Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Grønn Kontakt og Statoil bygger 80 hurtigladere neste år.

Startet av Panduck, mandag 21. desember 2015, klokken 09:01

« forrige - neste »

Panduck

http://www.electway-store.com/index.php?main_page=product_info&cPath=90&products_id=309

Slike enheter vil jo gjøre det langt mer attraktivt å benytte f.eks 22kW punktene på Vulkan. Disse plassene koster det mer å stå parkert på enn "normalladeplassene". Steder som dette vil vel kunne være tjent med å tilby 10 / 20 kWh DC til et vosksende antall biler med 3,6kWh "innebygget lader". Når prisen begynner å bli så lav, skal det ikke så mye til for å begynne å tjene inn pengene.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Panduck

Sitat fra: Hansi på søndag 15. november 2015, klokken 11:01
Hadde den hatt mulighet for CCS også så..

Det er vel ingen grunn til at CCS ladere skal ha noen spesiell annen pris. Akuratt nå er det langt flere chademobiler, spesielt i det markedet som denne siden sikter seg mot, men det forandrer seg jo raskt.

Men om vekten på disse laderene er en indikasjon på hva slike ladere veier, forstår jeg at man velger å ha så små ladere som mulig i dagens "små-elbiler."

v-i-c

:-[ :-[ :-[ Denne Boksen kan jo "enkelt" tas i bilen den veier jo kun 72 kg.  :-[ :-[ :-[

Dette er jo kun 2,5 ganger den berømte gule bøtta.  ;) ;) ;)

Å la en slik boks stå løst på et parkeringshus er vel å be om at noen stikker av med den!  :)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

#4
Sitat fra: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 11:09
Men om vekten på disse laderene er en indikasjon på hva slike ladere veier, forstår jeg at man velger å ha så små ladere som mulig i dagens "små-elbiler."

Renault har laget et teknisk design hvor hvor en nytter allerede eksiterende komponeter i bilen slik at laderen ikke gir vekt/pris økning.

Noen Ingeniører lager smarte løsninger....., vel med andre ikke så smarte løsninger blir det en "hundre(72) kilos klump" som likevel ikke gir mer effekt en 10kw
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Jeg var klar over at du ikke ville la denne sjansen gå fra deg, v-i-c.  Joda, den løsningen som sitter i bilen din er så fantastisk at selv de som lagde den, mistet troen på den. Løsningen deres var å fjerne hurtiglademulighet i bilene sine fremfor å gå for DC som alle andre. Men nå var der faktisk ikke dette denne tråden handlet om! 72kg er for 20kWh laderen, ikke 10kWh, hva den veier står det ikke noe om (spec på 20kWh ligger på 10kW siden). At denne boksen "lett kan stjeles" betyr vel bare at liknende "boks" vil komme i enheter som kan monteres fast på måter som gjør det umulig å stjele de.

Tanken er vel at om prisene kommer på dette nivået, så kan den lokale pølseboden tilby 20kWh lading mot litt betaling.

automat

Sitat fra: v-i-c på søndag 15. november 2015, klokken 11:09
:-[ :-[ :-[ Denne Boksen kan jo "enkelt" tas i bilen den veier jo kun 72 kg.  :-[ :-[ :-[

Dette er jo kun 2,5 ganger den berømte gule bøtta.  ;) ;) ;)

Å la en slik boks stå løst på et parkeringshus er vel å be om at noen stikker av med den!  :)

Når DC-ladere begynner å bli tilgjengelig i dette prisområdet, så kan det faktisk bli en 22kW AC-dødare.

Det er jo tross alt en stadig mindre andel av elbilene som kan benytte 22kW AC. Så service-bedrifter som er opptatt av å gi kundene sine gode lademuligher, har jo mye mer igjen for å kunne tilby DC-lading.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Sitat fra: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 11:26
Jeg var klar over at du ikke ville la denne sjansen gå fra deg, v-i-c.  Joda, den løsningen som sitter i bilen din er så fantastisk at selv de som lagde den, mistet troen på den. Løsningen deres var å fjerne hurtiglademulighet i bilene sine fremfor å gå for DC som alle andre. Men nå var der faktisk ikke dette denne tråden handlet om! 72kg er for 20kWh laderen, ikke 10kWh, hva den veier står det ikke noe om (spec på 20kWh ligger på 10kW siden). At denne boksen "lett kan stjeles" betyr vel bare at liknende "boks" vil komme i enheter som kan monteres fast på måter som gjør det umulig å stjele de.

Tanken er vel at om prisene kommer på dette nivået, så kan den lokale pølseboden tilby 20kWh lading mot litt betaling.
Kraftig, dyrt og tungt omformer-utstyr virker rimelig åpenbart at bør bygges inn i stasjonære løsninger. Hvorfor i alle dager skulle man bygge dette utstyret inn i hver bidige elbil når behover for høy effekt inntreffer så sjeldent?

Spennende at DC utstyr faller i pris. Spørsmålet er hvor billig det kan bli. Ikke lenge siden noe slikt kostet 100K+. Blir det et alternativ hjemme med tiden, for de som har helt ekstreme behov og betalingsvilje for høy effekt til netteier?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. november 2015, klokken 11:37
Spennende at DC utstyr faller i pris. Spørsmålet er hvor billig det kan bli. Ikke lenge siden noe slikt kostet 100K+. Blir det et alternativ hjemme med tiden, for de som har helt ekstreme behov og betalingsvilje for høy effekt til netteier?

Da er jo virkelig ikke $3000 så ille mye. Og dette må jo være kjempefint for den lokale pizza-distributøren. Lurte litt på hvorfor Peppes har valgt VW elbiler til pizzalevering, men det kan jo være de har sin egen "semighurtigstasjon"

X-Trail

Stolt eier av ELise♡

aronesen

Veldig bra!! Og prisen er ikke mye mere enn en zaptec som leverer 3,6 kW. 
Litt tyngre og ikke fullt så portabel er den dog..  :)
Som en stasjonær løsning f.eks i garasjen, fungerer den fint.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

nofuelno

Ingen tvil om at DC-ladere som koster 25.000,- > 40.000,- snart vil være tilgjengelig på det norske markedet.
Vi så en klar trend på dette under den nylige avholdte messen www.ecartec.com
De vil være best egnet for montering hjemme i din garasje eller dedikert oppstillingsplass på jobb da de kommer med fastmontert kabel dedikert for biler med enten CHAdeMO eller CCS.
Disse vil kreve tilførsel av 3-fas 400V TN-nett.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

KjellG

Sitat fra: nofuelno på mandag 16. november 2015, klokken 02:25
Ingen tvil om at DC-ladere som koster 25.000,- > 40.000,- snart vil være tilgjengelig på det norske markedet.

Disse vil kreve tilførsel av 3-fas 400V TN-nett.

Det er vel ikke noe hokkus pokus å bygge dette for valgfri tilkobling til 230/400V TN-nett eller 230V IT? Anvendbarheten ville blitt større i Norge.

v-i-c

Sitat fra: KjellG på mandag 16. november 2015, klokken 12:48
Sitat fra: nofuelno på mandag 16. november 2015, klokken 02:25
Ingen tvil om at DC-ladere som koster 25.000,- > 40.000,- snart vil være tilgjengelig på det norske markedet.

Disse vil kreve tilførsel av 3-fas 400V TN-nett.

Det er vel ikke noe hokkus pokus å bygge dette for valgfri tilkobling til 230/400V TN-nett eller 230V IT? Anvendbarheten ville blitt større i Norge.

Nei, dette er kjent teknologi.
Problemstillingen er drøftet i det vide og brede her på dette forumet i forbindelse med Renault ZOE sitt krav om TN-strøm.

Dagens teknologi er en trafo på ca 100 kg. Dette er noe som leveres på dagen fra diverse firmaer. Kostnad er vel fra NOK 10.000 og oppover alt avhengig av ønsket effekt.

Zaptec har fått støtte ("fra Transnova") til utvikling av et produkt som på ide-stadiet ble kalt Zap Power.

Sitat fra http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/
"
Zap Power boksen måler 25x25x12 cm og veier rundt 4 kg

Smart lader
Konseptet Zap Charger vil sikre en enkel og sikker ladeteknologi som gir semihurtig lading (11 kW) og TN nettkvalitet gjennom galvanisk skille i trafoen. Trafoen er svært liten og energieffektiv. Elbilene kan lades med vekselstrøm (AC) og effekt opp til 11 kW ved hjelp av ladere til en langt lavere pris enn det som hittil har vært mulig.
"

Vet ikke om dette utviklingsarbeidet har resultert i kommersielt tilgjenelig produkt.

Jeg vet ikke hvor tung og hvor stor et eventuell trafo fra Zaptec som kan levere 22kW vil bli.
Antagelig under 10 kg og samtidig mindre enn en standard trafo på ca 100kg.

Jeg vil tro at det er et marked i Norge for en "søt" og liten Zaptec trafo som kan levere ut 22kw (32A 400V TN-strøm).
Kommer en slik liten trafo på la oss si 40x25x10cm som veier under 10 kg til en fornuftig pris vil jeg som privat person vurdere å kjøpe den.

Et slikt produkt vil være meget fint om en ønsker å sette opp en elbil lader med 22kW effekt (AC22kW) på et sted med IT eller TT-strøm. Kommer det "rimelige" DC-ladere så kan de dra nytte av samme trafo.

Om Zaptec kommer med slike små "søte" trefase trafoer vet jeg ikke, ei heller hvilken pris de vil kreve.

Riktig bra blir det om DC-laderen kan benytte en type2 kontakt som "innkontakt" og reduseres i størrelse og vekt slik at den veier mindre enn 10 kg, da er det enkelt å slenge den inn bak i elbiler som lader med DC. Det finnes jo en del AC22kW punkter. Tilrettelagt for parkering av elbil som skal lade.

Slike DC-ladere kan også helt sikkert lages slik at de kan koble til et Type2-hull som leverer AC43kW.
Da vil en få en ladehastighet som passer meget godt til dagens Leaf sin evne til å mota ladning høst og vår, Vinterstid klarer vel dagens leaf ikke å svelge unna mer enn 30kW over en lengre periode.

:) :) :) :) :) På den måten kan en jo få opp antall ladepunkter med AC43kW  :) :) :) :) :)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Trekkoppbil

Det finnes ulike løsninger for DC-lading med låg effekt. Man må bare leite litt på nettet for å finne dem.
Her er det noen produkter: http://www.emotorwerks.com/dc-charging-systems/97-new-chademo-tm-compatible-charge-controller-for-emotorwerks-dc-chargers/category_pathway-17

For den som ønsker å sette opp ladestasjoner på f.eks 10-20kW, burde det ha vært overkommelige DC-produkter på markedet.
10kW DC-lading kunne vært et bra trekkplaster på kjøpesentre, som vil tjene stort på el-bil-familiene.  For arbeidsgivere hvor de ansatte kjører småturer i løpet av dagen, kan 10kW også være nyttig.

Er det noen som har spurt trikkeren fra Fredrikstad, om han bygger DC-løsninger?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA