Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av MaW, onsdag 20. januar 2016, klokken 08:37

« forrige - neste »

MaW

Et kjedelig spørsmål som har blitt svart på i forskjellige varianter så beklager det, men må bare spørre.

Har tatt to dagsturer til Åre i det siste, men lurer litt på om rekkevidden min er normal eller ei. (Føler 7.0 har forverret den)

Trondheim-Åre-Trondheim

85D med 10500 på telleren hentet 9.juni 2015
Start med 99% på "tanken"
Forvarmet
Range mode on (fra Stjørdalen, glemte av det fra start)
Temperatur ute var fra +2 til -15 på høyeste punktet ved Åre.
Temp i bilen var på ca 21 grader hele turen ( noe som var kaldt nokk til at duggen i sidevinduene i baksetet frøys på)
Kjørte til tider under fartsgrensa da det var glatt, resten i fartsgrensa.
3 personer i bilen

På vei tilbake ladet jeg 21km på Storlien (har dessverre ikke noe andre tall på det)
Kom fram til Stjørdalen med ca 25 km igjenn på tanken og ladet der til 100km
Forbruket var på 215 wh/km om jeg ikke husker feil

Hjem-Åre 164km
Åre-Storlien 61km
Stjørdalen-Åre 117km

Tenker at vist jeg noen gang har med 5personer samt skistativ så kommer det til å bli veldig knapt.

Kan også si jeg tidligere i sommer tok jeg en tur fra Stjørdalen-Storlien-Stjørdalen tok jeg turen med forbruk på 162 wh/km før 7.0 og samme turen etter med testing av AP med forbruk på 205 wh/km værforhold rimelig likt.


Joachim@sancon.no

Min første langtur gikk fra Ranheim til storlien. Startet med 99% og ladet 30 km på storlien før retur. Når jeg kom hjem hadde jeg 51% batteri.  Dette ble gjort i april med en 85d og med rangemode på. Mener avstanden var 97km. Temp var 5 grader på Ranheim.

Så min tur var ca 200km. Din ser vel ut til å være rundt 300. Synest derfor det var litt snaut med kun 25km igjen.

Hvordan bil har du?

Har også tatt trd-åre-Trd flere ganger, men da lader vi alltids på 11kw på holidayclub til 80%.

MaW

Oj beklager gikk litt for det der men redigerte første post. Er en 85D.

Ja må si jeg synest det er litt i minste laget. Når km i displayet dropper 2-3 km for hver virkelige km, så føler ikke jeg kan stole på det i det hele tatt. Skjønner at det ikke alltid skal stemme og det bare er en indikator men når det dropper så fort som det gjør, så får man jo litt rekkeviddeangst.

Når jeg har hørt folk tar turen trd-åre-trd på vinterstid med en S60 (riktig nokk en kald tur som jeg har hørt) før det var SC på Stjørdalen, så synest jeg en 85D burde klare det greit med litt varme i det minste.

Og hvor viktig er forvarming, så viktig at det lønner seg å forvarme før hjemover turen også? (uten å være plugget i)

Bare synd Holidayclub er litt unna bakkene, men må man så må man :/ er det gratis der forresten?

N00b

Sjeķk dekktrykk, få de opp til 46-48psi hvis 19". Cruisecontroll bruker mer strøm enn en lett høyrefot. 

KrW

Kan vinterdekkene gi en del utslag på rekkevidden da? Våt veibane eller snø og is?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

fonberg

Sitat fra: MaW på torsdag 17. desember 2015, klokken 00:25

Og hvor viktig er forvarming, så viktig at det lønner seg å forvarme før hjemover turen også? (uten å være plugget i)

Bare synd Holidayclub er litt unna bakkene, men må man så må man :/ er det gratis der forresten?

Det vil ikke hjelpe på rekkevidden å forvarme uten å være plugget i.

Lading ved Holidayclub er gratis, ja. Man trenger bare et vilkårlig rfid-kort, f.eks heiskortet.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

MaW

Sitat fra: N00b på torsdag 17. desember 2015, klokken 06:35
Sjeķk dekktrykk, få de opp til 46-48psi hvis 19". Cruisecontroll bruker mer strøm enn en lett høyrefot.

Trykket skal være ok.
Men cruisecontroll uten en bil forran (som varierer en del i hastighet) så har det vell ikke så mye å si å kjøre med cruise?

Takk fonberg.

o.b.lix

Cruisekontroll holder samme hastighet, er det bakker og berg, vil den bremse og gasse en del.
Selv om bremsing vil lade batteri, er det en del effekttap, slik at når man bremser og senere gir gass igjen, bruker man mer enn om man kjører uten bruk av reg eller mye gassing.

Kjører man på helt flat vei, er forskjellen minimal.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Joachim@sancon.no

Sitat fra: fonberg på torsdag 17. desember 2015, klokken 10:32
Sitat fra: MaW på torsdag 17. desember 2015, klokken 00:25

Og hvor viktig er forvarming, så viktig at det lønner seg å forvarme før hjemover turen også? (uten å være plugget i)

Bare synd Holidayclub er litt unna bakkene, men må man så må man :/ er det gratis der forresten?



Det vil ikke hjelpe på rekkevidden å forvarme uten å være plugget i.

Lading ved Holidayclub er gratis, ja. Man trenger bare et vilkårlig rfid-kort, f.eks heiskortet.



Jeg ladet der 3 ganger i sommer/høst, og trengte ikke noe rfid. Bare plugga rett i. Det står vel at parkering/lading er for gjestene til Holiday club, men.... Mener på det er samme ladestasjon som på Storlien.

Pompel

Sitat fra: Joachim@sancon.no på torsdag 17. desember 2015, klokken 23:24
Sitat fra: fonberg på torsdag 17. desember 2015, klokken 10:32
Lading ved Holidayclub er gratis, ja. Man trenger bare et vilkårlig rfid-kort, f.eks heiskortet.

Jeg ladet der 3 ganger i sommer/høst, og trengte ikke noe rfid. Bare plugga rett i. Det står vel at parkering/lading er for gjestene til Holiday club, men.... Mener på det er samme ladestasjon som på Storlien.
Ladet der i fjor vinter også uten noe behov for rfid - bare plugg i. Satser på at det blir samme prosedyre når vi skal dit i januar også
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

MaW

Litt små frekt å lade der vist det står at det bare er for gjester mens man selv ikke er gjest.

twinpeaks

Sitat fra: MaW på fredag 18. desember 2015, klokken 18:33
Litt små frekt å lade der vist det står at det bare er for gjester mens man selv ikke er gjest.

Som jeg  tolker det er parkeringsplassen rundt ladestasjonen Holiday Club sin. Mens selve ladestasjon er del av green highway, samarbeidsprosjekt mellom Sverige og Norge.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

MaW


samotholt

Vi brukte type 2 laderen i juli (bare for å teste). Det er bare å plugge i bilen. Trengtes hverken rfid eller kontakt med hotellet.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Kilroy

Brukte laderen forrige søndag, fortsatt bare å plugge i, ingen rfid eller noe annet som trengs. Har brukt den mange ganger, godt tilbud.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA