Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Staten vurderer å ta betalt for sakte-lading på innfartsparkeringsplasser

Startet av spaceman, fredag 09. oktober 2015, klokken 12:29

« forrige - neste »

spaceman

Er det noen som vet hvordan 12v batteriet i e-golfen lades? Har den dynamo? Eller lader den fra fremdriftsbatteriet? Og faar det noen lading naar man lader fremdriftsbatteriet? Eller boer man lade det med egen lader?

jonrb

Hei, 12v-batteriet lades fra høyspent-batteriet ved kjøring (en DC-DC-lader, ikke dynamo).
Det lades nok når høyspent-batteriet lades også, så det er ingen behov for ekstra lading.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

EAKF

12V-batteriet lades til enhver tid med strøm fra høyspenningsbatteriet.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

spaceman

Sitat fra: EAKF på fredag 11. september 2015, klokken 13:00
12V-batteriet lades til enhver tid med strøm fra høyspenningsbatteriet.
Takk for svar, men det er vel til en hver tid når bilen lades eller tenningen er på. Har hørt om flere som har gått tomt på 12v batteriet og ikke fått startet bilen. Synd det ikke er noen mulighet for å ta strøm fra hovedbatteriet når man er i den situasjonen.

EAKF

#4
Høres ut som en bug det du beskriver. Ingen grunn til å ikke lade batteriet til enhver tid. Bly-batteri tar skade av å ikke være fulladet, spesielt om vinteren. Grunnen til at den er der, er at alt utstyr i bilen stort sett går på 12V. Den fungerer som en ekstra stor kondensator i en step-down-regulering fra 400V(?) DC til 12V DC.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

Råde

Sitat fra: EAKF på fredag 11. september 2015, klokken 13:00
12V-batteriet lades til enhver tid med strøm fra høyspenningsbatteriet.
Er du helt sikker? Mente det bare var ved tenning på og ved lading.
e-Golf | X75D

TB

Varierer mellom bilmodell om 12 V lades når bilen er av. Trilling, Leaf med fleire lader ikkje når bil er av. Tesla lader derimot 12 V når bilen er av.

Ulempe med denne teknikken er at hovedbatteri over tid blir tappa ned. På bilar med mindre batteri blir det normalt ikkje gjort.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rio

Husk at 12V-batteriet i en elbil nærmest er til "pynt". Det brukes kun når bilen er parkert (alarmer, telemetri, osv.), noen få sekunder når man starter bilen (før DC-DC-omformeren er på), og for nødblink hvis noe går galt.

Det er derfor ikke noe behov for mye lading.

Det er selvsagt riktig at det er mange ting som bruker 12V, men disse er jo på når DC-DC-omformeren er på (stort sett), så de drives av DC-DC-omformeren, og ikke av batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

DrNox

Sitat fra: Rio på søndag 13. september 2015, klokken 01:45
Husk at 12V-batteriet i en elbil nærmest er til "pynt". Det brukes kun når bilen er parkert (alarmer, telemetri, osv.), noen få sekunder når man starter bilen (før DC-DC-omformeren er på), og for nødblink hvis noe går galt.

Det er derfor ikke noe behov for mye lading.

Det er selvsagt riktig at det er mange ting som bruker 12V, men disse er jo på når DC-DC-omformeren er på (stort sett), så de drives av DC-DC-omformeren, og ikke av batteriet.
Min kjære E-golf er inne på reperasjon etter feilmelding om at 12V batteriet ikke lader. Bilen stopper! Da vil jeg si at 12vbatteriet er til mer enn "pynt" ???
Verkstedet er inne i uke 4 og har ennå ikke funnet feilen..

timingbeltkiller

Har du lånebil på garantien?
I tilfelle JA, vilken?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TB

Sitat fra: DrNox på onsdag 14. oktober 2015, klokken 15:23
Min kjære E-golf er inne på reperasjon etter feilmelding om at 12V batteriet ikke lader. Bilen stopper! Da vil jeg si at 12vbatteriet er til mer enn "pynt" ???
Verkstedet er inne i uke 4 og har ennå ikke funnet feilen..
At batteriet er til "pynt" var henvist til at DC-DC lader batteriet når bilen brukes - slik at energien som brukes ikkje kjem frå batteri, men frå hovedbatteriet.

At bilen stoppar når 12 V batteri ikkje lades er truleg gjort for å hindre at det går tomt, med tap av bremsekraft forsterker, servo, lys, framdrift (pga styresystem krever 12 V) osv. som resultat.

Dermed er det bedre med kontrollert stopp i forkant, enn når det faktisk er tomt. For uten lading vil 12V bli tomt i løpet av kort tid, det er lite energi lagra i eit slikt blybatteri.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rio

Sitat fra: DrNox på onsdag 14. oktober 2015, klokken 15:23
Sitat fra: Rio på søndag 13. september 2015, klokken 01:45
Husk at 12V-batteriet i en elbil nærmest er til "pynt". Det brukes kun når bilen er parkert (alarmer, telemetri, osv.), noen få sekunder når man starter bilen (før DC-DC-omformeren er på), og for nødblink hvis noe går galt.

Det er derfor ikke noe behov for mye lading.

Det er selvsagt riktig at det er mange ting som bruker 12V, men disse er jo på når DC-DC-omformeren er på (stort sett), så de drives av DC-DC-omformeren, og ikke av batteriet.
Min kjære E-golf er inne på reperasjon etter feilmelding om at 12V batteriet ikke lader. Bilen stopper! Da vil jeg si at 12vbatteriet er til mer enn "pynt" ???
Verkstedet er inne i uke 4 og har ennå ikke funnet feilen..

"Pynt" var i anførselstegn. Det er klart at det må være der, men det brukes langt lettere enn for en bensinbil, og spesielt en dieselbil.

Håper de finner ut av det. VW har hatt en de mystiske feilmeldinger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

DrNox

Sitat fra: TB på torsdag 15. oktober 2015, klokken 00:04
Sitat fra: DrNox på onsdag 14. oktober 2015, klokken 15:23
Min kjære E-golf er inne på reperasjon etter feilmelding om at 12V batteriet ikke lader. Bilen stopper! Da vil jeg si at 12vbatteriet er til mer enn "pynt" ???
Verkstedet er inne i uke 4 og har ennå ikke funnet feilen..
At batteriet er til "pynt" var henvist til at DC-DC lader batteriet når bilen brukes - slik at energien som brukes ikkje kjem frå batteri, men frå hovedbatteriet.

At bilen stoppar når 12 V batteri ikkje lades er truleg gjort for å hindre at det går tomt, med tap av bremsekraft forsterker, servo, lys, framdrift (pga styresystem krever 12 V) osv. som resultat.

Dermed er det bedre med kontrollert stopp i forkant, enn når det faktisk er tomt. For uten lading vil 12V bli tomt i løpet av kort tid, det er lite energi lagra i eit slikt blybatteri.
Virker som VW ikke har oversikt over feilmeldingene, eller ikke vet hva som er galt. Har lest en del tråder nå, på engelsk, om Egolfer som stopper i california. System failure og 12v not charging..

Jeg har fått en lånebil, men liker ikke når verkstedet mitt sier de aldri har hørt om feilen. Etter noen søk på nettet har jeg funnet en god del om problemet. VW ender vist ofte med og bytte ut denne oransje elektronikk-dingsen på toppen av motoren..
Har følelesen av at VW sliter med og få en oversikt og at vi er prøvekaniner på et uferdig produkt :(

nortrahof

12V-batteriet lades fra HT-batteriet via egen DC/DC-converter eller batterilader. Det hadde vært pussig om man hadde endret dette fra E-UP?

Det er temmelig lite av effekt (Wh) så det varer ikke lenge om man kjører med lys, vindusviskere, ventilasjon, A/C, varmetråder i seter/vindu og andre store forbrukere.
Dessuten er dette en blybatteri, så effektiv utladingstilstand før ny lading er meget begrenset (> 50% av nominell kapasitet). Dersom dette batteri ikke lades før SOC < 50% er levetiden svært kort. Batteriet bør dessuten være av "high discharge-type" for å tåle stadige utladinger. Jeg kan dessverre ikke finne slik merking av batteriet på min bil - men et "vanlig" startbatteri er uegnet.
Bilen har også et lite strømforbruk når den står ("vampire-drain"). Dette er til CarNet som ellers ikke ville ha virket om all strøm var avslått. Det ser derfor ut som om bilen "våkner til live" relativt hyppig for å se om det er kommet nye forespørsler. Da må hele bilen vekkes til live - om man vil se låsestatus og parkeringssted fra GPS.
Slikt bruker jo noe strøm ved langtidsparkering.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

HelectriC

Sitat fra: DrNox på onsdag 14. oktober 2015, klokken 15:23
Sitat fra: Rio på søndag 13. september 2015, klokken 01:45
Husk at 12V-batteriet i en elbil nærmest er til "pynt". Det brukes kun når bilen er parkert (alarmer, telemetri, osv.), noen få sekunder når man starter bilen (før DC-DC-omformeren er på), og for nødblink hvis noe går galt.

Det er derfor ikke noe behov for mye lading.

Det er selvsagt riktig at det er mange ting som bruker 12V, men disse er jo på når DC-DC-omformeren er på (stort sett), så de drives av DC-DC-omformeren, og ikke av batteriet.
Min kjære E-golf er inne på reperasjon etter feilmelding om at 12V batteriet ikke lader. Bilen stopper! Da vil jeg si at 12vbatteriet er til mer enn "pynt" ???
Verkstedet er inne i uke 4 og har ennå ikke funnet feilen..

jeg hadde samme problemen for noen måneder siden. Bilen stoppet helt plutselig med beskjed at 12V batteri ikke lader. Tauebil til Møller, lastet ner ny software, sen funket alt igjen og har ikke opplevt problemet igjen.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA