Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 7

Startet av LMOR, fredag 09. oktober 2015, klokken 14:47

« forrige - neste »

LMOR

Jeg tror litt av grunnen til at det blir mye unyttig diskusjon i ladetrådene, er at vi har forskjellig behov.
Dermed hadde det vært nyttig å definere grupper, og diskutere ut i fra det.

Slik jeg ser det, har vi følgende hovedgrupper:

1.   Normalt <12mil per dag   
2.   Ofte >12mil men tilgang til DC lokalt
3.   Ofte-Normalt >12mil
4.    Ofte-Normalt >12mil med mulighet for lading på jobb

A.   Kjører sjelden på tur
B.   Kjører på tur mer enn 1 gang i måneden, med lading på hotell, konferanse, privat <=16A er viktig.
C.   Kjører på tur mer enn 1 gang i måneden, med tilgang til 32A i nærheten av destinasjonen.
D.   Kjører ofte på tur, men lader da normalt med DC

Legg inn dine spørsmål og råd ift din eller andres gruppe, med referanse til gruppen, f.eks. 3A, 2x (der x betyr A-C), xC (der x betyr 1-3)
NB! Hvis vi hadde klart å holde fokus på spørsmål og råd i denne tråden, og tatt diskusjonene i de andre trådene, så hadde dette blitt en nyttig tråd for mange.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#1
Jeg tilhører 1B,
og det jeg har prøvd å formidle er at etter 18mnd, har standardlader (på grunn av 1) + 16A kabel med kladd (på grunn av B) vært er godt valg. Det finnes større bokser som du også kan ta med deg, men jeg hadde ikke klart å huske på å pakke ned det jeg trengte. Alt jeg trenger til en tur, ligger alltid foran i bilen. Det er akkurat plass, og jeg har ikke bruk for den plassen til noe annet.

Andre ting som jeg synes bør vurderes før en bestemmer seg er:

-   Nytte nå vs at prisen på slikt utstyr vil gå ned over tid?
-   Hva hvis jeg kjøper ny elbil (i5?) om 3 år, og da trenger 3x32A?
-   Pris på utstyr vs funksjon.

En gjennomsnittsbil bruker strøm for ca 7000.- per år hjemme. Det koster fort 15000.- å legge opp en veggboks. For 15000.- kan du lade ca 30000 km på DC lading, så er du i gruppe 2x, så ville jeg valg DC lading i stedet de dagene du trenger det.

Er du i gruppe xB, så er standardladeren sårbar og for sakte.

Er du i gruppe xC, så bør en ha med 32A kabelen i bilen.

Er du i gruppe 3x, eller har lyst å ha det beste, så er en 32A veggboks uten tvil det riktige valget. Gjerne uten kabel, men jeg ville ikke valgt uten hvis du er 3C. Jeg liker ikke å ha for mye å huske på tidlig en morgen, eller rett etter jobb før en dra på helgetur.

Vær gjerne uenig med meg, men da med saklige argumenter og alternative råd.
Jeg selger ingenting, jeg har ingenting å vinne, annet enn at jeg ønsker å hjelpe andre på best mulig måte.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ali_ben

Jeg synes at dette var en grei inndeling. Kan hvertfall ganske enkelt plassere meg selv og flere av mine kolleger og venner i de ulike kategoriene 1-3, litt verre er det med A-D da det kan variere fra måned til måned. Selv er jeg 3B, har investert i 16A vegglader hjemme og en 16A lader på jobben.  Det gjør jobben godt for meg og lader bilen tilstrekkelig på 2-3 timer både på jobb og hjemme. Originalladeren var litt snau der. Jeg kjører 75 km hver vei til og fra jobb hver dag og har ca halvt batteri ved ankomst nå på sommeren og 40% på vinteren.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Rapid

Jeg er vel 1D tenker jeg. Lader med hurtiglader på tur. Har en ubrukt ladekabel i bilen som backup i tilfelle hurtigladeren er nede.  Bruker originalladeren med påmontert CEE (klippet av det originale) hjemme på egen 16A kurs, for det meste på low (6A). Om jeg vet jeg skal destinasjonslade noe sted tar jeg med originalladeren hjemmefra. Det tar bare 1 minutt å pakke ned. Ingen vits å bruke en haug med penger på ladebokser.  ;). Daglig kjøring begrenser seg vanligvis til 5-6 mil.

Mc_Herreington

3A for meg. Bilen kommer til å bli brukt daglig 10-12mil. Ingen lengre turer, det får Teslaen ta seg av.
Valgte ladeboks hjemme for å kunne ha mulighet til å bruke bilen på ettermiddagen selv om den er nesten tom når den kommer hjem fra jobb. Har funnet ut etter 2 år med Tesla at 99% av lading foregår hjemme og prioriterer derfor å putte litt penger i å ha maks ladefart for begge bilene hjemme
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Ingeniøren

Kommer definitivt til å skaffe meg en dedikert 16A boks selv om jeg nok er en 1A/B.

Mye hyggeligere med en boks med justert ledning som står klar og hilser på meg når jeg kommer hjem fremfor en kladde som må bukseres på plass hver dag er vert en 5-6000kr som en slik jeg tenker å skaffe koster...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

La til en gruppe til, siden det er flere som lader på jobb. Det betyr ikke så mye hvis en ikke kjører mer enn 12 mil per dag.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

1D på meg. Har den blå kabel liggende i trunken, brukes hvis DC lader defekt/på-fyll på destinasjon med ac stolpe.
Orginalladeren henger på fast plass i garasje, i en plastikk postkasse hvor det er laget hull til ledning.
Tar orginalladeren med på tur, for lading på destinasjon hvis tilgjengelig strøm. Tar også her 10 sekunder å ta ned fra kasse/kontakt.

Har også 10 meter sjøteledning + Shucko + CEE overgang liggende fast i trunken.

Lader hjemme på low eller reduced. Har tilgang på Hurtiglader i alle retninger innen få minutter kjøring.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

turfsurf

B og D er ikke akkurat ekskluderende for hverandre. Det viktigste for meg er at jeg slipper å ta ut noe av bilen for lading hjemme. Hadde jeg gjort det, så kan du være sikkert på at akkurat det utstyret hadde blitt hengende hjemme når jeg var på tur og hadde behov for der. Derfor ligger orignal kladd + noen overganger + type 2 kabel i bilen. Liker å ha mulighet til litt hurtigere lading hjemme, så har en 25A boks i garasjen. Hadde jeg klart meg med original kladd hjemme, så hadde jeg nok puttet en 16A ChargeAmps kladd i bilen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

#9
Det går fint å være i f.eks. 1B+D, eller i 1B+lader DC på turen, slik som jeg gjør. Men når en lader DC, så trenger en ikke noe utstyr (utover hurtiladepakke selvfølgelig). Derfor betyr det ikke så mye ift valg av ladeutstyr.
Men hvis en er i "D", så er det kanskje enklere å klare seg med å ta med standardkladden den dagen en trenger det.
Jeg tenkte at den som er i "D", sannsynligvis har en avtale om lading, som gjør at en lader på DC selv om en kunne lade på hotellet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#10
Er en 1B...kjøre bare 2-3 mil pr dag, men tar gjerne en langtur 20-40 mil i weekender.  Har en 16A wallbox type 2 kontakt i garasjen og en Schuko på dedikert 16 A kurs i tillegg (for motorvarmer på fossilbil og tilfeldig lading).

Bruker den medfølgende Type2-Type2 32A kabelen daglig da wallbox'en ikke har fast kabel. Synes det er litt tungvint, da 32A kabelen er veldig stiv og på grunn av kveilingen litt for kort til å parkere bilen med fronten inn. Så jeg planlegger å kjøpe en tynnere 16A kabel og bruke fast hjemme, men synes det er dyrt å betale nesten 2000 for bare en kabel med 2 kontakter.

Den originale kladden ligger i frunken.
Har også kjøpt en 8M Mennekes 16A kabel med CEE for å bruke på tur, på hytta etc. Den blir liggende i bilen sammen med et par adaptere.
Alltid beredt  ;)

Marlove08

3A, masse bykjøring stor Oslo. Har hatt bil i en måned. Litt lading på jobb og kjøpesenter. Stort sett 95 prosent lading hjemme med wallbox, Schneider 32 A med fast kabel. Fullader på ca. 4-5 timer og veldig behagelig å slippe å hente kabelen i trunken hele tiden. Vel verdt 15.000,-

moonbuggy

marlowe:
Jeg gjør det samme med portabel 32 A kladd. Den henger normalt på plass som "fast" lader i garasje med opptil 32A lading via 32A CEE stikkontakt, men med fordelen at skal man på tur med tilgang på mer strøm enn standard kladd, så tar man den med (sammen med overgang til f.eks. 3 fase 32A).

Er ellers 1 C og D.

Sungrazer

Jeg tilhører gruppe 4D.

Jeg har 100 km tur retur jobb, og av og til mulighet til å lade på jobb. Om jeg da skal et ærend på ettermiddagen når jeg kommer hjem fra jobb er alternativet å kjøre med rekkeviddeangst, eller kjøre fossilkjærra siden batteriet på i3´n har da ca. 20 - 30 km rekkevidde igjen om jeg ikke har fått ladet på jobb. Standard kladden som følger med lader med bare 2,6 kW og det tar for lang tid for mitt bruk.

Jeg har er derfor i ferd med å bestille meg en 3-fas 400V/32A kurs med rødt stikk. Samt ladestasjon som kan levere 230V/32A 1-fas til min bil, eller også hele 22 kW til noen som kommer på besøk med bil som takler så mye. Jeg ser også for meg at jeg kommer til å oppgradere flåten på sikt og da kan det være greit å ha mulighet for mer strøm i garasjen.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Truls Martin

Original ladekabel fra Tyskland

Den originale ladekabelen er 2000,- billigere i Tyskland  :)

2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA