Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til effektivere lading av 2016 KIA Soul EV

Startet av boma, onsdag 06. januar 2016, klokken 21:54

« forrige - neste »

Dag A.

Absolutt ingen grunn til kalde føtter.  Tesla Model S er en helt fantastisk bil, og de eneste som bør ha kalde føtter er de andre bilfabrikantene.

Når det er sagt så har jeg også hatt mine ting med bilen (lekk panotak, dugg i baklykter og skrikende bremser).
Fikk time ila noen få uker i Drammen, men mente selv at problemet ikke var større enn at jeg kunne vente på time hos Tesla Kristiansand da de skulle åpne ila sommeren.

Det som har irritert meg mest, og dette gjelder bare P85D, er det faktum at Tesla markedsførte bilen på feil premisser og har gjort at Tesla som selskap ikke er troverdige i deres kommunikasjon.

Tillit til et selskap er noe av det jeg setter høyest, og der har Tesla noe å rette opp.  Dess lengre de venter, dess mere setter inntrykket seg at selskapet ikke tar kundene sine alvorlig og av de kan komme unna med triks og fanteri.
Men dette gjelder ledelsen i selskapet, har ikke noe å gjøre med det fysiske produktet som du snart får overlevert. Jeg synes bare du skulle glede deg.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

LASOL

Kjørte min nye bil 2 uker. Nå har jeg hatt liten leiebil 3,5 uker. Det går antakelig mot slutten av min Tesla karriere før den har begynt. Dette fordi jeg har krevd retting av alle småfeil og en garanti for at bilen får den ytelsen som Tesla markedsfører at den skal ha. Men de vil ikke gi noen garanti for at bilen får den ytelsen den skal ha når feil er rettet.
De sier at når jeg ønsker en feilfri bil så vil de heller kjøpe bilen igjen fra meg(venter på tilbud om hva de vil betale for bilen) da de ikke kan garantere at det ikke oppstår feil og mangler fremover. Jeg forstår at de ikke kan garantere at bilen ikke vil kunne få feil senere, men det som også er irriterende at de ville jeg skulle hente bilen etter to uker på verkstedet uten at en eneste feil var rettet og uten noen garanti for endringer i ytelsen. Det virker som om de mener jeg har funnet på de feilene jeg påpekte. (skrevet om i tråden om feil og mangler på din nye bil)  Det blir jo helt absurd å måtte krangle om det. Håper andre ikke er i nærheten av denne opplevelsen. Jeg så frem til å få bilen, men ble litt irritert når det oppsto flere feil på vei hjem fra henting i Drammen, men hadde ikke trodd de skulle håndtere reelle reklamasjoner slik. Som flere har sagt i andre innlegg. Det er ikke nødvendigvis bilens skyld, men organisasjonen i Norge som ikke fungere optimalt enda. De trenger å ansette mennesker som kan bil og  som har jobbet med kundebehandling ikke bare mennesker med master i økonomi (kaster stein  i glasshus her..)   
S 85d ap1 oktober 2015

Teslavest

En Tesla S D, uavhengig av P og70/85/90 er bare en fantastisk bil. Ingen fosilbiler kan samenlignes med denne. Andre biler som er i nærheten på ytelse, comfort, autopilot, 4wd og kjøreglede koster fra 2,000,000 og oppover. Gled deg, du kommer aldri til å kjøpe annen bil igjen! Det er Tesla og så alle de andre. Les alt du kan om bilen for du får den, så får du mer og umiddelbar glede av den.
P85D.  Mod X reservert

jkirkebo

#33
Sitat fra: Sven-E på onsdag 02. desember 2015, klokken 20:47
Det som slår meg ved å lese gjennom tråden her, er at det finnes 3 typer eiere her inne.

1. De som har fått en mandagsbil og/eller en bil med store problemer.
2. De andre, som ikke har hatt problemer med bilen, bortsett fra... og så har de hatt feil med bilene de også, men ikke så store problemer.
3. De som av en eller annen grunn ikke har merket feilene på bilen sin.

Så kjøper du Tesla, er du omtrent garantert å få noen problemer.
Hvilket i og for seg egentlig ikke hadde gjort noe, hvis bare Tesla hadde klart å rette problemene.
Bare at det klarer de jo ikke, siden så mange klager.

Det blir jo opp til deg, er du villig til å ta sjansen på at du ikke får en av de dårlige bilene?
Om du får en bil som ikke har alvorlige, men bare småfeil; er du villig til å vente opptil 6 måneder hver gang for å få reparert bilen?
Og er det greit for deg å kjøpe noe du tror er en Premium bil, for så til stadighet å måtte få lånebil av gjennomsnitts merke og modell mens bilen din er på "garanti-reparasjon"?

Om svaret er ja på alle 3, så er det jo bare å kjøpe Tesla.

Tja. Jeg har en av de første bilene (sept. 2013) og har hatt litt forskjellig småplukk. Tesla har ihvertfall kjapt ordnet opp i de sakene jeg har hatt problemer med. Har ikke stresset de på tid med småfeil som dugg i ryggelys og defekte LEDs i bremselyset bak, men mer kritiske feil (som feil på lader eller DU-saken) har de fikset meget kjapt (enten samme dag eller i løpet av kort tid). På service nå for noen uker siden hadde jeg en lengre liste og alt ble fikset. Nye bremser rundt baut (nordisk type klosser), ny type kromlist bak så duggen forsvant, byttet ryggelys, tettet rundt baklyktene så luka ikke lekker lengre osv. I tillegg byttet de 12V batteri og batterikontaktor uten at det har vært noe jeg har spurt om. Alt i alt meget fornøyd med servicen, men det er godt mulig jeg ikke er den mest stressa kunden som må ha alt småtteri ordnet "i går".

De gangene jeg har trengt lånebil har jeg fått en Model S. Som regel har jeg ikke hatt behovet da vi har en Leaf også, og vi klarer oss fint med én bil noen dager.

Jeg har ennå ikke hatt noen form for stoppende feil som har hindret meg i å bruke bilen. Har kjørt 60kkm nå. Pr. nå er bilen strøken og alt er i orden. Noe jeg ikke kan si om vår 4 år gamle Leaf der Nissan ennå ikke har klart å fikse problemet med at 12V lades ut om bilen står stille en uke eller mer med ladekabelen i. Virker ikke som om de har noen fiks på dette så jeg må bare jobbe rundt det.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mandresen

Sitat fra: Sven-E på onsdag 02. desember 2015, klokken 20:47
Det som slår meg ved å lese gjennom tråden her, er at det finnes 3 typer eiere her inne.

1. De som har fått en mandagsbil og/eller en bil med store problemer.
2. De andre, som ikke har hatt problemer med bilen, bortsett fra... og så har de hatt feil med bilene de også, men ikke så store problemer.
3. De som av en eller annen grunn ikke har merket feilene på bilen sin.

Så kjøper du Tesla, er du omtrent garantert å få noen problemer.
Hvilket i og for seg egentlig ikke hadde gjort noe, hvis bare Tesla hadde klart å rette problemene.
Bare at det klarer de jo ikke, siden så mange klager.

Det blir jo opp til deg, er du villig til å ta sjansen på at du ikke får en av de dårlige bilene?
Om du får en bil som ikke har alvorlige, men bare småfeil; er du villig til å vente opptil 6 måneder hver gang for å få reparert bilen?
Og er det greit for deg å kjøpe noe du tror er en Premium bil, for så til stadighet å måtte få lånebil av gjennomsnitts merke og modell mens bilen din er på "garanti-reparasjon"?

Om svaret er ja på alle 3, så er det jo bare å kjøpe Tesla.
Jeg skjønner og ser at du ikke er noe stor fan av Tesla, og jeg må si meg uenig i din oppsummering. Du har kanskje opplevd problemer med Tesla og det har andre også, men det er jo langt fra at alle opplever det. Det kan virke sånn på forumet at "alle" har problemer, men det er tross alt her folk får luftet sine meninger og spørsmål og det omhandler som oftest feil og mangler.
Skal jeg betro deg noe? Det gjelder alle forum! BMW, Audi, MB, ja absolutt alle forum! Prøv å gå inn på bimmers.no, du kommer til å få bakoversveis og aldri nærme deg en BMW noe mer hvis en tror at alle BMW eiere har slike problemer og at dette er forventet.
Jeg har hatt noe småplukk som jeg allerede har skrevet om i denne tråden, men de har fikset det kjapt. Det har vært topp oppfølging fra deres side. Jeg har også snakket med andre som er kjempefornøyd med service og bil.

Så du kan ikke skrive her inne at nye eiere vil få problemer med bilen, at de vil måtte vente opptil 6 måneder hver gang, det blir feil.

Men jeg skjønner at det ikke går knirkefritt i en nyoppstartet bedrift som har slik super suksess og selger i bøtter og spann, det skal noe til for å følge opp. Det gjelder mange, ta f.eks nextgentel.no og komplett.no, de har begge vært i media fordi de hadde for dårlig support. Det var 2 bedrifter som vokste raskt og klarte ikke å henge med på supportsiden. Det er ikke noe problem noe mer. Samme gjelder Tesla, de vil åpne flere service sentre og problemet er løst, de vil ikke for alltid ha lang ventetid på de stedene det gjelder.

Martin 
Så at enkelte service sentre som har stort trøkk ikke klarer å
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

o.b.lix

Sitat fra: Sven-E på fredag 04. desember 2015, klokken 02:33
Jeg vet ikke hvor mange Tesla-eiere jeg har snakket med, men jeg tror ikke jeg har møtt en eneste en som med hånden på hjertet kan si at han ikke har opplevd et eneste problem eller feil med bilen.
Og skulle noen slike finnes, tror jeg de rett og slett ikke har oppdaget feilen(e) enda.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har aldri møtt en eneste som ikke har hatt feil på noen nybil, uansett merke. Men 95% av feil er ting som utbedres på service, uten kostnad for eier. Slik er det med tesla også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tesla65

Snart 22000km siden 30mai 2015
Ingen feil til nå  :) :) :) :)
Hvit P85 Solgt

o.b.lix

Sitat fra: Sven-E på fredag 04. desember 2015, klokken 14:36


Og at man får utbedret feilene uten kostnad for eier stemmer vel ikke helt.
Kanskje ikke mye i kroner og øre, men man kaster bort ganske mye tid på venting, kjøring til og fra, krangling og forklaring. 
I tillegg får man ofte en lånebil som er vesentlig dårligere enn bilen man hadde før Tesla.

Man må vente i månedsvis for å få utbedret feilene, og for egen del har jeg tapt penger på dette ved flere anledninger. 
(Har måttet booke om reiser, avbestille hotell, betale for stedfortreder ved viktig møte osv.)

Kjøpt 3 nye Berlingo i år, ene måtte inn fordi turbo lekket olje, fikk lånebil men det var ikke varebil, andre datt stang til panser av og tredje løsner deksel til baklys hele tiden. Men dette fikses på service.

Har hatt ny focus, denne var "alltid" to kvitteringer ved service, en på servicekost, og en på garantirep. Likedan på en ny partner jeg hadde.  Hadde ny landrover, denne var det mye flere feil på og jeg fikk "klippekort" hos NAF. Men god bil når den virket. Mercedesen jeg hadde var ikke ny, men dyr, og det var alltid flere feil når jeg fikk den igjen enn før jeg leverte inn til merkeforhandler for service. Der fikk man garanti som aldri var verdt papiret det var skrevet på.

Poenget med dette er at alle biler tror jeg har rusk i større eller mindre grad også Tesla. Å tro annet vil garantert gi skuffelser. Men Tesla har til nå, etter 32.000km, vært helt uten lyter. Men de kommer sikkert til å finne noen garantiutbedringer på service når den skal inn på 1-årsdagen sin. Som alle andre biler.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

diax

De lokale forhandlerne og deres handlingsmåte betyr nok ofte mer for hvilket inntrykk kunden sitter igjen med i ettertid enn nøyaktig hvor mange feil det var.

Den forrige bilen min var en '06 Audi A6 som jeg kjørte 180.000km med før jeg solgte. Da var den 8 år gammel.
Utgiften på den tiden var bremseklosser, dekk, og to hjullager, i tillegg til service på ca 4.000,- for hver 30.000km.
Det begynte å ruste på en list midt på dørene når bilen var 7 år gammel. Veldig ergelig da jeg tenkte på å bytte bil.

Når jeg dro innom forhandleren for å få en pris på utbedring sa de uoppfordret at dette måtte nok fabrikken
ta på sin kappe. "En Audi skal ikke være slik." Og sånn endte det... fire nye dører, og full omlakkering av hele bilen for å unngå fargeforskjell. "Vi gjør det ordentlig med engang, det blir billigere i lengden", sa de hos forhandleren.

timingbeltkiller

Ingen bilfabrikant produserer verken 100 eller 0 prosent mandagsbiler.
Du kan derfor være uheldig og få en mandagsbil når du kjøper bil med lav feilprosent.
(Personlig erfaring her Volvo 245)

Eller heldig å få tilnærmet feilfri bil når du kjøper bil med høy feilprosent.
(Personlig erfaring her Citroen XM)

Men den statistiske sjangsen for å få bil med mye plunder er selvsagt større
jo høyere feilprosent en bilmodell er kjent for.
Og jo verre reklamasjonpraksis og verkstedservice et merke har.
(Personlig erfaring Volvo som ble dødelig fornærmet på og forbauset over kunde
som fant feil med verdens beste bil. Og som ikke tok feilretting på alvor.)

Er det helt uten samsvar med virkeligheten når jeg sitter igjen med inntrykket
TM er åndelig i slekt med Volvo?
Og hva verre er: Det samme synes å gjelde (store?) deler av den forhåndsfrelste menigheten
som i beste kreasjonisme tankegang mener terrenget/praksis nødvendigvis tar feil når det er så frekt
at det viser noen annet enn  kartet/teorien gjør.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

cairnz

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 04. desember 2015, klokken 17:35
Er det helt uten samsvar med virkeligheten når jeg sitter igjen med inntrykket
TM er åndelig i slekt med Volvo?
Og hva verre er: Det samme synes å gjelde (store?) deler av den forhåndsfrelste menigheten
som i beste kreasjonisme tankegang mener terrenget/praksis nødvendigvis tar feil når det er så frekt
at det viser noen annet enn  kartet/teorien gjør.

Jeg tror det avhenger av hvem du har hatt dialog med, dessverre. Jeg har egentlig bare et godt inntrykk av serviceapparatet, men jeg har forholdt meg til samme SC og samme folkene siden jeg fikk første bil for snart to år siden.

Jeg har heller ikke opplevd månedsvis venting, men så har jeg også vært tidlig ute med å bestille timer, siden jeg har et kjøremønster som er lett forutsigbart, så jeg vet sånn "cirka" når jeg passerer en service-grense.

Har det vært ting jeg har opplevd som kritisk (bremser, vann i bakluka) - så har det vært fikset på under en uke. Men det kan jo hende jeg har vært heldig.
Elbilist

timingbeltkiller

Antakelig får vi et tilnærmet objektivt bilde av Tesla S når resultatet av neste AutoIndex foreligger.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

o.b.lix

Sitat fra: Sven-E på fredag 04. desember 2015, klokken 16:50
@o.b.lix
Jeg tipper du ikke måtte vente 4-6 mnd. for å få utbedret feilene på Berlingo.
Og hvor mange feil du har hatt på fokus og andre bilmerker hjelper ikke Tesla-eiere mye.

Har inntrykk av driftkritisk blir ordnet kjapt på både Berlingo og Tesla, mens ting som kan vente gjerne må det.
På min Mercedes som ny kostet det dobbelte av ny Tesla, røk dynamo. Da var det 4 uker ventetid på en bil som ikke kan brukes. Så pris er ikke synonymt med god service. Clutch røk på ny Ford Ranger, her var det 5 uker ventetid. Så Mercedes er ikke unik.

Men var i Danmark med Mercedesen, fikk problemer med bremsene, fikk da beskjed om at vår ferie ikke skulle bli ødelagt, og bilen ble rullet inn umiddelbart og problemet løst. Dette var attpåtil fredag ettermiddag i fellesferien...

Samme bil fikk problem med kjøling i Sverige, der beklaget verkstedet med ferieavvikling, og dårlig kapasitet, så de kunne ikke se på bilen før til lunch...

Moralen er to ting: Dyre biler er ikke mere forskånet for feil enn billige, og servicenivået i Norge er ikke i nærheten av nivået i andre land.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

LASOL

Nå har jeg kjørt leiebil siden 9. november! jeg hentet bilen min 22. oktober og fikk feilmeldinger på vei hjem. Bilen fikk time 9. november og der står den enda. Etter at de ikke ønske å gi garanti på at bilen når den en eller annen gang blir reparert vil få den ytelsen reklamen sier ba jeg om å heve kjøpet. De sier de vil kjøpe bilen tilbake fra meg men det har gått en god stund nå og jeg venter fortsatt på at Tesla skal bekrefte at jeg får tilbake alle pengene jeg har gitt for bil og ekstrautstyr.  >:(

Jeg er absolutt ikke imponert over systemet. At jeg fikk en bil med feil kan jo skje men at ting tar såpass lang tid og det eneste svaret jeg får er at jeg snart skal få svar er uholdbart.
S 85d ap1 oktober 2015

moso

#44
Fikk et lass med feilmeldinger i bilen på vei inn til Oslo igår - de fleste systemer koblet ut men bilen kunne kjøres. Stoppet hos Tesla på Skøyen. Resatte og feilmeldingene forsvant, men kom tilbake etter en stund. Ville selvsagt ikke kjøre videre. Tesla tok inn bilen og ga meg en diesel-lånebil. Beskjed om at bilen ville tas med høy prioritet og ville være ferdig i går ettermiddag eller idag. De begynte på bilen idag tidlig og var ferdig med den 1130. Jeg er veldig fornøyd - med unntak av dieselbilen som var av nyere dato men likevel akk så avleggs kan jeg ikke se hva som kunne vært gjort bedre.

Selvsagt hadde det vært optimalt om alle biler er feilfrie, og selvsagt er ventetiden generelt for lang. Men de tar kritiske feil raskt, og bygger ut organisasjonen slik at også mindre kritiske saker får kortere ventetid. hvordan det har seg at noen må vente lenge på å få fikset alvorlige feil mens andre får fiks iløpet av et døgn er jeg dog ikke sikker på.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA