Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøpe ny e-golf?

Startet av Fakur, onsdag 18. november 2015, klokken 21:32

« forrige - neste »

Fakur

Har opplevd at 12voltbatteriet fikk for lav spenning, og bilen besvimte, samtidig som den stod på lading hjemme med medfølgende ladekabel. Hovedbatteriet var 100%.  Hadde trykket på "power" uten å holde på bremsen, slik at jeg kunne ha på setevarme mm.  Nå når det blir kaldt bør det vel være mulig å gjøre dette uten at bilen skal besvime?  Ingenting funket, dørene kunne ikke låses, bagasjelokket kunne ikke åpnes.  Da jeg satte vanlig batterilader på 12voltsbatteriet ordnet det seg etter noen sekunder.  Lades ikke 12voltsbatteriet  samtidig som vi har bilen på lading?  Og er problemet det samme ved hurtiglading?  Må jo være godt å kunne ha på setevarme og radio mm mens vi lader uten å risikere at bilen går i koma!  Ellers veldig fornøyd etter 3 uker.

madsskon

Hvor lenge var det snakk om at du hadde bilen "i gang" med setevarme etc? Er jo begrenset hvor lenge 12v batteriet klarer levere strøm slik. Ved hurtiglading på 15-20 minutter vil jeg tro at det er fullt mulig, men om det dreier seg om lengere tid enn dette vil det vel bare være helt naturlig at 12v batteriet lades ut..
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Marius Solberg

Hei

Dette høres ut som samme problem som jeg fikk med vår Soul EV på fredagen. Jeg har snakket med Vikting som sier at dette er problem. 12V batteriet lades IKKE når du lader opp hovedbatteriet i bilen. Den lades kun ved hjelp av dynamo under kjøring. Ergo, sitter du i bilen mens du lader i 20 - 40 min, så tapper du ned 12V batteriet. Jeg sitter nå å lurer på å kjøpe en egen 12V lader å koble til nå og da + kjøpe en slik

http://www.defa.com/no/automotive/powersystems/tilbehor/0005_smartcharge_accessories/12v_battery_indicator/

Denne viser om batteriet må lades eller ikke :P

kennethdelbekk

12V batteriet blir ladet når bilen er plugget inn, men denne ladingen slår seg av når du setter på tenningen. Jeg har målt dette og spenningen på 12V batteriet er 14,4 når kabel er plugget i og bilen er av.
Fenstad
2014 Modell S85
2015 Soul EV Svart/Rød (solgt)

Fakur

Takk for svar!  Hadde på setevarmen ca 1 time, var nok det sem ble for mye for 12voltbatteriet da.  Regner med at problemet ikke kan oppstå ved forhåndsinnstilt varming, for da kommer vel energien til oppvarming fra hovedbatteriet.  Kanskje vifta også går på hovedbatteriet?  Men har bilen egen dynamo, bortsett fra at motoren virker som dynamo ved retardasjon?

Marius Solberg

Sitat fra: kennethdelbekk på søndag 18. oktober 2015, klokken 09:22
12V batteriet blir ladet når bilen er plugget inn, men denne ladingen slår seg av når du setter på tenningen. Jeg har målt dette og spenningen på 12V batteriet er 14,4 når kabel er plugget i og bilen er av.

Hei Hennethdelbekk

Gjelder dette Kia Soul EV?

Skal ta å sjekke dette så fort jeg får hånd om et multimeter :)

Mvh
Marius

kennethdelbekk

Sitat fra: Marius Solberg på søndag 18. oktober 2015, klokken 15:20
Sitat fra: kennethdelbekk på søndag 18. oktober 2015, klokken 09:22
12V batteriet blir ladet når bilen er plugget inn, men denne ladingen slår seg av når du setter på tenningen. Jeg har målt dette og spenningen på 12V batteriet er 14,4 når kabel er plugget i og bilen er av.

Hei Hennethdelbekk

Gjelder dette Kia Soul EV?

Skal ta å sjekke dette så fort jeg får hånd om et multimeter :)

Mvh
Marius


Jepp..

Ta å mål selv så ser du..

Kenneth
Fenstad
2014 Modell S85
2015 Soul EV Svart/Rød (solgt)

kennethdelbekk

Sitat fra: Fakur på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:13
Takk for svar!  Hadde på setevarmen ca 1 time, var nok det sem ble for mye for 12voltbatteriet da.  Regner med at problemet ikke kan oppstå ved forhåndsinnstilt varming, for da kommer vel energien til oppvarming fra hovedbatteriet.  Kanskje vifta også går på hovedbatteriet?  Men har bilen egen dynamo, bortsett fra at motoren virker som dynamo ved retardasjon?

Ingen egen dynamo, om en tenker på en roterende dings som lager strøm:) foruten motoren som fungerer som en dynamo når du bremser- Det som lager strøm til 12V batteriet er en inverter som henter strøm fra hovedbatteriet og lager 12V til det som bruker det..

Kenneth
Fenstad
2014 Modell S85
2015 Soul EV Svart/Rød (solgt)

Fakur

Sitat fra: kennethdelbekk på søndag 18. oktober 2015, klokken 18:23


Ingen egen dynamo, om en tenker på en roterende dings som lager strøm:) foruten motoren som fungerer som en dynamo når du bremser- Det som lager strøm til 12V batteriet er en inverter som henter strøm fra hovedbatteriet og lager 12V til det som bruker det..


Kenneth

Ok, så vi må være forsiktige med å ha på for mye setevarme mm. mens bilen står på lading, men kan 12voltsbatteriet tappes også hvis den er i kjøremodus (grønn bil og grønne piler) men står stille uten ladekabelen i?

kennethdelbekk

#9
Sitat fra: Fakur på mandag 19. oktober 2015, klokken 19:44
Sitat fra: kennethdelbekk på søndag 18. oktober 2015, klokken 18:23


Ingen egen dynamo, om en tenker på en roterende dings som lager strøm:) foruten motoren som fungerer som en dynamo når du bremser- Det som lager strøm til 12V batteriet er en inverter som henter strøm fra hovedbatteriet og lager 12V til det som bruker det..


Kenneth

Ok, så vi må være forsiktige med å ha på for mye setevarme mm. mens bilen står på lading, men kan 12voltsbatteriet tappes også hvis den er i kjøremodus (grønn bil og grønne piler) men står stille uten ladekabelen i?

Nei, det blir ganske likt som på en fosil, lyser lampa med batteriet(ladelampa) så lades IKKE 12V batteriet. Jeg greide å slå på bilen med varme og lading av 12V når ladekabel satt i, men usikker på hvordan det egentlig gikk til..
Edit: testa litt på bilen nå- Ladekabel plugget i, ladetimere aktivert- slo på bilen på "normal" måte med brems inne og et trykk, får da varme og lading av 12V batteriet. idet jeg trykker på deaktiver timer knappen så kobler lading inn og man har varme i bilen ved lading.
Fenstad
2014 Modell S85
2015 Soul EV Svart/Rød (solgt)

TB

#10
Sitat fra: Fakur på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:13
Takk for svar!  Hadde på setevarmen ca 1 time, var nok det sem ble for mye for 12voltbatteriet da.  Regner med at problemet ikke kan oppstå ved forhåndsinnstilt varming, for da kommer vel energien til oppvarming fra hovedbatteriet.  Kanskje vifta også går på hovedbatteriet?  Men har bilen egen dynamo, bortsett fra at motoren virker som dynamo ved retardasjon?
Setevarme går på 12 V (å koble hovedbatteri til setevarme kunne fort ført til elektrisk stol...)
Energi til kupevarme / varmeapparat kjem frå hovedbatteri.
Vifta til kupevarme går på 12 V. Dette er nok ein standard del frå fosilbil.

Lading av 12 V skjer via hovedbatteri, der høg spenning på hovedbatteri blir "gjort om" til 12 V.
Dynamo gir for mykje tap, og ville berre fungere når bilen rulla.

(Ps: Ingen fosilbilar brukar i praksis dynamo.  Det brukes alternator i staden for, som lagar vekselspenning. Denne vekselspenning blir så likeretta.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Alternator_(automotive)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA