Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 280Nm i 2012,250Nm 2014/13 ?

Startet av Riddick, torsdag 03. desember 2015, klokken 16:14

« forrige - neste »

Riddick

Hei.

Det skal montere EL-bil ladere på arbeidsplassen min. Vi har fått tilbud på Schneider Wall Box. Det er 400 V i bygget. Hvilken lader (Se vedlegg)vil kunne lade BMWI3 (7,3 Kw), VW EGolf, Tesla?

Elbilgrossisten

Ville anbefalt å montere ladestasjoner med type 2 uttak på arbeidsplasser slik at alle elektriske biler har mulighet for å lade. Hvis du likevel skal ha ladestasjoner med kan kun lade bilene du nevner, så kan du gå for en av disse:

1502312 EVH2S3P0CK Elbil lad m/kab.T2 3,7kW Lås T2
1502313 EVH2S7P0CK Elbil lad m/kab.T2 7,4kW Lås T2
Elbilgrossisten AS
www.Elbilgrossisten.no

Elmo

Ja, enig med Elbilgrossisten og som det står på første side dokumentet rett under bildet:
"Wall Box med T2 kontakt anbefales der hvor biltype ikke er kjent"

Da må hver enkelt bileier ha med egen kabel med type2 i enden enden og plugg som passer til egen bil (type2 eller type1) i andre enden. Til og med de med gamle elbiler vil kunne lade med overgang fra type2 til CEE eller schuko.

Slik kabel må alle uansett skaffe seg fordi alle nye 16A ladestolper rundt i byen vil være slike, og de gamle vil bli byttet ut etter hvert som schuko kontaktene steiker/brenner.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fredag

Sitat fra: Riddick på fredag 30. oktober 2015, klokken 09:42
Det skal montere EL-bil ladere på arbeidsplassen min. Vi har fått tilbud på Schneider Wall Box. Det er 400 V i bygget. Hvilken lader (Se vedlegg)vil kunne lade BMWI3 (7,3 Kw), VW EGolf, Tesla?

Bruk en ladeboks med type2-kontakt, uten integrert kabel.

Hvor mye strøm du skal mate den med er ofte avhengig av pris og hva som er tilgjengelig av strøm i bygget. Trefas er fint og raskt for feks Tesla, Mercedes B-klasse og Zoe. Mens BMW i3 og Leaf har mer nytte av 32A enfas, enn trefas. Kjør på med 400V TN trefas på 16A eller 32A hvis du har muligheten til det.

http://ladeguiden.enmira.no/ladetabell/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Riddick

Snakket med Schneider. Hvis man skal lade Golf, BMW måtte man gå for 230V 1fas vegg boks. Er det noen andre ladere som man kobler til 400V som kan gi enten 230V 1 fas ( Golf,BMW) og 400V 3 fas ut (Tesla)?

Griffel

Sitat fra: Riddick på søndag 01. november 2015, klokken 18:01
Snakket med Schneider. Hvis man skal lade Golf, BMW måtte man gå for 230V 1fas vegg boks. Er det noen andre ladere som man kobler til 400V som kan gi enten 230V 1 fas ( Golf,BMW) og 400V 3 fas ut (Tesla)?
Alle 3fas 400V ladestasjoner er slik du ønsker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Riddick på søndag 01. november 2015, klokken 18:01
Snakket med Schneider. Hvis man skal lade Golf, BMW måtte man gå for 230V 1fas vegg boks. Er det noen andre ladere som man kobler til 400V som kan gi enten 230V 1 fas ( Golf,BMW) og 400V 3 fas ut (Tesla)?

Da har enten du eller de misforstått.

VW Golf, BMW i3, Leaf, etc kan helt fint lade på 400V trefas. Disse elbilene lader kun fra en av fasene.

Å legge opp til 400V trefas ekskluderer ingen elbiler fra å lade på ladepunktet. Men de bilene som har støtte for trefas, slik som feks Tesla, vil få 3x effekt fremfor kun enfas på samme strømstyrke. Og 400V trefas vil gjøre det mulig å lade en Renault Zoe, som ikke er så veldig glad i enfas.

Mange ladebokser koster det samme for enfas og trefas på samme strømstyrke. Så hvis det er trefas tilgjengelig i bygget, så er det kun en minimal ekstrakostnad (litt dyrere trefaskabel og sikring) å legge opp trefas fremfor enfas.

Legg opp 400V trefas til ladepunktet dersom du har mulighet for det, og det ikke koster veldig mye mer.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

automat

Selv om en arbeidsplass har 400V, så har den ikke nødvendigvis ikke uendelig med effekt tilgjengelig til elbillading. Har man f.eks 43kW (3x63A) tilgjenglig til formålet, så får man 2 stk 22kW, eller 4 stk 11kw, eller 6 stk 7,2kW eller 12 stk 3,6kW. (Eller kombinasjoner av dette)

Hvis formålet er lading for ansatte, som står der hele dagen, så vil jo 3,6kW normalt holde helt fint.
Er det for besøkende, eller ansatte som bruker elbil i tjeneste, så kan det være fornuftig med hurtigere lading.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA