Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til effektivere lading av 2016 KIA Soul EV

Startet av boma, onsdag 06. januar 2016, klokken 21:54

« forrige - neste »

MeTesla

Sitat fra: boma på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:43
Takk for tilbakemeldinger!

Da kan jeg jo egentlig bare glede meg alikevel :D Fikk tilløp til kalde føtter siden jeg aldri har brukt så mye penger på bil før...

Trenger rekkevidden, hybrid er ikke aktuelt (kan ikke skjønne annet enn at det er mye mer som kan gå feil på hybrid kontra rent el + ikke mye å spare på lengre rekkevidder med hybrid i drivstoff) Drivstoffbesparelsen jeg har med min pendling betaler terminbeløpene på lånet 8)

Deep blue metallic 70d på vei over atlanteren

Håper du får den før Jul, da blir det nok både God Jul og Godt Nytt År ;)

LASOL

#16
Jeg håper jeg ikke er representativ. Har lagt inn mine feil og mangler som oppsto samme dag som levering på tråden om reklamasjoner på bilen jeg hentet 22. oktober. De fleste av disse er mindre feil men en alvorlig.
Status er at bilen fortsatt står på verksted og nå har de sluttet å svare meg. Den har nå stått der siden 9. november. Jeg har klaget til Forbrukerrådet og ønsker heving av kjøp, men har åpnet opp for at jeg kan ta tilbake bilen om de retter alle småfeilene som jeg opplevde (det virker som om de tror jeg har drømt om disse feilene siden ingen er rettet så langt) og at jeg får en skriftlig garanti fra Tesla på at bilen får den ytelsen den skal ha etter reklamen deres (0-100 på 4,4 sek) når feilen som gir melding om redusert effekt og behov for service er rettet Men jeg har ikke hørt fra Tesla etter dette..  Jeg opplever Tesla Oslo Nord som direkte useriøse. At en ny bil har feil er greit men da retter man de uten spørsmål.
S 85d ap1 oktober 2015

fonberg

Sitat fra: boma på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:43
Takk for tilbakemeldinger!

Da kan jeg jo egentlig bare glede meg alikevel :D Fikk tilløp til kalde føtter siden jeg aldri har brukt så mye penger på bil før...

Trenger rekkevidden, hybrid er ikke aktuelt (kan ikke skjønne annet enn at det er mye mer som kan gå feil på hybrid kontra rent el + ikke mye å spare på lengre rekkevidder med hybrid i drivstoff) Drivstoffbesparelsen jeg har med min pendling betaler terminbeløpene på lånet 8)

Deep blue metallic 70d på vei over atlanteren

Det er bare å glede seg ja. Som man ser her på forumet så er noen uheldige og får en mandagsbil, men de aller aller fleste av oss er så solid på pluss-sida at det ikke finnes alternativer til TMS på markedet pr. i dag.
Selv har jeg drøyt to år og 60.000 km i min TMS85, og tross noen småfeil så er jeg alt i alt meget fornøyd, og gleder meg til å bytte ut klassikeren med en 85D på forsommeren neste år.

PS. Eneste alternativet til TMS for min del ville vært å eie en Leaf e.l og så leie en egnet bil for langturene. Men jeg unner meg selv gleden og fleksibiliteten som ligger i å ha langturbilen stående til en hver tid, og å nyte denne også til hverdags.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: LASOL på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:56
Jeg håper jeg ikke er representativ. Har lagt inn mine feil og mangler som oppsto samme dag som levering på tråden om reklamasjoner på bilen jeg hentet 22. oktober. De fleste av disse er mindre feil men en alvorlig.
Status er at bilen fortsatt står på verksted og nå har de sluttet å svare meg. Den har nå stått der siden 9. november. Jeg har klaget til Forbrukerrådet og ønsker heving av kjøp, men har åpnet opp for at jeg kan ta tilbake bilen om de retter alle småfeilene som jeg opplevde (det virker som om de tror jeg har drømt om disse feilene siden ingen er rettet så langt) og at jeg får en skriftlig garanti fra Tesla på at bilen får den ytelsen den skal ha etter reklamen deres (0-100 på 4,4 sek) når feilen som gir melding om redusert effekt og behov for service er rettet Men jeg har ikke hørt fra Tesla etter dette..  Jeg opplever Tesla Oslo Nord som direkte useriøse. At en ny bil har feil er greit men da retter man de uten spørsmål.
Er den alvorlige feilen rettet?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

LASOL

S 85d ap1 oktober 2015

thilo

S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

CFM

Bra tråd! Godt spørsmål!  ;D

Etter 2 år og 30.000 km har jeg en del småting å klage på. Men det er mest pirk og det som kan fikses tar Tesla med et smil og bukk. Det det ikke finner en løsning på har de en tendens til å ikke anerkjenne. Jeg tror eneste måte å komme noen skritt nærmere det perfekte er å peke på det som kan forbedres. Mulig det blir litt klaging og negativt snakk i et brukerforum som dette.

Men angre?? Finner ingenting på 4 hjul som gir meg noe i nærheten av den kjøreglede og tilfredshet innenfor hva jeg er villig til å betale. Så for meg personlig mangler forutsetningen for å kunne angre.  :)
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

cairnz

Jeg kjørte 119.000km i første bil. En P85 produsert i desember 2013. Endel småfeil men ingenting som gjorde hverdagen vanskelig. Jeg lydisolerte, lakkforseglet, dashcammet (høh-høh), kjørte nordover, kjørte sørover, kjørte til kontinentet og til slutt solgte den til Danmark, da jeg fikk en god deal på en ny. Fantastisk bil.

Jeg har nå en "vanlig" 85D med det meste av utstyr, kanskje alt - bortsett fra 90kWh - og merker store forbedringer fra den forrige bilen i hvor tett ting er skrudd sammen. Alt er mer stille, og føles bedre. Det sier litt, når den forrige bilen var fantastisk :)
Elbilist

nivve

Etter 32 000 km i min S85 er det ingenting jeg angrer på og jeg anbefaler bilen like varmt til andre nå som da jeg fikk den og hadde 'nybilrus'. Jeg skulle gjerne ha byttet til en 70D/85D nå, men siden jeg aldri har hatt behov for 4WD (og jeg bor i Nord-Trøndelag hvor det tidvis er litt vinter) ser jeg ingen grunn til å bytte.

I mars 2016 er det stor sannsynlighet for at jeg reserverer en Model 3 - vår bil nr. 2 blir også garantert en Tesla :D

Jeg har feil på et dørhåndtak, men Tesla Trondheim skaffet meg time om 2 uker, som med dagens pågang på service-senterne (beltesjekk) er helt innafor, mener jeg.

Hvis jeg skal snakke om biler med feil, kan jeg nevne min forrige bil, en Mercedes E220. På 3 år hadde jeg servicekostnader på 8000 + 11000 + 22000. Da solgte jeg den og kjøpte en Tesla, for sånn hadde jeg ikke råd til å holde på.

Torstein

pej

Ja du bør angre. For etter dette kan du ikke velge mellom biler lengre. Det er bare Tesla gjelder. Selv mistet jeg all interesse for bil, og jeg var et petrolhead av dimensjoner. Tesla er Tesla og bil er bil. 2 helt forskjellige ting;)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Ove Alset

Vell.... Jeg har ikke fått noen mandagsbil tror jeg. Det er ikke mange feil så langt på nesten 30.000 km, men det er helt klart at Tesla har et laaangt stykke opp til premium segmentet.
Drivlinjen er vel nesten det eneste riktig positive med bilen.

Det som helt klart er det verste er Tesla's håndtering av sine kunder. For min del startet det med bløffen om next gen setene bak. Ventetid på service for så å toppe seg med at de forlanger ekstra betaling for å møte specen de har solgt bilen til - ref ludicorus upgrade.

Tror Tesla at kundene deres er idioter?

Jeg for min del har eid min siste Tesla, og håper jeg snart får solgt min til en akseptabel pris (det er ikke lenge før den går på dumpe salg...).

TomHenden

Behold den! Du kommer nok neppe til å angre. Man risikerer "fæle" mandagsbiler uansett merke.

Dette sier jeg som tidligere eier av S85, nåværende eier av 70D og en ny 70D på vei til august 2016.

Levert: Model S 85 - 14.06.14 (Solgt, kjørt 40000km)
Levert: Model S 70D - 22.10.15 (Solgt, kjørt 13500km)
Bestilt: Model S 75D - Ferdig Produsert 11.07.16 - Levert 20.09.16

mandresen

Sitat fra: boma på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:43
Takk for tilbakemeldinger!

Da kan jeg jo egentlig bare glede meg alikevel :D Fikk tilløp til kalde føtter siden jeg aldri har brukt så mye penger på bil før...

Trenger rekkevidden, hybrid er ikke aktuelt (kan ikke skjønne annet enn at det er mye mer som kan gå feil på hybrid kontra rent el + ikke mye å spare på lengre rekkevidder med hybrid i drivstoff) Drivstoffbesparelsen jeg har med min pendling betaler terminbeløpene på lånet 8)

Deep blue metallic 70d på vei over atlanteren

Som du har skjønt boma, så får du svar fra begge ytterkanter, både de som er fornøyd og de som er missfornøyd. Og de som er missfornøyd roper høyest og det forstår jeg.
Mandags biler finnes dessverre, også fra Tesla og det er forskjell på servicen fra de forskjellige verkstedene.

Jeg fikk min 85D i mai i år og har kjørt 23000km og er selv superfornøyd med bilen. Har hatt dugg i ryggelys, lekkasje fra pano og 12v batteri feil. Servicesenteret i Trondheim har håndtert dette på en bra måte og fikset feil fortløpende og på 20000km servicen byttet de også alle bremseklossene da jeg hadde den "gamle" typen. Super service med andre ord.

Av nyere biler har jeg eid Honda CR-V, MB C-klasse, Audi A6 og BMW 5 serie. Alle disse har hatt feil, tildels store feil og spesielt på MB så ble omtrent ingenting dekket av garanti, men ble kalt slitedeler.

Jeg kommer nok aldri til å kjøre noe annet enn elbil, alt annet føles veldig gammeldags, og min personlige mening om hybrid er at det er feil vei å gå, det er kun en sovepute mot det virkelige målet vi må ha her i verden.

Mvh
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

rsomby

Basert på mine egne erfaring kan jeg ikke annet enn å anbefale kjøp av tesla model s.
Har hatt bilen i 1,5år+ kjørt 43.000km. Noen langturer har det blitt og supercharging er gull.
Nyere biler har bedre støyisolering enn min har. Nyere biler kommer 4wd. Nyere biler har utbedret endel av de småtingene som endel earlyadapters opplevde.
Jeg har en god smørbrødliste over ting jeg ikke syntes er bra, men det utbedres av tesla til slutt. Det går stort sett på opplevd manglende kvalitet, som mye knirking og skurring fra dashbordpaneler, beltestrammere, dugg i lykter osv. Stort sett kosmetisk.
Jeg er så fornøyd at jeg skal ha meg en ny tesla. Satt en i bestilling nylig, men kansellerte den, timingen var ikke riktig. Vi som kom inn på markedet da en fully loaded s85 kostet 630.000 sitter egentlig godt i det fremdeles, og det gjør at jeg venter med å kjøpe ny bil. Kanskje dollaren en gang i fremtiden synker kraftig og vi kan nyte godt av rimeligere priser (ikke veldig optimistisk).

Jeg har tenkt på om det finnes alternativer til å kjøpe tesla, men det er det ikke, ikke for meg hvertfall. Da må det i så fall bli noe adskillig mer eksotisk og over i sportsbilverdenen. Men tipper at familiebilen fremdeles ville vært en tesla model s.

Løp og kjøp, det er det beste, artigste og lengslevende morosaken jeg har kjøpt. Det er fremdeles med et smil om munnen at jeg sitter meg bak rattet og den følelsen går ikke over med det første.

arnkl

Eg får slenge med på denne tråden :)

Eg har ein S85 levert i februar 2014 som nettopp passerte 60 000 km. Stort sett alt som er skifta på denne bilen er kjente problem med dei første bilene og som er retta i produksjonen no.

Det som er skifta er:
- Oppgraderte ledningsnett i ladarane
- Titanplate under bilen
- Nye bremser ( Nordic edition. Dei vart skifta på 40 000 service, og har ikkje hatt problem med svak bremseverknad etter det)
- Speglar pga korrosjon i festet.
- Batterivarmarmaren pga isolasjonsfeil.

Med unntak av batterivarmaren er alt gjort under ordinære 20 000 og 40 000 km service.

Isolasjonsfeilen gjorde at bilen ikkje ville lade, så eg fekk time med ein gong. Når eg kom stod lånebil klar (ein S70) og bilen min var ferdig etter to dagar. Så ventetida på servicsentra gjeld mest ikkje-kritiske ting. Eg har ein time for 60 000 service tidleg i februar som vart bestilt i oktober.

Ein god ting med min bil er at lista over ting som må fiksast blir kortare for kvar service. På 20 000 var det ladar, speglar og titanplate samt noko smelling ved rattutslag. På 40 000 var det bremser og nokre skruar som rusta, og på 60 000 er det ingenting :)

Så eg har ingen problem med å tilrå kjøp av Tesla.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA