Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekktrykksensorer Soul - 433 MHz?

Startet av Pamejo, torsdag 19. november 2015, klokken 17:35

« forrige - neste »

Luftventil

Sitat fra: Pamejo på torsdag 22. oktober 2015, klokken 21:39
Takk for mange gode tips.
Etter at vi har prøvd både Golf og I3 er vi nå veldig i tvil om hva vi velger. Begge var veldig gode å kjøre, prismessig så har vi fått et ganske likt tilbud på begge bilene. Er det noen som har noen erfaring med tanke på dørene til I3en? Virker litt upraktisk! Kom gjerne med positive eller negative erfaringer dere har med de bilene!

Da jeg prøvekjørte i3 var ikke dørene noe problem, regner med det er en vanesak.

Både E-Golf og i3 er strålende biler, så du gjør et godt valg uansett :) E-Golf er litt mer praktisk og "trygg", mens i3 er mye morsommere og mer spennende.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

bromm

Dørene på i3 må "tilvennes" fordi de er en del annerledes. Men i det daglige er de ikke noe problem, med mindre man parkerer veldig trangt (dvs. trangt på begge sider av bilen). Blir det åletrangt kan det bli problemer med å få åpnet fremdør nok til at man får åpnet bakdøra (merk: dette er der hvor det faktisk er så trangt at man knapt klarer å stige inn/ut selv). På firedørs biler er det vel nesten like upraktisk når man står så trangt, så dette handler vel om å parkere slik at man slipper slike situasjoner. At man må ta av belte for å slippe folk ut/inn i baksetet er også en liten irritasjon i begynnelsen, men man venner seg merkelig nok raskt til dette - og vi tenker ikke engang over dette lengre. Det var jo slik med todørs biler før også, og det er jo kun når bare de bak skal ut/inn, at dette er en problemstilling. Man trenger imidlertid ikke å gå ut av bilen fremme for baksete-trafikk, (som enkelte tror) - man kan enkelt både åpne og stenge bakdørene når man sitter i forsetene.

Når det gjelder fordeler så er de nesten like mange som ulempene. i3 har full sideveis gjennomgang både foran og bak, så man kan f.eks parkere bilen helt inntil en vegg, og så kan alle passasjerene gå ut/inn på motsatt side. Det at B-stolpen er borte gjør at man får en enorm åpning inn mot bilen - dette gjør at man "står på hælen" når man skal kaste bæreposen inn i baksetet, istedet for bevege seg frem og tilbake som man må med "vanlige" bakdører (dette legger man merke til som en stor fordel over tid). Den store åpningen har også flere fordeler : håndtering av barn/barneseter går som en lek, og innvendig vask/støvsuging er som "a different ball-game" i forhold til "vanlig" dørløsning. Man kan faktisk støvsuge hele bilen fra bare én side...

...og så må man ikke glemme termoplasten i karosseriet da, når man først snakker om parkering. Det at man nesten umulig kan få "parkeringsbulker" er en fantastisk befrielse på en ny bil (selv har jeg fått det etter bare noen uker på alle mine andre nybiler -grynt). Og skulle man engang å få en skikkelig støyt slik at f.eks dør-bladet må byttes, så koster det jo ikke mer enn noen hundrelapper fordi det simpelthen kan byttes ut - uten noe mer frustrasjon rundt utretting, innsveising, lakkering etc etc... Ikke behøver man å uroe seg for rust heller  ;D

cra

Når det gjelder dørene på i3 så gikk jeg lenge rundt og syntes det var det mest idiotiske og upraktiske jeg hadde sett på lenge. Men så innså jeg noe:

Det er ikke en idiotisk 5-dørs løsning, men en genial 3-dørs løsning!  :D  Min erfaring med 3-dørs er at med litt ekstra lange dører for å forenkle inn-/utstigning for baksetepasasjerene så er det e hel**te å gå inn og ut i trange P-plasser. Men med i3 sin løsnig så får du vanlig kort dør foran.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Dørene er helt geniale, diger åpning inn i bilen! Karosseriet er og supert, liker spesielt de delene som ikke er lakkert, skal mye til for å ripe.

Det dårligste på i3en er VO-ACC som ikke tåler motlys  :-\
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

bromm

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. oktober 2015, klokken 14:20
Det dårligste på i3en er VO-ACC som ikke tåler motlys  :-\
Det kommer veldig an på hvor du kjører, turfsurf - jeg har hatt kanskje 3-4 slike utkoblinger i motlys det siste året (22.000 km), og jeg bruker ACC hele tiden (hver eneste tur har jeg altså "føttene på gulvet" og kjører i3'en kun med venstre tommeltott ;) ). PS! Det er verdt å merke seg at systemet kalibrerer seg selv over tid, og det tar noen tusen km før det virkelig begynner å bli bra. Slik utkobling er egentlig bare et problem på vår/høst når solen står lavt, og det er selvfølgelig veldig betinget av hvilken retning man kjører i - hvis "arbeidsveien" går rett mot sola på de tidene med lav sol, så får man selvfølgelig problemer. Men det er jo ikke noe bedre for den som sitter inni bilen og myser mot sola heller, så man må jo uansett konsentrere seg "manuelt" i slike situasjoner. Her er en video fra Mobileeye, som viser hvordan teknologien for VO-ACC som brukes i BMW i3 fungerer. Den tar også for seg hva som blir fremtiden for slike systemer (og det er ikke småtteri):


Dette er fremtiden for alle biler, og i3 har allerede mye av dette - den er den første som fikk VO-ACC løsningen, og de tilhørende nødbremsesystemene. Komfort og sikkerhet i en helt ny dimmensjon, sammenlignet med de uten slike systemer  :)

moby666

Bakdørene til i3 er så geniale at det ikke er mulig å åpne vinduene. Da kan feks ikke unger falle ut.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

02jan

Som flere er inne på, så er dørene kjekk spesielt med små barn bak.
Sønnen min på 5 åpner har ikke klaget eller reagert på løsningen.
Når jeg parkerer, så er det jeg som styrer når han skal løpe ut av bilen. Ofte går han ut på min side, som er enkelt for meg. han har ingen mulighet til å smelle opp noen dør i annen bil.
Ellers så liker jeg den store døråpningen, samt fornuftig høyde innsteg på en bruksbil.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Øyvind.h

Sitat fra: moby666 på fredag 23. oktober 2015, klokken 20:27
Bakdørene til i3 er så geniale at det ikke er mulig å åpne vinduene. Da kan feks ikke unger falle ut.
Har man unger som hopper ut av dører og vinduer bør man skaffe seg en bil som kan styre både barnesikring og deaktivering av vinduer fra førerplass :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Eller ende enklere; en 3 dørs bil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

02jan

Sant nok, familiens Volvo 144S ble byttet ut med 3 dørs (combi glupe) Saab 900GL etter at jeg hang ut av vinduet med moderen som tilskuer.

Den sikreste plasseringen var nok i folkevogn boble for min yngre bror med kamerat, hvor damene satt foran , vi små barn i baksete , de minste sto plasser i "hattehylle-plassen", bak baksetet.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Øyvind.h

3-dørs er en grusomt upraktisk løsning. I hvert fall så lenge man må sørge for at unger er spent fast.
Har eid flere 3-dørs biler. Aldri i livet om jeg ville kjørt det med småbarn.
Nei vanlig 5-dørs med styring av barnesikring og vinduer fra forsetet er totalt overlegent for en som er redd for unger ut av dør eller vindu.
Men slikt fantes ikke i gamledager.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bromm

Merkelig diskusjon, egentlig - noen snakker om 3-dørs biler mens andre snakker om "svære doninger med masse fabrikkfeil og lavere motoreffekt enn det som er oppgitt"  ;) Fint hvis dere holder dere til det trådstarter startet med...

PokerFjes

Golfens adaptive cruisecontrol har jeg klart å bli veldig glad i på de tre månedene jeg har hatt bilen. Den sliter litt i visse situasjoner når svingene blir for skarpe. Skulle ønske den lot seg justere +10/-10 km/t  fra aktuell hastighet. Hvis jeg kjører i 74km/t er alternativeneå øke +/- 1km/t, ned til 70km/t eller opp til 80km/t.
Jeg har ikke prøvd I3 (enda), men sammenlignet med MB B electric sin dumme cruisecontrol er Golfen fantastisk.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

bromm

#28
Sitat fra: PokerFjes på lørdag 24. oktober 2015, klokken 19:24
Golfens adaptive cruisecontrol har jeg klart å bli veldig glad i på de tre månedene jeg har hatt bilen. Den sliter litt i visse situasjoner når svingene blir for skarpe. Skulle ønske den lot seg justere +10/-10 km/t  fra aktuell hastighet. Hvis jeg kjører i 74km/t er alternativeneå øke +/- 1km/t, ned til 70km/t eller opp til 80km/t.
Jeg har ikke prøvd I3 (enda), men sammenlignet med MB B electric sin dumme cruisecontrol er Golfen fantastisk.
På i3 fungerer den 4-veis vippebryteren slik:
1. Lett trykk opp/ned = 1 km/t endring på hvert trykk.
2. Trykk "forbi" stopp-punkt gir et nytt klikk som gir +/- 10 km/t (hvis man står på en verdi mellom hele titall, så vil det første klikket runde opp eller ned til nærmeste titall).
3. Ved hold på "lett trykk" så begynner km'ene og telle opp/ned - først sakte, og etterhvert raskere.
4. Ved hold på punktet "forbi" stopp-punkt (som pkt. 2), så vil den redusere/øke innstillingen i raske steg på 10 km/t i gangen (dette går såpass fort at man faktisk kan bremse bilen i situasjoner hvor man må raskt ned i fart - f.eks i retardasjonsfelt med påfølgende sving, eller store endringer i fartsgrense).
5. Ved "standby" så vil et klikk ned gjenoppta forrige settpunkt (forutsatt at farten er lavere), hvis farten er høyere så vil klikk ned sette nåværende fart.
6. Ved "standby" så vil et klikk opp sette nåværende fart (uansett om nåværende fart er lavere eller høyere).

Det er altså "simply brilliant" - men dette har jo BMW trent en del år på, for å si det slik ;)

tutti

#29
Sitat fra: PokerFjes på lørdag 24. oktober 2015, klokken 19:24
Golfens adaptive cruisecontrol har jeg klart å bli veldig glad i på de tre månedene jeg har hatt bilen. Den sliter litt i visse situasjoner når svingene blir for skarpe. Skulle ønske den lot seg justere +10/-10 km/t  fra aktuell hastighet. Hvis jeg kjører i 74km/t er alternativeneå øke +/- 1km/t, ned til 70km/t eller opp til 80km/t.
Jeg har ikke prøvd I3 (enda), men sammenlignet med MB B electric sin dumme cruisecontrol er Golfen fantastisk.
På cruisen min kan jeg kun øke/senke med 10 km/t om gangen (egolf), aldri 1 km/t. Står den på 74 km/t så vil en øking gå først til 80, deretter 90 etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA