Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet

Startet av Bjoris, søndag 03. januar 2016, klokken 21:52

« forrige - neste »

Bjoris

Snakket med Nissan i dag for å få litt klarhet i denne bondeavtalen uten at jeg fikk forklart hvordan disse 14%ene faktisk kommer frem, prisene de gir meg er jo langt, langt fra 14% rabatt! Noen som vet hvordan de kommer frem til disse?

Vel, så sier selger noe overraskende, de har blitt tatt helt på sengen når det gjelder 30 kw og har altfor mange i bestilling, det er nå derfor kortere leveringstid på 30 enn 24 da de samtidig som de to inn for mange 30 kw tok tilsvarende for lite av 24...

Hmm, det er jo sprekt prispåslag på disse 6 kw, men likevel overrasker det meg... Kanskje et bevist på at 30 kw ikke gir noe bilnr 1 mulighet uansett eller kanskje har ikke kjøper hatt elbil før:)?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

LaJa

Jeg fikk tilbud av forhandler nå nylig på knappe 250 000,- for Leaf 30kWh med metallic lakk.
Kunne ikke benytte meg av lanseringskampanjen som de reklamerer med der du får med vinterdekk så dette kom altså i tillegg til veil pris.

Listepris for denne bilen ble vel da knappe 282 000,- pluss engangsavgift. Rabatten blir da samlet på ca 34 000. Var ikke 14% på vinterdekk, tror kanskje det var 10%?

Hvilke priser har du fått oppgitt?

Bjoris

Listepris er jo 250.000 ref prisliste fra 1.10.2015?

Rabatten gjelder nok ikke annet en bilprisen, men en kan jo kjøpe bilen og handle resten andre steder fra:)

250*,14=215, men aldri i verden om du får kjøpt en Acenta 30 til den prisen, isåfall blir det ny Leaf på oss...

Jeg fikk pris på Acenta 30, inkl met.lakk, vinterhjul, matter, antirust på ca 255, men han skulle sjekke nærmere i morgen. Opprinnelig tilbud (kampanjen som pågår nå) gav 263.000 så det ble ytterligere 8.000 i rabatt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rio

Sitat fra: bjoris på torsdag 26. november 2015, klokken 21:00
Snakket med Nissan i dag for å få litt klarhet i denne bondeavtalen uten at jeg fikk forklart hvordan disse 14%ene faktisk kommer frem, prisene de gir meg er jo langt, langt fra 14% rabatt! Noen som vet hvordan de kommer frem til disse?

Vel, så sier selger noe overraskende, de har blitt tatt helt på sengen når det gjelder 30 kw og har altfor mange i bestilling, det er nå derfor kortere leveringstid på 30 enn 24 da de samtidig som de to inn for mange 30 kw tok tilsvarende for lite av 24...

Hmm, det er jo sprekt prispåslag på disse 6 kw, men likevel overrasker det meg... Kanskje et bevist på at 30 kw ikke gir noe bilnr 1 mulighet uansett eller kanskje har ikke kjøper hatt elbil før:)?

Tror Nissan regnet med at de nærmest kun skulle selge 30 kWh (ikke "30 kW"), og at de derfor knapt bestilt noen 24 kWh. Husk at dette er bruttoverdier - nettoforskjellen er fra 21,5 kWh til 28 kWh - 30%.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TM

Jeg forstår ikke at noen velger å kjøpe 24 kwh versjonen nå.  Poenget med å kjøpe Leaf nå må jo være at det er den elbilen som har lengst rekkevidde. Hvis rekkevidden til den gamle modellen er tilstrekkelig er det vel andre biler som framstår som mer atttraktive. Det er vel heller det store salget av utgående modell med store rabatter som en stund gjør at 30 kwh utgaven framstår som litt dyr. Men med tanke på 8 års garanti på batteri på 30 kw utgaven, så tror jeg nok den vil gi mest verdi på sikt. Selv om batteriet etter 7-8 år skulle tape noe kapasitet, så vil man da fortsatt ha en bil med samme rekkevidde som en ny 24 kw i utgave i dag.

Einar_S

Sitat fra: TM på fredag 27. november 2015, klokken 07:50
Jeg forstår ikke at noen velger å kjøpe 24 kwh versjonen nå.
Jeg skal prøve å hjelpe din forstand. Viktigste poeng først:
- Jeg sjekket mitt behov, og vurderte at enten går 24 versjonen dit jeg skal, eller så gjør ikke 30 versjonen det heller.
- Jeg fikk den (nesten) samme dag som jeg bestemte meg.
- Andre elbiler ikke aktuelt, da de enten ser ut som ... elbiler.  :P Eller de forutsetter at jeg må gå over dørstokken til en H.A. Møller butikk. Riktignok ser Leaf ut som en tøffel, men designet skriker ialfall ikke elbil.
- Batteriet mitt kommer til å bli mer og mer tilstrekkelig ettersom hurtigladere blir installert utenfor de aller mest trafikkerte veiene/byene.
- Jeg kjøper ikke bil for neste eier.
- Prisen? Kanskje. Det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden. Uvisst om jeg ville få tilbake ekstraprisen.

Det er min vurdering. Your Mileage May Vary.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

goggo

Sitat fra: Einar_S på fredag 27. november 2015, klokken 09:42
- Jeg sjekket mitt behov, og vurderte at enten går 24 versjonen dit jeg skal, eller så gjør ikke 30 versjonen det heller.
- Batteriet mitt kommer til å bli mer og mer tilstrekkelig ettersom hurtigladere blir installert utenfor de aller mest trafikkerte veiene/byene.

Ja, så enkelt er det nok.   Tiden da hurtigladere var noe sære greier som man måtte kjøre lange omveier for å finne, er snart over.
I løpet av 2015 EDIT: 2016 så vil de aller fleste kjøpesentra og veldig mange bensinstasjoner ha hurtigladere. 
Og man skal ha mange ekstra hurtigladinger for å dekke inn prisforskjellen mellom 24 og 30 KW Leaf.

Nissan er "dumme" som ikke priser 30KW versjonen lavere, og tar 24 KW versjonen helt ut av sortimentet.

Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

kodalse

Jeg fikk tilbud på en 30kW Nordic med alt av utstyr i går til kr 267.000,-
17" pakke, vinterdekk, valgfri metallic, 6,6kW lader osv...

Likevel så sliter jeg fordi den jeg har nå stort sett dekker mitt behov.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

utlending1

Fikk telefon fra BNH Risløkka om at 30 kWt-utgaven har foreløpig leveringsdato første halvdel av Mars, men at det er mulig den kommer litt før. Får detaljene på mandag, da han ikke var på kontoret i dag.

1,5 måned seinere enn hva jeg fikk opplyst først. Hmm... Andre som har bestilt 30 kWt-utgaven som har fått ny ca leveringsdato?

TM

Ja, jeg har fått levering medio januar. Men så bestilte jeg i slutten av september.  Er enig med Einar_S  sin beskrivelse av Leaf designet. Tøffel er en god sammenlikning. Tøfler kan være god å ha, men ikke noe du liker å bli sett med  ;). I den nye Bronze fargen blir ikke likheten mindre  ;D

Bjoris

Jeg er enig i at prisen for 6 kw ekstra er stiv, men jeg tror også at de som kjøper ser seg litt blind på rekkevidden. Det har helt klart andre fordeler:

- Bedre garantier tyder på at batteriet er bedre
- Større kapasitet vil gi høyere fart på hurtiglading og ikke minst, en trenger ikke bruke mye tid på å lade over 60-70% normalt som vil gjøre hurtiglade stoppene mye mer effektive med en 30 enn en 24
- En vil mange gange slippe å stoppe på hurtiglader pga lengre rekkevidde
- Du kan benytte long-life-mode alltid ifht en 24 som igjen vil gi mindre redusert kapasitet og forskjellen over noen år vil være enda større enn 6 kw
- Bilen vil tross sine åpenbare berensninger lettere kunne tas på lengre turer

Jeg er mest opptatt av at den har lengre rekkevidde, neste kommer at jeg tror dette batteriet er ett bedre produkt enn 24 kw batteriet pga de lengre garantiene og jeg vet jeg kommer til å like at den lader raskere, men det vil ikke være ofte vi kommer til å hurtiglade uansett

Ellers kom jo nye priser i dag som rimer mer med 14%, Acenta 240.000 inkl vinterhjul, det er ikke ille... Blir vel en Nordic da fruen ikke vil ha skinnseter, men så ser det ut til å være lengre leveringstid på den så kanskje vi må ta en Tekna likevel (det var dumt;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

LaJa

Da har har jeg bestilt meg ny Leaf 30kWh. I forhold til levering antydet de første uke i januar, kunne muligens også leveres ut i romjula (vil ikke det da det blir en 2015 modell ved salg.
Ser her på forumet at det antydes senere leveringer... Ser at det ikke står oppgitt noen "seneste leveringstid" i kontrakten, men håper at det ikke er nødvendig heller!

Bilen leveres i Nordic utgave, 30kWh, grå metallic, 6,6kw lader, 32A hjemmelader med innstallasjon, piggfrie vinterdekk, 3 års serviceavtale og skvettlapper for tre hundrelapper under 280 000. Med Agrolrabatt.

Syntes pris og utstyr totaltsett var hyggelig.

Bjoris

Ca 20.000 for lader og 3 års service og skvettlapper. Ja, bør være ok det
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

ladov

Sitat fra: goggo på fredag 27. november 2015, klokken 10:21
Nissan er "dumme" som ikke priser 30KW versjonen lavere, og tar 24 KW versjonen helt ut av sortimentet.

Nja, prissetting er ikke helt rett frem. Da Leaf kom var den vel dobbelt så dyr som tilsvarende bensinbiler og det meste av prisdifferensen var nok batteriene sin skyld. Med andre ord uaktuell for de aller fleste som vanligvis kjøper den typen biler. Nå som batteriene blir billigere så kan de beholde den originale Leaf som en 'innstegsmodell' som sakte nærmer seg prisnivået til tilsvarende bensinbiler. Jeg tror vi skal se *enda* lavere batteripriser før Nissan og andre øker størrelsen på de minste batteriene.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA