno1

Innstillinger har ikke alt for mye å si. Rangemode hjelper litt, men det som har mest å si er føre, kjørestil, kupeetemperatur og hastighet.

Muffinman

Rangemode hjelper faktisk en god del på D-biler. Tilnærmet ingenting på rwd.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tesla P85D

Nå skal jeg etterhvert få testet dette selv hvor lang rekkevidde man har etter forskjellige føreforhold, temperatur osv...
Men rent erfaringsmessig blant dere her inne, hvor langt kjører man med en P85 og en P85D i sommer halvåret på tørre veier med lite stigning og normal kjøring(ca etter fartsgrensen). Skjønner at dette vil variere veldig. Men bare for å få en viss oppfattning av hvor langt man kan forvente å komme med vanlig kjøring under fine forhold. Er foreks 40 mil innen rekkvidde  hvis man lader til 100% før oppstart?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Eip

Ved å nå lengst mulig i et vanlig fart på vinterstid gjør jeg følgende.
Start est 0900. Lading ferdig 100% ca 0800 , tar gjerne endel mere tid ved topp lading.
For-varmer med rangemode off 30-45minutt før , for og bygge opp tempen i batteriet.
På P modeller kan batteriet varmes ytterlige med max battery power.

Ved start 0900 range mode til on , kjør pent...
Har pendlerute på 480km og siste turen var tempen nede i -20

VIN: 509XX PD

Trustno1

Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:21
Nå skal jeg etterhvert få testet dette selv hvor lang rekkevidde man har etter forskjellige føreforhold, temperatur osv...
Men rent erfaringsmessig blant dere her inne, hvor langt kjører man med en P85 og en P85D i sommer halvåret på tørre veier med lite stigning og normal kjøring(ca etter fartsgrensen). Skjønner at dette vil variere veldig. Men bare for å få en viss oppfattning av hvor langt man kan forvente å komme med vanlig kjøring under fine forhold. Er foreks 40 mil innen rekkvidde  hvis man lader til 100% før oppstart?

Jeg pender 2 ganger i uka ca 280 km (14 mil hver vei) med P85D. Kjøringen er blandet, alt fra svingete landevei til 4felts motorvei.

Erfaringen min er at jeg bruker ca 70% av rekkevidden min på sommerstid, og 80-95% på vinterstid(avhengig av temp og føre)

Regner man om dette til maks rekkevidde vil det si ca 400km om sommeren og ca 300-350km på vinteren.

Dette er med helt normal kjøring, uten hensyn til strømbruk. Godt og varmt i kupeen.
Setter man i gang sparetiltak som å redusere hastigheten, og slå av klima så kan man strekke rekkevidden en god del.

AppleKnocker

Min maks er på litt over 600 km, da kjørte jeg sakte uten AC/varme og utnyttet ellers alle triks jeg kjenner til.
På motorvei under ugunstige forhold og/eller høy hastighet, kan det blir ned mot 300.

Tror aldri jeg har kjørt under forhold hvor jeg har tenkt at jeg kommer kortere enn 300km på en 100% lading.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

GOS

Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:21
Nå skal jeg etterhvert få testet dette selv hvor lang rekkevidde man har etter forskjellige føreforhold, temperatur osv...
Men rent erfaringsmessig blant dere her inne, hvor langt kjører man med en P85 og en P85D i sommer halvåret på tørre veier med lite stigning og normal kjøring(ca etter fartsgrensen). Skjønner at dette vil variere veldig. Men bare for å få en viss oppfattning av hvor langt man kan forvente å komme med vanlig kjøring under fine forhold. Er foreks 40 mil innen rekkvidde  hvis man lader til 100% før oppstart?

Om det er mye 80 soner og ikke stort sett bare 100 soner så bør du rekke mellom 450-500 km, kanskje helt opp til 520 på en fulladet S/P85 er min erfaring.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

BMW850

Må bare si at den oppgitte rekkevidden på 50 mil må være en drøm. Ihvertfall i virkelighetens verden  ;) Har ikke vært på noen ordentlige langturer med bilen men etter 1,5 år har jeg ihvertfall dette inntrykket...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

rr2000

35 mil med pen kjøring, 40 med ekstremt økonomisk kjøring
P85D

N00b

#13
Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 02:11
Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:21
Nå skal jeg etterhvert få testet dette selv hvor lang rekkevidde man har etter forskjellige føreforhold, temperatur osv...
Men rent erfaringsmessig blant dere her inne, hvor langt kjører man med en P85 og en P85D i sommer halvåret på tørre veier med lite stigning og normal kjøring(ca etter fartsgrensen). Skjønner at dette vil variere veldig. Men bare for å få en viss oppfattning av hvor langt man kan forvente å komme med vanlig kjøring under fine forhold. Er foreks 40 mil innen rekkvidde  hvis man lader til 100% før oppstart?

Jeg pender 2 ganger i uka ca 280 km (14 mil hver vei) med P85D. Kjøringen er blandet, alt fra svingete landevei til 4felts motorvei.

Erfaringen min er at jeg bruker ca 70% av rekkevidden min på sommerstid, og 80-95% på vinterstid(avhengig av temp og føre)

Regner man om dette til maks rekkevidde vil det si ca 400km om sommeren og ca 300-350km på vinteren.

Dette er med helt normal kjøring, uten hensyn til strømbruk. Godt og varmt i kupeen.
Setter man i gang sparetiltak som å redusere hastigheten, og slå av klima så kan man strekke rekkevidden en god del.


Støtter den erfaringen 100%!  Akkurat det jeg opplever om jeg skal fra Grimstad til Oslo som er den distansen.  Da ender det som regel meg jeg superlader 5-10 min i Drammen for å ha valgmuligheter.

Sjekk lufttrykk, bør være over 45 psi, gjerne opp mot 50.  Ikke bruk CC på kupert terreng, la heller bilen slakke litt av mot toppen og la tyngdekraften øke farten i nedoverbakken på andre siden.

lunitiks

#14
Prøver meg på en smørbrødliste. Regner med folket har synspunkter!

[1. BASIC]
Car: P90D
Wheels: 19" non studded, optimally inflated
Extra equipment: None
Internal gains: Light weight, naked, hungry driver, no passengers, no luggage
Wiper fluid: None / minimal
Frunk, trunk, doors, charge port door, glove box & windows: Shut
Mirrors: Folded
Door handles: Retracted
Seat belt: On
Weather: Sunny, clear skies

[2. STATUS BAR]
Driver profile: No name / dot (".")
Car name: No name / dot (".")
Bluetooth: Off
Wifi: Off

[3. CONTROLS]
> CONTROLS:
Regenerative braking: Standard
Creep mode: Off
Dome lights: Off
Exterior lights: Off
Range Mode: On
Display brightness: 0% / minimum
Display mode: Night
Energy saving: On
Always connected: Off
Traction Control: Off
> SETTINGS:
Safety and security: Off (all)
Ionizer: Off
Driver assistance: Off (all)

[4. CLIMATE CONTROLS]
Climate: Off
Rear window (and mirrors) defroster: Off
Seat heating: Off

[5. VOLUME CONTROL]
Volume: Off

[6. BEFORE YOU GO]
Touch screen display: Clean mode
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA