Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

mo73ro

Sitat fra: mo73ro på søndag 27. september 2015, klokken 11:14
Synes også LeafSwe har utrolig bra resultater etter 40000 km.

Det underlige er at han skal ha 21,9 kWt tilgjengelig. Trodde 21,3 var maks tilgjengelig...

Men venter og ser om egne verdier stiger etter hvert som bilen blir 'kjørt inn'.

Kan da bekrefte at verdiene har steget etter at batteriet er' kjørt inn'. Leste av på nytt idag og får følgende:

Acenta 2015 modell. 11457 km
Dato avlest: 14.11.15
Ladet til 100%
Antall GID: 275 (97,9%)
SOC: 96,9%
21,3 kWt tilgjengelig
SOH: 97%
Hx: 97,55%
Kapasitet: 61,59Ah
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

leafnor


Acenta 2014 modell. 5027 km
Dato avlest: 14.11.15
Ladet til 95%
Antall GID: 253 (90%)
SOC: 91,7%
20,2 kWt tilgjengelig
SOH: 95%
Hx: 96,01%
Kapasitet: 62,35Ah
5 Qc og 176 L1/L2

Bilen er en "firmabil" til bruk for ærender av alle slag for alle ansatte i en bedrift.
Lades kun med 10A og hender den blir stående med høy SOC i perioder.
Nå skal på en lengre tur i til Oslo med mange hurtigladinger. Da tenker jeg tallene blir høyere.
Får sammenligne forbruk med tanke på både varme og drift med min private Gen.1 på langturen.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

LeafSwe

3P+
3SR+

Gliderman

#63
Stadig oppover  :D
Man skal være varsom med å trekke bastante konklusjoner om tap av kapasitet, men det ser ikke så skremmende ut pr i dag.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Powerflux

Noe er mystisk her! Tviler sterkt på så til de grader høye verdier som bilen din spytter ut!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Leon

Sitat fra: Powerflux på lørdag 14. november 2015, klokken 19:38
Noe er mystisk her! Tviler sterkt på så til de grader høye verdier som bilen din spytter ut!!

Disse verdiene er ikke unormale hvis du ofte er ute på langtur, og hurtiglader flere ganger på en dag.

Her er en liten historikk på mine verdien. Har vært helt oppe på Hx=118 på det høyeste:

16/07-2014: Odo=16,624 km AHr=62,46 SOH=  95% Hx=  96,13%  45 QCs  Første måling med Leaf Spy
30/09-2014: Odo=24,003 km AHr=67,36 SOH=100% Hx=107,25%  73 QCs
03/11-2014: Odo=26,831 km AHr=67,36 SOH=100% Hx=115,15%  86 QCs
18/12-2014: Odo=30,566 km AHr=67,36 SOH=100% Hx=118,62% 103 QCs  All time high!
15/04-2015: Odo=39,396 km AHr=67,36 SOH=100% Hx=105,33% 155 QCs
22/04-2015: Odo=40,078 km AHr=60,83 SOH=  93% Hx=  93,46% 155 QCs  Så raskt kan det gå nedover...
10/05-2015: Odo=41,546 km AHr=62,25 SOH=  95% Hx=  95,85% 159 QCs
10/05-2015: Odo=41,833 km AHr=65,05 SOH=  99% Hx=  99,61% 162 QCs  Samme dag - 3 QCs
27/05-2015: Odo=42,662 km AHr=61,71 SOH=  94% Hx=  95,14% 163 QCs
27/05-2015: Odo=42,939 km AHr=64,58 SOH=  98% Hx=  98,96% 165 QCs  Samme dag - 2 QCs

Så hurtigladinger hjelper, særlig ved flere ladinger på samme dag!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

AppleKnocker

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 30. oktober 2015, klokken 09:05
Leafspy 0.37.77
MY2015 Leaf - levert oktober 2014
15 000 km
AHr 62,47
SOH 95%
Hx 96,14%
GIDS 272
62 QC. 562 L1/L2

Lader annehver gang til 80% eller 100%, men bilen står aldri med over 100%
Hvis antall QC stemmer, er bilen omtrent bare hurtigladet før jeg kjøpte den på 1700km.

Den første målingen jeg tok med LeafSpy viste
AHr 64,425
SOH 98%
Hx 98,72%


Etter en stund falt verdiene fra SOH 98 til 95, videre til 93, for så å stige til 95 igjen.

Jeg må innrømme at det gjør at jeg ikke fester all verdens lit til at LeafSpy gir helt nøyaktige resultater.

Har fått 9 ekstra GIDs de siste to ukene, er nå på 281 iflg LeafSPy.

Gjør kaldt vær batteriet bedre, eller er LeafSpy bare vås?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

leafnor

#67
Sitat fra: leafnor på lørdag 14. november 2015, klokken 15:48

Acenta 2014 modell. 5027 km
Dato avlest: 14.11.15
Ladet til 95%
Antall GID: 253 (90%)
SOC: 91,7%
20,2 kWt tilgjengelig
SOH: 95%
Hx: 96,01%
Kapasitet: 62,35Ah
5 Qc og 176 L1/L2

Bilen er en "firmabil" til bruk for ærender av alle slag for alle ansatte i en bedrift.
Lades kun med 10A og hender den blir stående med høy SOC i perioder.
Nå skal på en lengre tur i til Oslo med mange hurtigladinger. Da tenker jeg tallene blir høyere.
Får sammenligne forbruk med tanke på både varme og drift med min private Gen.1 på langturen.
Kom meg til Oslo. Strømsluker denne relativt nye bilen. Ble litt tettere med ladestopp enn planen var.
Data ble nå etter 9 hurtigladinger.

SOH: 100
Hx: 100,89
Kapasitet: 65,87 Ah

Det leie er at jeg ikke fant noe ledig ladepunkt å klattlade på til i morgen ettermiddag når nesa vendes hjemover igjen. Vært moro å sett hvor mye den lader til nå.

Update:
Etter 1113 km og 18 hurtigladinger på 2 døgn, ble data:
SOH: 100
Hx: 106,64
Kapasitet: 67,36 Ah
Leaf 2012/Aug 160.000 km

ThomasEL

Er det flere som opplever at verdiene for Hx, SOH og AHr står dønn stille etter kulda kom??

Så lenge jeg har hatt Leaf Spy har disse verdiene stadig endret seg. Det vil si Hx har endret seg etter hver kjøretur (noen ganger opp og noen ganger ned), og AHr endrer seg da som en følge av dette neste gang bilen starter. SOH har ikke endret seg like fort.

Men etter temperaturen sank ned mot ca 0 grader (batteritemperaturstrekene veksler mellom 3 og 4 stk) så har Hx stått dønn stille på 94,38% i et par uker nå... Og dermed står de andre verdiene også stille.

Ikke at det er et mål i seg selv at disse skal "vandre" opp og ned, men syns det er så rart at de plutselig stopper helt opp..?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

LeafSwe

Mina värden har också stått stilla några veckor. 67,21AHr 103,38Hx
Läste förra vintern att samma sak hände i usa (dom som bor i kallt klimat)
3P+
3SR+

ThomasEL

Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

AppleKnocker

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 02. desember 2015, klokken 14:16
Er det flere som opplever at verdiene for Hx, SOH og AHr står dønn stille etter kulda kom??

Jeg opplever at de stiger i takt med at temperaturen faller.
Siste jeg har er SOH 100%, HX 102,3 og AHr 66,3. Dette er det høyeste jeg har målt noensinne.

Jeg mister mer og mer tiltro til disse avlesningene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ThomasEL

Du sier altså at verdiene endres selv om det er kaldt... Hva er temperaturen i selve batteriene dine? Står bilen f eks varmt parkert om natta?

Tror verdiene mine "låste" seg da selve batteritemperaturen (ikke utetemperatu) gikk ned mot 0 grader. Etter det har det stått stille, selv om det nå er mildvær og batteritemp ca på 5-8 plussgrader)
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

AppleKnocker

Verdiene mine falt fra juli til september, så begynte de å øke jevnt og trutt.
Bilen står parkert i ikke-oppvarmet garasje som holder noen grader over utetemperatur.

Men: Bilen brukes 6-7 dager i uken og  delvis hardt (motorveiskjøring). Først til/fra jobb, så gjerne litt kjøring på kvelden også. Når den ikke brukes, står den på lading. Det virker som lading gjør at temperaturen i batteriet holder seg bedre, og jeg har ikke sett så mange tilfeller av at batteriet blir skikkelig kaldt i min bil. Tror knapt det har vært under 5 C.

Kan det være forklaringen?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ThomasEL

Ja, siden dine batterier knapt blir kalde, så støtter jo det egentlig opp om teorien om at Hx blir stående stille når batteriene blir ordentlig kalde, men at moderat nedkjøling gir økte verdier
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA