Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Schneider Wall box

Startet av Benjamin Wold, søndag 01. november 2015, klokken 20:46

« forrige - neste »

Benjamin Wold

Hei Godtfolk

Denne bilen vurderer meg og kona å kjøpe.

Er det noe jeg burde vite om denne bilen som noen her mener jeg burde vite?
Jeg stusser litt det med at det står EU-modell. Er det noe jeg burde vite om dette?

Vil bare si at uten dette forumet, hadde jeg vært en død man!!

Link: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=65019272&searchclickthrough=true

her er salgsteksten:

Hel og pen Nissan Leaf selges.
Full service tatt på merkeverksted på 39000 km med batteri og lade test.
Fikk ingen feil eller mangler, 5 av 5 stjerner på batteri kapasitet og opplading.

Dette er Europa versjon, så GPS/navigasjon virker perfekt!
Denne har også Carwings. Det betyr at du kan styre varmen, sjekke rekkevidde, styre lading og mer fra mobilen eller pc.

prs: 139 000,- NOK

Benjamin Wold

Når jeg ser på leafer som er fra 2013 med ca samme km stand for 11 000 mer, så blir jeg nysgjerrig på om ikke det kan være lurere å gå litt høyere opp i pris.

Er det store forskjellen mellom leaf 2012 og 2013 modeller?

Rep

Hei!
I 2013 kom faceliftutgaven med lengre rekkevidde ca 25km lengre. Og den har varmepumpe slik att rekkevidden er lengre på lange turer om vinteren.
Hvis den har fothåndbrekk er det den nye modellen :-)
Det var ca100 forbedringer frå 2012 til 2013. Men trur den kom i hausten 2013.
Hvis du har valget hadde eg prøvde å få tak i ein 2013mod med 6.6kwlader. Lykke til!
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019

Gordon Retriever

Sitat fra: Benjamin Wold på torsdag 01. oktober 2015, klokken 15:34

Jeg stusser litt det med at det står EU-modell. Er det noe jeg burde vite om dette?

Europa-modell - dvs. ikke import fra USA.
Måten dette formuleres på får meg til å tro at dette ikke er en bil importert gjennom offisielle Nissan-kanaler.

Det går ennå bedre med en link:  Denne?

Yup, 2012-modell registrert i Norge første gang ultimo november 2013.
Jeg ser også at det ikke er spesifisert at denne har varmeseter.


Benjamin Wold

"
SitatEuropa-modell - dvs. ikke import fra USA.
Måten dette formuleres på får meg til å tro at dette ikke er en bil importert gjennom offisielle Nissan-kanaler

Er det noen ulemper om det ikke er importert gjennom offisielle Nissan kanaler?

Mvh
Benjamin

Gordon Retriever

Hovedforskjellen er at parallellimporterte biler er dekket av en tre års garanti, samt 5 års garanti for batteripakken. "Norske" biler har en generell 5 års garanti.  Siden dette er en 2012-modell, er det mulig garantien på bilen alt er utløpt.  Imidlertid tilbyr mange etablerte parallellimportører en ekstra garanti som et supplement til fabrikkgarantien, slik at deres biler er like godt dekket som bilene tatt inn av Nissan selv. Siden en slik garanti ikke er nevnt i annonsen, er det mulig at denne bilen er utenfor garantitiden.

Ved en henvendelse til selger ville jeg fått fastslått om dette dreier seg om en parallellimport, og i så fall hvem som har importert bilen til Norge og om hvilke garantier som følger bilen.  Førstegangs registrering i utlandet er interessant, siden garanti løper fra denne dagen.

Sjekk også om bilen har varme i seter og ratt.  Hvor stor nytte du har av dette avgjør du selv, men en uoffisielt importert Leaf som også er uten sete- og rattvarme bør ha en lavere pris enn en bil med garanti fra den norske importøren.

Jeg ville også forhørt meg litt om hvor langt bilen var kjørt da den kom til Norge og hvilket land den kom fra.  Et veldig varmt klima kan være ugunstig for batteripakken i tidlige Leafer.


kodalse

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Trekkoppbil

Ulemper med 2012:
-Varmeapparatet bruker mye strøm. Det er vannbåren varme fra elektrisk varmelement, og uisolerte slanger. Med vannbåren varme er det derimot muligheter for å sette på webastovarmer, men da kan det bli en dyr bil.
-Batterikjemi som tæres fort ved høye temperaturer. Når jeg kikker på 2012-modeller som er til salgs i USA, pleier de å mangle 1-3 kapasitetsbarer, men det er ikke så ofte det mangler noen på 2013-modellene.  Det er ikke sikkert 2013 er stort bedre. Den store bedringen kom vel med 2015-batteriet i fjor sommer.

Det er mulig 2012-modellen har visse fordeler også.

På 2013-modellen kom det luft til luft-varmepumpe, som jeg går ut i fra er mye mer økonomisk i bruk i kyststrøk. Jeg kjenner ikke til hvor bra den er i sprengkulde.

Det viktige å se etter når du kjøper bil, er state of health på batteriet, og gjerne hvor mange kwt du har når batteriet er fullada.

Ut fra bildene av 2012-modellen ser det ut som at den mangler varme i setet, men bildene er ikke så klare. Det skal være knapp til venstre for rattet, med varme til rattet, og på hver side av konsollet, er det knapper til setevarmen. Med sete- og rattvarme behøver man ikke å bruke varmeappratet så mye, og det er standard i Norge, og i Nordamerika fra og med 2012.
Biler uten kaldtværpakke mangler også batterivarmer, og de bør ikke lades når batteriet er under -20 grader celcius.

kodalse

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:08
Ulemper med 2012:
-Varmeapparatet bruker mye strøm. Det er vannbåren varme fra elektrisk varmelement, og uisolerte slanger. Med vannbåren varme er det derimot muligheter for å sette på webastovarmer, men da kan det bli en dyr bil.
-Batterikjemi som tæres fort ved høye temperaturer. Når jeg kikker på 2012-modeller som er til salgs i USA, pleier de å mangle 1-3 kapasitetsbarer, men det er ikke så ofte det mangler noen på 2013-modellene.  Det er ikke sikkert 2013 er stort bedre. Den store bedringen kom vel med 2015-batteriet i fjor sommer.

Det er mulig 2012-modellen har visse fordeler også.

På 2013-modellen kom det luft til luft-varmepumpe, som jeg går ut i fra er mye mer økonomisk i bruk i kyststrøk. Jeg kjenner ikke til hvor bra den er i sprengkulde.

Det viktige å se etter når du kjøper bil, er state of health på batteriet, og gjerne hvor mange kwt du har når batteriet er fullada.

Ut fra bildene av 2012-modellen ser det ut som at den mangler varme i setet, men bildene er ikke så klare. Det skal være knapp til venstre for rattet, med varme til rattet, og på hver side av konsollet, er det knapper til setevarmen. Med sete- og rattvarme behøver man ikke å bruke varmeappratet så mye, og det er standard i Norge, og i Nordamerika fra og med 2012.
Biler uten kaldtværpakke mangler også batterivarmer, og de bør ikke lades når batteriet er under -20 grader celcius.
Enig i mange utsagn her.
Den europamodellen det er linket til ser ikke ut til å ha bryterne for setevarme.
Ratt og setevarme er et MUST! i vårt klima
Alle norske 2012 modeller har både varme i for og baksetene, samt LED hovedlys og solcelle for 12V batteriet.
Får du tak i en modell der tidligere eier har montert webasto eller tilsvarende har du trolig lenger rekkevidde enn faceliftutgaven fra 2013.
Når det gjelder batterikjemi er dette likt på 2012 og 2013 modellene. Batterikjemi endres først ved 2016 modellen.
Europeiske og spesielt norske leaf fra både 2012 og 2013 har svært lite tap i batterikapasitet.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AppleKnocker

Sitat fra: kodalse på mandag 05. oktober 2015, klokken 07:37Ratt og setevarme er et MUST! i vårt klima

Akkurat DET er vel å ta i :P Rattvarmen er mest gimmic. Hvis man har ambisjoner om hardcore elbilkjøring uten varme i kupeen, så vet jeg jo at mange fyrer opp varme i ratt og rumpe og sparer på varmen. Komfortmessig kan det ikke sammenlignes med å kjøre en varm bil, men man sparer jo energi.

Sete/rumpevarmer er kjekt å ha, men kun et must hvis du har til hensikt å ha nostalgiske roadtrips ala elbilpionerere. Det som VIRKELIG er et MUST er carwings og mulighet til å forvarme bilen via app. Dvs glem USA biler.

Ellers tyder ting på at varmepumpen fra 2013 gir best effekt (og fordel over 2011/12) rundt null grader. Den relative fordelen avtar gradvis ned til minus 15 hvor varmepumpen ikke lenger har effekt.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kodalse

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 05. oktober 2015, klokken 09:10
Sitat fra: kodalse på mandag 05. oktober 2015, klokken 07:37Ratt og setevarme er et MUST! i vårt klima

Akkurat DET er vel å ta i :P Rattvarmen er mest gimmic. Hvis man har ambisjoner om hardcore elbilkjøring uten varme i kupeen, så vet jeg jo at mange fyrer opp varme i ratt og rumpe og sparer på varmen. Komfortmessig kan det ikke sammenlignes med å kjøre en varm bil, men man sparer jo energi.
Dette er nok et område som klassifiseres under smak/behag.
For egen del står bilen ikke i garasje, og er heller ikke alltid tilkoblet strøm.
Dette tror jeg ikke er så ulikt veldig mange andre elbilførere.

Carwings kan starte varmeapparatet, men er vel kun tilkoblet 5 - 10 minutter om ikke strøm er påkoblet.
I tillegg kan det fort være 5 minutters avvik fra du sender start til carwings faktisk starter varmeapparatet.
Her er timerfunksjonen adskillig mer forutsigbar.

Etter at jeg ha skrapet vinduene for is (som oftest uten hansker) og setter meg inn er det oppvarmede rattet det mest kjærkommende jeg møtes av. Sist februar da jeg kjøpte bilen var vel utsagnet at rattvarmen var verdt bortimot hele prisen.

Forøvrig må jeg si meg enig i dine betraktninger rundt varmepumpe og USA biler.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

K S

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 05. oktober 2015, klokken 09:10
Sitat fra: kodalse på mandag 05. oktober 2015, klokken 07:37Ratt og setevarme er et MUST! i vårt klima

Akkurat DET er vel å ta i :P Rattvarmen er mest gimmic. Hvis man har ambisjoner om hardcore elbilkjøring uten varme i kupeen, så vet jeg jo at mange fyrer opp varme i ratt og rumpe og sparer på varmen. Komfortmessig kan det ikke sammenlignes med å kjøre en varm bil, men man sparer jo energi.

Sete/rumpevarmer er kjekt å ha, men kun et must hvis du har til hensikt å ha nostalgiske roadtrips ala elbilpionerere. Det som VIRKELIG er et MUST er carwings og mulighet til å forvarme bilen via app. Dvs glem USA biler.

Ellers tyder ting på at varmepumpen fra 2013 gir best effekt (og fordel over 2011/12) rundt null grader. Den relative fordelen avtar gradvis ned til minus 15 hvor varmepumpen ikke lenger har effekt.

Hvis en sitter og varmer ræva på et alt for varmt kontor hele dagen, så er nok setevarme og rattvarme unødvendig.
Blir en derimot, som undertegnede, regelmessig nedkjølt, ofte flere ganger om dagen, ja da er pinadø rumpevarmer og pølsevarmer et absolutt må ha!
Er lutkjølte seter et tilvalg, er det veldig kjekt å ha på de varmeste dagene, men bare kjekt å ha!

AppleKnocker

Sitat fra: K S på mandag 05. oktober 2015, klokken 14:24
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 05. oktober 2015, klokken 09:10
Sitat fra: kodalse på mandag 05. oktober 2015, klokken 07:37Ratt og setevarme er et MUST! i vårt klima

Akkurat DET er vel å ta i :P Rattvarmen er mest gimmic. Hvis man har ambisjoner om hardcore elbilkjøring uten varme i kupeen, så vet jeg jo at mange fyrer opp varme i ratt og rumpe og sparer på varmen. Komfortmessig kan det ikke sammenlignes med å kjøre en varm bil, men man sparer jo energi.

Sete/rumpevarmer er kjekt å ha, men kun et must hvis du har til hensikt å ha nostalgiske roadtrips ala elbilpionerere. Det som VIRKELIG er et MUST er carwings og mulighet til å forvarme bilen via app. Dvs glem USA biler.

Ellers tyder ting på at varmepumpen fra 2013 gir best effekt (og fordel over 2011/12) rundt null grader. Den relative fordelen avtar gradvis ned til minus 15 hvor varmepumpen ikke lenger har effekt.

Hvis en sitter og varmer ræva på et alt for varmt kontor hele dagen, så er nok setevarme og rattvarme unødvendig.
Blir en derimot, som undertegnede, regelmessig nedkjølt, ofte flere ganger om dagen, ja da er pinadø rumpevarmer og pølsevarmer et absolutt må ha!
Er lutkjølte seter et tilvalg, er det veldig kjekt å ha på de varmeste dagene, men bare kjekt å ha!

Det er nok en fordel å kle på seg hvis man går ut av bilen :o

Jeg ville nok likevel sagt at om man er håndverker, jobber med hodet, med mennesker eller helt andre ting så er en varm bil bedre enn en kald. Og det er bedre at hele kupeen er varm, fremfor at kun enkelte deler som ratt og rumpeholder er varme.

Men dette er jo smak og behag. Det man kan konkludere med, er at en elbil som skal dekke alle behov, må ha:
1) ha varme i seter foran og bak, i ratt
2) mulighet for programmerbar og fjernstyrt forvarming
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trond.Strom

fordel med pre facelift utgavene er mer bruk aluminium så mindre ting som kan ruste. Samt dersom du bruker bilen mest til bykjøring og ikke på langturer så er det vannbaserte elektriske varmeapparatet raskere til å få opp temperatur i kupeen.

Når det gjelder rattvarme er vel det en av de tingene man tenker er gimmick, men som man venner seg til og ikke skjønner hvordan man klarte seg uten.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA