Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor bremses Think på 90 km/t ?

Startet av janhelge, onsdag 23. mai 2007, klokken 00:49

« forrige - neste »

janhelge

I brukerveiledningen som kunne lastes ned på elbilnorge.no står det at det er en car controller i Buddy, og at det finnes en seriell printerutgang (benevnt "F" i brukerveiledningen).

Er det noen som har spesifikasjoner for hva slags cputype, minne, disk osv som er installert?
Hva slags OS er det i denne? Er det mulig å kommunisere med denne controlleren via en PC eller noe sånt?

På forhånd takk for svar...

mvh Jan Helge
Først Th!nk, men nå iMiev.

Rav4_EV

Du kan koble til en skriver eller PC for å laste ned data fra bilen som mest handler om batterienes tilstand.
Carcontrolleren er en microprosessorstyrt enhet spesielt utviklet for Buddy, og kjører programmet direkte uten OS.
I tillegg til en PC eller håndholdt terminal trenger du en seriell kabel.
Send en e-post til: kewetbuddy(kanelbolle)gmail.com om du vil ha nærmere instruksjoner. (Bytt ut kanelbolle med @).

mvh
Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Rymegnal

Hepp!

Noen som vet om det er "greit" for Elbil Norge at jeg gjør dette selv? Siden jeg PT. kjører såpass mye med bilen som jeg gjør, kunne jeg tenke meg å følge litt med på batteriene selv?

Regner med at i neste utgave av bilen kommer dette opp på en LCD skjerm i bilen... ;)

--
Ole Andreas
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

bosonic

Hvorfor ikke ta en telefon å spørre de?
Du har sikkert fortsatt garanti på bilen?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rymegnal

Sitat fra: bosonic på lørdag 16. juni 2007, klokken 00:59
Hvorfor ikke ta en telefon å spørre de?
Du har sikkert fortsatt garanti på bilen?


Joda, kan alltids ringe de, men tenkte kanskje at noen her alt hadde lest ut disse dataene selv, evt. alt hørt med Elbil Norge, men ut i fra det Rav4_EV vil jeg tro at dette kanskje er greit....

Det kan jo tenkes at evt. garanti ol. ryker dersom man "fikkler" for mye med dette... Vel vel, får se hva jeg gjør, men morro hadde det vært i følge med på i hvertfall.

--
Ole Andreas
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

bosonic

#6
Jeg vil absolutt anbefale deg å logge car-controlleren, da det er viktig å følge med om batteriene er innbyrdes i balanse.

Tips:
Ta en logg etter lading  og en logg når energimeteret viser 20-30%
Det er i ytterpunktene på batterispenningen en ser eventuelle avvik.
Bruker du bilen mye kan du gjerne logge hver annen uke?

Jeg bruker selv en bærbar PC, denne må ha "hyperterminal" installert.

Tror ikke du vil få problemer med garantien så lenge du avtaler med elbilnorge på forhånd.
Sjekk at kabelen er riktig koblet (første gang)!

En god måte å monitorere batteripakken på er å koble to digital-voltmetere på batteripakken slik at hver av disse måler hver sin halve pakke. Spenningsavlesningen skal hele tiden være lik på begge og en feil vil umiddelbar oppdages (forskjellig avlesning).

Dette er imidlertid ikke noe en kan gjøre så lenge det er garanti på bilen, i tillegg må en vite hva en holder på med da spenningen i bilen er livsfarlig!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hkaspenberg

Burde ikke være noe problem å hente ut servicerapporten fra carcontrolleren selv - ikke tror jeg det vil endre noe på garantien du har på bilen heller.

;-)) Hans

(Tidligere eier av "Knerten", nå eier av "Dorsken", P106E)
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

Bare pass på at du ikke ødelegger noe. Jordtilkobling først, så printerkontakten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rymegnal

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 18. juni 2007, klokken 15:14
Burde ikke være noe problem å hente ut servicerapporten fra carcontrolleren selv - ikke tror jeg det vil endre noe på garantien du har på bilen heller.

Har fått beskrivelse av Elbil Norge. Får ta en titt innom Class i Torggata og kjøpe en "genderbender" aka kjønnvender som noen liker å kalle det. Min nullmodem kabel ser ut til å ha feil kjønn, må også konvertere til USB. (Den har jeg)

--
Ole Andreas
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Rymegnal

Sitat fra: Rymegnal på tirsdag 19. juni 2007, klokken 23:15
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 18. juni 2007, klokken 15:14
Burde ikke være noe problem å hente ut servicerapporten fra carcontrolleren selv - ikke tror jeg det vil endre noe på garantien du har på bilen heller.

Har fått beskrivelse av Elbil Norge. Får ta en titt innom Class i Torggata og kjøpe en "genderbender" aka kjønnvender som noen liker å kalle det. Min nullmodem kabel ser ut til å ha feil kjønn, må også konvertere til USB. (Den har jeg)

Fikk lånt meg en Nullmodem kabel i stedet. Og vips... status kom over skjermen. Tror ikke det er så mange i gata her som tar med seg en bærbar ut i bilen, og jobber med den der... ;)

Jeg tror en LCD skjerm men mulighet for USB utgang og trådløst internett må bli det neste... Nå fikk mange ideer om hva som er mulig. Velvel, da kan jeg tusle tilbake til hiet mitt, og sjekke batteriene frem til 20 000km service.

--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

ilmarw

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 04. juni 2007, klokken 13:12
Ta en titt på mine sider om hvordan lese ut en servicerapport:

http://www.aspenberg.info/Kewet/srvrep.html
Ser at du også har en beskrivelse over hvordan nullstille carcontrolleren. Vet du om det er den samme carcontrolleren i Buddy som det det er for den modellen du beskriver på http://www.aspenberg.info/Kewet/resetcc.html?

ilmar
Polestar i bestilling

Wired

Det er i grove trekk samme Car controller, men det og begynne med "nulling" av den og fikle inni den er ikke noe jeg ville ha gjort . det er i allefall noe som kan ødlegge garantien og Elbilnorge sin mulighet til og "overvåke"
produktet de har levert vil nå jeg tro.  :-\

Laban

Fikk nullet min car controller hos ElBil Norges verksted i Trondheim. Det tok 10 min og foregikk i "kontrollerte former" med Elbil Norges velsignelse.

Måler for batteri falt for fort og statusen på batteriene var for lave i forhold til hva som var forventet. Bilen går nå mye bedre og skal logge status igjen over nyttår.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA