Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Carwings kan brenne i h.....

Startet av Beckern, mandag 23. november 2015, klokken 18:33

« forrige - neste »

Beckern

Skulle forsøke på en mellomlang tur på ca 32 mil i dag. Startet i Oslo på ettermiddagen med forvarmet bil men frøsen passasjer i motvind og lett regn.
Kapasiteten forsvant faretruende raskt så på Grelland måtte vi ta en nødstopp og lade 15 minutter. Det generete noen km omvei siden ladestasjon var på feil side så vi måtte kjøre litt tilbake før vi igjen var på rute. Batteristatus var kontinuerlig for optimistisk på motorveien og rekkevidden falt hele tiden litt raskere enn km igjen til målet. Dette på tross av at vi stadig senket både fart og temperatur.
Det passet dårlig da vi hadde dårlig tid men vi kom frem i tide, men med 18km til nærmeste hurtiglader og 18km på rekkevidde fikk vi for alvor kjenne på rekkeviddeangsten. Som jeg håpet gikk det likevel greit og vi hadde et par km igjen ved ankomst. Men hurtigladeren var ute av drift, og AC laderen fikk jeg ikke igang. Med hjelp av passasjer som holdt kontakten samtidig som jeg scannet rfid fikk vi den igang og vi hadde fått tips om neste hurtiglader bare 5 km unna. Etter bare 5-10 minutter avbrøt jeg derfor ladingen men nå ville ikke kontakten slippe. Vi endte med å nappe i nødutløser bak døra og kom oss avgårde. Vi kom frem til neste hurtiglader som dog var godt gjemt og vi hadde jo hele 2km igjen på tanken. Nå var det derimot ikke mulig å få startet lading. Forsøkte to combo og min egen Type2 kabel mot et AC uttak, samme resultat. Bilen ville ikke låse stikket.
Min antagelse er at vi brennte en motor/solenoide/sikring når ladekontakten ikke løsnet av seg selv når vi ladet type2 på forrige stopp. Fikk tilkallt assistanse og 4-5 timer etter planlagt hjemkomst er jeg nå hjemme med leiebil og min nye i3 på verksted 15 mil unna.
Ble skuffet over rekkeviddeberegningen og bekymret for robustheten i combo/type 2 ladesystemet. Ingen stor suksess og det blir nok vår siste langtur. :(


TM

huff da, her har du tydeligvis vært maximalt uheldig. Mine første langturer gikk helt etter planen, så jeg håper du tør å gjøre et nytt forsøk. Men det skal sies at å ta sine første langturer i den kalde årstiden kanskje ikke er helt optimalt. Min erfaring med rekkevidde-beregningen er at den er pessimistisk i starten (maser om jeg jeg har for kort rekkevidde til å nå målet), men sakte men sikkert endres forholdet mellom avstand til mål / rekkevidde riktig vei. Har aldri opplevd alvorlig rekkeviddeangst, da jeg alltid har ankommet med min 15 km rest. Håper det går bedre på neste tur  :)

LMOR

#2
Du har vært maks uheldig. Det du beskriver med låst kontakt har jeg opplevd flere ganger. Jeg har ikke brukt utløseren i bilen, men en gang nødstopp på pumpen.
Men de andre gangene har jeg låst bilen, skrudd på lading igjen, og så skrudd av lading med en gang. Så låse opp bilen igjen. Det har fungert.
Ha vært på langtur mange ganger uten noe problem i nærheten av det du beskriver. Men jeg sjekker status på laderne før jeg drar.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Jeg kjørte nettopp 85 mil med i3 og synes rekkeviddeberegningen var overraskende nøyaktig. Har skrevet om turen fra Bergen til Namsos her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24474
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Beckern

Sitat fra: LMOR på torsdag 22. oktober 2015, klokken 07:08
Du har vært maks uheldig. Det du beskriver med låst kontakt har jeg opplevd flere ganger. Jeg har ikke brukt utløseren i bilen, men en gang nødstopp på pumpen.
Men de andre gangene har jeg låst bilen, skrudd på lading igjen, og så skrudd av lading med en gang. Så låse opp bilen igjen. Det har fungert.
Ha vært på langtur mange ganger uten noe problem i nærheten av det du beskriver. Men jeg sjekker status på laderne før jeg drar.
Sjekke status burde vi absolutt gjort, men nå var ikke det en av de stasjonene vi hadde planlagt å stoppe ved. De andre ble sjekket. Når det gjelder lader så sa ladestasjon at lading var avsluttet og på bilen husker jeg ikke nå om det lyste hvitt eller ingenting. Begge deler tipper jeg alt ettersom bil var låst eller åpen. Holdt på i fem min. før jeg trakk i snora. Men det kan da ikke være slikt at jeg ødela mekanismen fordi jeg trakk i snora?

Beckern

Sitat fra: JorgenM på torsdag 22. oktober 2015, klokken 08:19
Jeg kjørte nettopp 85 mil med i3 og synes rekkeviddeberegningen var overraskende nøyaktig. Har skrevet om turen fra Bergen til Namsos her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24474

Fint det, men min opplevelse var stikke motsatt på tross av at målet var på navi og E18 Buskerud/Vestfold er ganske enkel å beregne, for ikke å si med konstant forbruk. Det var tildels store avvik men stort sett forsvant en ekstra km fra rekkevidden for hver 4. kjørt og jeg reduserte farten og varmen mens vi kjørte.

turfsurf

Sitat fra: Beckern på torsdag 22. oktober 2015, klokken 08:35

Fint det, men min opplevelse var stikke motsatt på tross av at målet var på navi og E18 Buskerud/Vestfold er ganske enkel å beregne, for ikke å si med konstant forbruk. Det var tildels store avvik men stort sett forsvant en ekstra km fra rekkevidden for hver 4. kjørt og jeg reduserte farten og varmen mens vi kjørte.

To ting som påvirker rekkevidden mye, og som er vanskelig for bilen å ta hensyn til er følgende:


  • Våt vei
  • Motvind (og i3 har ikke spesiellt lav luftmotstand)

Dette er bare noe man må lære seg å ta hensyn til.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Beckern

Man skulle vel tro at det er jo mulig å ta hensyn til begge gjennom erfaringstallene for gjeldende tur. Poenget mitt var vel helst at mange mener at BMWs rekkeviddeberegning tar hensyn til alt, inkludert været og elevasjoner og derfor alltid beregner rett (innenfor viss parametere) og isåfall gjorde den en dårlig jobb denne gangen. Det er er mao ingen grunn til å ta tallene for opplest og vedtatt.

Roman

Sitat fra: Beckern på onsdag 21. oktober 2015, klokken 23:32
Batteristatus var kontinuerlig for optimistisk på motorveien og rekkevidden falt hele tiden litt raskere enn km igjen til målet. Dette på tross av at vi stadig senket både fart og temperatur.

Jeg har opplevd det samme når jeg klarte å kjøre meg tom for strøm den ene gangen. Mitt inntrykk er at km kalkylen blir feil så fort det regner og det er våt på veien.

evole

Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. oktober 2015, klokken 08:57
Sitat fra: Beckern på torsdag 22. oktober 2015, klokken 08:35

Fint det, men min opplevelse var stikke motsatt på tross av at målet var på navi og E18 Buskerud/Vestfold er ganske enkel å beregne, for ikke å si med konstant forbruk. Det var tildels store avvik men stort sett forsvant en ekstra km fra rekkevidden for hver 4. kjørt og jeg reduserte farten og varmen mens vi kjørte.

To ting som påvirker rekkevidden mye, og som er vanskelig for bilen å ta hensyn til er følgende:


  • Våt vei
  • Motvind (og i3 har ikke spesiellt lav luftmotstand)

Dette er bare noe man må lære seg å ta hensyn til.
Dette er enkelt for bilen å ta hensyn til. Om gitt energiforbruk på en strekning avviker (er høyere) fra forventet energiforbruk, så kan gjenværende rekkevidde justeres tilsvarende. Bilen trenger derfor ikke vite om det regner eller er motvind.

bromm

Sitat fra: Beckern på torsdag 22. oktober 2015, klokken 09:16
Man skulle vel tro at det er jo mulig å ta hensyn til begge gjennom erfaringstallene for gjeldende tur. Poenget mitt var vel helst at mange mener at BMWs rekkeviddeberegning tar hensyn til alt, inkludert været og elevasjoner og derfor alltid beregner rett (innenfor viss parametere) og isåfall gjorde den en dårlig jobb denne gangen. Det er er mao ingen grunn til å ta tallene for opplest og vedtatt.
Rekkeviddebergningen er veldig nøyaktig, ja. Men den kan "utfordres" på flere måter, og jeg tror du kan ha vært innom "noen" av disse på turen din ;) Først av alt så går det en grense på fart - motorveihastighet nevnes, og der kan jeg nesten dokumentere at grensen går mellom 100 og 110 km/t på sommerføre (med lavere temperatur vil selvfølgelig denne trå inn i lavere hastigheter). Jeg skrev litt om dette i ferietur-innlegget mitt (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23189.msg391998.html#msg391998), og erfaringene der viste at bilen selv er fullstendig klar over dette, ved at den vil forsøke å få deg til å svinge av 110 km/t motorvei, der det finnes omkjøringsmuligheter. Regn er nevnt her også, og det stemmer også for det kan fort suge opptil 10% rekkevidde hvis veibanen er tilstrekkelig våt (her er det viktig å merke seg at regn kan komme selv om ikke værvarslet varsler det, og da vil selvfølgelig ikke i3 heller klare å forutse dette i alle situasjoner). Det siste som bør nevnes er at beregningen er avhengig av å være "innkjørt" over en viss tid med den sjåføren som kjører bilen. Så vidt jeg kan se så har du kjøpt bilen brukt, og uten at jeg vet hvor mye du har kjørt etter å ha overtatt bilen, så spiller dette en viss rolle, hvis den som hadde bilen før deg hadde en annen kjørestil enn deg selv.

Når det gjelder problemene du hadde med laderne, så er nok "nødutløsningen" årsaken til det meste. Denne mekanismen er vel den eneste virkelige dårlige tekniske konstruksjonen på i3 som jeg har kommet over. Jeg har selv kommet i uføre for at jeg har brukt denne (NB! GARO efacec-laderne er notoriske på dette med å ikke få bilen til å låse opp), og forklaringen er enkel: den blå plast-tråden som trekker ned hendelen på selve låsepinnen er både for "stiv" og "tung", slik at hvis man først har dratt i den, så er det stor sjanse for at hendelen ikke får fritt nok leide til at låsemekanismen klarer å låse igjen. Jeg har måttet bruke utløseren to ganger, og etter begge tilfellene slet jeg med å få bilen til å låse ved påfølgende ladinger (feilmeldingen i displayet er dog ganske snodig, for den sier "insufficient power supply" eller noe i den dur  :o ). Den første gangen fikk jeg til slutt hjulpet hendelen med et skrujern (måtte først ta av dekselplaten som omgir kontaktene) slik at låsingen kunne begynne å fungere igjen. Ved siste tilfelle måtte jeg gi opp skrujern-trikset, så da endte jeg opp med å faktisk koble den blå tråden helt vekk fra hendelen. Dette er en klar reklamasjonssak, så jeg skal få dette utbedret under garanti når jeg får tid til å levere inn bilen - men mitt tips er at alle bør prøve å unngå bruk av utløseren inntil dette systemet blir modifisert til det bedre. Jada, jeg vet det er enklere sagt enn gjort når man står der uten å "komme løs" - men vær klar over at nødutløsning kan gi påfølgende låseproblemer, så vær veldig forsiktig med dette, særlig på langtur.

Beckern

#11
Takker så mye for tipsene broom. Det var veldig interessant. Hvordan tok du av dekkplaten? Veiassistansen vippet den bare litt ut, men vi var på rett spor når vi forsøkte å smøre og dunke litt på mekanismen da.

Edit: du var spott on. Bilen er klar og står og lader. Nå har jeg bare to timers kjøretur for å hente den.

Motorveifarten var vel i området 100 - 90 - 87. Da var jeg stort sett i synk med vogntogene men ble forbikjørt av noen av dem også. Regnet var veldig lett, eller bare våt veg og det var meldt.
Vil ikke en slik kontinuerlig effektbruk holde batterier gode og varme slik at utetemperatur bør ha lite å si. Ikke var den såå ille heller. 7-10 grader tenker jeg.


Klykken

Høyt dekktrykk hjelper også på hvis det kniper om rekkevidden.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

#13
Sitat fra: Beckern på torsdag 22. oktober 2015, klokken 13:44
Takker så mye for tipsene broom. Det var veldig interessant. Hvordan tok du av dekkplaten? Veiassistansen vippet den bare litt ut, men vi var på rett spor når vi forsøkte å smøre og dunke litt på mekanismen da.

Motorveifarten var vel i området 100 - 90 - 87. Da var jeg stort sett i synk med vogntogene men ble forbikjørt av noen av dem også. Regnet var veldig lett, eller bare våt veg og det var meldt.
Vil ikke en slik kontinuerlig effektbruk holde batterier gode og varme slik at utetemperatur bør ha lite å si. Ikke var den såå ille heller. 7-10 grader tenker jeg.
Dekslet er en liten mysterie å få åpnet, ja. Det er 2 små runde fordypninger (2-3 mm i diameter) i plasten på hver side av kontaktene, og disse må "plugges" (dvs. slå et tynt skrujern forsiktig igjennom plasten der disse er). Når man så har hull der, så kan man sette skrujernet 4-5 cm inn og så vippe låseflikene slik at hele dekslet løsner (jeg mener å huske at flikene må bøyes "utover", dvs. at håndtaket på skrujernet må føres forsiktig mot midten av kontaktene).

Når det gjelder tapet av rekkevidde, så er jeg ganske sikker på at det var farten som gjorde mest utslag. Når det er 7-10 grader, så er min erfaring at man bør holde seg rundt 90 km/t for å opprettholde det som er beregnet - når det er varmere så klarer man 100. Siden vi bare har hatt 100 og 110 i forholdsvis kort tid, så er det ikke sikkert at disse blir tatt med i beregningen enda. Men der hvor det har vært slike hastigheter en stund (f.eks E6 nedover mot Gøteborg), så vil altså navigasjonen forsøke å få deg til å ta parallelle sideveier istedet for motorveien, fordi den vet at forbruket rett og slett er for stort.

Beckern

Verkstedet hadde hatt 3-4 andre biler inne med samme problem ganske nylig og mekaniker sa akkurat som deg Broom at nødutløser ikke var noe høydepunkt av BMWs ingeniørkunst. Han fjernet innerskjermen for å fikse vaieren.
Turen hjem gikk veldig greit med tørre veier, medvind og 16 grader ga jeg gass og lå i perioder både i 110 ot 120.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA