Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av Goku, fredag 06. november 2015, klokken 09:04

« forrige - neste »

strips

Må si at jeg ikke er imponert over nærlyset. Syntes det var bedre på en Outlander 2013 med Xenon. Der fikk man i hvert fall max lys så lang frem det er lov. Og når jeg tenner fjernlys så forblir alt det skarpe lyset rett foran veien fra nærlysene og får inntrykk at jeg ikke ser så langt. Synes justeringen virker litt for lav.

Har klaget på lysene sammen med andre småting og skal inn med bilen på onsdag 18. i Drammen. Er vel redd å få beskeden at det ikke er noe å gjøre.

Blir nok en dag og oppgradere fjernlysene om det dukker opp noe som passer hånd i hanske.

hnrk

Jeg er egentlig ganske fornøyd med lysene, både nærlys og fjernlys. Ja, du kan jo sikkert få på mer lys om du ettermonterer, men til standard å være så er lysene her bedre enn på de andre bilene jeg har hatt (Volvo 240, Toyota Avensis, Nissan X-trail, i-MiEV, S-Max).

Nærlysene lyser bra opp, den skrur på sidelys når jeg svinger og fjernlyset kaster lyset fremover nok etter min smak. At det blir mørkt på våt, svart asfalt uten veibelsysning ser jeg, men det problemet har jeg hatt med alle andre biler også
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

strips

Du har premiumpakken med lys som svinger. Det har dessverre ikke jeg. Hvis jeg kunne valgt bare lys i en oppgradering hadde jeg gått for den :)

Usikker på om det andre forskjeller en kun den svingbare delen? Om de lysene er bedre generelt?

hnrk

Sitat fra: strips på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:50
Du har premiumpakken med lys som svinger. Det har dessverre ikke jeg. Hvis jeg kunne valgt bare lys i en oppgradering hadde jeg gått for den :)

Ah, poeng, det tenkte jeg ikke på

Sitat fra: strips på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:50
Usikker på om det andre forskjeller en kun den svingbare delen? Om de lysene er bedre generelt?

Hadde inntrykk av at det kun gjaldt grøftelysene, selve hovedlyset trodde jeg at var samme på alle modellene, men det er jo klart, ekstra smålys foran vil jo gi bedre nærlys.
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

prophan

På min bil med premium har jeg lagt merke til at det tennes ekstra lys inne i frontlyktene når bilen svinger, og ikke nede i grøftelysområdet. Det gir merkbart bedre lys og oversikt ved sving i sakte fart og på gårdsplasser.

Jeg synes lysene, fjern/nærlys på TMX er noe av det beste jeg har kjørt med og milevis bedre enn på Leaf sine (Leaf var igjen bedre enn alle biler med halogen som jeg har kjørt, men jeg ble "sjokkert" av hvor dårlige Leaf sine var etter å ha kjørt TMX og lånt en Leaf igjen). Har også nylig kjørt en Prius, som er en av få biler som har fått gode skussmål i nyere lystester - men TMX lyser mye bedre mener jeg.

En annen ting, automatisk fjernlys på TMX fungerer også ypperlig, såvidt jeg husker har jeg aldri måttet slå på/av fjernlyset selv (har tilgode å kjøre i tett snøvær/tåke). Har heller ikke blitt signalisert noen klager fra motgående kjøretøy på slukking av fjernlyset, så jeg går utifra at tenning/slukking av fjernlyset fungerer fint.

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

strips

Sitat fra: prophan på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:25
På min bil med premium har jeg lagt merke til at det tennes ekstra lys inne i frontlyktene når bilen svinger, og ikke nede i grøftelysområdet. Det gir merkbart bedre lys og oversikt ved sving i sakte fart og på gårdsplasser.

Jeg synes lysene, fjern/nærlys på TMX er noe av det beste jeg har kjørt med og milevis bedre enn på Leaf sine (Leaf var igjen bedre enn alle biler med halogen som jeg har kjørt, men jeg ble "sjokkert" av hvor dårlige Leaf sine var etter å ha kjørt TMX og lånt en Leaf igjen). Har også nylig kjørt en Prius, som er en av få biler som har fått gode skussmål i nyere lystester - men TMX lyser mye bedre mener jeg.

En annen ting, automatisk fjernlys på TMX fungerer også ypperlig, såvidt jeg husker har jeg aldri måttet slå på/av fjernlyset selv (har tilgode å kjøre i tett snøvær/tåke). Har heller ikke blitt signalisert noen klager fra motgående kjøretøy på slukking av fjernlyset, så jeg går utifra at tenning/slukking av fjernlyset fungerer fint.
Er automatisk blending av fjernlys AP1 eller i premium pakken? Jeg har det ikke med AP2 uten premium.

Håper mine lys bare er dårlig fabrikkjustert. Får se om et par uker.

Sent from my LON-L29 using Tapatalk


hnrk

Sitat fra: strips på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:32
Sitat fra: prophan på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:25
På min bil med premium har jeg lagt merke til at det tennes ekstra lys inne i frontlyktene når bilen svinger, og ikke nede i grøftelysområdet. Det gir merkbart bedre lys og oversikt ved sving i sakte fart og på gårdsplasser.

Jeg synes lysene, fjern/nærlys på TMX er noe av det beste jeg har kjørt med og milevis bedre enn på Leaf sine (Leaf var igjen bedre enn alle biler med halogen som jeg har kjørt, men jeg ble "sjokkert" av hvor dårlige Leaf sine var etter å ha kjørt TMX og lånt en Leaf igjen). Har også nylig kjørt en Prius, som er en av få biler som har fått gode skussmål i nyere lystester - men TMX lyser mye bedre mener jeg.

En annen ting, automatisk fjernlys på TMX fungerer også ypperlig, såvidt jeg husker har jeg aldri måttet slå på/av fjernlyset selv (har tilgode å kjøre i tett snøvær/tåke). Har heller ikke blitt signalisert noen klager fra motgående kjøretøy på slukking av fjernlyset, så jeg går utifra at tenning/slukking av fjernlyset fungerer fint.
Er automatisk blending av fjernlys AP1 eller i premium pakken? Jeg har det ikke med AP2 uten premium.

Håper mine lys bare er dårlig fabrikkjustert. Får se om et par uker.

Sent from my LON-L29 using Tapatalk

Automagisk nedblending har ikke blitt aktivert enda, kommer forhåpentligvis i 8.1. Om det kun er i premium aner jeg ikke..
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

Vaagen

Jeg har automatisk nedblending på min AP1 u/preminum.
Også godt fornøyd med lysene, men hadde bedre lys på VW Touran m/xenon. Hadde et håp om at ny LED teknologi ville være bedre enn xenon, men det har ikke Tesla fått til.
Synes de er litt trege med å blende opp igjen, hva har skjedd med det vi lærte på kjøreskolen om å blende opp rett før vi passerte motgående bil? Og når de bestemmer seg for å blende opp så skjer det gradvis, så du kjørt ganske mange billengder får maks fjernlys er tilbake.
2012 Nissan LEAF Glacier Pearl
2016 Tesla Model X60 "The Last Titan"
Reservert Model ≡

Øggen

#23
Mange som klaga på TMC også. Personlig trur ej det e veldig avhengig av "ka du e vandt til" fra før. Langlysa på min S e altfor dårlig, og angra ikkje et sekund på dei 2 10" led barrane. Som natt og dag. E derfor litt engstelig på korsen det blir med X``n da det e vanskelig å få montert nokke der.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/mx-led-headlights-very-disappointing.83635/page-2#post-1902933
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

o.b.lix

Sitat fra: prophan på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:25
Leaf var igjen bedre enn alle biler med halogen som jeg har kjørt

Etter min mening er Leaf grusomt dårlig - og her har vi montert ledbar - akkurat som på vår model S. Begge er diskret plassert under skiltet.

Men lurer på hvor man skulle ha montert ledbar på X? Finnes det ingen som har prøvd?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

prophan

Har nå en splitter ny XC60 som lånebil. Denne har også adaptiv frontlys. Foreløpig har jeg ikke en 'wow' følelse at lysene er noe særlig bedre enn TMX.


Noen andre som har lagt merke til at sidespeilene til TMX mørkner når det er mørkt ute?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Vaagen

Ja, sidespeilene dimmer ned  8) Du kan se en ramme på ca 5mm rundt feltet som blir mørkt.
2012 Nissan LEAF Glacier Pearl
2016 Tesla Model X60 "The Last Titan"
Reservert Model ≡

F_P

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 05. januar 2017, klokken 17:14

Etter min mening er Leaf grusomt dårlig - og her har vi montert ledbar - akkurat som på vår model S. Begge er diskret plassert under skiltet.

Men lurer på hvor man skulle ha montert ledbar på X? Finnes det ingen som har prøvd?

Jobber med saken. Man må montere en "canbus sniffer" for å hente ut signal til LEDbaren(e) siden fjernlysene styres via canbus, og deretter videre ut på linbus til lykten. Snifferen er ankommet, nå trenger jeg egentlig bare en bil å teste det på siden min egen TMX ikke ankommer før "fjernlyssesongen" er over.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

CarlGT


Jeg har hatt 2 TMX på relativt kort tid, med veldig tett produksjon nummere, og den ene bilen hadde veldig dårlig innstilt lys. En tur på verksted rettet på dette.

Men med det sakt så er Lysene mye dårligere en tidligere BMWer jeg har kjørt. Adaptive lys er ikke helt beskrivende, kanskje svingbare city lights eller noe sånt. Hjelper ikke noe på landeveien..
X P90D Ludi
6 seters
Få 8000 i rabatt på din neste Tesla
http://ts.la/carl7103

petersv

Det er kursets i praksis ja. Håper det kommer noe spennende etterhvert, for eks. laser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA