Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mest økonomiske innstilling på varmeapparat vs. effekt Trilling

Startet av Blåsmurf, mandag 07. desember 2015, klokken 09:46

« forrige - neste »

gamer73

Det jeg lurer på er:

Vi har jo en type 2 som følger med bilen. Og den lader jo på 16 A sant? dvs mer enn den "vanlige" som vi stapper i stikkontaken...

Hva opplegg må man ha hjemme for å stappe den type 2 inn i? Holder det å få lagt opp en slags industristikkontakt? Så bare stapper man type 2 kabel inn i denne og så inn i bilen? Elelr må den gjennom en kontrollenhet? (som da sikkert blir dyrt hehe)

SteinarSun

Sitat fra: gamer73 på torsdag 05. november 2015, klokken 10:35
Det jeg lurer på er:

Vi har jo en type 2 som følger med bilen. Og den lader jo på 16 A sant? dvs mer enn den "vanlige" som vi stapper i stikkontaken...

Hva opplegg må man ha hjemme for å stappe den type 2 inn i? Holder det å få lagt opp en slags industristikkontakt? Så bare stapper man type 2 kabel inn i denne og så inn i bilen? Elelr må den gjennom en kontrollenhet? (som da sikkert blir dyrt hehe)
Da må du ha en ladestasjon for type 2 med tilhørende elektronikk innebygget.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

gamer73

damn hehe...og tar jeg ikek feil så er prislappen 35tusen kr inkl kommunerabatt;)

Vollengen

Eventuelt så kan du kjøpe deg en 16amp reiseadapter, det gjorde jeg :)
Koster rundt 4-5000kr

Råde

Eller så monterer du denne:

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak

Koster litt mer enn den portable, men er veldig mye mer anbefalt...
e-Golf | X75D

Cirrisky

#20
Lurer litt på en 16A kabel selv nå, etter første uke med elbil.

Pendler nesten 160km hver dag, og nå som temperaturen faller, og mangler ikke på regn, så går det en del strøm.

Dessverre er ladepunktene på jobben nesten alltid opptatt, så jeg må nesten belage meg på å hurtiglade hver eneste dag jeg jobber... Vurderer et medlemskap i Arctic Roads e.l, også fordi det virker som om det er mindre kø på de laderne.

Uansett, pleier da å hurtiglade akkurat nok til å komme meg hjem igjen, og da er jeg hjemme med sånn 20km igjen på "tanken". Da tar det rundt 9-11 timer å lade bilen.

Problemet mitt da, er at jeg kan være hjemme sånn rundt 19, og må avgårde igjen sånn kl 4, så det går akkurat, men om jeg har noe andre ærend i det hele tatt da, så faller det sammen.

Får se litt fremover om jeg føler at jeg trenger det, får jo ladet raskere alle andre steder med støpsel også vanligvis.

Er rundt 4,500kr minimum pris for en 16A kabel?

gamer73

#21
Sitat fra: Råde på torsdag 05. november 2015, klokken 16:43
Eller så monterer du denne:

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak

Koster litt mer enn den portable, men er veldig mye mer anbefalt...

Ahh hva koster den boksen der? Og bare plugger men sin type 2 kontakt inn der? (den vi fikk med bilen)..syntes det er så dumt vi aldri får bruk for den kabelen ellers liksom...

Så klart..det MÅ jo fungere på en måte at kabelen ALLTID er koblet til den boksen da....dvs vanntett kobling etc.

Råde

Sitat fra: gamer73 på søndag 08. november 2015, klokken 17:48
Sitat fra: Råde på torsdag 05. november 2015, klokken 16:43
Eller så monterer du denne:

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak

Koster litt mer enn den portable, men er veldig mye mer anbefalt...

Ahh hva koster den boksen der? Og bare plugger men sin type 2 kontakt inn der? (den vi fikk med bilen)..syntes det er så dumt vi aldri får bruk for den kabelen ellers liksom...

Så klart..det MÅ jo fungere på en måte at kabelen ALLTID er koblet til den boksen da....dvs vanntett kobling etc.
Usikker på hva den koster nå. Kostet vel rundt 6000 for noe tid siden eks montering.

Fordelen med den (og alle andre med type 2 plugg) er at den er universell. Alle med type 2 i den enden kan lade. I tillegg er denne en 7,4kW boks, så den kan gi litt mer tørste biler (les: med større lader) nok juice.
e-Golf | X75D

gamer73

Sitat fra: Råde på søndag 08. november 2015, klokken 19:44
Sitat fra: gamer73 på søndag 08. november 2015, klokken 17:48
Sitat fra: Råde på torsdag 05. november 2015, klokken 16:43
Eller så monterer du denne:

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak

Koster litt mer enn den portable, men er veldig mye mer anbefalt...

Ahh hva koster den boksen der? Og bare plugger men sin type 2 kontakt inn der? (den vi fikk med bilen)..syntes det er så dumt vi aldri får bruk for den kabelen ellers liksom...

Så klart..det MÅ jo fungere på en måte at kabelen ALLTID er koblet til den boksen da....dvs vanntett kobling etc.
Usikker på hva den koster nå. Kostet vel rundt 6000 for noe tid siden eks montering.

Fordelen med den (og alle andre med type 2 plugg) er at den er universell. Alle med type 2 i den enden kan lade. I tillegg er denne en 7,4kW boks, så den kan gi litt mer tørste biler (les: med større lader) nok juice.

hmmm 6000kr...og montering koster jo lett 2-3k....så da blir det jo like dyrt som den laderen man får hvor kabel og alt følger med....den man får gjennom forhandler....greit nok at denne til 6000 er fleksibel mht forskejllige kontakter, men når jeg engang får en annen type EL-bil er sikkert det noe HELT annet som er standard uansett...

Ser ut som jeg fremdeles får være gniten å bare lade på 10 amp enn så lenge;)

dabis

Jeg har en EVI ladekabel med vanlig veggstikk som jeg kan trekke 16A effektivt 14A. Denne lader tom "tank" på 8 timer. Men i dag skulle jeg hjem til mine foreldre som har sverget til den andre siden altså en ZOE og i den sammenheng har min far fått montert opp en rakkel av strømsystem for i det hele tatt få til å lade bilen. Det er da montert opp en 20A kurs inn i en trafo til 400v inn i en pod-point ladestasjon. Jeg så at denne hadde en vanlig type-2 stikk og fant fram in ladekabel uten kladd og dyttet den inn og da viste bilen min som jeg med vilje hadde kjørt ned i 2 km igjen på GOM at det kun ville ta 6.45 timer å fylle helt fult.

Hvorfor det montro? EVI ladekabelen som er på 230v 16A tar 8 timer
Pod-point som er 400v 16A tar 6 timer og 45 Min!

Har saumfart WWW uten og finne noe belegg for at det skal gå and å lade den full i løpet av 6,45 timer.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

jkirkebo

Sitat fra: dabis på fredag 13. november 2015, klokken 23:11
Jeg har en EVI ladekabel med vanlig veggstikk som jeg kan trekke 16A effektivt 14A. Denne lader tom "tank" på 8 timer. Men i dag skulle jeg hjem til mine foreldre som har sverget til den andre siden altså en ZOE og i den sammenheng har min far fått montert opp en rakkel av strømsystem for i det hele tatt få til å lade bilen. Det er da montert opp en 20A kurs inn i en trafo til 400v inn i en pod-point ladestasjon. Jeg så at denne hadde en vanlig type-2 stikk og fant fram in ladekabel uten kladd og dyttet den inn og da viste bilen min som jeg med vilje hadde kjørt ned i 2 km igjen på GOM at det kun ville ta 6.45 timer å fylle helt fult.

Hvorfor det montro? EVI ladekabelen som er på 230v 16A tar 8 timer
Pod-point som er 400v 16A tar 6 timer og 45 Min!

Har saumfart WWW uten og finne noe belegg for at det skal gå and å lade den full i løpet av 6,45 timer.

Hvis det er en 3x20A 230V kurs inn på trafo får du slettes ikke 3x16A 400V ut. 3x10A etter tap tipper jeg. Hvis det ikke er en 1-fase 20A kurs da og bare en skilletrafo?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

e-curious

#26
Jeg lekte meg litt med "ladesteder" i e-styringsmenyene i bilen, og satte ett sted til max ampere.  Senere, da jeg gikk inn via car-net, så jeg at ladestedet var registrert med 32A.  I Car-net er max en kan velge 16A  ???

Råde

Tror bilen har spilt deg et puss i og med at intern lader kun håndterer 16A. Jeg opplever ofte at Carnet ikke klarer å regne på ladetid. Om samme tullet skjer i displayet i bilen vet jeg ikke.
e-Golf | X75D

dabis

Sitat fra: e-curious på fredag 13. november 2015, klokken 23:33
Jeg lekte meg litt med "ladesteder" i e-styringsmenyene i bilen, og satte ett sted til max ampere.  Senere, da jeg gikk inn via car-net, så jeg at ladestedet var registrert med 32A.  I Car-net er max en kan velge 16A  ???
Jeg har opplevd det samme når jeg har satt den på max så vises det som 32a i appen og nettleser. Hvorfor ha valgene 16A og Max?
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

dabis

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. november 2015, klokken 23:18
Sitat fra: dabis på fredag 13. november 2015, klokken 23:11
Jeg har en EVI ladekabel med vanlig veggstikk som jeg kan trekke 16A effektivt 14A. Denne lader tom "tank" på 8 timer. Men i dag skulle jeg hjem til mine foreldre som har sverget til den andre siden altså en ZOE og i den sammenheng har min far fått montert opp en rakkel av strømsystem for i det hele tatt få til å lade bilen. Det er da montert opp en 20A kurs inn i en trafo til 400v inn i en pod-point ladestasjon. Jeg så at denne hadde en vanlig type-2 stikk og fant fram in ladekabel uten kladd og dyttet den inn og da viste bilen min som jeg med vilje hadde kjørt ned i 2 km igjen på GOM at det kun ville ta 6.45 timer å fylle helt fult.

Hvorfor det montro? EVI ladekabelen som er på 230v 16A tar 8 timer
Pod-point som er 400v 16A tar 6 timer og 45 Min!

Har saumfart WWW uten og finne noe belegg for at det skal gå and å lade den full i løpet av 6,45 timer.

Hvis det er en 3x20A 230V kurs inn på trafo får du slettes ikke 3x16A 400V ut. 3x10A etter tap tipper jeg. Hvis det ikke er en 1-fase 20A kurs da og bare en skilletrafo?
Jeg tror det er en enfas 20A kurs som går inn i en trafo. Etter den er det en nytt "sikringsskap" med en 63A 400V sikring med jordfeilbryter. Ladeboksen er av type 3,6 versjon så veit ikke om dette har noe med at det er 400v?
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA