Noen som vurderer å selge reservasjon for model X?

Startet av Kjartan Torvestad, onsdag 09. september 2015, klokken 20:47

« forrige - neste »

Kjartan Torvestad

Kjøpte reservasjon for model X i januar 2014.
Med sterk dollarkurs og svak krone ser det nå ut som om jeg skrinlegger hele planene om å gå elektrisk.

Er det noen som vet hvordan en går frem for å prøve å selge reservasjonen sin? Eller er det like greit å få tilbakebetalt beløpet fra Tesla?

petersv

Å selge reservasjonen er i strid med avtalen du har akseptert ved å reservere. Så må nok kansellere. Er også mest rettferdig hvis man skal tenkte på de bak seg i køa. En reservasjon fra januar 2014 kontra en i dag tror jeg ikke vil skille særlig mye i leveringstid uansett, da reservasjonstakten har avtatt veldig de siste 16 månedene.

Kjartan Torvestad

Oj... burde nesten ha lest gjennom villkårene i reservasjonen først.

Blir vel bare å kansellere hos Tesla da........bummer, hadde virkelig lyst på en model X gitt!

SunSeeker

For å være ærlig.
Før du vet prisen, hadde jeg ventet til de blir offentlig og er spikret. Om du ikke er "avhengig " av reservasjons beløpet raskt, så hadde jeg ventet. Har samme tankene som TS, men dog tidligere reservasjon,  og velger å se det an.

satheesh.net

Enig. Å gi opp reservasjonen før endelig pris er lansert ser jeg ikke helt poenget med. Så sant man ikke trenger pengene som er låst opp i reservasjonen da. Selvsagt en legitim grunn det.

Ellers kan man jo gjøre en avtale privat ved å selge den ved levering. Det er flere som har gjort det. Viktig at kjøper og selger har en god kontrakt da, så plutselig selger ikke står der med en bil han/hun ikke kan betale.

N00b

Har en Sig X reservasjon som jeg vurderer selge. Selvsagt ved å ta levering av bilen selv, så selge den som bruktbil.

sigurdi

Sitat fra: N00b på torsdag 10. september 2015, klokken 18:13
Har en Sig X reservasjon som jeg vurderer selge. Selvsagt ved å ta levering av bilen selv, så selge den som bruktbil.
Vi vet nok mer etter 29.09 når de første bilenen er levert ut.
Satser på at design studio og priser kommer på både produksjon og signatur bilene samtidig her hos oss.
Da ser vi hva differanse det eventuelt er på signatur, hva en får, hva en ikke får osv.

Er utvalget og prisen riktig er det nok ikke problemer med å selge en signatur, spesielt om noen liker signatur rød, som ikke fås som produksjons bil. ;-)

Selv har jeg en av hver og kan ta valget når den tid kommer.
Horten
Model X90D (18.03.17)

samotholt

Så vidt jeg kan se så har alle opplysninger om Signatur-reservasjonene fra US så langt vært performance-versjoner. Om det viser seg at Signatur-modellene kun kan fås som performance-utgaver så kommer ikke jeg til å benytte meg av min Sig-reservasjon. Da er det nok mulig å overtale meg til å "få denne bilen".
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Ko_deZ

Alle signaturmodeller av Model S var også performance. Tror det er litt av greia. De første 1000 bilene skal være tilnærmet like, så det er enkelt å sette opp produksjonslinja og se at alt fungerer som det skal.

samotholt

Det var de ikke! (Performance altså)

sigurdi

Sitat fra: Ko_deZ på fredag 11. september 2015, klokken 00:00
Alle signaturmodeller av Model S var også performance. Tror det er litt av greia. De første 1000 bilene skal være tilnærmet like, så det er enkelt å sette opp produksjonslinja og se at alt fungerer som det skal.
Man kunne velge om man ønsket standard eller P på Model S.

Men på Model X kan man velge om man ønsker P eller PL (Performance Ludicuros) så langt.

Jeg håper også at jeg kan velge Signature Model X 90D, er viktigere med lengst mulig rekevidde og ønsker primært ikke DU med spline. ;-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

samotholt

Helt enig. Jeg er dog usikker på om 90 er verdt det i forholdt til 85.

Ytelsene til P-versjonene er bare "idiotiske" (spesielt når man tar i betraktning at det meste av ytelseøkning kommer mellom 0-50 km/t). Å betale mer og miste rekkevidde blir for meg helt uaktuelt, når jeg vet hvor kjapp S85D er.

sigurdi

Sitat fra: samotholt på lørdag 12. september 2015, klokken 00:37
Helt enig. Jeg er dog usikker på om 90 er verdt det i forholdt til 85.

Ytelsene til P-versjonene er bare "idiotiske" (spesielt når man tar i betraktning at det meste av ytelseøkning kommer mellom 0-50 km/t). Å betale mer og miste rekkevidde blir for meg helt uaktuelt, når jeg vet hvor kjapp S85D er.

Dette kan jo diskuteres og er fordeler og ulemer som en må ta høyde for:

Men 6% ekstra rekevidde kan bli gull værdt på vinteren siden den i utgangspunktet har 10% kortere rekevidde en tilsvarende model S.

Jeg skal ha bilen svært lenge og må ta hensyn til et batteri som også holder til mitt bruk når det er endel år gammelt og har kanskje mistet 10 - 15% av original kapasitet.

Samtidig så har det store problemet med å legge inn silisium i anoden vært at kapasitets reduksjonen har akselerert, så hvordan dette er løst blir jo spennende å se.

Fordelene er mer kapasitet, Tesla bruker svært lite silisium siden potensialet er 10x høyere kapaistet på samme volume, så jeg er rimelig trygg på at levetiden blir minst like bra som 85kWh batteri.

En annen stor fordel ser ut til å være at dette batteriet bare er levert i en type (kun et serienummer) så den nye kontaktoren og smart sikringene er nok omplementert i dette batteriet. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

samotholt

Enig i vurderingene dine. Jeg tenker i samme baner selv, men tenker at 20k for 6% ekstra er ganske mye.. Om noen år så vil batteriene ha vesentlig bedre kapasitet - noe som kan gjøre det attraktivt å bytte uansett.

MEN så har vi jo tenkt å bruke bilen med henger da - og da kan det fort være mer behov for ekstra kapasitet. Det høres vel ut som om jeg havner på 90 jeg og  ::)

sigurdi

Sitat fra: samotholt på lørdag 12. september 2015, klokken 20:07
Enig i vurderingene dine. Jeg tenker i samme baner selv, men tenker at 20k for 6% ekstra er ganske mye.. Om noen år så vil batteriene ha vesentlig bedre kapasitet - noe som kan gjøre det attraktivt å bytte uansett.

MEN så har vi jo tenkt å bruke bilen med henger da - og da kan det fort være mer behov for ekstra kapasitet. Det høres vel ut som om jeg havner på 90 jeg og  ::)

Det er jeg helt enig i at det er sannsynlig at om 8-10 år koster det ikke så mye å bytte batteri, men kan jeg klare meg med det jeg kjøper nå sparer jeg den kostnaden.

Jeg tenker vel litt at når jeg først kjøper bil mellom 600 000 og 1 mill betyr ikke de 20 000 så veldig mye, men om jeg en dag finner ut at jeg har litt for lite rekevidde så betyr det svært mye.

Samtidig vil et større batteri kreve mindre sykluser for samme kjøre distanse, ulemen er som sakt at med silisium inblandet har problemet vært å få samme levetid som et uten.

Så valges kvaler kommer når konfiguratoen kommer, håper faktisk den drøyer så lenge at den kommer på begge bilene samtidig.
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA