Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekktrykksensorer Soul - 433 MHz?

Startet av Pamejo, torsdag 19. november 2015, klokken 17:35

« forrige - neste »

Pamejo

Hei.
Jeg skal kjøpe el-bil, valget står mellom e-up eller i3.
Noen som kan komme med anbefalinger?

automat

Mitt inntrykk er at i3 slår e-up på de fleste områder, bortsett fra pris.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

#2
Vi har e-Up, og vurderer en til av samme sort.

God til alt der 100-120 km reell rekkevidde er nok. Grunnet lavt energiforbruk lader den overraskende raskt selv fra vanlig 16A stikk.

Meget god plass innvendig og nå når vinteren setter seg er det genialt med varme seter og front vindu.

Dette er muligens også den elbilen med minst verdifall.

Valgfri regenerering var grunnen til at vi tok steget fra classic biler fra 2000 tallet til nye generasjon elbiler fra 2010++ Autoseiling leveres kun av VW og MB av biler produsert nå og gir økt kjørekomfort og energieffektivitet og gir en betydelig mer avslappet kjørestil med redusert fare for kollisjon og fartsbøter.

Priser fra ca 180 000 kr for grå import.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Luftventil

Sitat fra: Pamejo på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:54
Hei.
Jeg skal kjøpe el-bil, valget står mellom e-up eller i3.
Noen som kan komme med anbefalinger?

Dette er jo to helt forskjellige biler. i3 er bedre på alle områder, men koster også en god del mer.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

MortenRA

Sitat fra: Luftventil på mandag 19. oktober 2015, klokken 15:06
Sitat fra: Pamejo på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:54
Hei.
Jeg skal kjøpe el-bil, valget står mellom e-up eller i3.
Noen som kan komme med anbefalinger?

Dette er jo to helt forskjellige biler. i3 er bedre på alle områder, men koster også en god del mer.
Helt enig, slik jeg ser det må blir det mest riktig å sammenligne e-Up med trillingene. En i3 koster jo langt mer og er langt bedre på de aller fleste punktene (skulle bare mangle!)...

Så mitt spørsmål til trådstarter er: er du på utkikk etter noe som e-Up (og trillinger), eller i3 (og eGolf, Leaf etc.)?  :)
Tesla Model S 75D - Soon to come

als77

Hvorfor ikke e-Golf? (i stedet for e-Up)

turfsurf

For meg er eUP en basic el bil med 4 seter, og konkurerer dermed med trillingene. Blir dermed alt for dyr, og ligger i samme prisleie som ZOE og Leaf 24kW. i3 kan sammenlignes med eUP i og med at den kun har fire seter, men der stopper det meste de har felles. i3 er kanskje den mest teknisk avanserte av kortrekkeviddebilene, og gir mye for de som er interessert i slikt, i tillegg til at den er klart raskest sammen med MB ED. Men grunnet 4 seter og lite bagasjerom, samt litt kortere rekkevidde en de beste, så velger mange den bort.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

Rekkevidden til i3 er nok bedre enn de fleste tror grunnet effektiv utnyttelse av energien og lav vekt. Da NAF testet den sammen med Leaf, e-up og Zoe i 2014 så gikk i3'en lengst av alle med 182 km. Etter den testen er rekkevidden økt med 5-10 % ved å øke nettokapasiteten til batteriet. Om vinteren vil nok forskjellen til rekkevidden for e-Up være betydelig siden eUp ikke har varmepumpe. Testen ble gjennomført før e-Golf og Soul kom på markedet og Soul ville ha vunnet testen i dag.

https://www.youtube.com/watch?v=prMCCSfLEQc&list=UU5P0_2F6myJOb44YPwwuK2w

PokerFjes

Sitat fra: TM på mandag 19. oktober 2015, klokken 20:22
Rekkevidden til i3 er nok bedre enn de fleste tror grunnet effektiv utnyttelse av energien og lav vekt. Da NAF testet den sammen med Leaf, e-up og Zoe i 2014 så gikk i3'en lengst av alle med 182 km. Etter den testen er rekkevidden økt med 5-10 % ved å øke nettokapasiteten til batteriet. Om vinteren vil nok forskjellen til rekkevidden for e-Up være betydelig siden eUp ikke har varmepumpe. Testen ble gjennomført før e-Golf og Soul kom på markedet og Soul ville ha vunnet testen i dag.

https://www.youtube.com/watch?v=prMCCSfLEQc&list=UU5P0_2F6myJOb44YPwwuK2w
Jeg synes også at alternativene e-Up og i3 er to ytterpunkter som jeg ikke har sett på vektskålen samtidig :). Jeg lurer litt på hva som gjør at det er nettopp disse to bilene som det står om. Gitt valget, uten at pris hadde noe å si, hadde jeg uten tvil valgt i3, selv om jeg ikke er noen i3-fan :)

Veldig interessant video TM, jeg har ikke sett den før. Det er veldig interessant at den som var nærmest målet sitt var e-Up, og jeg er like overrasket over hvor langt i3 gikk som jeg er over at Leaf stoppet tidlig.
Beklager sidesporet her, men er det noen som har tanker om hvorfor Zoe og Leaf ikke kom lenger i denne testen?
All den tid både e-Up og i3 nesten nådde NEDC-rekkeviddene sine så må dette være NAFs NEDC? :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

elektrolux

#9
Interessant video, men som den sier er bilene forbausende like. Kun 26 km forskjell i rekkevidde på e-Up og i3. Det betyr 1 times mellomlading på e-Up så går den like langt. ::)

La også merke til at videoen nevner at kun BMW gikk på sommerdekk, noe som utvilsomt har gavnet dens rekkevidde.

Savner nå en tilsvarende video som viser samme gjengen som lader til 100% etter 100 km for å se hvilken som har brukt minst energi.

Veksler selv mellom e-Up og Zoe, og her er e-Up uten tvil best om morgenen. Zoe bruker betydelig lengre tid på at kjøreturen blir komfortabel grunnet tregere varmeapparat, manglende varmetråder i frontvindu, manglende setevarme, og antakelig større kupe å varme opp. Derfor blir e-Up den foretrukne bilen når ferskt brød skal handles hos bakeren, mens Zoe er foretrukken bil de få gangene vi skal til Haugesund grunnet sylskarpe kjøreegenskaper og mye raskere lading. 

e-Up er også foretrukken bil når dagens ladestasjoner, og ladekabler skal til posten. Dette grunnet enklere inn og utlasting av bagasje og stort flatt lasterom med helt eller delvis nedfelt baksete. Her har også Zoe bommet med helt baksete som gjør det problematisk å ta med 2 passasjerer + 2 hockeybagger, noe e-Up tar på strak arm. Og så er selvfølgelig e-up enklere å manøvrere med god oversikt og små ytre mål. Savner likevel keyless ride til Zoe som er genial ved mange start og stopp. Har også vent meg til å sitte med hånden på girvelgeren på Zoe slik at den vippes i neutral for manuell seiling.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Luftventil

Sitat fra: Pamejo på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:54
Hei.
Jeg skal kjøpe el-bil, valget står mellom e-up eller i3.
Noen som kan komme med anbefalinger?

Hva valgte du?
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

bromm

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 05:00
La også merke til at videoen nevner at kun BMW gikk på sommerdekk, noe som utvilsomt har gavnet dens rekkevidde.
Dette stemmer nok ikke, elektrolux. Vinterdekkene til i3 er i 4 x 155/19, mens sommerdekkene har 175/19 bak. Dette er faktisk nok til at det blir mer rullemotstand på sommerdekkene. Har lagt om dekk 4 ganger nå, og ved hvert eneste dekkskift så ser jeg at vinterdekkene bruker mindre energi enn sommerdekk under "like" forhold...

timingbeltkiller

Sitat fra: nime01 på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 16:13
Husk at:
e-Up! er den dyreste Up!'en.
e-Golf er den billigste Golfen.

Det forteller meg at e-Up! er forholdsmessig ganske overpriset.
NEI,
Det er bare en funksjon av at prissubsidiene har mindre verdi både absolutt og relativt
jo billigere bilen er i utgangspunktet.
Med å slippe de sterkt progressive avgiftene fossilbilene har, må det nødvendigvis bli slik.

En Tesla på motsatt side av skalaen subsidieres med et beløp du kan kjøpe en hel
familieflåte av Uper eller trillinger med.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Pamejo

Takk for mange gode tips.
Etter at vi har prøvd både Golf og I3 er vi nå veldig i tvil om hva vi velger. Begge var veldig gode å kjøre, prismessig så har vi fått et ganske likt tilbud på begge bilene. Er det noen som har noen erfaring med tanke på dørene til I3en? Virker litt upraktisk! Kom gjerne med positive eller negative erfaringer dere har med de bilene!

Ferry

Dørene på i3 ER ofte upraktiske. Løsningen gir veldig god tilgang til baksetet hvis det er plass nok på siden til å slå dørene helt ut. Men i garasje/carport/parkeringsplass blir det ofte trangt. Jeg sliter når jeg skal slippe ut bikkja fra baksetet. Åpne framdør - åpne bakdør - presse meg inn ved bakdøra for å lukke framdøra slik at bikkja kommer forbi - holde bikkjebåndet mens dørene lukkes i riktig rekkefølge uten å krasje i hverandre. Det er et skikkelig puslespill!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA