Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alle tror at hydrogen bil er framtiden...

Startet av KongGeir, mandag 14. desember 2015, klokken 11:02

« forrige - neste »

KongGeir

Er helt ny her. Får min BMW i3 i morgen:)Har ingen EL-bil erfaring fra før.  Gleder meg  :) Eg har planer om til helga å kjøre Ålesund-Måløy. Dette er ca 13 mil. Det er 2 fergeturer på veien.  Lurer på om dette er realistisk å klare på økonomisk kjøring på denne tiden av året?  Og hvordan spiller fergestopp inn på batteri/rekkevidde?
Det er en 10 min ferge + 25min fergetur.
Setter pris på tilbakemeldinger og erfaringer :)

Demented_Genius

Kan bli litt langt.... Ferge har ingen ting å sei på rekkevidda. Du stoppa å bruka ingen strøm. Et alternativ er å kjøre om Ørsta og Norfjordeid. Da kan du ladde på dei to plassane. Grønnkontakt skal ha ladere der.
BMW X5 2011
BMW I3 2016

KongGeir

Takk for svar. Er klar over at det er hurtigladestasjon( i volda) en alternativ vei:)  Men hadde lyst å prøve meg uten lading på den ruta som har kortest vei. Men om du mener det skal holde hardt selv med ECO+, så får eg revurdere det:)

Demented_Genius

Problemet med ytre vei er at der ikke er noe lade mulighet. No så seint på året så har været masse å sei. Kulde og regn har en del å sei på rekkevida. Det er veldig på grensa no....
BMW X5 2011
BMW I3 2016

JorgenM

Man må ha litt spenning i livet, så; go for it :)

Det er vel noen bensinstasjoner etc når du nærmer deg Måløy der du kan lade i nøden.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

KongGeir

hehe:)  ja, litt sugen på å prøve. Men skjønner det kanskje kan bli knapt.
Joda, bensinstasjoner fins på veien. Så det er mulig å få ladet ( normal lading)  på alle bensinstasjoner?

JorgenM

Jeg kjørte E39 fra Bergen til Trondheim i oktober. Hadde et par strekker på ca 13 mil uten lading. 6 km rekkevidde igjen ene gangen. 9 grader og tørr vei. Bare meg selv og 4 vinterdekk i bilen.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Demented_Genius

der e sikert mulighet for sein lading på hotellet i Sjøgata, Ulsteinvik. opp til 16A. sjekk her www.ladestasjoner.no
BMW X5 2011
BMW I3 2016

Demented_Genius

Min bil sei no at den har rekkevidde til litt sør for åheim på Eco+. Min bil står i Mauseidvåg. 100% oppladet med 13 mil rekkevidde.
BMW X5 2011
BMW I3 2016

02jan

Hvis du tar planlagt rute , så er det bakkene opp fra allmenningen du vil trenge batterikapasitet, kommer du opp bakken, er det bare å trille&regenerere ned til Deknepollen.

Siden du ikke har erfaring, dvs minus 10% prosent rekkevidde, så ville jeg sikret meg mulighet for "saktelading". kafé på brygga, camping i allmenningen kan være slike steder ,som jeg ville ha sjekket ut.

Med mye vind og våt veibane, så reduserer du også rekkevidde.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

KongGeir

Takk for tilbakemeldinger:) Kjeme til å prøve meg på tenkt rute. Den veien eg liker å kjøre:)
Så får eg sjekke ut muligheter for en liten saktelading ved noen steder. For å kjøre mest økonimisk, er det bare å velge ECO +, samt bruke gasspedalen fornuftig og legge inne cruise control på lengre strekker? tar i mot gode tips:)

haggen

Kjørte fra Langevåg til Selje i fjor november, og det gikk fint selv med varme i bilen. ca. 11 mil og 1 mil rest ved ankomst. Det var klart og kaldt nedover og regn og blåst hjem. Forvarmet før avgang begge veier. Med ny software så får du nesten en mil til. Om du kjører med varme i bilen så merker du godt at fergene tar rekkevidde pga ny oppvarming når du starter igjen. På ecopro+ uten varme så har du ikke det problemet. Personlig tror jeg det går helt fint uten varme, i grenseland med varme, og litt for langt om det blir regn + varme i bilen.

KongGeir

Okei. det var greit å vite:) Kjeme til å kjøre med ECO + . Får satse på det går bra. Så får en heller ha en mulighet for saktelading i bakhodet i om eg skulle seg det blir tomt:) blir spennede å se kordan det går.

Klykken

Vit at det vil dugge på glassene veldig fort med eco pro + kjøremodus. Spesielt i vått vær.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Ta med litt kattsand så løser det duggproblemet :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA