Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av elektrolux, søndag 08. november 2015, klokken 14:20

« forrige - neste »

elektrolux

http://www.nrk.no/nordland/brikkekaos-for-bomselskap-i-bodo-1.12592161 

Tipper 50 000+ brikker unødvendig plassert i biler med EL skilt kunne hjulpet på situasjonen.

Nå skal Bodø bruke skiltavlesning i stedet for Autopass på eksosbiler slik at alle som tegner avtale får rabatt, brikke eller ikke.

Rart at de kan lese vanlige skilt, men ikke EL skilt tenker jeg. >:(

Har nå retunert ene brikken min og venter på tilbakebetaling av depositum som jeg betalte bare 1 måned eller så siden etter sterkt press fra bom og inkassoselskap.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olee

Men planen er vel at alle skal ha brikke når bomselskapet får inn igjen?
Men du sier noe, kunne godt klart oss uten brikke. De har vel såpass bra system for skiltlesing at de kunne droppet hele greien!

aronesen

Staten har sluttet med oblater fordi det er mere effektivt med skiltgjennkjenning. Når de klarer å få til et mobilt system som fungerer, så er det rart at ikke bomselskapene klarer å få til et stasjonært system basert på skiltgjenkjenning.. http://www.dinside.no/893673/den-fotograferer-deg
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Kent

Det kan vel hende at ting forandrer seg etterhvert, når det blir litt større selskap som tar over ansvaret. Hittil så har det jo vært et lite bomselskap for hver bomstasjon, hvor de ikke har hatt mulighet eller kompetanse til å utvikle noe eget, og har vært låst til eksisterende systemer.

Jeg håper de nye selskapene får tyngde nok til å kunne lage litt mer smidige systemer.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

bno

#4
Kjørte en del i Portugal i sommer. Alt av bom var basert på skiltgjenkjenning på motorvei var det generisk gjennomført. Regningen kom via registrert kort gjort ved første grenseovergang dernest måtte man avregistrere seg på inet. (leiebil). Alt veldig godt organisert. Brikke er da egentlig for sysselsetting formål slik jeg ser det og helt unødvendig idag.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Rio

Sitat fra: aronesen på torsdag 08. oktober 2015, klokken 19:52
Staten har sluttet med oblater fordi det er mere effektivt med skiltgjennkjenning. Når de klarer å få til et mobilt system som fungerer, så er det rart at ikke bomselskapene klarer å få til et stasjonært system basert på skiltgjenkjenning.. http://www.dinside.no/893673/den-fotograferer-deg

Det er to helt forskjellige ting.

Når noen sitter ved siden av veien og leser skilt for å sjekke dem, så:

1) Gjør det ingenting om kun f. eks. 80% av skiltene blir lest optisk.

2) Gjør det ingenting om den leser et skilt feil, fordi en menneskelig operatør vil uansett se på bildet før noen bøtelegges, osv.

3) Skjer det på forskjellige steder, så ingen spekulerer i "skitne skilt".


Når det er et helautomatisk system, med fakturering:

1) Tett opptil 100% må leses, hvis ikke taper man mange penger.

2) Man må ikke lese noen feil (Bytte "CE" og "CF", for eksempel) for feilfakturering er alvorlig, og det hele gjøres automatisk.

3) Folk vil, på mystisk vis, "glemme" å vaske nummerskiltene i svært lang tid.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: Rio på fredag 09. oktober 2015, klokken 00:38
Sitat fra: aronesen på torsdag 08. oktober 2015, klokken 19:52
Staten har sluttet med oblater fordi det er mere effektivt med skiltgjennkjenning. Når de klarer å få til et mobilt system som fungerer, så er det rart at ikke bomselskapene klarer å få til et stasjonært system basert på skiltgjenkjenning.. http://www.dinside.no/893673/den-fotograferer-deg

Det er to helt forskjellige ting.

Når noen sitter ved siden av veien og leser skilt for å sjekke dem, så:

1) Gjør det ingenting om kun f. eks. 80% av skiltene blir lest optisk.

2) Gjør det ingenting om den leser et skilt feil, fordi en menneskelig operatør vil uansett se på bildet før noen bøtelegges, osv.

3) Skjer det på forskjellige steder, så ingen spekulerer i "skitne skilt".


Når det er et helautomatisk system, med fakturering:

1) Tett opptil 100% må leses, hvis ikke taper man mange penger.

2) Man må ikke lese noen feil (Bytte "CE" og "CF", for eksempel) for feilfakturering er alvorlig, og det hele gjøres automatisk.

3) Folk vil, på mystisk vis, "glemme" å vaske nummerskiltene i svært lang tid.

Og hvor er problemet når biler med EL skilt uansett kjører gratis? Enten leses det som et EL skilt, altså gratis, eller så er det uleselig ( Og ulovlig ) og også gratis. ???

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

K S

Hva er problemet med å ha brikken i bilen?
200 kroner?
Det kan vel ikke være annet, for det tar 5-10 minutt maks å få brikken inkludert utfylling av skjema.
200 kroner er en billig pris å betale for å slippe å betale bompenger...

elektrolux

Problemet er at det ikke kan pålegges noen som kjører bil under 3,5 tonn å bruke brikke.

Og at bomselskapene i praksis bryter med denne frivilligheten når de ilegger elbillister uten brikke oppdiktede satser som ikke er hjemlet i norsk lov.

Nå ser vi også at alle disse brikkene vi beslaglegger på elbil kunne kommet andre som trenger dem til gode.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

K S

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. oktober 2015, klokken 14:45
Problemet er at det ikke kan pålegges noen som kjører bil under 3,5 tonn å bruke brikke.

Og at bomselskapene i praksis bryter med denne frivilligheten når de ilegger elbillister uten brikke oppdiktede satser som ikke er hjemlet i norsk lov.

Nå ser vi også at alle disse brikkene vi beslaglegger på elbil kunne kommet andre som trenger dem til gode.

Ser fortsatt ikke helt problemet. Jeg antar du egentlig gir like mye balla som meg vedr bomselskaper ikke kan levere nok brikker.
Det produseres jo brikker kontinuerlig, gamle brikker erstattes osv....

pudderjagar

Synest da er rart at folk ikkje kan spandere 200 kr i depositum for å kjøre gratis i bomstasjonar. Ein får jo igjen depositumet. Ei anna sak er at godene SKAL vekk og elbil skal betale da same som fosildyra. Då må ein ha brikke.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. oktober 2015, klokken 20:17
Ei anna sak er at godene SKAL vekk og elbil skal betale da same som fosildyra. Då må ein ha brikke.

Det er akkurat da en får reell frivillighet. Da kan en velge om en vil vil ha rabatt og brikke eller støtte fellesskapet med enda litt mer penger og slippe brikken slik jeg gjør på eksosbilen.

Det er forskjell på å betale 2-3 kr ekstra / passering og 0 eller full sats.

Når det er sagt og når/om full eksos sats blir innført på Elbil blir det å se etter neste steg ned på rangstigen for kjøretøy som kjører gratis gjennom bommene. I praksis et motorsykkelregistrert kjøretøy med værbeskyttelse. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

elektrolux:

I tidligere tider så var det et poeng at uten brikke kunne man være anonym dersom man kjørte gjennom en manuell betalingsautomat. Da hadde du et reelt argument - personvernet.

Nå, når valget er mellom pålitelig lesing av en brikke, og en dyrere lesning av nummerskilt, så kan jeg ikke se at du har noe poeng? Personvern har man jo ikke uansett. Faktisk er det hakket "bedre" med brikke enn nummerskiltleser (for med brikke er det ingen sjanse at en eller annen blir bedt om å manuelt vurdere et nummerskilt til noen man kjenner).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Jeg tror ikke jeg har brukt personvernet som argument.

Argumentet mitt er at alle bør følge regler hjemlet i Norsk lov, og er meget imot at ting får skure og gå bare forde det er enklere slik.

Et annet argument er hvor utrolig unødvendig og fordyrende det er med bombrikker og ikke minst ørten bomselskaper der alle styremedlemmene bare må ta ut store honorarer og reise på studieturer til sydlige strøk.

At folk argumenterer for å hjelpe bomselskapene er opp til dem, men jeg er bekymret for at så utrolig få ser ut til å reagere på disse selvtektene bomselskapene med vegdirektoratets velsignelse gjør.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA