Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av elektrolux, søndag 08. november 2015, klokken 14:20

« forrige - neste »

3irikur

#15
Spurte om dette grunnen til at bomstasjonene ikke bare kan lese at skiltet sier "EL"i forbindelse med en annen sak jeg hadde med fjellinjen.

Begrunnelsen jeg fikk var at det kunne være betalingspliktige biler fra utlandet som hadde skilt med EL i starten, så de kunne ikke filtrere forskjellen på hvem som var pliktige til å betale og hvem som ikke var det...


Edit: Litt bedre forklaring
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

cra

Ja, for de får jo ikke se om adressen til eier er i Norge eller ikke når de sjekker....  ::)

Dette kan umulig være noen stor teknisk utfordring. Det står nok på vilje. (Og. evt. noen hindringer i form av forskrifter e.l. som kanskje må endres)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

krl

Sitat fra: K S på fredag 09. oktober 2015, klokken 08:21
Hva er problemet med å ha brikken i bilen?
200 kroner?
Det kan vel ikke være annet, for det tar 5-10 minutt maks å få brikken inkludert utfylling av skjema.
200 kroner er en billig pris å betale for å slippe å betale bompenger...
Vel.. Brikkene bør være totalt unødvendige når det uansett ikke skal betales.

Hvorfor lage 50.000 brikker med kretskort, batterier og andre miljøfiendtlige greier kun for å være prinsippfaste? ("Alle skal ha brikke, det har alltid vært sånn.") Dette er fører til unødvendig forsøpling, og det er overraskende at såpass mange faktisk støtter opp om praksisen.

Rio

Sitat fra: cra på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 14:53
Ja, for de får jo ikke se om adressen til eier er i Norge eller ikke når de sjekker....  ::)

Dette kan umulig være noen stor teknisk utfordring. Det står nok på vilje. (Og. evt. noen hindringer i form av forskrifter e.l. som kanskje må endres)

Det står nok mest på feilregistreringsprosentandelen ved optisk lesning, tenker jeg.
Samt kostnaden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Kostnaden kan umulig være høyere enn 50 000++++ unødvendige brikker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. oktober 2015, klokken 07:24
Kostnaden kan umulig være høyere enn 50 000++++ unødvendige brikker.

Langt høyere, for alle bildene som da ikke kan leses automatisk (som er et signifikant antall noen uker om vinteren) må da prosesseres manuelt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor eletrolux gnåler om dette. Dagens lovgivning gjør at vi ikke kan være anonyme når vi kjører gjennom bommene, uansett hvordan vi snur og vender på det. Hvis det bare er pga. "prinsippet", så skjønner jeg ikke hva som oppnås ved at elbilene kan slippe å ha brikke annet enn "strålingsfare" og det rent estetiske.

Og for å være kynisk og pragmatisk, så man jo ikke ha brikken i bilen... har man Autopassavtale så blir det registrert på samme måte. (Jeg spekulerte selv i dette da jeg kjørte fossilbil, brikken lå i hanskerommet og jeg kjørte gjerne med skitt på skiltet. Dermed var det enkelte passeringer som ikke ble registrert, og på de som ble registrert fikk jeg full rabatt).

Vi kommer ikke utenom at vi blir registrert, så hva er det da som er så galt å bruke brikke? Er det virkelig et slikt prinsipp man bør bruke tiden sin på? Er det ikke da bedre å bruke tid på å bekjempe den massive datainnsamlingen bompengeselskapene faktisk bedriver?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

elektrolux

Tror du har misforstått totalt.

Har aldri klaget på registreringen av data. Tvert imot så ser jeg fordelene registrering kan ha for å avverge og oppklare kriminelle aktiviteter.

DET jeg misliker er den nærmest kriminelle måten bomselskapene behandler Elbillister på. Sett fra et bomperspektiv er vi likestilte med Motorsyklister, syklister og gående, men blir likevel avkrevd bompenger om vi ikke bruker tid og penger på å skaffe og bruke Autopass brikke.

Vanligvis medfører det bøter og annen straff når noen hever seg over gjeldene lover og regler, men her er det et samrøre mellom bomselskapene og enkeltpersoner i vegdirektoratet som til og med har klart å bløffe 2 rettsinstanser. Meg i Stavanger forliksråd, og en i Tingretten i Trondheim.

Nå viser det seg at Vegdirektoratet ikke har nødvendig myndighet til å overstyre vedtaket om gratis bom av 1997, og det blir meget interessant å følge neste sak som tar opp urettmessig ilegging av bompenger.

Slik selvtekt medfører utrolig mye ekstra arbeid, både for bomselskapene og personer med rettferdighets sans. Har lenge etterlyst Elbilforeningen i denne forbindelsen. Alt som trenges er en lovendring slik at autopass BLIR en betingelse for å videreføre bomfritak.

Nå er ikke dette så lett som det høres ut, for da kommer datatilsynet inn i bildet, og det strider imot lov om frivillig organisering. Jeg ønsker selv å bestemme om jeg ønsker å bruke Autopass, men når bomselskapene sender ut faktura med satser tilsvarende eksosbil på passeringer med Elbil tvinges jeg til å bruke brikke. Da er det ikke lengre frivillig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA