Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er forskjellig fra "gammel" Mod S85 til ny 70D

Startet av Bjoris, lørdag 26. desember 2015, klokken 23:33

« forrige - neste »

Bjoris

Dagens CHAdeMO (50kw) lading er en pine når en er vant med Tesla SC. Ser at Soul faktisk kan lade med 100 Kw allerede med dagens 27 kw batteri. Noen som vet om Leafen sitt nye 30 kw batteri tåler dette også? Rimelig stort fortrinn i såfall
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Electrix

Soul kan lade fra 100kW lader, men den kan vel ikke lade med 100kW? Mener å huske at ladetiden fra 0% til 80% går ned fra 33 minutter til 25 minutter, dvs at den lader med noe mellom 50 og 100 kW en kort stund før hastigheten faller under 50 kW.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Øyvind.h

Ved 66% tar Kia Soul i hvert fall imot 69kW. Ved 81% tar den imot 41kW.

Med andre ord, om du ankommer med lav SOC er det nok lett å få minst 60-70kW snitteffekt så lenge du ikke trenger høy SOC for å komme frem til neste lader/destinasjon.

Jeg håper virkelig nye Leaf støtter mer enn 50kW ladeeffekt. Noe annet ville være merkelig mtp. å bygge en bil for fremtiden. Eller kanskje batterikjemien ikke er god nok for mer enn 50kW effekt?   

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Electrix

Er det du som har ladet på det bildet? De tidene jeg nevnte er de eneste tallene jeg finner, og her hentet her:
http://insideevs.com/kia-installs-first-100-kw-chademo-dc-fast-chargers-europe/
Kia opplyser jo også 0-80% på 33min på sine sider. Hvis tallene du nevner stemmer så er det jo mye høyere ladeeffekt enn Leaf, i hvert fall min 2012 og de alle andre ladekurver jeg har sett. Men jeg er også vant til at hurtigladerne viser et mye høyere nivå enn bilen, selv om man avslutter lading på 78% så kjører man gjerne ut fra ladeplassen med rundt 68%. Grunnen til at jeg spør er at jeg får ikke tallene til å gå opp, hvis Soul kan lade med 69kW på 66% der min Leaf lader med ca 20-30kW så burde vel ladetiden være dramatisk mye kortere? Spesielt med tanke på at jeg starter gjerne på 43kw med 10% soc og så går det raskt tregere.

Jeg la nettopp merke til at på bildet har den kun ladet 0,66kWh, det vil si ca et halvt minutt, målingen gjerne være litt unøyaktig helt i starten.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Øyvind.h

Dette er bilder fra Arctic road. Mener de klokket inn 0-67% på 13 minutter?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

evole

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. november 2015, klokken 09:51Jeg håper virkelig nye Leaf støtter mer enn 50kW ladeeffekt. Noe annet ville være merkelig mtp. å bygge en bil for fremtiden. Eller kanskje batterikjemien ikke er god nok for mer enn 50kW effekt?
Leaf (30 kWh) støtter kun 50 kW, men den skal likevel hurtiglade betydelig raskere enn den utgående modellen.

Som det fremgår av bildet under hentet fra en presentasjon hos Nissan, så vil ladetiden nesten halveres med den nye modellen. Neste generasjon med støtte for 100 kW-lading vil innebære nesten en ny halvering. Her er det selvfølgelig mange faktorer som spiller inn, men jevnt over vil det nye batteriet gi betydelig raskere hurtiglading.

(http://dailykanban.com/2015/10/2nd-gen-leaf-expected-2018-60kwh-nmc-battery-300-mile-range-autonomous-cfrp/)

Nå eier jeg ikke Leaf selv, så min kjennskap til bilens egenskaper ved hurtiglading begrenser seg til hva jeg har observert mens jeg selv har hurtigladet. En ting er sikkert, dagens utgaver er ikke i nærheten av å lade ved maksimal effekt.

Her hurtiglader nye Leaf i Nederland:

(http://insideevs.com/2016-30-kwh-nissan-leaf-sets-fastned-fast-charging-record/)

I kommentarfeltet har personen som hurtigladet bilen skrevet følgende:
This is Roland from Fastned and I have actually driven and charged the 30 kWh Leaf. Please note that we had only 7 km on the odometer so we were the first to drive and (fast) charge this vehicle.

We did not hit turtle mode so we are not sure if the 0% reported by the Leaf actually meant an empty battery since.

We also thought more kWh's would go into the vehicle, so we looking into this case together with ABB. We have only one charge session, so it is difficult to draw any conclusions yet. We will learn more about fast charging the 30 kWh Leaf together with ABB and Nissan in the coming months.

We welcome any data on fast charging the 30 kWh if anyone gets it. For now, we could only test this Leaf for a day.


Og:
We did drive past the very low battery warning. Unfortunately we didn't have any tools to collect data directly from the Leaf itself. From the charger data we learned that it charged with 120 A until 82% and then drops slowly to 78 A when reaching 90%.

Lovende takter fra Nissan, synes jeg. Nye Nissan Leaf tror jeg er et godt kjøp også i et lengre perspektiv. Støtte for 100 kW hadde vært positivt. Batterikjemien ser ut til å tåle høyere ladehastighet siden den makset ut FastNed-laderen opp til 82 %. Forskjellen fra forrige generasjon er likevel formidabel gitt informasjonen jeg har funnet er korrekt.

Trekkoppbil

Ladehastigheten ser bra ut:
Å lade 120A opp til 82% høres revolusjonerende ut.

Men hvor stor kapasitet har man erfart med 30kWtimers batteriet?
Får man 21kWt når man lader 0-90%?

Øyvind.h

21kW på 33 minutter er en del raskere enn dagens, men ikke imponerende.
I det minste bra den holder effekten helt til 80%.

Leveres den nye med varme/avkjøling av batter slik at man får samme ladeeffekt på vinteren?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 22. november 2015, klokken 19:38
Ladehastigheten ser bra ut:
Å lade 120A opp til 82% høres revolusjonerende ut.

Men hvor stor kapasitet har man erfart med 30kWtimers batteriet?
Får man 21kWt når man lader 0-90%?

30 kWh-batteriet har 28 kWh som brukes.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. november 2015, klokken 22:35
21kW på 33 minutter er en del raskere enn dagens, men ikke imponerende.
I det minste bra den holder effekten helt til 80%.

Leveres den nye med varme/avkjøling av batter slik at man får samme ladeeffekt på vinteren?

Leaf har riktignok batterioppvarming, men den starter bare ved under -20 grader, og varmer opp til -14 grader, for å forhindre at batteriet fryser.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bjoris

#10
http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/11/leaf-charging-record.jpg

Dette så bedre ut 21 kW på 26,5 min og 81% SOC. Tipper den første testen var med så ny bil at batteriet ikke hadde fått kalibrere seg skikkelig og at det  derfor var mer igjen enn de trodde

http://insideevs.com/2016-30-kwh-nissan-leaf-fast-charging-record-21-03-kwh-26-5-minutes/

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

TorC

Er ikke Chademo bare godkjent i EU for 62,5 kw? Det vil da vel uansett sette en begrensing?

Dernest, det er jo bare opp til rundt 50% soc dagens LEAF med perfekt batteritemp er i nærheten av ha en mulighet til å utnytte seg av 50 kw?

Selv med 30 kwt og 62,5 kw så er jo 2C temmelig heftig er det ikke?

Hvis man hadde hatt 100 kw på chademo, så ville det jo uansett ikke gitt så veldig store besparelsen av tid ved QC. Det er vel knapt de første 10% SOC som kanskje ville klare 100 kw.  Og av de har man jo bare 6-7% mulig å lade hvis man har gått i turtle. Så vi snakker altså om besparelse på godt i underkant av minuttet opp til 10% SOC. Og tilsvarende oppover.  Mulig at man sparer 2-3 minutter totalt på en halvtimes QC. I kaldt vær kanskje mindre.



2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

30 kWh-batteriet kan kun lades med 50 kW, men fortsetter med 50 kW inntil en vesentlig høyere SoC enn 24 kWh-batteriet. Det betyr at man kan lade det nye batteriet like raskt som det gamle.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA