Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det egentlig noe poeng med 16A (3,6kW) ladepunkter på f.eks kjøpesenter...

Startet av geir__, søndag 15. november 2015, klokken 12:22

« forrige - neste »

geir__

Hei

Skal ha en boks som kan brukes på flere biler (regner med å bytte bil om noen år igjen), selv om den i dag skal brukes til å lade golf eller i3. Jeg vet der er mange her inne med god kompetanse, så:

Hvor kan jeg kjøpe ladeboks til en god pris som man kan bytte kabel på? (Altså at den har type 2 uttak?)

Ønsker en som ser grei ut (vil henge veldig synlig ute) og ikke er dyrere enn nødvendig. Integrert jordvern er pluss. Er også veldig positivt hvis ladekabelen kan være låst fast i boksen uten at bilen lader/står der (hengelås er naturligvis en nødløsning).

Ps. Den skal settes opp av elektriker og vil være på en dedikert 16 eller 20 A kurs. Har ikke mulighet for mer strøm.



Homecast

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

tutti

Hvis du har 400V anlegg så kan du kjøre 3-fase 16A. Da har du en framtidsrettet ladeboks som koster omtrent det samme som 1-fas.

elektrolux

#4
Vår B3200RD har innebygget B vern og type 2 stikk og kan brukes på alle kurser og alle biler. 1 fase og 3 fase. 230V og 400V.

Har et utseende vi er godt fornøyde med, og er ultralett å ta med seg.

Pris: 8000 kr.

http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

geir__

Takk for tips!

Det kan se ut til at en boks fra Keba (eventuelt Schneider/Salto) er mest aktuelt. Dels pga utseende, ettersom boksen skal henge i nærheten av inngangspartiet på huset.

Dersom jeg kjøper Keba boksen i 16A utgave, vil den kunne (lovlig) benyttes på en dedikert 20A kurs?

Ved kjøp av Keba boksen med fast type 2 kabel; kan denne enkelt og lovlig byttes ut til en type 1 kabel dersom det skulle være behov for det senere?

RaBalder

Sitat fra: geir__ på mandag 19. oktober 2015, klokken 15:21
:
Dersom jeg kjøper Keba boksen i 16A utgave, vil den kunne (lovlig) benyttes på en dedikert 20A kurs?
:
Tror du sliter med å klassifisere det som lovlig.

Alt som henger på en kurs sikret med 20A sikring skal vel da tåle 20A eller mer.

  • 16A ladeboks går dårlig.
  • 32A ladeboks vil være helt greit.

Men nå får noen bekrefte eller motsi meg, for jeg er ikke sikker.

jkirkebo

#7
Sitat fra: RaBalder på mandag 19. oktober 2015, klokken 19:34
Sitat fra: geir__ på mandag 19. oktober 2015, klokken 15:21
:
Dersom jeg kjøper Keba boksen i 16A utgave, vil den kunne (lovlig) benyttes på en dedikert 20A kurs?
:
Tror du sliter med å klassifisere det som lovlig.

Alt som henger på en kurs sikret med 20A sikring skal vel da tåle 20A eller mer.

  • 16A ladeboks går dårlig.
  • 32A ladeboks vil være helt greit.

Men nå får noen bekrefte eller motsi meg, for jeg er ikke sikker.

Mange 16A ladestasjoner kan kobles til 20A kurs, akkurat som mange 32A ladestasjoner kan kobles til en 40A kurs. Ofte er det også anbefalt. Det skal stå i dokumentasjonen hva den kan kobles til.

En analogi: Du har en 2kW varmeovn, det er ca. 9A. Den er alikvel godkjent for å kobles til en 16A kurs, du trenger ikke en egen 9A kurs til denne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MEM76

Sitat fra: geir__ på mandag 19. oktober 2015, klokken 15:21

Dersom jeg kjøper Keba boksen i 16A utgave, vil den kunne (lovlig) benyttes på en dedikert 20A kurs?

Ved kjøp av Keba boksen med fast type 2 kabel; kan denne enkelt og lovlig byttes ut til en type 1 kabel dersom det skulle være behov for det senere?

En type 2 stikkontakt støtter 32A. Kabelen og stikkontakten gir beskjed til bilen hva den kan  trekke.

Et ladepunkt med fast kabel er igrunnen en type 2 kontakt med kabelen limt fast.  Bilen får beskjed hvor tykk kabelen er, og hvor mye den kan trekke fra nettet.

Så dersom ladepunkt tåler mere enn 16A (eks 32A), men er stilt inn på 16A, så er det en 16A ladepunkt.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

TM

Jeg har en 16A PodPoint wallbox type 2. Den er sikret med 20A kurs. Det er fordi det kan skje at ladestrømmen ved oppstart går over 16A i en kort tid. Det som er viktig er at kabelen mellom sikring og ladepunktet må være dimensjonert for høyere ladestrøm enn sikringen tåler. Ellers vil det kunne bli varmgang i kabelen før sikringen kobler ut strømmen.
Så det er vanlig (og god) praksis at en 16A ladestasjon er sikret med 20A vern og kabelen bør være min 4 mm2.

Ingeniøren

Tror nok det er lurt å ha litt å gå på ja.

Hjemme har jeg oppgradert en 16A dedikert kurs som opprinnelig var lagt med 1.5mm2 kabel (!) for 20 år siden. Nå ligger det 4 mm2 der. Har en lade stasjon på 16A som jeg normalt kjører på 10A. Har teste kabel og all kontakt punkter med IR termometer og kabel går fra 22 til 28 C, mens det er ingen økning i temp i kontaktpunkter når jeg kjører 16A noen timer. Det som blir varmest er faktisk sikringen i skapet på 16 A. Når den har stått noen timer med 16A blir den et sted i området 37-39 C.

Dermed blir 16A kun brukt når jeg trenger strøm raskt, noe som er skjelden. Ved 10A er det knapt noen endring i temp på kable og skringstemp øker til ca 25-28 C.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Harry

KEBA Type2 veggboks for hjemmelading fra 10A 1-fas 220V til 32A 3-fas 400V
http://www.nofuel.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product
Lurer på å kjøpe denne. :)

fredag

Rolec Wallpod er rimelig og bra. 300 pund inkl frakt (dvs 4000kr) + mva. Anerkjent produsent. Den klart mest populære ladeboksen i UK. CE-godkjent for bruk i hele EU/EØS. Innebygget sikring med jordfeilvern av type A. Finnes også for 400V trefas, og diverse andre varianter.

http://evonestop.co.uk/shop/vehicle/audi-r8-e-tron/wallpod-ev-commercial-charge-iec62196-type-2-socket/

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

no_way

Sitat fra: fredag på fredag 11. desember 2015, klokken 23:17
Rolec Wallpod er rimelig og bra. 300 pund inkl frakt (dvs 4000kr) + mva. Anerkjent produsent. Den klart mest populære ladeboksen i UK. CE-godkjent for bruk i hele EU/EØS. Innebygget sikring med jordfeilvern av type A. Finnes også for 400V trefas, og diverse andre varianter.

http://evonestop.co.uk/shop/vehicle/audi-r8-e-tron/wallpod-ev-commercial-charge-iec62196-type-2-socket/

Utan type B jordfeilvern er vel ikkje denne lengre akseptabel å montere i Norge? Eventuelt kan/må du montere type B jordfeilvern på matinga til boksen.
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

Ingeniøren

#14
Og type 2 kabelen er tykk og uhandterlig til daglig bruk  >:(

Men boksen så fin ut den og det kommer vel litt moms og fortolling på den prisen som er angitt. Litt pussig at det står Ratio, en nederlandsk produsent som Elbilhjelpen forhandler, på lokket til kablekontakten ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA