Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stor forskjell på navi business og professional?

Startet av LMOR, tirsdag 10. november 2015, klokken 23:11

« forrige - neste »

LMOR

Fant ingen god tråd til å legge dette i. Fikk tatt en del målinger i dag, for å finne ut når det er optimalt å stoppe ladingen hvis en kun skal tenke pris og har mange lademuligheter videre på turen.

Basert på 2,50 per minutt.

Fra %    Til %    kW    tid(s) per kWh   kr per kWh
20,5       35,9     40,0      90                    3,75
35,9       51,3     40,9      88                    3,67
51,3       56,7     43,9      82                    3,42
56,7       61,5     38,9      93                    3,86
61,5       66,7     35,3     102                   4,25
66,7       71,3     29,5     122                   5,08
71,3       75,9     21,9     165                   6,86
75,9       80,8     17,8     202                   8,42
80,8       82,1     12,5     288                  12,00

% er sjekket både mot lade% og kWh kapasitet. Kurven er litt mer detaljert enn tidligere, men stemmer med tidligere målinger.

For å spare tid og penger bør en stoppe på ca. 70%
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Sitat fra: LMOR på fredag 09. oktober 2015, klokken 22:04
For å spare tid og penger bør en stoppe på ca. 70%

Og siden vi ikke er så heldige at vi ruller inn på ladestasjonen akkurat i det batteriet er tomt må vi trekke fra endel % for å finne hvor stor andel som praktisk kan brukes på langtur. Skal vi si fra 20%-70%? Det er halvparten av batteriet. 50-70km range litt avhengig. Skulle gjerne sett at det batteriet var noe større...
2014 BMW i3

LMOR

#2
Det er vel litt det vi diskuterer i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24080.0.html
og
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24100.0.html

Hvis du hadde hatt en tyngre bil, så ville du brukt mer strøm. (Men når vekten er den samme vil vi selvfølgelig ha mer kapasitet til en lav pris)

I går kunne jeg kjørt 22mil med 15min lading og 40.- i kost. Ikke så værst det?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

TorAtle har et poeng der. Min vurdering er at i3 (og de andre bilene i samme klasse) kun egner seg til langturer vinterstid for spesielt interesserte med god tid. Hvis "tid er penger", så blir det ulønnsomt å kjøre elbil på strekninger over ca 20 mil. Inntil 20 mil kan man i beste fall klare seg med en lading underveis...kanskje 2 på ekstra kalde dager. Selv om det blir dyre kilometer hvis man "hurtiglader" til 90-100 %, så blir totalprisen ganske hyggelig når man tar i betraktning at man kjører de første 10-12 milene nærmest gratis  :)
Uansett er i3 en fantastisk bil for det den faktisk er ment å brukes til.

TM

Det siste innlegget mitt var kanskje en avsporing. Det er supert at LMOR har tatt jobben med å dokumentere ladehastigheter i forhold til SOC. Veldig nyttig å ha fakta framfor bare å synse.

LMOR

#5
Det var ikke en avsporing, det er jo slike vurderinger det skal brukes til.

Men du svarte før jeg var ferdig med å skrive.

Jeg kan kjøre 22 mil med 4 personer i bilen og samme fart som diesel, men med 15min ladepause og 40.- fattigere.

Så kan du legge på 7,5-10,5mil og 15-20min pause ift hvor langt du skal (og om du kjører ned til 0-20% før du lader.)

Jeg kan fint leve med det på langtur. Da vil også minst 1 av ladingene være en lengre ladepause det en kan fylle opp til 95%, med f.eks bytte til AC fra 75% for å spare penger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#6
Fra 75% til 95%:

Med DC tar det ca 30min og koster ca. 75.-
Med AC tar det ca 40min og koster ca. 10.-

AC prisen er basert på Grønn Kontakt, som er de eneste som har en pris på AC som tar hensyn til om du kan lade med 1 eller 3 faser!

De andre tar typisk 1.- per minutt, så da blir det 40.- for AC. Da vil det optimale byttepunktet ligge rundt 85%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Sitat fra: TorAtle på fredag 09. oktober 2015, klokken 23:43
Og siden vi ikke er så heldige at vi ruller inn på ladestasjonen akkurat i det batteriet er tomt må vi trekke fra endel % for å finne hvor stor andel som praktisk kan brukes på langtur. Skal vi si fra 20%-70%? Det er halvparten av batteriet. 50-70km range litt avhengig. Skulle gjerne sett at det batteriet var noe større...

Når tettheten mellom ladere blir bedre, så blir dette enklere. Når det ikke er så langt i mellom er det lett å planlegge med å komme frem med 10%, og så ha laderen før som backup. Har flere ganger kommet frem med 6-7 km igjen, uten å ha stresset med det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ferry

Takk for flere målinger, LMOR! Tallene harmonerer med det jeg observerer, uten at jeg på langt nær har så nøyaktige tall. Litt over 40 kW max effekt, men det går ikke lang lang tid før en er nede på halvparten. Jeg har noen få ganger flyttet meg fra hurtiglader til gratis type 2. Det er vel kun på Valdres Storsenter på Leira at jeg har sett den kombinasjonen. Jeg har ennå ikke kjørt egentlig langtur med i3, ikke slik at jeg trenger flere fulladinger. Som regel trenger jeg bare litt ekstra i tillegg til at jeg starter med fullt batteri, og da fungerer AC overraskende bra.

LMOR

#9
Tok målinger på en Fortum stasjon i dag. Ser veldig likt ut. Maks er på 109A som gir 43,3kW.
Skjæringspunktet mot 32A AC lading går ve 85-86% slik jeg gjettet på  :)

Fra %   Til %      A    kW
63 %   65 %      87    34,5
65 %   67 %      68    27,0
67 %   68 %      58    23,0
68 %   71 %      53    21,0
71 %   76 %      44    17,5
76 %   77 %      38    15,1
77 %   80 %      33    13,1
80 %   81 %      30    11,9
81 %   82 %      28    11,1
82 %   83 %      25    9,9
83 %   84 %      23    9,1
84 %   85 %      20    7,9
85 %   86 %      18    7,1

I går fikk jeg inn 10kWh på 15min under 70%, i dag 5kWh på 19min fra 64%.

Merk at jeg har noe raskere resultater fra god og varm bil på langtur, og noen langsommere også. Men det gir er grei pekepinn.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Taffelman

Så hvis man kjører fornuftig og holder seg under 70% ved hurtiglading, så koster en "hurtigladet mil" ca 6-7 kroner, som er sammenlignbart med drivstoffkostnaden på en moderne diesel bil.

Til sammenligning koster en "hjemmeladet mil" omtrent 1-2 kroner.

Dette er nyttig info.
X75D
TM3 LR AWD

LMOR

#11
Under 70% bør det være mulig å klare 10kWh på 15min.
Det bli vel 5.- per mil?

Altså ca. 4,50 per mil opp til 60%
Når du er kommet til 70% er prisen ca 6,50 per mil.
Ved 80% dobles den til ca 13,- per mil
Og ved 85% dobles det igjen til 26.- per mil.

Dette er momentankost, altså ikke gjennomsnitt opp det den aktuelle %.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Taffelman

Har ikke regnet så nøye på det, men tenkte som en pekepinn:

Lade offentlig/på jobb = gratis
Lade hjemme = billig
Hurtiglading opp til 70-75% = omtrent som diesel
Hurtiglading over 75-80% = dyrt

:)
X75D
TM3 LR AWD

LMOR

Selv om vi lader til 99%, så blir det billigere enn diesel i gjennomsnitt, ca 10.- per mil fra 0-99%.
Siste % tar lang til fordi den sikkert justerer maks kapasitet oppover igjen på slutten, så ingen vits å lade til 100% på DC.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Taffelman

10 kr/mil er litt høyt for diesel, mine dieseldråg har et langtidsforbruk på mellom 0,5 og 0,6 l/mil så 7-8 kr/mil stemmer bedre for vårt kjøremønster (mest landevei/motorvei).

X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA