Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading på beste måte?

Startet av GeirHM, onsdag 23. desember 2015, klokken 18:52

« forrige - neste »

Tesla65

Hvit P85 Solgt

Jejl

#46
Tar opp denne tråden igjen da vi nettopp har kommet hjem etter den 3. kjøreturen vår til Spania i vår P85.

Litt info om turen:
Totaltid (inkl lading og alt) 33,5 timer Hirtshals- Alfaz (to førere).
Forbruk totalt 242 wh/km.
Startet med 82% på batteriet i Hirtshals, og etter 15 timer var snittfarten 99,6 km/t inkl ladingen. Når vi nærmet oss Lyon falt snittfarten betydelig grunnet trafikken. De 2000 første kilometerene ble kjørt på 23 timer og 10 min.

242 wh/km er et høyere forbruk enn vi har hatt på de tidligere turene, men det skyldes høyere kjørefart. Vi kjørte mye med cc på 165km/t og snittfarten på flere av etappene mellom ladingene ble på 140-148km/t.

Ellers noen tips:
Ved den nye laderen i Girona virker ikke GPSen grunnet "nye" veier. En må se etter skiltene til golfbanen.

Strekningen Erfstadt - Metz: På hjemveien fant vi ut at det lønner seg å hoppe over laderen i Luxemburg. Vi hadde grunnet en lang spisepause i Metz ca 80% på batteriet. Vi kom tilfeldigvis inn på en helt ny vei med noen svært lange tuneller da bilen først hadde guidet oss en annen vei grunnet trafikken(flere mil av denne veien lå ikke inne på GPSen, men vi fulgte skiltene i stedet). Vi brukte vel i overkant av 2,5 timer og 64% på dette strekket, og sammenlignet med da vi ladet i Luxemburg så sparte vi rundt 20 minutt.

SC L Aldea: Her kan de overhode ikke lage mat. De hadde et fint bilde av en fristende burger med pommes fritt som jeg bestilte. Fyren (som ikke kunne et eneste ord på engelsk) drar opp en burger som lå i kjøledisken sammen med brødet og en osteskive. Han tar av toppen av burgerbrødet og legger så alt i en liggende brødrister. Etter 45 sekunder er burgeren ferdig. Smeltet ost på toppen og en burger som er 25 varmegrader i bunn. Servert med 50g kald posechips.
Ikke tok de kort heller siden dette kostet under 10 euro, så jeg måtte kjøpe noe vas utenom.

GeirHM

Jeg planlegger ny tur til Costa Blanca med start lørdag 30 september. Det ser ut til at det nå går fint å kjøre på SC'er hele veien og med nesten alle kjøreintervallene på under 200km. Det skal gjøre turen enklere å gjennomføre enn noen gang. Håper å holde SOC mellom 80 og 20 % hele turen igjennom. Denne gangen planlegger jeg å kjøre over "bron" og Puttgarden-ferga. Regner med at bombrikka fra AutoPASS skal gjøre det mulig å gjøre det uten forhåndskjøp av bom eller ferge. Om noen har noen innspill eller kommentarer er jeg veldig glad for slike!

Her er utdrag fra ruta laget via supercharge.info.

Muffinman

Skal du ikke under 20% vi du bruke mer tid på lading enn nødvendig. Vi kom sjelden inn på laderen med mer enn 10%, og noen ganger 3-4%, og ladet ikke mer enn vi trengte for å komme til neste. Høyrefoten ble brukt til å regulere slik at vi kjørte så fort som mulig samtidig som vi kom til lading med minst mulig rest. Likevel syntes jeg det ble for mye venting på lading.

Kristian O

Det er liten vits å planlegge ladinga. Ta det som det kjem, og ikkje følg ladeforslag fra bilen blindt.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Amatøren

#50
Ukjent med fergen, men Autopass brikken virker utmerket på både Øresund og Storebælt. Gir også rabatt.

Velg BroBizz/EasyGo feltet for personbil uten tilhenger. Regner med at du kjører uten tilhenger på så lang tur.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

GeirHM

Det står hos AutoPass at ferga også går på deres system. Tror jeg bruker mindre tid med den enn via Storebeltbrua. Ellers er jeg ikke nazi på det med 20% muffinmann. Men jeg vil prøve å lade relativt ofte. Forrige gang måtte jeg kjøre lengre strekk fordi det var lengre mellom SCene. Da må farten ned og landinga tok mer tid. Nå ser det ut til at jeg kan nøye meg med 30 min på hver plass. Det må føre til tidsbesparelser!

Muffinman

Sitat fra: Kristian O på torsdag 21. september 2017, klokken 19:24
Det er liten vits å planlegge ladinga. Ta det som det kjem, og ikkje følg ladeforslag fra bilen blindt.
Hehe, den routeplanner skiten ble slått av før bilen trillet ut av Tesla sine lokaler for første gang ;)

GeirHM

Jeg bruker ruteplanleggeren litt som som jeg bruker autopiloten. Som et hjelpemiddel. Når det gjelder planleggeren så har jeg waze gående på telefonen samtidig. Fungerte veldig bra i Polen i sommer.

Jejl

#54
Sitat fra: GeirHM på torsdag 21. september 2017, klokken 18:25
Om noen har noen innspill eller kommentarer er jeg veldig glad for slike!


Som nevnt tidligere så mener jeg at det ikke er noe poeng å lade i Luxemburg.
Fra Erfstadt kjører du de 234 kilometerne direkte til Metz. Fartsgrensene på dette strekket er for det meste 70-100 km/t og vi brukte kun 64% av batteriet. Da slipper du også å lade på Nancy som også er en forholdsvis stor omvei. Du vil antagelig spare minst en halv time på denne måten.

Jejl

Fra Girona til Laldea er det 247 km med motorvei. Tror det vil lønne seg tidsmessig å ta et ekstra ladestopp i Barcelona.

Jejl

#56
SC Orange er også en omvei. Du sparer endel tid på å velge Nimes istedet.

Jejl

#57
Jeg tror også det kan være smart å droppe Vienne ved Lyon. Teslaen har omtrent hver gang guidet oss vekk fra hovedveien grunnet mye trafikk. Fra Macon til Valence er det 197km, og vår erfaring er at dette strekket tar lang tid  uansett når på døgnet det er.
Vi kastet bort mye tid i sommer på at vi ladet litt for lite på Macon og måtte ha et ekstra ladestopp før Valence.

GeirHM

Takk for nyttige innspill Jejl! Skal ta med meg disse vurderingene av SC-valg. Men jeg la in Orange fremfor Nimes fordi jeg husker det var noe styr med å finne laderen i Nimes? Kanskje jeg husker feil. Eller så har de kanskje endret plasseringen? Denne gangen har jeg med meg to kartlesere (men dessverre ikke en ekstra sjåfør). Forøvrig kjørte jeg ruta i bilens reiseplanlegger og den ville ha meg til å kjøre lengre øst igjennom Tyskland slik at jeg kom inn i Frankrike ved Freiburg/Mulhouse. Noen kommentar til det alternativet? Da ville vi jo slippe strekningene med dårligere vei over Luxembourg?

nyttblad

Kjørte tilsvarende i sommer men bare lenger ned. Kjørte da Tyskland. Det er nok kortere men mye veiarbeid. Ingen bompenger i Tyskland er en annen forskjell. Overnatta da på Golden Tulip ved superlader (Sausheim).

Avhengig av preferanser i Spania syntes vi det var mye hyggeligere å stoppe ved Tarragona (ved vingård) enn ved bussholdeplassen på LAldea (stusselig kafe også). Men det er avhengig av om man vil fortest mulig videre eller om man vil ha det hyggeligere ved ladestoppet.

Kan ikke huske at Nimes var spesielt vanskelig

Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA