Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av TMDF80, mandag 30. november 2015, klokken 15:44

« forrige - neste »

Erl_end

Hyggelig mail fra selger da jeg spurte om de hadde fått noe mer konkret dato:

"Heisan Erlend

Bilen står i kode 70 som betyr straks i Drammen  :) er blant de aller første som ankommer. Står 1-1-2016 på papirene nå så du hører nok fra  meg snart igjen :)"


Så da kan det jo hende det er ny bil klar i løpet av de første ukene av januar..  :D
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

TMDF80

Ja, de ventet vel skipet inn den 17 des tror jeg, så det stemmer nok :)
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: leafnor på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:28
Sitat fra: TMDF80 på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:20
Tenker du at det er urealistisk at den skal kunne gå 10 mil på vinterstid?
Urealistisk på ubrøytet veg og -15 grader.
Realistisk på bar veg og -5 grader.

Husk at det som går bra i starten når batteriet har 100% kapasitet ikke er realiteten når bilen har blitt kjørt noen km og blitt et par år; regn med at du da bare klarer 80% av det bilen klarte da den var ny. Vår Leaf klarte fint 100km de første par årene, men med svekket batterikapasitet ble det til slutt mer 75-80km vinterstid (Vestlandsvinter, men krevende topografi). Bytt bil etter et par år eller velg minimum Leaf 30/Sel EV med 30kWh for å være sikrere på å klare minst 100km også når bilen ikke er helt ny.

AppleKnocker

Leaf gen 1 sliter mer med kapasitetstap enn gen 2. På vår 1,5 år gamle som er brukt hardt, har batteriet aldri vært så bra. Det gjelder både om man måler med LeafSpy og subjektivt på opplevd kjørelengde.

På en "frisk" Leaf 22KW er det ikke noe problem å komme 10 mil om vinteren. Hvis det blir kaldere enn ca -12 må man tilpasse fart og temperatur i kupeen noe. Jeg kjørte rundt 10 mil en av de kaldeste dagene som var på Østlandet forleden. Tror det var -22 på det verste. Det er gjennomførbart hvis man bruker noen triks, men ikke hvis man behandler bilen som en fossilbil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

stiansim80

Ser av nyere Leaf at flere har ordinær sort antenne.
Ser også at flere har en liten "blå klædd" på tuppen av antennen.
Hva skal denne være godt for? og når sluttet de med denne "blå klædden" ?
Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

TMDF80

I går hentet jeg Leifen min, og i dag har jeg kjørt den til-fra jobb :D Storfornøyd. Men to dummies-spørsmål:

1. Jeg hadde ikke fått til å forhåndsvarme i dag tidlig. Nå fulgte jeg instruksjonsboka da jeg la inn ukeplanen manuelt, så jeg tror jeg har stilt inn riktig nå. Men skal jeg stille inn hvilken kupètemperatur jeg ønsker noe sted? Eller varmer den opp til det temperaturmåleren står på når jeg skrur av bilen?

2. Jeg ser at det lyser 1-3 prikker på dashbordet under lading. Forstår jeg det riktig at 3 prikker som lyser betyr fullt batteri? Er dette universelt på alle biler? Og i så fall - er det innafor å nappe ut ladeledningen til elbiler som står med laderen i på ladestasjoner om jeg ser at batteriet er fullt? Der jeg jobber er det veldig kamp om plassene og stikkontaktene.. I dag fikk jeg parkert på en elbil-plass, men alle stikkontaktene var opptatt.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

Mazzbot

1. Knappen nederst til høyre ( blå ) trykk så på innstillinger så skal det være en rad det står angi temperatur , jeg har den på 24 .

2.  Ville du likt om noen dro ut kabelen din bare fordi batteriet var på 90% og du skulle på langtur etter jobben og hadde satt på forvarming ? Tror den 3 blå lyser når bilen er mellom 60 - 100% . Er vel aldri lurt å dra ut andres kabel , hva med å samarbeidet? 
Tesla model 3 reservert 31/3 .

kodalse

Her på jobben har vi en felles regel om at når de 3 lysene slukker kan vi ta ut kabelen og lade neste bil.
Hvis det lyser fast 3 lys lar vi kabelen stå i fordi bilen er i siste fase av ladingen.
Blinker siste lampe ligger holder bilen på å lade i området 73% - 100%
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

TMDF80

Jeg bare spør jeg - for jeg vet ikke, jeg har aldri kjørt elbil før. Jeg trodde 3 lys betydde fullt batteri, men da vet jeg det. Sikkert en god greie å samarbeide, men min jobb er et stort sentralsykehus med mange tusen ansatte, så ikke bare å slenge ut et forslag i lunsjen liksom.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

TMDF80

Hva er den mest økonomiske måten å bruke varme på? Sette auto på en viss temperatur? Varme av og på om hverandre? Hva bruker dere gjøre?

Nå har klart å stille inn klimakontrollen slik at bilen er varm om morgenen :D Men jeg ser at det trekker noen % ned - slik at bilen har 97-98% når jeg starter. Normalt? Trodde ikke det ville påvirke batteri% siden ladekabel sto i..
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

kavorland

Sitat fra: TMDF80 på tirsdag 23. februar 2016, klokken 17:06
Hva er den mest økonomiske måten å bruke varme på? Sette auto på en viss temperatur? Varme av og på om hverandre? Hva bruker dere gjøre?

Nå har klart å stille inn klimakontrollen slik at bilen er varm om morgenen :D Men jeg ser at det trekker noen % ned - slik at bilen har 97-98% når jeg starter. Normalt? Trodde ikke det ville påvirke batteri% siden ladekabel sto i..

Etter eit par månaders bruk har eg kome fram til fylgande som beste løysing på bruk av varme.
Setevarme og rattvarme i starten, deretter ved behov etter eige komfort ynske.
Varmeapparat på frontvindauge (då dette har høgast viftehastighet), og resirk, a/c av til kupeen har passe varme, deretter på bein og frontvindauge, viftehastighet 2, og temp etter ønske (sjelden over 24). Då ligge eg på omlag 1,5-2 kw i forbruk og har grei temp ned til omlag -4. Er det kaldare, lyt eg auke temp og viftehastighet, og kjøre ein omgong med frontvindauge og resirk til tider for å få opp temperaturen. (alt dette i eco mode, om du ynsker meir varme lyt du slå av eco.)

Når da gjeld forvarming så levere nettkabelen maks 2.3 kwh, om du har innstillingar på forvarming som gjer at forbruket overstig dette, trekker den resten frå batteriet.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

TMDF80

Sitat fra: kavorland på onsdag 24. februar 2016, klokken 12:59

Etter eit par månaders bruk har eg kome fram til fylgande som beste løysing på bruk av varme.
Setevarme og rattvarme i starten, deretter ved behov etter eige komfort ynske.
Varmeapparat på frontvindauge (då dette har høgast viftehastighet), og resirk, a/c av til kupeen har passe varme, deretter på bein og frontvindauge, viftehastighet 2, og temp etter ønske (sjelden over 24). Då ligge eg på omlag 1,5-2 kw i forbruk og har grei temp ned til omlag -4. Er det kaldare, lyt eg auke temp og viftehastighet, og kjøre ein omgong med frontvindauge og resirk til tider for å få opp temperaturen. (alt dette i eco mode, om du ynsker meir varme lyt du slå av eco.)

Når da gjeld forvarming så levere nettkabelen maks 2.3 kwh, om du har innstillingar på forvarming som gjer at forbruket overstig dette, trekker den resten frå batteriet.

Takk for svar :)

Når det gjelder det siste der - går det an å stille inn slik at forvarmingen ikke overstiger forbruket?
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

kavorland

På min er det vel berre temperatur som er justerbar, kan ikkje sjå at ein kan justera viftehastighet eller anna. Dermed kan du vel vinna litt ved å senka temperatur.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Crown

Ja da har jeg bestilt en Leaf 30kWh 6,6kW Nordic, i dark grey metallic! I et forsøk på å skille meg litt ut på parkeringsplassen har jeg også bestilt med protection pack, skvettlapper og vindavvisere. Leveringstid i mai. Da må Yaris hybriden til pers som nr 2-bil i heimen, dvs regner med det nå blir Leafen som blir mest brukt, innesperret av bompenger som vi er. Får benytte tiden til å lese meg litt opp her inne :-)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

TMDF80

Hvordan bruker dere "ECO"? På alltid, på turer du trenger litt ekstra batteri? Jeg hadde den på hele tiden inntil jeg i går la merke til det og skrudde den av. Og det var jo stor forskjell på kjørekomfort synes jeg! Bruker mer power, men ser også at den regenererer lettere da bilen ruller lettere.. På turen til jobb i dag ser jeg at det er svært lite å hente på å bruke eco egentlig. Hadde kanskje 1-2% mindre i dag da jeg kjørte uten.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA