Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3

Startet av ThomasEL, tirsdag 10. november 2015, klokken 19:25

« forrige - neste »

ThomasEL

Har i dag byttet til vinterhjul. Originale Nissan felger levert og påsatt hos Dekkmann.

Etter ca ei mil begynte dekktrykkssensoren å lyse. Jeg stoppet bilen og sjekket at alt var ok. Slo også på Leaf Spy og sjekket trykket der. Alt ok (2,7-2,8bar). Satte meg inn igjen og resatte varsleren v hjelp av knappene til venstre for styret. Alt vel så langt, varsellampa slukket.

Men... Etter dette er det noe rart med regenereringen. Jeg får alltid 4 regenereringsprikker ved litt kraftig bremsing i nogenlunde høy fart. Disse holder seg til bilen har mistet nesten all fart (så lenge jeg fortsatt bremser). Men nå tenner fortsatt alle fire prikkene, men de forsvinner etter et par sekunder, selv om bilen fortsatt har god fart og jeg holder bremsen inne. Kan også merke det på bremsepedalen at den "slipper" regenerering og bare bremser "vanlig"

PS! Det gjelder kun ved bremsing. Ved rulling i bratt nedoverbakke i B-modus genererer den på vanlig måte.

Noen som har vært borti liknende..??
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Ingen som har vært borti dette eller har forslag?

Bilen regenererer altså normalt v slipp av gass og ved rulling i nedoverbakke (1-2 prikker i D-modus og opp til alle fire i B-modus) Men den regenerer IKKE ved bremsing (kun 1-2 sek før regenerering "slipper"/kobler ut)

Vet ikke om det oppstod pga selve hjulskiftet eller om det oppstod pga at dekktrykkssensoren slo ut.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Og bare for å gjøre det mer mystisk:

I dag regenerer den vanlig noen ganger når jeg bremser.... Andre ganger samme problemet som i går...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Da har jeg vært ute og testet og kartlagt problemet nærmere. Fant ut følgende:

1) Når jeg slipper gassen, regenerer bilen som vanlig. Dvs 1-2 prikker i D-modus og opptil 4 prikker i B-modus. Altså OK
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 10. oktober 2015, klokken 21:45
Da har jeg vært ute og testet og kartlagt problemet nærmere. Fant ut følgende:

1) Når jeg slipper gassen, regenerer bilen som vanlig. Dvs 1-2 prikker i D-modus og opptil 4 prikker i B-modus. Altså OK
Leaf 2012/Aug 160.000 km

ThomasEL

Ja, ringte de uniddelbart på fredag. De hadde aldri hørt om det og bad meg "se det an" over helga...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

For eller bakhjul som var varmt?
Om du jekker opp, løper hjulet lett rundt? Det som ble varmt altså. Husker ikke om bilen må stå i N for å rotere forhjul.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Olee

Har samme tendensene som deg når jeg kjører ned lange bakker/fjell.. Selv med lav batteriprosent. Lader ca to prikker når jeg slipper gassen i f.eks 40-50km/t, og 4 når jeg bremser, men etter en stund med slik kjøring lader den bare 4 prikker i 1-2 sek... Sykt irriterende når man kjører nedover smale veier i 40km/t og ikke får bremset nok med motoren.
Ett tips kan  i allefall være å trø bremsepedalen i bånn når du starter kjøringen. Det kan hjelpe :)

ThomasEL

Testet litt igjen i dag. Ved fjærlett trykk på bremsen fungerer regenerering normalt. Ved kraftigere brems kobler fortsatt regen ut etter ca ett sekund. Men plutselig så virker det normalt et par ganger.

Skal levere bilen hos Nissan i morgen. Men usikker på hva de finner ut... Det nærmeste de kom å gjette en årsak, var at vinterdekk har en annen friksjon enn sommerdekk... Vel, sant nok det, men kan ikke begripe at det skal virke inn på dette...?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Brorson

Jeg har nevnt det før her på forumet!
Min 2012 mod regenerer og bremser dårlig når jeg setter den i ECO??

Trekkoppbil

På gamle Leafer er erfaringen min, at de regenerer opptil 30kW, når jeg trykker pedalen inn sakte og bremser normalt.
Om jeg plutselig bråbremser, så regenereres nesten ingen ting.  Det er bra å ha den muligheten, når man har behov for å kjøre skivene varme.

Electrix

Har du forsøkt å trykke bremsepedalen helt inn? Fordelingen av bremseeffekt mellom skiver og regen er elektronisk styrt, men noen ganger kan det bli litt surr som fører til ujevn regulering av bremseeffekten. Det er flere av oss som har erfart at det å trykke bremsepedalen helt inn en gang hjelper, tror det har noe med at sensorene får målt hele vandringen og resettes eller noe sånn. Merk at dette kan gjøres mens bilen står stille.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

ThomasEL

Har egentlig for vane å trykke hardt på bremsen ved oppstart, så ja, har egentlig prøvd de fleste små "triksene" tror jeg.

Kona er ute på Nissan med bilen i dette øyeblikk, så spent på om de finner ut noe. Skal informere dere om hva utfallet ble/hva de fant ut/hva de evt gjør med det.

Takk for alle svar!
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

HER ER STATUS ETTER BESØKET PÅ NISSAN VERKSTED:

* Elektronisk feilsøking gir ingen utslag. Bilen rapporterer ingen feilmelding

* Etter jeg ringte om problemet fredag, tok verksmesteren kontakt med en kollega som tilfeldigvis var på tur oppe i Setesdalen med Leaf i helga. Også han med NYE; PIGGFRIE VINTERDEKK. Han bad han legge merke til hvordan dette artet seg på hans bil.

* Denne selgeren fra Nissan som kjørte ned Setesdalen i går kveld rapporterer da det samme som meg.

* Den foreløpige konklusjonen til Nissan verkstedet er at dette må skyldes at vinterdekkene har en annen friksjon enn sommerdekkene. At dette muligens vil "gå seg til" etterhvert som jeg kjører mer på de.

Mine tanker:
- Godt fornøyd med at Nissan kontaktet en medarbeider på ferie og bad han teste på sin bil.
- Godt fornøyd med at de tok meg inn umiddelbart, uten bestilt time.
- Men undrer meg over konklusjonen. Jeg har selv utdanning innen realfag, deriblant en god del fysikk, og jeg finner det underlig at dekkenes friksjonstall skal virke inn på hvordan bilens hjerne oppfatter bremsingen. Det kan opplagt ha noe å si når man bremser så hardt at man nærmer seg punktet der dekkene slipper underlaget (sklir), men mine testbremsinger har jo aldri vært i nærheten av det.....
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Olee

Ser ikke helt sammenhengen mellom forskjellig friksjon på dekkene, og problemet med regenerering. På glatta ja, men ikke på bar asfalt! Tydelig at Nissan ikke vil innrømme dårlig ingeniørarbeid...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA