Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading på beste måte?

Startet av GeirHM, onsdag 23. desember 2015, klokken 18:52

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: GeirHM på mandag 09. oktober 2017, klokken 00:24
Morsomt egentlig fordi vi også har med anslått sikkerhetsbuffer og den faktiske vi fikk inn til hver lader. Det er overraskende store avvik.
Ja, dette treffer godt i norske hastigheter men er ekstremt avhengig av hvordan man bruker høyrefoten i utlandet. Vår erfaring var at estimeringen la til grunn veldig mye lavere hastighet enn vi faktisk ønsket å kjøre, derav "tommelfingerregelen" å kjøre når bilen sa 15% rest ved neste lader, starte moderat mens resten sakte sank mot 10%, stabilisere på det nivået inntil det var 3-5 mil igjen for så å bruke opp det vi trengte inn mot laderen. Naturligvis ingen god plan om man må lete, men er man kjent funker det veldig bra.

Vhagar

Godt tips om destinasjonsladeren i Alicante, den får jeg huske på.

De er flinke med automatsikringer i Spania, for sikringer er noe som tydligvis går hele tiden. Prøv å hold varmen i en litt kjølig ferieleilighet samtidig som man lager julematen når leiligheten kun har 2kw totalt å fordele. Det tok noen forsøk før en fant balansen. Derfor jeg er litt tvilende til at de steder jeg til nå har bodd har muligheten til lading av elbil uten komplikasjoner som du nevner. Det ordner seg nok.

Ja det er tanken jeg også har hatt rundt det med de ekstra adaptere og slikt, får se hvordan situasjonen er når det nærmer seg tur og hva jeg gambler på å utelate.

Like sør for San Pedro del Pinatar ligger Centro Comercial Pinatar Park (ved siden av Dos Mares kjøpesenteret, anbefales). Der er det 9 parkeringsplasser for elbil med gratis lading hvertfall i 3 timer (utifra reviews så langt). Det er doble punkt på hver plass med schuko 10A 2,3kw og type 2 16A 3,6kw. Det gir ikke akkurat noen hurtig lading, men om man likevel tar turen og shopper/spiser litt så får man jo hentet inn igjen litt.

Mer info her:
https://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/27894_bandeja-de-9-puntos-de-recarga-en-construccion

Oversiktsbilde her (Dos mares i bakgrunnen):
http://cartagenadiario.es/wp-content/uploads/2016/11/IMG-20161129-WA0000.jpg
Plassene nede til høyre, men ser også ut til at det er noen grønne plasser oppe ved inngangen.
Tesla Model X 75D, 2017

GeirHM

#92
Jeg vedlegger data-arket min datter laget mens vi kjørte nedover. Det ble altså nesten 3400 km og kjøretiden var det ikke mye å si på siden jeg var alene om sjåførjobben. Den ble på 29 timer. Men det ble 14 timer på de  19 forskjellige ladeplassene.

Som det framkommer av oversikten er det ganske stor avstand mellom det bilen meldte om anslått batteristatus ved ankomst og det vi faktisk ankom med. Rekorden er vel distansen mellom Aldea og Valencia. Der mente Elon jeg ville ankomme med 52% mens jeg etter litt aktiv wattpedal kom fram med 9%! Vi var praktisk talt alene på veien og sola skinte.

Se ellers notatene for mer info om de ulike distansene. Det er for eksempel et godt mattilbud på SC Aldea!

Vi stoppet og sov to ganger underveis. Det i Tyskland (tror jeg...) nær grensa til Luxembourg vil vi alle helst glemme. Våre planer falt i fisk. Klokka ble for mye og alle rimelige overnattingstilbud vi kunne se var stengt for natta. Det var tåke og kaldt og vi sov i hvert vårt sete. Sort of. Vi våkna til mer tåke og turen til Metz via et veiarbeid i et motorveikaos ut av Luxembourg er også fortrengt. Det ble ikke bedre av at laderen i Metz ikke kunne tilby annet en en tom asfaltflate med 2 grader og tett tåke. Det er et grusomt kjøpesenter i andre enden av asfalten men det hjelper fint lite kl 08 søndag morgen.

https://www.dropbox.com/s/bg3mt7gq7r9g5b2/reise%20fra%20R%C3%B8yken%20til%20Albir.pdf?dl=0


Vhagar

Dette er helt fantastisk nyttig informasjon og erfaringer GeirHM, takk!

Noe som slår meg er de utrolig store differansene på estimert og faktisk batteribuffer.
Først ser det ut til at jo høyere forbruk jo større differanse, men det stemmer ikke når man ser på f.eks. Metz og Nancy. Kan det ha noe med SoC å gjøre? Eller topografi?

Dette får i hvertfall meg til å ville velge en mye bedre sikkerhetsmargin på første turen enn hva andre legger opp til med 5-10%
Tesla Model X 75D, 2017

THL

#94
Kjørte en Tesla mod S, 90D t/r Solkysten i Spania på forsommeren.  På hjemturen kjørte jeg gjennom Frankrike, Italia, Sveits, Tyskland og Danmark. Vedlagt regneark viser ladestasjoner, avstander og ladetid. Var alene i bilen og hadde derfor ikke alt for lange kjøreøkter pr dag.  Ved lading sørget jeg for å ha ca. 20 % estimert igjen ved ankomst. Som regel stemte dette ganske bra, bortsett fra gjennom Tyskland og Italia hvor det endt opp med 10 til 15 % ved ankomst. Her lå farten på 130-160 km/t. I Spania, Frankrike, Sveits og Danmark lå jeg på fartsgrensene. Stort sett oppholdsvær og rundt 20 grader det meste av turen. Ingen kø på noen av ladestasjonene, men i Cagnes-sur-Mer på den Franske rivieraen brukte jeg en time inn og ut fra motorveien pga tett trafikk. Kanskje det er lettere å komme til superladeren i Mougins som ligger 22 km lenger vest? Brukte fire dager på turen fra Solkysten til Hirtshals (3614 km, 44 timer), derav 9 timer til lading. Opplevde ingen problemer verken på turen ned eller hjemturen, bortsett fra en fartsbot i Tyskland av alle steder! Snittforbruket endte på 200 Wh/km.

Jejl

Sitat fra: GeirHM på mandag 09. oktober 2017, klokken 00:24






Jeg er i Benidormområdet og jeg har ikke lademuligheten på bostedsadressen. Jeg har en type 2 med 22 kwt på et semilokalt supermarked. Ellers bruker jeg en destinasjonslader i Alicante og SCen i Murcia. Litt kjøring, men, men. Jeg har og med all verdens overganger og adaptere. De ville jeg ikke være foruten. Sikkerhet i et usikkert område. Jeg har også en chademoadapter. Og jeg vet det er et par tre nissanverksteder innenfor rekkevidde. Men i følge electromaps er de forbeholdt Nissans biler. Jeg har ikke testet om det er sannheten. Og jeg er god til å ligge i rompa på trailere. Sånn blir det når lading er et knapt gode.

Sånn helt til slutt bruker jeg min UMC til daglig på mitt 400 volts anlegg hjemme. Det fungerer fint.

https://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/40035_hotel-flamingo

En ny destinasjonslader i Benidorm som ikke er oppført på Teslas ladekart. Ser de serverer frokost, lunsj og middag på hotelet. Sikkert mulig å lade gratis hvis du har tenkt å spise der.


Vhagar

@THL
Jeg har tidligere kjørt den veien hjem selv, en veldig fin tur. Du har kjørt i et mer kupert terreng enn GeirHM, og flere mil, likevel har du bare 9 timer lading mot GeirHM sine hele 14 timer! Ser vekk fra overnattingsladingene da det er tid man ikke venter på bilen men bilen venter på deg. Dere har ca likt antall ladestopp, dine er jevnt over kortere og du har kommet frem med høyere SoC virker det som. Avviket mellom estimert og faktisk SoC virker også likere for din del.

Spennende tall og jeg lurer veldig på hva som utgjør en så stor forskjell. Dere har ulike biler, 85D mot 90D, men så stor differanse er det vel ikke at det utgjør 5 timer ladepause på kortere så mye kortere tur og så store forskjeller ellers? Det er ikke tvil om at din opplevelse er bedre enn GeirHM sin i forhold til ventetid på ladestasjonene hvertfall. Men også et mer avslappet forhold til SoC.
Tesla Model X 75D, 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA