Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp med Leaf navi

Startet av Soulbolle, tirsdag 03. november 2015, klokken 23:03

« forrige - neste »

Jørn_80

Må plutselig på jobbreise og kona treng vintersko på Soulen. Har prøvd å få time for skifte av dekk hos Kia forhandlar - uten hell.
Ser difor ut til at Biltemas saksejekk vert løysninga. Har frå før hydraulisk jekk - men litt skeptisk til å bruke denne då eg ikkje har kikka under bilen enda.

Spørsmålet er då om saksejekken frå Biltema fungerer fint - eller om det er fare for deformering av kanal/jekkepunkt.
Er det gode jekkepunkter under bilen for vanlig hydraulisk jekk?
Kan alle dekkforhandlerar bytte dekk på Soul EV - eller er det fare for manglande kunnskap der? Sikkert eit dumt spørsmål - men har ikkje lyst å skade/lage merker på nyebilen.

Soulbolle

Gikk helt fint med saksejekken fra Biltema. Den har en gummiknott med spor og passer perfekt.

Kristian O

Gammal tråd, men høgaktuellt tema...

Noen som har bytta dekk med "vanlig" jekk på Kia, eller er saksejekk med spor som nevnt tidligere i tråden det beste?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

torle

Jeg byttet i helgen, brukte "vanlig" godt stor garasje jekk, ved å jekke fremme fikk jeg enkelt opp både fremme og bak i en operasjon. Min jekk er på størrelse med denne https://www.nordic-lift.no/jekk-ac-dk20hlq
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. oktober 2015, klokken 15:54
Sitat fra: madsskon på søndag 04. oktober 2015, klokken 14:27
Skifte hjul selv er sååå 1997:)

Javel? ;)

For min del er det praktiske grunner til å skifte selv, i tillegg til de økonomiske. Å skifte selv tar meg ca. 40 minutter, å kjøre til/fra dekkhotell og vente på omlegging tar minst det dobbelte. I tillegg kan jeg skifte selv når det passer meg (f.eks en søndag morgen) mens dekkhotellet kun kan fikse det i åpningstiden.

Og da er ikke tilfredstillelsen av å ha fikset noe selv nevnt, og muligheten til å ta en kjapp smøring av bremsene.

Men lev gjerne i tråd med tiden der folk går i luksusfella, og knapt vet hvordan en skifter filter på egen støvsuger. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

model3citizen

Sitat fra: Ona IX på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:41
Sitat fra: Soulbolle på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:35
Ja, jeg fant heller ikke noe i brukermanualen. Men jeg fant sporene under bilen og hørte også med bilverkstedet - de bekreftet at man skal bruke disse. Kjøpte en saksejekk med spor på Biltema og skal prøve legge om selv nå en av de neste dagene.  ::)

Jeg kjøpte også en saksejekk på biltema, hvis det er samme modell anbefaler jeg å slå den ut og inn en god del ganger før du bruker den under bilen, første gangene var min utrolig stiv, så jeg måtte bruke all makt på hver eneste omdreining, løfte første hjulet tok meg 15 minutter nesten! Ble jo helt utslitt

Det fine med den blå saksejekken til biltema er at den har gummiblokk som passer godt over falsen der hvor jekkfestet er.

Til de som ikke vet, så er jekkfestet foran bakhjulet og bak forhjulet på den falsen som løper langs bilen. Det forsterkede punktet er innlemmet mellom to små hakk i falsen. Jekk ikke opp bilen utenfor disse forsterkede områdene.

Alternativt går det ann å bruke innfestningspunkter til understell, men for biler som er understellsbehandlet kan dette føre til at man lager hull i behandlingen.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Karbad

Hvis man kapper av veiva på den jekken så man sitter igjen med en 15 cm  lang pinne med tverrtappen i enden. Da kan man bruke batteridrillen til å sveive jekken, fremfor muskelkraft.[emoji4]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


paaland

Kia Soul EV (2016)

stromifokus

Hvordan fjerner man pluggene foran mutterne?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA