Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av Astorflix, søndag 25. oktober 2015, klokken 14:43

« forrige - neste »

Astorflix

Hei,

Som overskriften antyder er det fint om du deler hva du har gjort, eller hva du ville ha gjort om du hadde en Zoe.
Tror det kan være lærerikt for oss som vurderer å kjøpe denne da det finnes mange alternativer og det hele sikkert kan virke litt overveldende og uoversiktlig for en del av oss.

Foreslår at du får med følgende info:

- Hvorfor landet du på denne løsningen?
- Forutsetninger (IT/TN 230/400v, kabeltrekk osv.)
- Utstyr du har fått installert eller tenker å installere 
- Evt. kostnad
- Og sist men ikke minst, er du fornøyd med løsningen :)

Tilbakemelding fra dere vil om ikke annet hjelpe meg  :)

Mvh
Stefan
2015 Leaf Tekna

StigH

#1
Hei! Dette var et interessant tiltak og artig å lese hva folk erfarer med hjemmelading.
Her ute på bygda er det begrenset med effekt i det gamle IT-strømnettet. Jeg har også kun 50A inntak på huset der jeg ble anbefalt er 50A alene for 11kW laderen, derved tok jeg ikke sjans på å bestille den 11kW hjemmeladeren og gikk for den medfølgende PodPoint laderen på 3.6 kW med trafo.

Jeg har tilgang på 10A motorvarmeruttak på jobb som er 8 km unna og satser på å forvarme og lade med Zaptec'en vinterstid (hvis den noengang kommer) ved behov.

Uken før elektriker kom fikk jeg hjelp av min bror som er elektriker og hjalp meg å forberede innstallasjonen. Han satte også inn overspenningsvern i skapet inne. Så grov jeg ned 12 meter trekkerør med kobberstrekk ved siden av trekkerøret for ekstra god jording mellom hus/garasje, pluss forsterket jordingen ellers radikalt og satte ned hele 5 spyd totalt. 4 i kjeller (jordkjeller) og et ved garasje.

Renaults engasjerte elektriker satte inn 20A jordvern i skapet og et B-vern mellom trafo/PodPoint. Jeg overskred inkluderte trekkemeter med ca 5 meter der regningen etterpå ble nesten 1800.- *

Jeg syntes det ble for dyrt og omfattende å oppgradere alt så det skal tåle høyere effekt. Jeg hadde alt kostet på alt nytt elektrisk i hele huset for bare 4-5 år siden der det tidligere var 25A inntaksikringer og 1-fas inn tidligere. Det er ikke mer enn 1.5 mil til nærmeste Fortum hurtiglader så bruker ev den om jeg må hurtiglade.

Jeg venter enda på bilen så har dessverre ikke testet denne i praksis men etter mitt kjøremønster mener jeg det skal holde.

*oppdatert med pris på overskytende trekkemeter
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

zbk

Kjøpte Intens Supercharge og fikk installert 11kW-lader uten trafo (TN-nett i sikringsskapet). Valgte 11kW primært med tanke på framtidige biler som forventningsvis vil ha større batterier.

Trakk 5-10m ekstra kabel for å få kontakten bedre plassert i garasjen, men husker ikke helt konstnaden for dette (et år siden). La inn overspenningsvern på hele anlegget samtidig.

Veldig fornøyd med løsningen, men har kun unntaksvis virkelig hatt bruk for mer enn 3.6kW-varianten. Hadde jeg hatt IT-nett inn hadde jeg muligens vurdert det annerledes.

Hadde jeg kjøpt Zoe i dag hadde jeg i alle fall sørget for å få med Zaptec-kabelen i tilbudet og heller senere installert egen 11kW-boks for lading i garasjen om disse alternativene ikke var mulig å få sammen til en god pris.

Hadde heller ikke gått for den nye utgaven. Har vært på et par langturer og da føles 22kW fryktelig sakte i forhold til 43kW. Håper 22kW AC og 100+kW DC blir standarden for biler som kommer framover.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

v-i-c

#3
Har installert et 3,6 ladepunkt i en garasje ved noen slektninger jeg ofte besøker.
Jeg installerte da en "standard pakke fra Renault" som besto av følgende

I sikringsskap i huset : 20A sikring (enfase IT-strøm)

Fra hus til garasje : 15 m med 4mm2 CU kabel

I garasjen:
- Sikkerhetsbryter (slik at en kan slippe tomgangs drift av trafo)
- Trafo
- Sikringsbox i garasje etter trafo med følgende
   -- 20A sikring med jorfeilbryter type B
   -- 16A sikring
- Wall lader på 20A kurs (enfase TN-strøm) med type2 kontakt
- Et "kombo stikk kontakt" på 16A kursen med:
   -- en vanlig jordet kontakt (enfase TN-strøm)
   -- en CEE16A (enfase TN-strøm)

I denne løsningen måtte jeg betale ekstra for
-- avstand utover 10 m fra sikringsskap
-- ekstra 16A kurs med TN-strøm (etter trafo)
-- sikkerhetsbryter for å kunne slå av hele løsningen i den hensikt å spare tomgangskjøring på trafo

Er veldig godt fornøyd med hele opplegget rundt installasjonen fra Renault:
-- Telefondame i London
-- Underleverandør i Norge
-- Installatør som utførte arbeidet.

Fra jeg bestemte meg for å kjøpe min ZOE til den ble levert ferdig registrert tok det under 3 døgn.
Ladestasjonen var montert ca en uke etter jeg bestilte bilen.

Dette ladepunktet fungere helt fint for meg, da jeg alltid er minst 4 til 10 timer hos denne slektningen.

I min hjem har jeg TN-strøm her vurderer jeg å få installert hurtigladning (AC43kw)
Jeg bor i et sameie slik at ting tar litt tid.
Lader nå hjemme med en enkel ladekabel med CEE16A enfase.

Siden jeg har fri bruk på Fortum sine hurtigladere i et par år brukes disse også av og til. 
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Astorflix

Takk for utfyllende og informative svar så langt.
Håper andre henger seg på slik at vi kan få en tråd med mye nyttig informasjon og tips som kanskje kan bidra til at vi som skal installere ved kjøp av ny bil kan få forslag til kostnadseffektive fungerende løsninger.

Hva gjelder Zaptec kabelen har jeg motstridende informasjon fra to forskjellige forhandlere.
Den første kunne på tirsdag denne uken fortelle at kabelen er klar for levering i begynnelsen av desember (dette år..), den andre hadde i går fått "siste nytt" som innebærer at kabelen er klar for levering i februar/mars 2016. Tiden vil vise..

Mvh
Stefan
2015 Leaf Tekna

ZOE

Februar/mars !! Tuller du? Nå begynner dette faktisk å irritere litt. Bestilte den for snart ett år siden!

v-i-c

#6
Sitat fra: Astorflix på torsdag 24. september 2015, klokken 15:00
Takk for utfyllende og informative svar så langt.
Håper andre henger seg på slik at vi kan få en tråd med mye nyttig informasjon og tips som kanskje kan bidra til at vi som skal installere ved kjøp av ny bil kan få forslag til kostnadseffektive fungerende løsninger.

Hva gjelder Zaptec kabelen har jeg motstridende informasjon fra to forskjellige forhandlere.
Den første kunne på tirsdag denne uken fortelle at kabelen er klar for levering i begynnelsen av desember (dette år..), den andre hadde i går fått "siste nytt" som innebærer at kabelen er klar for levering i februar/mars 2016. Tiden vil vise..

Mvh
Stefan

Jeg var hos en forhandler i dag. Han sa at siste tid han hadde var oktober/november 2015.

Den skal vistnok nå være i praktisk testing nede i Stavanger der Zaptech holder til.
Den skal etter sigende produseres i Horten her i Norge. Når produksjonen starter vet jeg ikke.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Astorflix

Sitat fra: ZOE på torsdag 24. september 2015, klokken 18:52
Februar/mars !! Tuller du? Nå begynner dette faktisk å irritere litt. Bestilte den for snart ett år siden!

Dessverre ZOE, ikke noe tull her i gården, bare videreformidler førstehånds info. Vi får håpe at v-i-c er den som innehar korrekt info.
Forståelig nok en irriterende situasjon for dere som har kjøpt og betalt produktet, og et usikkerhetsmoment for oss som vurderer å kjøpe.

Det begynner vel å bli på høy tid at RBI Norge tar bladet fra munnen og kommer med en pålitelig uttalelse vedr. tidspunkt for levering av de første enheter.

Mvh
Stefan
2015 Leaf Tekna

OleBno

Sitat fra: Astorflix på torsdag 24. september 2015, klokken 19:44
Sitat fra: ZOE på torsdag 24. september 2015, klokken 18:52
Februar/mars !! Tuller du? Nå begynner dette faktisk å irritere litt. Bestilte den for snart ett år siden!

Dessverre ZOE, ikke noe tull her i gården, bare videreformidler førstehånds info. Vi får håpe at v-i-c er den som innehar korrekt info.
Forståelig nok en irriterende situasjon for dere som har kjøpt og betalt produktet, og et usikkerhetsmoment for oss som vurderer å kjøpe.

Det begynner vel å bli på høy tid at RBI Norge tar bladet fra munnen og kommer med en pålitelig uttalelse vedr. tidspunkt for levering av de første enheter.

Mvh
Stefan

Hmmm.... vel jeg tror ikke det er spesiellt sansynlig at det kommer noen pålitelig uttallelse fra RBI Norge i saken.   :(
Min erfaring med den gjengen der,  heller vel mere i en helt annen retning.

Men vi har jo lov til å håpe og tro da....  :)

Min Zoe ble levert med 3,6 Kw hjemmelader Pod-Point og det fungerer greit så lenge du ikke kommer hjem veldig
sent og skal tidlig av gårde igjen.  Da må jeg ofte "Toppe opp" med hurtiglading på veien hjem for å få full ladet
bilen til påfølgende morgen på hjemme laderen.  Det hadde jo i utgangsunktet ikke vært noe problem dersom Zoe hadde vært kompatibel med den formen for strøm distribusjon vi har i mesteparten av Norge, da kunne jeg jo også ha sakte-ladet i Oslo mens jeg er på  kontoret i løpet av dagen.  Det blir interessant å se hvordan dette går når temperaturen faller ytterligere nå utover vintermånedene.

2015 Renault Zoe Intense 29/06/2015
3,6 Kw hjemmelader.
Kjørt 10.000km pr 1. November 2015
Våler i Østfold.

boxer72

Vært innom forhandleren min idag,  han satt i møte med representanter fra Renault mens jeg var der.  Men jeg fikk ordnet det jeg skulle og fikk snakke med han.
Møte han med Renault var blant annet vedrørende zaptec og siste info  hadde han  fått minutter før jeg pratet med han.
Litt ut  i januar før de er leveringsklare til de som har betalt og venter idag og forhåpentligvis lagervare i løpet av februar.
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

TM

Sitat fra: boxer72 på onsdag 30. september 2015, klokken 18:03
Litt ut  i januar før de er leveringsklare til de som har betalt og venter idag og forhåpentligvis lagervare i løpet av februar.
5 mnd forsinkelse for en vital komponent er så lang tid for at jeg er sikker på at det vil kvalifisere til å kansellere avtalen og levere tilbake bilen. Nå er Zoe uansett den beste elbilen for mange kunder, men de som nå angrer har en veldig god sak (og en god anledning til å vurdere alternativer som eks. Leaf 30 kw). Jeg vet om en kunde som fikk kansellert avtalen på grunn av leveringsproblemer med ladekabel for mange mnd. siden. Å levere 27 kg plasbøtte vil for de fleste ikke kunne anses som en tilfredsstillende løsning.

asgeirn

#11
Forsøker å dra tråden tilbake til tema:

Jeg hadde 3x40A i sikringsskapet som jeg skulle montere laderen, og dette ville Infratek at jeg skulle utvide.  Ettersom jeg bor i Drammen og Infratek er basert i Oslo, ønsket de at jeg ordnet utvidelsen + forhåndsmelding via en lokal installatør som kjenner netteier.

På forhand hadde jeg kontaktet netteier for å forhøre meg om det var noen hindring for å få installert 11kW lader, noe de på forhånd bekreftet at det ikke var.

Så jeg engasjerte lokal installatør til å utvide overbelastningsvern til 3x50A, installere overspenningsvern, og koordinere utkobling med netteier.  Dette betalte jeg 6.800 for.  Netteier byttet kortslutningsvern fra 80A til 100A når jeg ba om det.

Deretter kjøpte jeg drøyt 20 meter 50mm trekkerør på Bauhaus og la dette klart inn til sikringsskap og frem mot garasjevegg.  Installatør kunne bare ta ut 50 meters kveil, men på Bauhaus kan du kjøpe i løse lengder.  Når jeg likevel hadde gravd grøft, la jeg likesågodt ned et ekstra trekkerør hvis jeg ønsker flere kurser i garasjen senere.

Så kom Infratek og installerte 3x32A jordfeilautomat i sikringsskapet, 10 meter 3x10+10mm2 kabel til trafo, trafo, 4x25A jordfeilautomat og ladestasjon.  Ettersom alt var forberedt på forhånd fikk jeg ikke noen tilleggsregning for dette.

Etter at ladestasjonen var ferdig, lånte jeg demobilen til MotorForum for å kontrollere at den fungerte.

Jeg la ikke tilleggsjord til garasjen, ettersom jeg har kobbersløyfe i terrenget foran huset etter at jeg byttet vannledning for noen år siden.

Jeg er veldig glad jeg valgte 11kW, ettersom det er veldig behagelig å vite at bilen er full på et par timer.  Det gjør at vi aldri trenger å planlegge godt på forhånd hvis bilen skal brukes en ekstra runde.

Mangelen på 43kW lading er jeg ambivalent til, i det daglige bruker vi ikke ladestasjoner i det hele tatt.  De kjøreturene vi tar er enten under 100 kilometer eller over 400 kilometer.  Og da kjører vi uansett oljetønna på grunn av bagasjeplass.

Selv Zaptec-laderen er jeg ikke veldig avhengig av, ettersom jobben har TN og det er Fortum-ladere på mange av de stedene vi drar.  Kanskje jeg skulle bytte den mot en justerbar ladekladd for rød CEE32?
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

bjaolsen

Jeg har TN hjemme og hadde nok effekt til 11kW ladepunkt, så da blei det slik.

Zaptec var ikke en opsjon når jeg bestilte, og utvalget av type2 ladepunkt har "eksplodert" siden da. Hvis en har TN hjemme tror jeg det er smartere å velge Zaptec og så ordne et fast ladepunkt hjemme selv.

Også veldig fornøyd med å ha 11kW lader hjemme, selv om jeg tror at 3,6kW ville vært ok 95% av tiden....

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

hhagl

Vi har tn nett hjemme med nok effekt og ble anbefalt intense supercharge av forhandler. Vi angrer på at vi ikke valgte 3.6kw utgaven og monterte laderen på jobben til kona så hun kunne ladet der, men det var ingen som snakket noe om ladeproblemene da vi kjøpte bilen. Nå når ingen av oss kan lade Zoe på jobb er vi glad for hurtigere lading hjemme men jeg har sett at det hadde blit mye billigere å kjøpe 11kw lader fra andre enn fra Renault
2012 Nissan leaf
2015 Renault Zoe 240 - står på verksted

THE

Sitat fra: hhagl på fredag 02. oktober 2015, klokken 09:25
Vi har tn nett hjemme med nok effekt og ble anbefalt intense supercharge av forhandler. Vi angrer på at vi ikke valgte 3.6kw utgaven og monterte laderen på jobben til kona så hun kunne ladet der, men det var ingen som snakket noe om ladeproblemene da vi kjøpte bilen. Nå når ingen av oss kan lade Zoe på jobb er vi glad for hurtigere lading hjemme men jeg har sett at det hadde blit mye billigere å kjøpe 11kw lader fra andre enn fra Renault

For de som har TN nett er nok den beste løsningen å velge 3,6kW veggboks eller evt. å få levert med Zaptec i stedet for veggboks. Som du sier kan du få montert opp 11 eller 22kW hjemmeladestasjon rimeligere enn differansen mellom Easycharge og Supercharge.

Jeg valgte Supercharge da jeg har IT-nett hjemme. Når man har behov for trafo er Supercharge et godt tilbud.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA